Gå til innhold

Mysimba - erfaringer?


Krøllalfa

Anbefalte innlegg

Helt gull med en sånn tråd, takk! Har bestemt meg for å ta dette opp med legen selv i morgen, men som så mange andre over her, er jeg også usikker på om dette er noe jeg får. 

 

Har en BMI på 37,6 per i dag, spiser sunt og trener jevnlig (startet på dette opplegget i slutten av mai etter et opphold gjennom hele pandemien), men "tåler" rett og slett dårlig å gå sulten. Jeg er i tillegg altfor glad i snop, og selv om jeg forsøker å holde meg til lørdager med dette ryker jeg fort på et eller annet en eller annen gang i løpet av uka. 

Vekta har holdt seg relativt stabil i tiden jeg ikke har spist veldig bra (har tydeligvis greid å holde meg litt i skinnet allikevel) og trening har vært helt fraværende, men jeg merket det på klærne allikevel da jeg per nå har gått opp en hel buksestørrelse siden i fjor vår. Vil tro det er høyere prosentandel fett og lavere prosentandel muskler, siden vekten har vært relativt stabil. 

 

Det som gjør at jeg tviler på at jeg får dette, er for at jeg nylig har tatt opp med legen at jeg virker til å aldri få nok søvn - og om en av bivirkningene med mysimba er søvnforstyrrelser, er det nok en mulighet for at jeg står i fare for å gå på en real smell. Vi får se hva legen sier i morgen. Hadde vært utrolig spennende å prøve ut dette, bare for å ha det gjort. Tror mye kan skje dersom sultfølelsen og sukkersuget slipper litt taket, for å si det sånn. 

Anonymkode: 23d25...a01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt gull med en sånn tråd, takk! Har bestemt meg for å ta dette opp med legen selv i morgen, men som så mange andre over her, er jeg også usikker på om dette er noe jeg får. 

 

Har en BMI på 37,6 per i dag, spiser sunt og trener jevnlig (startet på dette opplegget i slutten av mai etter et opphold gjennom hele pandemien), men "tåler" rett og slett dårlig å gå sulten. Jeg er i tillegg altfor glad i snop, og selv om jeg forsøker å holde meg til lørdager med dette ryker jeg fort på et eller annet en eller annen gang i løpet av uka. 

Vekta har holdt seg relativt stabil i tiden jeg ikke har spist veldig bra (har tydeligvis greid å holde meg litt i skinnet allikevel) og trening har vært helt fraværende, men jeg merket det på klærne allikevel da jeg per nå har gått opp en hel buksestørrelse siden i fjor vår. Vil tro det er høyere prosentandel fett og lavere prosentandel muskler, siden vekten har vært relativt stabil. 

 

Det som gjør at jeg tviler på at jeg får dette, er for at jeg nylig har tatt opp med legen at jeg virker til å aldri få nok søvn - og om en av bivirkningene med mysimba er søvnforstyrrelser, er det nok en mulighet for at jeg står i fare for å gå på en real smell. Vi får se hva legen sier i morgen. Hadde vært utrolig spennende å prøve ut dette, bare for å ha det gjort. Tror mye kan skje dersom sultfølelsen og sukkersuget slipper litt taket, for å si det sånn. 

Anonymkode: 23d25...a01

Lykke til. Selv slet jeg ikke med søvnen, men har etter at jeg startet blitt mye trøttere. Men et kanskje fordi jeg spiser mindre og derfor blir mer tom. Før kunne jeg rett som det var sykle til nærmeste butikk eller bensinstasjon for å kjøpe noe godt, men nå vil jeg bare ha vann. Listen med bivirkninger virker skremmende, men min erfaring er at de går fort over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRP skrev (13 minutter siden):

Lykke til. Selv slet jeg ikke med søvnen, men har etter at jeg startet blitt mye trøttere. Men et kanskje fordi jeg spiser mindre og derfor blir mer tom. Før kunne jeg rett som det var sykle til nærmeste butikk eller bensinstasjon for å kjøpe noe godt, men nå vil jeg bare ha vann. Listen med bivirkninger virker skremmende, men min erfaring er at de går fort over. 

Takk! Har du gått på dette lenge nå, og hvordan går det ellers? Har lest gjennom hele tråden, men husker ikke hvem som har skrevet hva - beklager det. 🙈

Listen med bivirkninger ser absolutt skremmende ut, men samtidig tenker jeg litt på gevinsten oppi det hele. Jeg har tidligere greid å gå ned rundt 17kg ved hjelp av kosthold og trening, men det virker dessverre til å stoppe opp når jeg kommer så langt. Dette er kanskje ikke en vidunderkur, men jeg har allikevel et lite håp om at MySimba kan være nettopp det jeg trenger for å komme meg ned på normalvekt. Håper bare ikke legen er vanskelig på dette og mener at mosjon og kosthold er det som skal til og at MySimba ikke er et alternativ. Liker legen veldig godt og vedkommende er den første legen jeg har hatt som jeg har vært virkelig fornøyd med, så forhåpentligvis vil det ikke være et problem - om ikke med en gang, så kanskje når vi forhåpentligvis har funnet ut årsaken til det enorme søvnbehovet mitt. 

