Gå til innhold

Mysimba - erfaringer?


Krøllalfa

Anbefalte innlegg

Gått ned litt over 10 kg i løpet av 1,5 pakke. Gikk raskt ned i starten, men nå går det tregt, har egentlig stått stille i noen uker. Har gått på 1+1 tablett nesten hele tiden, men prøver å øke til 2+1 nå, så får vi se om vekta gjør et nytt byks nedover. Må innta ekstremt lite kcal for at det skal gå ned... 

Anonymkode: 9fa3b...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare en liten advarsel; Har gått på i 3 mnd nå. Ingen plagsomme bivirkninger.. men vært veldig trøtt og hatt mye vondt i hodet, noe jeg tenkte skyldes stress på jobb. Var hos legen i går- fikk konstatert et blodtrykk på 160/110. Det er MYE! Forhøyet blodtrykk kan jo være en bivirkning, så om noen føler seg i kjip form'- ta en sjekk hos legen😱

Har aldri hatt høyt blodtrykk før, men nå er det rett AV Mysimba 😶

Krysser fingre for at ingen opplever det samme....!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei er det enda noen her? 

 

Jeg begynte på mysimba 28 november nå, og er klar for min første opp tramping.

legen sjekka bare blodtrykket mitt og spurte om jeg trente og ga meg pillene.

jeg trener 3 ganger i uken, ca 1-2 per treningsøkt. Jeg skjønner meg ikke helt på hvordan tablettetene skal funke? Jeg spiser mye godis og lite mat , så forstår ikke helt hvordan tablettene hjelper annet enn at jeg har dempet sult og godte suge. Setter pris på om noen med erfaring kan dele litt med meg 😁 er forresten 21 år med en bmi på 42,6 😱

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Overvektadhd skrev:

Hei er det enda noen her? 

 

Jeg begynte på mysimba 28 november nå, og er klar for min første opp tramping.

legen sjekka bare blodtrykket mitt og spurte om jeg trente og ga meg pillene.

jeg trener 3 ganger i uken, ca 1-2 per treningsøkt. Jeg skjønner meg ikke helt på hvordan tablettetene skal funke? Jeg spiser mye godis og lite mat , så forstår ikke helt hvordan tablettene hjelper annet enn at jeg har dempet sult og godte suge. Setter pris på om noen med erfaring kan dele litt med meg 😁 er forresten 21 år med en bmi på 42,6 😱

Du må jo lese deg opp! På en medisin som denne som har såpass med bivirkninger, er det faktisk ekstra viktig.

I pakningsvedleggehet i esken, eventuelt på felleskatalogen på nettet finner du både forklaring om virkningen og mer til. Hvis du ikke vil lese deg opp, ta deg i det minste en tur på apoteket og ta en prat med en farmasøyt 😊

Anonymkode: a6489...7bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Overvektadhd skrev:

Hei er det enda noen her? 

 

Jeg begynte på mysimba 28 november nå, og er klar for min første opp tramping.

legen sjekka bare blodtrykket mitt og spurte om jeg trente og ga meg pillene.

jeg trener 3 ganger i uken, ca 1-2 per treningsøkt. Jeg skjønner meg ikke helt på hvordan tablettetene skal funke? Jeg spiser mye godis og lite mat , så forstår ikke helt hvordan tablettene hjelper annet enn at jeg har dempet sult og godte suge. Setter pris på om noen med erfaring kan dele litt med meg 😁 er forresten 21 år med en bmi på 42,6 😱

Det er nettopp det tablettene gjør i forhold til vektnedgang; de demper sultfølelse, ingenting annet. Det er ikke noen mirakelkur, og man må gjøre seg noen tanker om virkningen er verdt eventuelle bivirkninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2018 den 20.20, AnonymBruker skrev:

Du må jo lese deg opp! På en medisin som denne som har såpass med bivirkninger, er det faktisk ekstra viktig.

I pakningsvedleggehet i esken, eventuelt på felleskatalogen på nettet finner du både forklaring om virkningen og mer til. Hvis du ikke vil lese deg opp, ta deg i det minste en tur på apoteket og ta en prat med en farmasøyt 😊

Anonymkode: a6489...7bf

Til dere begge, jeg har lest meg opp. Og snakket med lege og farmasøyt. 

 

Jeg var ute etter erfaringer med det, og hva dere har å fortelle, det står ikke mye om hva man gjør.

