Gå til innhold

Merkelige ting middagsverter/vertinner gjør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, AnonymBruker said:

En venninne som ofte serverer uferdig mat. Hun "har ikke tid" til at maten skal bli ferdig. Det rammer de ingrediensene som trenger lengre koketid. 

Eksempel 1: Spaghetti ala Bolognese. Store, steinharde biter av selleri og gulrot. 

Eksempel 2: Bacalao. Steinharde, nærmest rå poteter. 

Kan også nevne at hun bor alene, og har hele dagen fri. 

 

Anonymkode: 14c78...ec0

Bolognese kan absolutt lages dagen i forveien. Men grønnsakene skal likevel finhakkes, og det har hun sikkert ikke tid til …

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Moren min igjen.

Da hun fylte 60 inviterte hun kreti og pleti til selskap. Viktig med mye folk, for da får en presanger. Min kusine bestemte seg for en eller annen merkelig grunn å kjøre 3 timer for å bli med på feiringen. Hun angra stort, for da hun ankom på invitasjons-tidspunktet sto min mor å dekket på med lys og servietter. Middagen var ikke påbegynt og den som måtte lage Taco! stæsj til 25 personer det var kusina mi. Jeg og min søster hadde vett nok til ikke å stille i dette selskapet, da min mors venner er like speisa som henne.

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.4.2024 den 15.44):

Vi har noen venner som stadig inviterer på middag, og hver gang vi kommer så står de på hodet oppi etteller annet impulsivt opplegg (gjøremål, aktiviteter, prosjekter) som gjør at vi som regel ender opp med å måtte lage middagen alene på deres kjøkken og si ifra når det er mat 🤣

Anonymkode: 62456...b86

Jeg lurer alltid på hvordan slike folk er oppdratt. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om denne hører mer til rar eller gjerrigtråd…fått servert suppe til forrett og gryte til hovedrett😁

Anonymkode: 895b7...0a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tånegla skrev (1 time siden):

Moren min igjen.

Da hun fylte 60 inviterte hun kreti og pleti til selskap. Viktig med mye folk, for da får en presanger. Min kusine bestemte seg for en eller annen merkelig grunn å kjøre 3 timer for å bli med på feiringen. Hun angra stort, for da hun ankom på invitasjons-tidspunktet sto min mor å dekket på med lys og servietter. Middagen var ikke påbegynt og den som måtte lage Taco! stæsj til 25 personer det var kusina mi. Jeg og min søster hadde vett nok til ikke å stille i dette selskapet, da min mors venner er like speisa som henne.

Har hun problemer med å beregne tid med pynting / matlaging, eller tror du hun med vilje ville at noen andre skulle ta på seg jobben med matlaging?

Anonymkode: 37c09...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min og jeg var invitert på middag med overnatting hos et vennepar som bor et stykke unna. God middag og brunsj før vi skulle hjem var det snakket om. Koselig, vi hadde med ordentlig vertinnegave og gledet oss veldig. Vertskapet hadde kranglet før vi kom, så stemningen var rimelig amper, måltidet var helt merkelig satt sammen og desserten var fra boks. Greit nok forsåvidt.
Det ble en sen kveld og når vi stod opp dagen etter var det null servering. Ikke tilbud om en brødskive og den brunsjen vi var invitert til kunne vi se langt etter. Vi var der i ca tre timer før vi skulle kjøre i nesten fire timer hjem. Ble ganske perpleks av hele greiene og burde kanskje spurt om en brødskive, men.. Heldigvis hadde vi ikke barn med, da måtte vi bare dratt..