Anonymkode: 23d25...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 mnd på Mysimba

Hadde ingen symptomer fram til jeg var oppe i full dose. Da ble jeg veldig svimmel i 2-3 dager, og fin nå i ettertid. I full dose har jeg også fått treg mage. Avføring hver tredje dag, da med avføringsdråper. 

 

Gått ned ca 2 kilo. Bivirkningene mine er fullt levlige. Gleder meg til å se enda atørre vektnedgang. Om ikke må jeg begynne på saxenda

Anonymkode: b7dba...db8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min andre uke her. Har litt mindre matlyst men merker ikke stor forskjell. Noe mageknip, og tror jeg får "føling" om det går lenge mellom måltidene. Blir skikkelig uvel. Ser en av bivirkningene er at blodsukkeret blir lavere. Jeg har ikke diabetes, men teller kalorier og spiser kanskje litt for lite i iveren etter å bli tynnere. 

Anonymkode: 7a131...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på Mysimba tirsdag 6/7. Det var legen som foreslo det. Søknaden om få de på blå resept ble innvilget i løpet av en snau halvtime.

Skal veie meg i morgen tidlig. Da begynner jeg også med to tabletter daglig.

Har vært sulten én gang denne uken, ellers har jeg spist for å spise (typ to skiver + middag). Hadde luft i magen de første timene og vært litt treg i magen de siste to dagene. Det er det.

Anonymkode: 80c7b...c46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg begynte på Mysimba tirsdag 6/7. Det var legen som foreslo det. Søknaden om få de på blå resept ble innvilget i løpet av en snau halvtime.

Skal veie meg i morgen tidlig. Da begynner jeg også med to tabletter daglig.

Har vært sulten én gang denne uken, ellers har jeg spist for å spise (typ to skiver + middag). Hadde luft i magen de første timene og vært litt treg i magen de siste to dagene. Det er det.

Anonymkode: 80c7b...c46

Får jeg lov å spørre hvilken BMI du har mtp innvilget blåresept? 
 

Blir spennende med veiing for din del tenker jeg 😊

Anonymkode: 23d25...a01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Mysimba et medikament man bruker til man har gått ned så mye man ønsker eller må man bruke det resten av livet?

Anonymkode: 52596...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke gå på det lenger enn noen mnd. Fastlegen presiserte at dette var ingen mirakelkur, men kunne være et dytt i riktig retning som jeg må følge opp selv med en sunnere livsstil. 

Anonymkode: 7a131...e06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg skal ikke gå på det lenger enn noen mnd. Fastlegen presiserte at dette var ingen mirakelkur, men kunne være et dytt i riktig retning som jeg må følge opp selv med en sunnere livsstil. 

Anonymkode: 7a131...e06

Takk for svar! Og lykke til på veien😀

Anonymkode: 52596...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er Mysimba et medikament man bruker til man har gått ned så mye man ønsker eller må man bruke det resten av livet?

Anonymkode: 52596...b64

Min lege sa mange fortsatte etter de hadde nådd målet for å holde vekten. Så kan brukes hele livet om man vil.

Anonymkode: 78b32...67c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/12/2021 at 2:16 PM, AnonymBruker said:

Takk! Har du gått på dette lenge nå, og hvordan går det ellers? Har lest gjennom hele tråden, men husker ikke hvem som har skrevet hva - beklager det. 🙈

Listen med bivirkninger ser absolutt skremmende ut, men samtidig tenker jeg litt på gevinsten oppi det hele. Jeg har tidligere greid å gå ned rundt 17kg ved hjelp av kosthold og trening, men det virker dessverre til å stoppe opp når jeg kommer så langt. Dette er kanskje ikke en vidunderkur, men jeg har allikevel et lite håp om at MySimba kan være nettopp det jeg trenger for å komme meg ned på normalvekt. Håper bare ikke legen er vanskelig på dette og mener at mosjon og kosthold er det som skal til og at MySimba ikke er et alternativ. Liker legen veldig godt og vedkommende er den første legen jeg har hatt som jeg har vært virkelig fornøyd med, så forhåpentligvis vil det ikke være et problem - om ikke med en gang, så kanskje når vi forhåpentligvis har funnet ut årsaken til det enorme søvnbehovet mitt. 

Anonymkode: 23d25...a01

Er inne i min 5 uke nå. Hver gang jeg økte dosen ble jeg kvalm og svimmel en eller 2 dager, men den 4 uken kom det ingen bivirkner da jeg økte. Eneste jeg kjenner er at jeg er fryktelig tørr i munnen. Blir fortsatt kvalm av og til, men det skjer ikke så ofte (en høneblund og så er jeg tipp topp igjen.). 

