Gå til innhold

Merkelige ting middagsverter/vertinner gjør?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Setter du gryter på bordet når du har gjester?

Anonymkode: 11c9e...6bd

Mange som misforstår i tråden. Jeg gjør det akkurat som personen som får pes her. Det samme har jeg vokst opp med, og lært både fra bestemor og foreldre, og det samme gjør svigerfamilien.  

Når man har gjester serverer man i flere omganger. Er man gjest forsyner man seg i flere omganger, litt om gangen. 

Maten holdes varm på kjøkkenet, og legges over på serveringsfat og skåler, slik at det holder til en "liten" runde rundt bordet om gangen. 

Anonymkode: 09a7d...2dd

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunhilde skrev (Akkurat nå):

Det er da ikke unormalt å sette en (pen) gryte på bordet? Jeg serverer gjerne boeuf bourguignon rett fra Le Creuset-gryten. Ser ikke noe galt i det?

Da bruker jeg terrine.

Med mindre det er en helt uformell venne- /familiemiddag. Men da lar jeg gjerne gryta stå på kjøkkenøya, som er rett ved kjøkkenet. Da det er håpløst upraktisk å sende en gryte rundt bordet. Og heller ikke pent å ha en stor jerngryte i midten om vi kun er 2-4 til bords. 

Anonymkode: 09a7d...2dd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Setter du gryter på bordet når du har gjester?

Anonymkode: 11c9e...6bd

Har Le Creuset gryte. Det er vel innafor? 

Anonymkode: 9f48d...020

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da bruker jeg terrine.

Med mindre det er en helt uformell venne- /familiemiddag. Men da lar jeg gjerne gryta stå på kjøkkenøya, som er rett ved kjøkkenet. Da det er håpløst upraktisk å sende en gryte rundt bordet. Og heller ikke pent å ha en stor jerngryte i midten om vi kun er 2-4 til bords. 

Anonymkode: 09a7d...2dd

Det er da ingen grunn til å lage mat i en stor jerngryte om man bare er 2-4 til bords. Jeg har da virkelig evnen til å tilpasse grytens størrelse etter antall gjester. Har ikke du? 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mange som misforstår i tråden. Jeg gjør det akkurat som personen som får pes her. Det samme har jeg vokst opp med, og lært både fra bestemor og foreldre, og det samme gjør svigerfamilien.  

Når man har gjester serverer man i flere omganger. Er man gjest forsyner man seg i flere omganger, litt om gangen. 

Maten holdes varm på kjøkkenet, og legges over på serveringsfat og skåler, slik at det holder til en "liten" runde rundt bordet om gangen. 

Anonymkode: 09a7d...2dd

Dette er jeg også vokst opp med og har lært av mine bestemødre og oldemødre.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antoinette skrev (På 2.5.2018 den 13.21):

Vi har et vennepar som lager alt for lite mat. Typ tre kyllingfileter til 8 pers. Når vi er der blir det alltid en burger på vei hjem. 

😱 Tror jeg hadde spist før jeg kom i så fall.

solmåneogstjerner skrev (På 2.5.2018 den 16.15):

De som krever penger etter at man har spist. 'Ok, så da vippser du 200 kr for maten?' Når man er invitert til middag.. 

 

Den var frekk. Da hadde jeg sagt: «nei, neste gang går jeg på restaurant. Ha en fin dag»

Anonymkode: d4b71...9cf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på taco hos ett vennepar. Vi var fire stykker. På bordet var det 3 tacoskjell p.person, 400g kjøttdeig, ost, agurk og mais. Ingenting mer. Stusseligste middagen jeg har vært på. 

Anonymkode: 0dc2b...f89

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mange som misforstår i tråden. Jeg gjør det akkurat som personen som får pes her. Det samme har jeg vokst opp med, og lært både fra bestemor og foreldre, og det samme gjør svigerfamilien.  

Når man har gjester serverer man i flere omganger. Er man gjest forsyner man seg i flere omganger, litt om gangen. 

Maten holdes varm på kjøkkenet, og legges over på serveringsfat og skåler, slik at det holder til en "liten" runde rundt bordet om gangen. 

Anonymkode: 09a7d...2dd

 

Alice123 skrev (2 minutter siden):

Dette er jeg også vokst opp med og har lært av mine bestemødre og oldemødre.