Anonymkode: e39cc...056

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet ikke om denne hører mer til rar eller gjerrigtråd…fått servert suppe til forrett og gryte til hovedrett😁

Anonymkode: 895b7...0a8

Jeg syntes ikke dette er rart eller gjerrig egentlig. Spesielt til en mindre formell middag / vennemiddag. Om det hadde vært en veldig "fancy" suppe med spesielle ingredienser eller som tar tid og presisjon å lage, så syntes jeg ikke det virker rart til litt mer formelle anledniger heller. Samme med gryteretten, spesielt om det er finere kjøtt og grønnsaker der inne😄

Anonymkode: 37c09...18e

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mannen min og jeg var invitert på middag med overnatting hos et vennepar som bor et stykke unna. God middag og brunsj før vi skulle hjem var det snakket om. Koselig, vi hadde med ordentlig vertinnegave og gledet oss veldig. Vertskapet hadde kranglet før vi kom, så stemningen var rimelig amper, måltidet var helt merkelig satt sammen og desserten var fra boks. Greit nok forsåvidt.
Det ble en sen kveld og når vi stod opp dagen etter var det null servering. Ikke tilbud om en brødskive og den brunsjen vi var invitert til kunne vi se langt etter. Vi var der i ca tre timer før vi skulle kjøre i nesten fire timer hjem. Ble ganske perpleks av hele greiene og burde kanskje spurt om en brødskive, men.. Heldigvis hadde vi ikke barn med, da måtte vi bare dratt..

Anonymkode: e39cc...056

Herregud 😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mannen min og jeg var invitert på middag med overnatting hos et vennepar som bor et stykke unna. God middag og brunsj før vi skulle hjem var det snakket om. Koselig, vi hadde med ordentlig vertinnegave og gledet oss veldig. Vertskapet hadde kranglet før vi kom, så stemningen var rimelig amper, måltidet var helt merkelig satt sammen og desserten var fra boks. Greit nok forsåvidt.
Det ble en sen kveld og når vi stod opp dagen etter var det null servering. Ikke tilbud om en brødskive og den brunsjen vi var invitert til kunne vi se langt etter. Vi var der i ca tre timer før vi skulle kjøre i nesten fire timer hjem. Ble ganske perpleks av hele greiene og burde kanskje spurt om en brødskive, men.. Heldigvis hadde vi ikke barn med, da måtte vi bare dratt..

Anonymkode: e39cc...056

Ingen servering?? Det at dere ikke en gang ble tilbudt litt enkel frokost virker helt absurd. De burde ikke ha laatt kranglingen gå ut over dere.

Hva ble servert til middag den første dagen?

Anonymkode: 37c09...18e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syntes ikke dette er rart eller gjerrig egentlig. Spesielt til en mindre formell middag / vennemiddag. Om det hadde vært en veldig "fancy" suppe med spesielle ingredienser eller som tar tid og presisjon å lage, så syntes jeg ikke det virker rart til litt mer formelle anledniger heller. Samme med gryteretten, spesielt om det er finere kjøtt og grønnsaker der inne😄

Anonymkode: 37c09...18e

Kombinasjonen er rar

Anonymkode: 895b7...0a8

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En venninne som ofte serverer uferdig mat. Hun "har ikke tid" til at maten skal bli ferdig. Det rammer de ingrediensene som trenger lengre koketid. 

Eksempel 1: Spaghetti ala Bolognese. Store, steinharde biter av selleri og gulrot. 

Eksempel 2: Bacalao. Steinharde, nærmest rå poteter. 

Kan også nevne at hun bor alene, og har hele dagen fri. 

 

Anonymkode: 14c78...ec0

Merker hun ikke selv at maten ikke er ordentlig tilberedt når hun spiser?? Tar hun en bit av Bacalao, kjenner en hard ugjennomkokt potet og tenker at det smaker godt?

Anonymkode: 37c09...18e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kombinasjonen er rar

Anonymkode: 895b7...0a8

Det kan fort bli det, men er enkelte variasjoner som kan passe sammen.

Anonymkode: 37c09...18e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det kan fort bli det, men er enkelte variasjoner som kan passe sammen.

