Gå til innhold

Mysimba - erfaringer?


Krøllalfa

Anbefalte innlegg

Jeg har fått tilbud fra fastlege om å begynne på en medisin kalt Mysimba. Fikk beskjed om at jeg kunne ta litt betenkningstid, og gjerne søke på nett/forum for å lese om andres erfaringer. Finner ekstremt lite, mye mulig fordi Mysimba ble godkjent så sent som i 2017. Prøver likevel lykken her. Er det noen som har erfaringer?

Endret av Krøllalfa
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har prøvd de ut og lest litt om de. Det følger masse rare bivirkninger med de. Første ukene med opptrapping går greit. Trapper opp fra 1 tablett daglig til 4 over 4 uker mener jeg å huske. Etter de 4 ukene begynte bivirkningene for meg. Jeg var konstant skjelven, uvel, problemer med innsovning på kvelden. De var forsåvit med i beregningen, men for meg ble det stopp når jeg fikk mensturasjonslignene blødninger. Jeg har p-stav så viste det ikke var menstruasjon. Jeg ga blødningene noen uker for å se om de forsvant. Det gjorde de ikke, så i samsvar med legen trappet jeg ned før jeg trang å hente ut pakke når 2. De er jo ikke akkurat billige, men har hørt at noen har fått godkjent blå resept når fastelegen har søkt om det påtross av at dette ikke skal være en mulighet. Etter nedtrapping forsvant blødningene i løpet av 1.5 uke. 

Jeg hadde noe effekt fra de på sultfølelsen, men sett opp mot bivirkningene så var syntes jeg ikke det var verdt det. Med en høy pris i tillegg så blei summen nei for min del. 

Jeg har hørt om de som har hatt lite bivirkninger og god effekt, men de er i mindretall foreløpig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg hadde bivirkninger i form av kvalme, mageknip og forstoppelse i perioden med opptrapping. Så fort jeg var oppe i full dose, har jeg ikke merket noe spesielt. Og jeg går ned i vekt. Så jeg synes absolutt du bør prøve. Blir det for ille, så får du heller kutte da. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Tenker at det ikke skader å prøve. Har aldri fått bivirkninger av noe som helst av medikamenter, så får håpe jeg slipper billig unna. 

Hvordan har dere gjort det med mat? Har dere hatt et strengere kosthold enn før? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har brukt Mysimba i 8 uker. Jeg er veldig fornøyd og har god effekt. Jeg har ingen bivirkninger.

De hjelper slik at jeg ikke føler like mye sult, blir raskere mett og tenker generelt mindre på mat og søtsaker. 

Jeg spiser sunn mat. mindre porsjoner og er aktiv hver dag og har gått ned 7 kg.

Lykke til,

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BareMeg1 skrev:

Hei, jeg har brukt Mysimba i 8 uker. Jeg er veldig fornøyd og har god effekt. Jeg har ingen bivirkninger.

De hjelper slik at jeg ikke føler like mye sult, blir raskere mett og tenker generelt mindre på mat og søtsaker. 

Jeg spiser sunn mat. mindre porsjoner og er aktiv hver dag og har gått ned 7 kg.

Lykke til,

 

Tusen takk. 

Hentet ut resepten i dag, så skal starte i morgen. Ble litt skremt av alle bivirkningene som står i pakningsvedlegget, men håper jeg slipper unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går det med Mysimba, Krøllalfa?

Det finnes ikke så mye informasjon fra menigmann når man søker etter Mysimba, selv om det finnes et par brukergrupper på facebook (for Norge og Sverige). I statene har det derimot vært tilgjengelig i flere år, under navnet Contrave. Der finnes det flere svært aktive grupper - det går mye på repeat, men noe nyttig kan man få ut av det. Inntrykket jeg har fra disse gruppene er at enten fungerer medisinen veldig bra og personene går mye ned i vekt, eller så fungerer det ikke i det hele tatt. Det er jo ingen vidunderpille som gjør at man går raskt ned i vekt, men på sett og vis kan det være en vidunderpille som gjør det svært mye enklere å ta de rette valgene. Man er jo fortsatt nødt til å spise mindre enn man forbrenner for å gå ned i vekt. Noen forteller om at de har gått fra å tenke på mat hele tiden til å måtte spise etter klokka.

Jeg har lyst til å prøve Mysimba, men har ikke turt å bestille legetime enda... :blush:

Anonymkode: 9fa3b...2f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt to tabletter så langt, begynte på fredag. Kommer til å oppdatere i denne tråden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal hente disse i dag; begynner i morgen. Spurte egentlig legen etter Saxenda, men disse var ikke tilgjengelig i Norge enda sa han (og Victoza var kun for de som alt har diabetes 2). Jeg er ganske spent men har lave forventninger foreløpig. Men jeg håper jo at disse tablettene i samarbeid med grei diett og tredemølle skal ha en skikkelig effekt. Du verden så deilig det hadde vært med noe som fungerte.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på mysimba i 5 uker nå. Jeg har hatt masse bivirkninger, men alle har vært forbigående. Har hatt muskel og leddsmerter, smerter i brystet, kvalme, magesmerter, rare drømmer, munntørrhet, susete i hodet og svimmel og tinnitus. Føler det er noe hele tiden og stadig noe nytt.. Men til gjengjeld har jeg mer energi, og blir trøtt på kvelden og sover godt om natta. Jeg føler at magen og hodet henger mer sammen nå, og at når jeg er mett så klarer jeg rett og slett ikke mer. For 5 uker siden eide jeg ikke magamål og stappa i meg alt som var fordi det var godt! Nå blir jeg fort mett og trenger ikke anstrenge meg i forhold til mat og trening, og kan spise usunn mat uten og overspise. Noe jeg ikke greide før. Men jeg prøver selvfølgelig å spise sunt og holde meg i bevegelse, men det er på en helt annen måte enn andre ganger jeg har slanket meg, for da har jeg anstrengt meg så voldsomt i forhold til mat og trening. Nå går det litt mer av seg selv. Den fristelsen jeg alltid har hatt når det kommer noe godt på bordet er borte. På 5 uker har jeg gått ned 7 kg. Skal ned 20kg til og gleder meg til fortsettelsen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem kan få denne medisinen? Hva er kriteriene? 

