Gå til innhold

Merkelige ting middagsverter/vertinner gjør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Min brors ekssvigermor hadde invitert til middag og sa: Nå må dere spise! Alt var gratis fordi det er utgått på dato! 
 

🙈😳 

Anonymkode: d9f40...133

Var dette noe rart da? Bare fordi noe er "utgått på dato" betyr ikke at det er dårlig. Det er bare etter den datoen de kan garantere at matvaren er like god. "Siste forbruksdag" er ikke lov til å selge etter dato, men "best før" er lov til å selge etter dato. Begge deler kan være like gode etter dato. Jeg har for eksempel brukt en uåpnet creme fraiche som var utgått for 6 måneder siden og den var like fin. Jeg regner med at din brors ekssvigermor sjekket matvarene før hun brukte dem, men hun skjønte at de måtte brukes raskt, derfor inviterte hun inn til middag.

Se - lukt - smak! Så kan vi redusere matsvinn!

Anonymkode: f617d...16f

  • Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg orker ikke vertskap som alltid inviterer til spleiselag. Noen sier gjerne heller ikke fra at det er spleis før man er der.

For 20-25 år siden var vi en jentegjeng som jevnlig spiste sammen, både kun vi jentene og noen ganger med følge. Vertinnen/vertskapet ordnet alltid maten, bortsett fra hos ei; der måtte vi alltid spleise og siden hun hadde jobben med å lage maten, mente hun også at vi andre kunne dele utgiftene til innkjøpene. 😂 Synes sånt er så smålig og frekt! Null stress for disse snyltedyrene å forsyne seg rikelig hos andre, men å selv by på noe, gjør de ikke. Hun inviterte også til fest en gang og ville ha vannmelon fylt med vodka og foreslo at hun kunne kjøpe en vannmelon, mens ei annen kunne kjøpe vodkaen. 🤣🤣

Anonymkode: 98197...40f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg orker ikke vertskap som alltid inviterer til spleiselag. Noen sier gjerne heller ikke fra at det er spleis før man er der.

For 20-25 år siden var vi en jentegjeng som jevnlig spiste sammen, både kun vi jentene og noen ganger med følge. Vertinnen/vertskapet ordnet alltid maten, bortsett fra hos ei; der måtte vi alltid spleise og siden hun hadde jobben med å lage maten, mente hun også at vi andre kunne dele utgiftene til innkjøpene. 😂 Synes sånt er så smålig og frekt! Null stress for disse snyltedyrene å forsyne seg rikelig hos andre, men å selv by på noe, gjør de ikke. Hun inviterte også til fest en gang og ville ha vannmelon fylt med vodka og foreslo at hun kunne kjøpe en vannmelon, mens ei annen kunne kjøpe vodkaen. 🤣🤣

Anonymkode: 98197...40f

:fnise: 

Anonymkode: fcf5f...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2022 den 23.42):

 

Jeg har vært på dåp og flere ganger fått servert noe som er minst like ille. Det heter sodd og er Trøndelag sin nasjonalrett. Derfor får man på enhver dåp servert dette ramsalte, uspiselige svipet kokt på eldgammel sjøldaua dau.  Det er kanskje den største ulempen med å være trønder. Man slipper ikke unna sodd UANSETT

INGEN liker sodd, men alle spiser det i ren høflighet fordi det er tradisjon og ikke minst sparer de som holder selskapet massevis av penger siden sodd koster rundt 50 kroner pr spann

 

Anonymkode: fe8f0...b01

Jeg elsker sodd! Med godt flatbrød og ingefærøl til 🥰

Anonymkode: 363f3...44b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var dette noe rart da? Bare fordi noe er "utgått på dato" betyr ikke at det er dårlig. Det er bare etter den datoen de kan garantere at matvaren er like god. "Siste forbruksdag" er ikke lov til å selge etter dato, men "best før" er lov til å selge etter dato. Begge deler kan være like gode etter dato. Jeg har for eksempel brukt en uåpnet creme fraiche som var utgått for 6 måneder siden og den var like fin. Jeg regner med at din brors ekssvigermor sjekket matvarene før hun brukte dem, men hun skjønte at de måtte brukes raskt, derfor inviterte hun inn til middag.

Se - lukt - smak! Så kan vi redusere matsvinn!

Anonymkode: f617d...16f

Ja det er veldig rart å annonsere det før gjestene skal spise, at all maten er utgått på dato. Det er også rart å invitere på middag og servere masse utgått på dato mat. 