Det samme er jeg. Min bestemor sa også at det er lov å forsyne seg flere ganger. Hun kom grådigperene i forkjøpet og  gikk alltid rundt med serveringsfatet med kjøtt  i første runde. samtidig som hun sendte rundt poteter og grønnsaker. Merkelig nok aldri noen som forsyner seg med all brokkolien...

Det er utrolig dårlig folkeskikk å bare grabbe til seg alt kjøttet uten tanke for at det er andre tilstede rundt bordet.  Ikke at mine selskaper krever at man kan etikettereglene for slottsmiddag, men det er hyggelig at alle får mat.  

Og ja jeg lager alltid nok. Ofte har jeg nok slik at de ivrigste kan få forsyne seg både tre og fire ganger, men jeg setter pris på at de spiser opp det de forsyner seg med før de tar på nytt. 

Anonymkode: 0154b...f6e

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et familiemedlem pleier å lage ekstremt god mat og veldig mye. Hele bordet bugner av forskjellige retter og det er alltid mer enn nok til alle som blir invitert. MEN det er aldri barnevennlig, aldri dekt på til barna, og heller ikke noe sted barna kan sitte (hun inviterer til familie middag og sier selv at hun gleder seg til å se barna).

Ikke barnevennlig betyr her at maten er for sterk til at barn kan spise det. Eldste ble alltid sittende å spise brød på fanget mitt og delte tallerken med meg. 

Men det har blitt mye bedre det siste året😊

Har en annen. Jeg var invitert i bursdag hos ei venninne. Vi ble informert om at det skulle være taco, ikke nødvendig å spise før vi kom og ikke trengte vi å ta med noe. 

Jeg tropper opp, sulten etter taco. Vi hjelper til med å dekke på og venninnen min sier at "da kan vi spise".. Jeg ser på bordet og det er kun kjøttdeig og ost. 

Jeg spør faktisk "er det noe tacosaus?" i håp om at de har glemt alle de essensielle tilbehørende, men nei. 

Og en halvtom Pepsi flaske på deling på 5 stykker. 

Det ble tørt 😭

Anonymkode: f23df...581

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (48 minutter siden):

Det er da ingen grunn til å lage mat i en stor jerngryte om man bare er 2-4 til bords. Jeg har da virkelig evnen til å tilpasse grytens størrelse etter antall gjester. Har ikke du? 

Absolutt, har et godt utvalg. Også porsjonsgryter, som jeg kan servere forrett i, per person. 

Men en gryte som serverer 4 er fortsatt ikke noe man setter på bordet, etter min smak, så da fyller jeg på en av de mindre suppeterrinene mine, mens neste runde holder seg varm på kjøkkenet. 

Anonymkode: 09a7d...2dd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Absolutt, har et godt utvalg. Også porsjonsgryter, som jeg kan servere forrett i, per person. 

Men en gryte som serverer 4 er fortsatt ikke noe man setter på bordet, etter min smak, så da fyller jeg på en av de mindre suppeterrinene mine, mens neste runde holder seg varm på kjøkkenet. 

Anonymkode: 09a7d...2dd

Et godt utalg evne? ;) Var det jeg spurte om, ikke om du hadde gryter. :ler:

Men du gjør som du vil, og jeg gjør som jeg vil mens jeg priser meg lykkelig over at ikke alle er like formelle. :)

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble plutselig invitert på middag hos en venninne og hennes tidligere samboer. De serverte kyllingfilet surret i bacon og fløtegratinerte poteter. Det ble forferdelig tungt å spise uten noen grønnsaker. Satt virkelig og måtte tvinge i meg maten. Syns det er en skikkelig uting å servere sånn type mat uten grønnsaker.

Det var jo hyggelig å bli invitert så jeg klager ikke sånn sett. Men for meg er det utrolig viktig med grønnsaker til maten. Vil heller ha mer grønnsaker enn kjøtt,

Anonymkode: 84671...c91

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunhilde skrev (48 minutter siden):

Et godt utalg evne? ;) Var det jeg spurte om, ikke om du hadde gryter. :ler:

Men du gjør som du vil, og jeg gjør som jeg vil mens jeg priser meg lykkelig over at ikke alle er like formelle. :)

Enig med deg. 