Anonymkode: bafab...5e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem kan få denne medisinen? Hva er kriteriene? 

Anonymkode: bafab...5e7

 

Man må være minst 18 år, ha en bmi på 27 eller mer, og være i risikosonen for å utvikle livsstilssykdommer som f. eks diabetes type 2. Men man bør være i ellers god form og ikke ha eller ha hatt hjerte og karsykdommer eller høyt blodtrykk. Tror også man ikke burde bruke det om man har bipolar lidelse eller har slitt mye psykisk med angst, depresjon og/ eller selvmordstanker. Men det blir selvfølgelig helt opp til legen å vurdere om du kan bruke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som har/hadde en del bivirkninger, når begynte de? Har så langt bare gått på tablettene i fire dager, og har nok som sagt blitt litt paranoid av å lese pakningsvedlegget. Har vært ganske irritabel de siste par dagene, og fiser en del :fnise:. Har nok spist mer grønnsaker enn jeg pleier, og jeg fikk lite søvn natt til i dag. Så det kan jo forklare både det ene og det andre. 

Ellers blir jeg sulten omtrent på klokka, og det frister ikke å spise like mye som jeg har gjort før. Har spist tre måltider og et mellommåltid i dag (frokost, lunch, mellommåltid og middag), det er dobbelt så mange som jeg har pleid å spise. Utfordringen har vært å spise kveldsmat. Skulle ikke tro det med tanke på vekten, men jeg hater virkelig å spise. Så på slutten av en dag er jeg så møkk lei av mat at jeg heller legger meg for å sove. 

Veide meg i dag, så det blir spennende å se fremover! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært min første dag på denne medisinen, og et par ting har jeg lagt merke til. Hodepine, tretthet og faktisk som Krøllalfa nevner; fising. Jeg har også merket en uro i kroppen; det er akkurat som om jeg dirrer rett under huden. Men alt i alt ikke noe jeg ikke kan leve med. Det blir interessant å se hvordan det blir etter noen dager, når dosen økes og jeg forhåpentlig merker noe også i forhold til matinntak. I dag har jeg holdt meg til kaloriinntaket jeg skal ha, men er sulten (medisinen virker naturlig nok ikke så fort).  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ang denne medisinen. Jeg har en bmi på 30 og er vel da innafor ifht mulighet for å få den. Men jeg har en ekstremt sær fastlege som garantert ikke vil gi meg den. Har dere andre fått den av fastlegen eller privatlege? Hva anbefaler dere for å få denne? har lyst å prøve, men bare vet at jeg ikke får den av legen min.....sukk....

Må dere gå på en spesiell diett samtidig? jeg er på lavkarbo....gått ned 10 kg så langt, men kunne trengt litt ekstra dytt....

kommer til å følge med her :) Lykke til alle sammen!

Anonymkode: bafab...5e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar ang denne medisinen. Jeg har en bmi på 30 og er vel da innafor ifht mulighet for å få den. Men jeg har en ekstremt sær fastlege som garantert ikke vil gi meg den. Har dere andre fått den av fastlegen eller privatlege? Hva anbefaler dere for å få denne? har lyst å prøve, men bare vet at jeg ikke får den av legen min.....sukk....

Må dere gå på en spesiell diett samtidig? jeg er på lavkarbo....gått ned 10 kg så langt, men kunne trengt litt ekstra dytt....

kommer til å følge med her :) Lykke til alle sammen!

Anonymkode: bafab...5e7

Fastlegen min sendte henvisning til fedmepoliklinikk, men jeg var visst ikke feit nok 🙄 spesialisten foreslo derfor Mysimba. Fastlegen hadde ikke hørt om den (ikke jeg heller), så vi leste oss opp begge to.

Ulempen er at den er skrekkelig dyr, over 1000,- for en mnd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk den av fastlegen; han er "stilt på stasjon" og syns bare det var fint at jeg tok tak i det. Jeg har BMI på 32 og har duppa rundt dette tallet i mange år. Det er ingen spesiell diett, men medisinen er ment å fungere sammen med en fornuftig diett og trening. Lavkarbo går nok fint (min erfaring er at man på lavkarbo faktisk ikke spiser veldig mange kalorier når det kommer til stykket, siden fettet gir en god metthetsfølelse. Nevner det bare siden en kalorifattig kost ble nevnt av legen). Kontroll på matinntaket er vel nøkkelen uansett hvilket kosthold man sverger til. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Asus skrev:

Kan nå med sikkerhet si at treg mage også er en bivirkning...

Fisingen har gitt seg til meg, men merker at jeg oftere må på do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...