Anonymkode: d9f40...133

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere kollegaer var invitert til middag hos en annen kollega. Da vi kom og var sultne etter en lang dag, var ingenting ferdig,  så jeg endte opp med å sette i gang med å lage mat. 

Anonymkode: 66719...19d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle tilbringe en helg hos venner, og jeg forventer overhodet ikke å bli vartet opp med hummer og kaviar helgen gjennom. Men vi avtalte skalldyr en kveld og grilling neste kveld. Ble enige m vertinnen om at hun handlet inn soden vi kom kjørende langveisfra. Hun hadde handlet inn som om vi var millionærer som bodde i the Hamptoms med ferske sjøkreps, reker, blåskjell osv, og det stod heller ikke tilbake på grillmaten dagen etter. Mye ulikt kjøtt, deilig tilbehør osv. 

Da vi skulle dra sa jeg at du får bare sende vippskrav da. Og det kom!! 3500 kr. Altså helt ok å skeie litt ut i helga, og flotte seg litt- MEN 7000 kr på to middager til fire voksne- DET syns jeg er jævla drøyt. Og innmari frekt, hvis man skal slå såpass på stortromma så får man nesten gi en heads up på forhånd. Mitt matbudsjett er ikke 3500 kr på to dager, ørlig talt. 

Anonymkode: 20f61...290

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Kommer ikke på noen slike historier selv, men jeg håper denne tråden bli aktiv igjen. Veldig underholdende å lese!

Anonymkode: 37c09...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytt

 

Anonymkode: 37c09...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers må «rundvaske» kjøkkenet rett etter middag. Alt må vaskes opp, rubbel og bit. Da sitter vi med to små barn på stua i en time mens de vasker opp og må da spise desserten omtrent på tur ut døra. Prøvd og sagt ifra mange ganger at vi ikke trenger dessert og at det blir for seint, men neida. «Vi skal raske oss!»

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mange år siden, så jeg husker ikke de nøyaktige klokkeslettene. Vi var uansett bedt på middag hos et vennepar og kom rundt sju om kvelden. Velkomstdrinken varte i godt og vel en time, men det v ar bare hyggelig, for vi var ikke skrubbsultne da vi kom. Så fikk vi servert en forrett – et par scampier til hver med chili og koriander. Godt var det, men vi trengte jo mer mat, og da hovedretten skulle serveres, oppdaget vertskapet at den ikke var ferdig. De hadde neppe mye erfaring med å lage ceviche, så det er godt mulig at retten egentlig var klar uten at de skjønte det. Enden på visa ble uansett at hovedretten kom på bordet i ettida om natta, og nå var fisken så gjennomsyret av limesaft at den ikke smakte noe annet.

Og likevel er det et lyst minne. Vi drakk og pratet og lo oss gjennom hele natta og avsluttet med å spise frokost på en dansk restaurant på Grønland. Dessverre overlevde ikke forholdet deres, men han er en av mine eldste venner, og det er alltid kjempehyggelig å møtes.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortalt denne før i en annen tråd, men kan legge den ut her også 😅 ille middag men kaffe besøk. For et par år siden da jeg ammet hadde baby melkeallergi så jeg kunne ikke spise melk. Vi var en rask tur innom svigerbestemor og hun pushet og pushet på å servere meg ting som inneholdt melk.. 🤨 "å du vil ikke ha kake med krem, her ta krem i kakao istedet..""åja men da lager jeg rungstykke med smør og ost til deg. " ta en sjokolade da, de har ikke så mye melk i seg." 🙃 la ting på tallerken min og prøvde og presse meg uansett hvor mye jeg og mannen sa nei og prøvde å forklare. Mannen ente opp med å spise seg kvalm av alt som lå på tallerken min 🫣  Druene gjemte hun da, "for druer gir babyen vondt i magen må du da forstå, så det kan du ikke spise! " 😂

Anonymkode: 608e1...b74

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er invitert i middag og middagen serveres sent. Da tenker jeg 45min-over 1t etter man er bedt. 

Har noen i familien som er slik. Jeg syns det er helt ok dersom vert gir beskjed på forhånd at man ikke trenger komme skrubbsulten eller at maten kommer til å serveres litt senere. Vi har barn, og da kan de få seg noe å spise før besøket. I tillegg varer da besøkene ofte lengre, og når man da er invitert kl 17 med barn, så går det utover leggetiden. Samme personer snakker også ofte om "er det ikke greit å ha de litt lengre oppe da?". Helt ok, hadde de tatt støyten med overtrøtt barn ute av døgnrytme gjennom helgen.