Jeg har hele tiden spist relativt sunt, og vært mye aktiv, men selv om jeg faster flere dager går vekten enten opp eller blir stående stille. Med mysimba har jeg nå gått ned 3.5 kg allerede, antakeligvis fordi jeg spiser små måltider ofte. Jeg fikk vite at hvis det ikke har skjedd en nedgang på 10% etter 16 uker kan jeg slutte med dem, men mangler jo bare 6.5kg, så tror fastlegen tillater at jeg fortsetter. Har ikke spurt om å få blå resept enda siden jeg kjøpte 2 pakker første dagen for å ha frem til neste kontroll, så hadde ikke fått spart noe... Men skal spørre på timen i august. 

Det står at mysimba har en effekt på appetitt og hvordan energien fordeles... vet ikke helt hva det siste betyr, skal spørre legen om det, men kan hende det hjelper deg, selv om du allerede har et sunt kosthold og er aktiv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i tenkeboksen angående Mysimba😊 

Men… Jeg kvier meg sånn for å snakke med mannen min om det! Da må jeg jo innrømme overfor han at jeg er feit😔 Og det synes jeg er tøft. Vi har vært sammen i 21 år, gift i 15. 

Jeg har nok lagt på meg 30 kg siden vi møttes og han har hintet i det siste om at vi begge bør ned i vekt. Jeg liksom bare snakker det bort hver gang, jeg klarer ikke innrømme det. Egentlig drømmer jeg om gastric bypass, men det koster så mye. Å vente på offentlig orker jeg ikke. Tenkte derfor å prøve Mysimba nå. 

Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget egentlig… Vil bare lufte noen tanker. 

Anonymkode: 52596...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg så godt. Aldri enkelt å innrømme at man har blitt for stor. Men hvis han også trenger å gå ned noen kg så må dere snakke sammen og finne en plan som funker for dere begge. Det er jo bedre når man er 2 enn at kun den ene må stå løpet alene. Hvis du ikke tror/vet at du må ha hjelp så søk hjelp. Jegstartet jo med mysimba menbleså dårlug. Fikk da saxenda på blå resept. Gikk ned 13 kg -men bivirkningene ble så ille at jeg måtte slutte. Da kom også kg tilbake😣 Har lyst til å prøve igjen men motet svikter. Operasjon har jeg lite lyst til. Har mange venner som er slankeoperert med ulike resultat.

Ta en prat med din mann du. Lykke til.Heier på deg❤

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, @indiragundi🥰 

Det som er litt greia for meg er at mens jeg har ca 40 kg for mye, så har han kanskje 15… Det vil si at han kommer raskere enn meg ned på ønsket vekt og det virker så demotiverende for meg. 
 

Kan jeg spørre hva slags bivirkninger du fikk? 

Anonymkode: 52596...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med Mysimba var jeg mye kvalm. Også ble magen veldig tregt . Var uvell hele tiden og hodepina ble verre.

begynte så med Saxenda. Gikk tålelig greit i begynnelsen. Men når du går med hodepine og kvalme hver dag. Men når du svetter som en gris (spesiellt om natta)- smerter i magen /galleveier og ikke er deg selv så ble ulempene større enn gebinsten fir min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

indiragundi skrev (1 time siden):

Med Mysimba var jeg mye kvalm. Også ble magen veldig tregt . Var uvell hele tiden og hodepina ble verre.

begynte så med Saxenda. Gikk tålelig greit i begynnelsen. Men når du går med hodepine og kvalme hver dag. Men når du svetter som en gris (spesiellt om natta)- smerter i magen /galleveier og ikke er deg selv så ble ulempene større enn gebinsten fir min del.

Hva mener du? Har du gitt opp begge legemidlene? Hvor lenge gikk du på hver av de før du kuttet de ut? Gikk du ned noe i vekt?

Kan jeg spørre mer generelt til alle om hva dere gjør ellers for å hjelpe på vektnedgangen? Har dere hjelp av lege eller andre ang kosthold, veiing osv?

Anonymkode: 569dd...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysimba prøvde jeg vel ikkefullt 1 mnd. Saxenda brukte jeg fra Mai 2020- til august. Gikk ned 13 kg.

skulle ha prøvd igjen men er ikke helt der enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege lurte på om jeg ville få henvisning til overvektspoliklinikken ved Sykehuset Østfold, men har i flere år gått til både ernæringsfysiolog, psykolog og besøkt lipidklinikken, og det hadde bare blitt for nye stress. Da foreslo hun mysimba. Hun veide meg ikke, stolte på hva jeg sa jeg veide, og anbefalte meg å fortsette med det kostholdet og den aktiviteten jeg holder på med. 

Jeg veier meg hver morgen og registrerer vekten i Samsung Health. Da ser jeg samtidig hvordan BMIen synker for hver dag. Ellers er mysimba nok til å endre kostholdet. Snop har jeg nesten ikke lyst på og mens jeg spiser sier det stop hvis jeg har fått nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...