 

som sagt så trener jeg og spiser «okay» , holder enda på å få ett mye sunnere kosthold enn det jeg pleide å ha.

Jeg har heller ingen bivirkninger enda, og IT første opptrapping i morgen. Det jeg er nysgjerrig på er med dere som har gått lenge , hvor lenge tok det før vekten begynte å gå ned, jeg vet det ikke er en mirakelkur og at den har hjulpet meg mye med sult og godte sug. 

Jeg forstår liksom ikke hvordan medisinene skal funke med å hjelpe med vekt nedgang, legen sa det var noe som ligna røykeslutt pillene, blokkerer / stimulerer noe i hjernen, men hvordan hjelper da det med vekt nedgang ? Jeg spurte mye med legen og fikk mye svar, men nå spør jeg igjen for å liksom?? se hva dere har å si, folk med erfaringer ☺️ 

Jeg har okay kosthold, jobber med å få det enda bedre ! Jeg trener 3 ganger i uken, og skal legge til enda en dag etter nyttårsaften.  Jeg slet mye med godte sug og en følelse av å aldri bli mett, men jeg klarte allikevel aldri spise regelmessig. Så svar om hva dere opplevde og gjorde for å se vektnedgang ville vært flott.

 

elsempel: 

var dere aktive med å gå bare, eller styrke trening også? Jeg gjør altså begge, men skal legge til mer tredemølle/sykling på en ekstra dag. Også hjelper det å spise mer regelmessig? Som i frokost, lunsj, middag , kvelds og mellommåltid mellom hver ting ? Var dere enda mer aktiv en det dere pleide? Er slike ting..

 

takk for svar uansett, beklager om jeg skriver rart og rotete ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes å lese at det du gjør i seg selv er nok til å gå ned i vekt 👍

Jeg merket at det var mindre sultfølelse etterhvert, kunne feks spise VELDIG lite middag. Søt-hunger var det samme 😟

Det alle bør være obs på er at det kan være lurt å sjekke opp blodtrykket jevnlig. Jeg gjorde ikke det, og etter 3 mnd hadde jeg så høyt blodtrykk at jeg hadde mye symptomer- dvs det hadde vart en stund. Skal visst en del til før man merker at man har høyt blodtrykk. 

Ifht medisinen og vektnedgang tenker jeg at jeg måtte vært MYE mer strukturert og hatt MYE mer viljestyrke skulle jeg gått ned mye, der hjalp ikke pillene 😭

Lykke til, men pass på å sjekk form hos legen jevnlig!😷

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Linda76 skrev:

Jeg synes å lese at det du gjør i seg selv er nok til å gå ned i vekt 👍

Jeg merket at det var mindre sultfølelse etterhvert, kunne feks spise VELDIG lite middag. Søt-hunger var det samme 😟

Det alle bør være obs på er at det kan være lurt å sjekke opp blodtrykket jevnlig. Jeg gjorde ikke det, og etter 3 mnd hadde jeg så høyt blodtrykk at jeg hadde mye symptomer- dvs det hadde vart en stund. Skal visst en del til før man merker at man har høyt blodtrykk. 

Ifht medisinen og vektnedgang tenker jeg at jeg måtte vært MYE mer strukturert og hatt MYE mer viljestyrke skulle jeg gått ned mye, der hjalp ikke pillene 😭

Lykke til, men pass på å sjekk form hos legen jevnlig!😷

Skal sjekke månedelig hos legen så det skal gå fint ☺️ Jeg håper bare det jeg gjør er bra nok for å se vekt nedgang. Eier selv ikke noe viljestyrke eller motivasjon. Jeg må bare få bedre helse, 42,6 i bmi som 21 år med vonde knær og ankler er ikke akkurat no bra 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dytter litt på denne. Er i en prosess hvor jeg forsøker å gå ned i vekt, men det går sakte. Hvordan har det gått med dere som har gått på medisinen en stund?

Anonymkode: cd85d...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan går det med dere som går på/har brukt Mysimba? Jeg er på dag 2. Har begge dagene hatt mageknip og løs mage, men tror nesten det må være noe annet enn bivirkninger så fort. Legen min kjente ikke til preparatet men lar meg prøve for å se om det kan være noe. Det er utrolig lite å finne på nettet av erfaringer med Mysimba. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på dag 1😊du finner mange erfaringer inne på den lukkede fb gruppen Mysimba Norge. 