Anonymkode: 37c09...18e

Uenig! En gryte står seg alene. En suppe til hovedrett krever en hovedrett på flat tallerken.

Anonymkode: 895b7...0a8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Uenig! En gryte står seg alene. En suppe til hovedrett krever en hovedrett på flat tallerken.

Anonymkode: 895b7...0a8

Jeg har hatt enkelte gryteretter (slike med mindre mengde saus i seg) som har vært på tallerken, med for eksempel grønnsaker eller ris på siden.  

Men muligens om det er i mer formelle sammenhenger så vil man gjerne ikke ha både forrett og hovedrett i skål?

På mindre formelle middager, for eksempel hverdagsmiddag blandt nære venner så er vel terskelen litt lavere?

 

Anonymkode: 37c09...18e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vet ikke om denne hører mer til rar eller gjerrigtråd…fått servert suppe til forrett og gryte til hovedrett😁

Anonymkode: 895b7...0a8

Kanskje en litt rar kombinasjon, men utover det, så er det vel ikke verken merkelig eller gjerrig? Hva som var galt egentlig, mulig jeg gikk glipp av det? 

Anonymkode: ab5d0...19f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kanskje en litt rar kombinasjon, men utover det, så er det vel ikke verken merkelig eller gjerrig? Hva som var galt egentlig, mulig jeg gikk glipp av det? 

Anonymkode: ab5d0...19f

Rar, jo! Flytende på flytende. Og begge er billigmat.

Anonymkode: 895b7...0a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var på middag hos ei venninne og forsynte meg med en liten porsjon, da jeg heller forsyner meg to ganger enn å ikke spise opp. Når jeg hadde forsynt meg forsynte hun seg, og deretter KASTET hun resten av maten 😅 

Anonymkode: e20c7...32a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen servering?? Det at dere ikke en gang ble tilbudt litt enkel frokost virker helt absurd. De burde ikke ha laatt kranglingen gå ut over dere.

Hva ble servert til middag den første dagen?

Anonymkode: 37c09...18e

Ja, synes også det var rart. Brødskive/yoghurt med müsli eller frokostblanding for den slags skyld. Vi fikk en kaffekopp hver etter å ha hvert våkne i halvannen time..

Uten å bli gjenkjent her, så var det en ordentlig middag som ble servert, bare ekstremt dårlig gjennomført og merkelig tilbehør. Desserten var lignende sjokoladepudding med vaniljesaus servert rett fra boksen.

Anonymkode: e39cc...056

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var på middag hos ei venninne og forsynte meg med en liten porsjon, da jeg heller forsyner meg to ganger enn å ikke spise opp. Når jeg hadde forsynt meg forsynte hun seg, og deretter KASTET hun resten av maten 😅 

Anonymkode: e20c7...32a

Hva fader 😅 

 

Jeg og eksen var bedt til et vennepar av ham til middag, de sa at vi skulle komme sultne for de hadde laget god mat. Vi droppa lunsj og hadde ikke spist siden frokost, trodde jeg forgå av sult når vi endelig kom dit. Og de hadde laget god mat ja, det luktet så godt at jeg nesten siklet bare av å komme inn døra. 

Men.. de hadde beregnet 2 poteter på hver, sånne litt mindre enn ett egg, en liten øse av verdens beste hjemmelaga gryterett og nøyaktig 3 kokte gulrøtter til hver. 

Brukte sikkert 400 på pølser og burger på vei hjem etterpå. 

Anonymkode: b1154...4ac

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Var på middag hos ei venninne og forsynte meg med en liten porsjon, da jeg heller forsyner meg to ganger enn å ikke spise opp. Når jeg hadde forsynt meg forsynte hun seg, og deretter KASTET hun resten av maten 😅 

Anonymkode: e20c7...32a

Hva i alle dager! Hun kunne i det minste tilbudt deg å ta med restene hjem, om hun ikke sparer dem selv...

Anonymkode: 37c09...18e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...