Jeg elsker å sette frem leirgryta mi stappet med kjøtt, saus og grønnsaker. Alle som har brukt en leirgryte vet at å flytte noe  fra den over i noe annet ødelegger det fine "lokket" oppå maten. Den er stor nok til mat til seks personer så det ville aldri blitt brukt til middag med flere gjester enn det. Det har utelukkende vært positive tilbakemeldinger på dette, men ja, folk ville jo sikkert ikke sagt at det var upassende ;) 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugresset skrev (16 minutter siden):

Enig med deg. 

Jeg elsker å sette frem leirgryta mi stappet med kjøtt, saus og grønnsaker. Alle som har brukt en leirgryte vet at å flytte noe  fra den over i noe annet ødelegger det fine "lokket" oppå maten. Den er stor nok til mat til seks personer så det ville aldri blitt brukt til middag med flere gjester enn det. Det har utelukkende vært positive tilbakemeldinger på dette, men ja, folk ville jo sikkert ikke sagt at det var upassende ;) 

Nei, nettopp fordi det ikke er upassende, det er varmt og raust og innbydende! :) Fortsett med det. 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (Akkurat nå):

Nei, nettopp fordi det ikke er upassende, det er varmt og raust og innbydende! :) Fortsett med det. 

Holder ikke slike gryter mye bedre på varmen også?

Anonymkode: af384...54e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Holder ikke slike gryter mye bedre på varmen også?

Anonymkode: af384...54e

Fra den kommer ut av ovnen er den glodvarm i en time, minst :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kanskje dårlig råd? Men da ville jeg heller laget snitter. Eller en god suppe med hjemmebakt brød (ikke toro selvsagt). Eller invitert til kun kakebord (nok til alle) og feks boller og vafler som metter litt. 

Tror du har missforstått. Jeg serverer rikelig mat. Serverer jeg stek, så beregner jeg feks 4-5 stykker til hver+ (gjerne mer om det er en del menn). Men jeg lesser ikke oppå alle stykkene på serveringsfat med en gang. Tar slik at det er nok til 2-3 stykker første runde. Det er jo vanlig å gå på kjøkkenet og fylle på for å unngå at mat blir kald. 

Du kjenner ikke disse grådige folkene jeg kjenner. Med grådig mener jeg at noen alltid forsyner seg med feks 5 pizzastykker på samme tallerken. Så hvis jeg lager to brett av gangen i ovnen, så må flere vente 15min på neste mulighet. Det normale er vel å ta 2-3 stykker og heller forsyne seg flere ganger?

Å porsjonere ut kan være praktisk. Er vi mange er det like greit å forsyne gjestene enn å sende en stor og tung gryte rundt. Alle får påfyll. Men man unngår at disse grådige, som jeg snakker om, fyller på tre-firedobbelt porsjon med en gang. Det med å plassere skåler bevist er jo fordi alle skal få sjanse å forsyne seg før disse grådige tar det meste og jeg må løpe ut og fylle på flere ganger. Jeg vik jo gjerne kose meg med gjestene og spise en porsjon selv før jeg må fylle på til andre runde. Jeg kan feks ikke lage en ekstra indrefilet på 1kg, bare fordi en spiser hele alene. Det har jeg ikke råd til! 

Disse grådige må jeg omgås da det er mannens familie og et par venner av han. De selv er veldig gjerrig og aldri påfyll hos de. 

Anonymkode: 9f48d...020

For noen spesielle mennesker du kjennner...

Anonymkode: 2d7d8...374

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (1 time siden):

Et godt utalg evne? ;) Var det jeg spurte om, ikke om du hadde gryter. :ler:

Men du gjør som du vil, og jeg gjør som jeg vil mens jeg priser meg lykkelig over at ikke alle er like formelle. :)

Som jeg skriver - er så lite formell at om det er nære venner og familie, og en uformell sammenkomst, så forsyner vi oss fra kjøkkenøyen. Der maten også holder seg varm ;)

Alt annet en gryta midt på bordet. 

Anonymkode: 09a7d...2dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som alltid serverer for lite mat. Vi var 7 stk og det ble lagd lasagne på 400 g kjøttdeig og to hvitløksbaguetter, det samme med taco, 400 g kjøttdeig. 

 

Anonymkode: ef421...9c8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...