Anonymkode: ca0ef...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tråden er ryddet for brudd på følgende regler:

Sitat

 

* Reklame og annonsering for varer og tjenester. Du kan heller ikke spre affiliatelenker eller lignende. Å lenke til sin private blogg er ok, hvis lenken har relevans til tråden og er en naturlig del av debatten.

* Oppfordring til, tilretteleggelse for eller forherligelse av brudd på norsk lov. Dette inkluderer også voldshandlinger, voldsbruk, voldtekt og lignende. Man kan diskutere eksisterende lovverk, men debatt rundt for eksempel rusmidler som er ulovlige i Norge vil bli slettet.

 

Mynona, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg startet på Mysimba desember 2017, og brukte dem i ca to måneder. Jeg hadde ganske kraftige bivirkninger i form av kvalme, svetting og diverse. Mysimba virket på meg slik at jeg mistet helt lysten på alt søtt og usunt. Det eneste jeg klarte var frukt og grønnsaker. Jeg kunne gått på de mye lenger, hadde det ikke vært for at kvalmen ble verre og verre. Etterhvert fikk jeg skikkelig hodepine også. Den siste dagen var jeg så dårlig at jeg ikke klarte å gå over gulvet uten å spy. Jeg hang over toalettet konstant, og til slutt måtte jeg på legevakta. Men jeg hadde gått ned 10 kg. 

Jeg regnet med noe vektoppgang etter at jeg sluttet, men det skjedde ikke. Merkelig nok holdt jeg vekta, og da det ble mai 2018 (og helvetet fra forrige gang hadde kommet litt på avstand), bestemte jeg meg for at 10 kg til hadde vært fint, og jeg startet opp igjen. Hadde en helt annen opplevelse enn første gang. Nesten ingen bivirkninger, ingen vektnedgang. 

I løpet av høsten har vekten klatret oppover igjen, mye fordi jeg testet hvor mye jeg kunne spise uten å legge på meg.... 🤐 jeg trodde at effekten av Mysimba hang igjen. Så nå er jeg på'n igjen. Skal starte på uke 2 nå. Jeg er kvalm, susete i hodet, føles rar i kroppen og måtte kutte Pepsi Max for det blir bare for søtt. Ned 2,5 kg. Denne gangen skal jeg ikke øke til 2:2, så lenge jeg ser at jeg går ned, så får det heller ta litt lenger tid.

Anonymkode: 0a346...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på Mysimba i ca 6 mmd, gikk ned 10 kg i den perioden. Men jeg følte meg helt jævlig om jeg skal si det mildt. Skjelven, uggen, lite fokusert; som en konstant sykdomsfølelse eg. Jeg valgte derfor å slutte på pillene. Vekttapet på 10 kg kom ikke av seg selv (hadde heller aldri noen forestilling om at det skulle det altså), og kom fram til at jeg klarer nok å gå ned 20 kg til i løpet av 1-1,5 år uansett, så da var valget om å slutte ganske enkelt. Bivirkningslista til Mysimba er ikke å kimse av, og jeg er ikke villig til å risikere helsa ytterligere enn det jeg allerede gjør med overvekten min. Jeg er uansett fremdeles på vei ned ☺️

Men, medisiner funker ulikt på alle-så det som ikke funker for meg kan likevel godt funke for andre ☺️

Anonymkode: 47dcb...1e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei;) jeg har akkurat begynt på mysimba.. må si jeg føler meg litt sånn ved siden av meg selv.. håper dette går over..;) et spørsmål.. jeg jobber som natte vakt.. hvordan bør jeg da ta tablettene? Snur jo døgnet på hodet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gikk ned nesten 10 kg. Prøvde å slutte, men gikk opp igjen 5 kg. Merket hvor mye jeg kan spise når jeg ikke er på de kontra når jeg er på de. Så nå er jeg påan igjen. Det er verdt de 1000 kronene. Helsa er viktigst!

Anonymkode: 1c07d...a30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei alle sammen! 

Jeg kjøpte min første pakning igår og skal egentlig begynne på første dose imorgen. Hadde jeg visst om alle de mulige bivirkningene (hva er IKKE en bivirkning, det er jo helt ufattelig at produktet er godkjent!) før jeg spurte legen om det (hadde bare såvidt lest om det i KK artikkel) så hadde jeg latt være. 