Anonymkode: 9f48d...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har fortalt denne før i en annen tråd, men kan legge den ut her også 😅 ille middag men kaffe besøk. For et par år siden da jeg ammet hadde baby melkeallergi så jeg kunne ikke spise melk. Vi var en rask tur innom svigerbestemor og hun pushet og pushet på å servere meg ting som inneholdt melk.. 🤨 "å du vil ikke ha kake med krem, her ta krem i kakao istedet..""åja men da lager jeg rungstykke med smør og ost til deg. " ta en sjokolade da, de har ikke så mye melk i seg." 🙃 la ting på tallerken min og prøvde og presse meg uansett hvor mye jeg og mannen sa nei og prøvde å forklare. Mannen ente opp med å spise seg kvalm av alt som lå på tallerken min 🫣  Druene gjemte hun da, "for druer gir babyen vondt i magen må du da forstå, så det kan du ikke spise! " 😂

Anonymkode: 608e1...b74

At det går an😅 Jeg hadde blitt temmelig irritert. Kanskje hun ikke hadde dårlige intensjoner (har møtt på folk som faktisk ikke vet bedre og  oppriktig tenker at ting ikke er så farlig, spesielt noen eldre folk som tror at allergier og slikt er ting man skal "lære vekk"), men om dere sier ifra at dere ikke skal ha en type mat, så er det stusselig at hun ikke respekterer det... Mannen min hadde i hvertfall sagt strengt ifra.

Anonymkode: 37c09...18e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Den merkelige vertinnen var min mor.  Jeg og mannen ble invitert på julemiddag, kalkun ble servert, med poteter, gulrot og saus. Under middagen gikk hun stadig inn på kjøkkenet  og tilslutt fulgte jeg etter for å se hva hun egentlig holdt på med. Da sto hun med en skje i hånden og spiste stuffing. Den hadde hun ikke satt på bordet fordi hun ville ha den helt for seg selv.🤣

Helt greit det, men hun kunne kanskje bare spart den til vi hadde dratt.

  • Liker 14
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tånegla skrev (15 timer siden):

 

 

Den merkelige vertinnen var min mor.  Jeg og mannen ble invitert på julemiddag, kalkun ble servert, med poteter, gulrot og saus. Under middagen gikk hun stadig inn på kjøkkenet  og tilslutt fulgte jeg etter for å se hva hun egentlig holdt på med. Da sto hun med en skje i hånden og spiste stuffing. Den hadde hun ikke satt på bordet fordi hun ville ha den helt for seg selv.🤣

Helt greit det, men hun kunne kanskje bare spart den til vi hadde dratt.

Hahaha, artig!

Anonymkode: 37c09...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dytt

Anonymkode: 37c09...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noen venner som stadig inviterer på middag, og hver gang vi kommer så står de på hodet oppi etteller annet impulsivt opplegg (gjøremål, aktiviteter, prosjekter) som gjør at vi som regel ender opp med å måtte lage middagen alene på deres kjøkken og si ifra når det er mat 🤣

Anonymkode: 62456...b86

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne som ofte serverer uferdig mat. Hun "har ikke tid" til at maten skal bli ferdig. Det rammer de ingrediensene som trenger lengre koketid. 

Eksempel 1: Spaghetti ala Bolognese. Store, steinharde biter av selleri og gulrot. 

Eksempel 2: Bacalao. Steinharde, nærmest rå poteter. 

Kan også nevne at hun bor alene, og har hele dagen fri. 

 

Anonymkode: 14c78...ec0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En venninne som ofte serverer uferdig mat. Hun "har ikke tid" til at maten skal bli ferdig. Det rammer de ingrediensene som trenger lengre koketid. 

Eksempel 1: Spaghetti ala Bolognese. Store, steinharde biter av selleri og gulrot. 

Eksempel 2: Bacalao. Steinharde, nærmest rå poteter. 

Kan også nevne at hun bor alene, og har hele dagen fri. 

 

Anonymkode: 14c78...ec0

Hun kan jo ikke lage mat. Her hadde jeg forsøkt å gi litt veiledning - på en hyggelig måte. Det har jeg selv gjort («denne bolognesen var veldig god, men koker du den lenger blir grønnsakene møre. Min erfaring er at du alltid må legge til noe tid ift oppskriften»)

Anonymkode: eb20d...71f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...