Jeg er svært usikker på om jeg tør å prøve. Jeg gikk på Reductil for 10 år siden og hadde kjempegod effekt av dem (men det produktet hadde ikke så mange mulige bivirkninger syntes å huske, og DET produktet ble trukket fra markedet!). 

Når jeg spurte legen om det så hadde han aldri hørt om det før, men skrev ut resept. Skal tilbake om 1 mnds tid bare for å høre hvordan det går (er i tillegg henvist til poliklinikk for overvekt). Men at man kan skrive ut et så "farlig" produkt uten mer oppfølging er jo skremmende - med Reductil var det mye mer oppfølging.

En annen ting er dere som bare slutter på produktet, det står jo med uthevet skrift at man IKKE  skal slutte på Mysimba uten å rådføre seg med legen først - det er jo helt crazy å bare gjøre som dere vil når listen over bivirkninger er så vanvittig lang, at dere tør!? Mulig jeg er veldig feig av meg altså...

Og at dere også tør å fortsette når det er så mange bivirkninger, er ikke poenget å stoppe å ta tablettene hvis man opplever bivirkninger? Jeg bare spør, for jeg er veldig usikker.

Hvordan går det med alle dere som er på pillene fortsatt? 😨

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2019 den 23.12, Hatsumomo skrev:

Hei alle sammen! 

Jeg kjøpte min første pakning igår og skal egentlig begynne på første dose imorgen. Hadde jeg visst om alle de mulige bivirkningene (hva er IKKE en bivirkning, det er jo helt ufattelig at produktet er godkjent!) før jeg spurte legen om det (hadde bare såvidt lest om det i KK artikkel) så hadde jeg latt være. 

Jeg er svært usikker på om jeg tør å prøve. Jeg gikk på Reductil for 10 år siden og hadde kjempegod effekt av dem (men det produktet hadde ikke så mange mulige bivirkninger syntes å huske, og DET produktet ble trukket fra markedet!). 

Når jeg spurte legen om det så hadde han aldri hørt om det før, men skrev ut resept. Skal tilbake om 1 mnds tid bare for å høre hvordan det går (er i tillegg henvist til poliklinikk for overvekt). Men at man kan skrive ut et så "farlig" produkt uten mer oppfølging er jo skremmende - med Reductil var det mye mer oppfølging.

En annen ting er dere som bare slutter på produktet, det står jo med uthevet skrift at man IKKE  skal slutte på Mysimba uten å rådføre seg med legen først - det er jo helt crazy å bare gjøre som dere vil når listen over bivirkninger er så vanvittig lang, at dere tør!? Mulig jeg er veldig feig av meg altså...

Og at dere også tør å fortsette når det er så mange bivirkninger, er ikke poenget å stoppe å ta tablettene hvis man opplever bivirkninger? Jeg bare spør, for jeg er veldig usikker.

Hvordan går det med alle dere som er på pillene fortsatt? 😨

 

Jeg forstår veldig godt at du er skeptisk, det var jeg også. Jeg har gått på disse i 3 mnd og har gått ned 7 kilo, og det er jeg faktisk veldig fornøyd med, hadde jeg ikke gått på mysimba hadde jeg nok gått opp i vekt.

Det med bivirkninger er så forskjellig, jeg har hatt en del magetrøbbel og litt hodepine, men det går fint å leve med. Hvis jeg hadde merket en masse forskjellige bivirkninger hadde jeg sluttet med denne, det er jeg ikke i tvil om. Jeg har ikke lest noe sted om at du ikke kan slutte på mysimba uten å rådføre lege, mulig det må trappes ned på samme måte som det trappes opp, men som sagt det vet jeg ikke noe om. Det kan derimot være greit å sjekke blodtrykket underveis i behandlingen. 🙂

Jeg vet ikke om du ble noe klokere, men jeg mener det er verdt å prøve, dukker det opp en masse bivirkninger så slutt med dem, det er mitt råd. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, er på andre dagen. Igår ble jeg plutselig ekstremt trøtt, så endte opp med å sove 3 timer på dagen og var kjempetrøtt helt til jeg skulle legge meg, men ble liggende våken nesten hele natten.

Idag vet jeg ikke om jeg har noe bivirkninger, for jeg fikk et migreneanfall så fokuset har vært på det. Kjenner jeg er litt ekstra trøtt, så det mulig det er bivirkningen jeg får.

Det står i pakningsvedlegget at man ikke skal avslutte behandlingen uten å rådføre seg med legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...