Gå til innhold

Mysimba - erfaringer?


Krøllalfa

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt de siden torsdag. Torsdag hadde jeg migreneanfall også, så usikker på hva som skyldes hva. I går og i dag kjenner jeg lite symptomer. Litt svimmel, kanskje, men ikke mer enn til vanlig (pga. stress). Mulig at ting smaker litt annerledes, men usikker på om det bare er innbilning. Synes det går greit så langt. 

Anonymkode: 6cfb1...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei.

Ny i tråden her. Tenkte dele litt erfaring og stille et spørsmål:)

I morgen har jeg gått på mysimba i 1 uke. Opplever god effekt og vil følge legens råd om å bruke lengre tid på opptrapping: mindre sjans for heftige bivirkninger, ifølge lege. 

Ser flere gruer seg til legetime og det å spørre. Vil bare si at jeg også gjorde det, men ble møtt veldig fint. Utrolig sårt tema, men legetimen ble en fin stund og en vekker for meg. Fremkom at jeg sto i fare for diabetes, forhøyet blodtrykk og har svært høy bmi. Fikk mysimba umiddelbart og fikk vedtak om blåresept dagen etter. Leste om alle bivirkningene og brukte to uker på å tørre å starte opp. I disse ukene la jeg om kostholdet også, og motivasjonen min er STOR, men jeg vet også at nedturene kommer. Har ikke veid meg siden jeg var hos legen.

Har merket noen bivirkninger: hadde veldig mageknip dag 2, kjentes ut som rier nærmest, men varte en kort stund. Litt svimmel noen ganger og smerter i nakke, men dette sliter jeg med før, så usikker på hva som er hva. Har fått økt energi, men det merket jeg før jeg begynte med mysimba også: henger nok sammen med endring i kostholdet.

Har dog fått en bivirkning som bekymrer meg noe. Har hormonspiral grunnet store blødninger og som behandling mot forstadier til livmorkreft. Ved siste kontroll var det ingen tegn til celleforandringer, men jeg følges opp årlig. Jeg har nå begynt å blø igjen. Er lite og langt fra slik som før, og jeg håper det går over.  Selv med spiral kan jeg få en liten menstruasjon en sjelden gang, og håper det kun er det. Noen med erfaringer ift. blødninger? Blødningen er i for seg ok, men er redd virkningen av hormonspiralen svekkes. 

Vet om facebookgruppen, men ønsker være anonym:/

Anonymkode: 4bc12...62a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk resept i går, legen sjekka ingenting. Jeg oppga vekt og høyde, og jeg har aldri slitt med blodtrykk så han sjekka det ikke (videokonsultasjon, så hadde vært vanskelig uansett 😅). Så begynte i dag, er veldig spent. Har en BMI på 30, og kunne tenkt meg å gå ned 15 kilo. Er veldig aktiv, men livssituasjon de siste årene gjør at jeg spiser mer enn nødvendig fordi jeg er så j.. sliten. 

Men vi får se om det virker da 😀 

Anonymkode: bb8e7...49e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Oppdatering fra meg: 

Jeg har gått på medisinen i 6 uker. I starten synes jeg ikke at jeg merket noen effekt, bortsett fra noen få symptom som gikk over. Men nå merker jeg at matlysten er mindre og jeg kjenner ikke om jeg er sulten. Jeg trenger ikke spise mer enn 2-3 måltid per dag, mest fordi jeg vet jeg må ha mat. Jeg har kuttet ned på mengdene og spiser frokost og kveldsmat fordi jeg må ta mat sammen med medisinen. Noen ganger blir det bare en yoghurt eller lignende. 
 

Jeg har gått ned 3,8 kg, så ikke noe supernedgang, men helt vanlig og anbefalt nedgang. Jeg har troen på at dette skal funke fremover, og håper jeg får gå på den i noen år, sånn at kropp (og hjerne/øyne) blir vant til mindre porsjoner og sunnere mat. Ideelt sett vil jeg gå ned 40 kg, så jeg får se hvordan dette går. 

Anonymkode: 6cfb1...f01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til 😀 Jeg har gått ned 3,5 kilo på 3,5 uker, så jeg er veldig fornøyd. Går nok ikke så fort hele veien, men det går jo framover 😊

Jeg sliter med treg mage og hodepine, men takler det lett for å gå ned de 15 (nå 11,5) kiloene jeg vil ned 😄

Jeg har ikke økt noe særlig, skulle gått på 4 tabletter i dag, men tar bare to. Har god effekt på den dosen, så.

Anonymkode: bb8e7...49e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk resept i dag. Har tenkt å begynne i morgen tidlig, men er bekymret for alle bivirkningene… Bmi på 37,7, og håper å gå ned 20 kg. 

Gjorde dere noen «forberedelser» før dere tok den første pillen? F.eks. lage matplan, kjøpe inn bare sunn mat etc.?

Anonymkode: 37394...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så nyttig å se deres erfaringer 😊. Jeg starter i dag og er veldig spent. BMI på 30 så ikke fryktelig overvektig, men trenger hjelp til å forhindre at jeg blir det. Håper mysimba kan gi meg en boost så jeg kommer igang med ny livsstil. 

Anonymkode: 7a131...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på min andre uke nå, og merket umiddelbart forandring da jeg startet sist mandag. 
Har en bmi på 45.3 og har dermed en god del å ta av, fikk de på blå resept
Var i Tønsberg i mai (vært under oppfølging lenge) og det var ny lege nå som ville gi dette et forsøk. Som mange andre drøyde jeg med å starte opp p.g.a. bivirkninger, men anser meg som heldig hittil - opplevd litt kvalme, svimmelhet og merkelige drømmer. 
Har ikke hatt lyst på søtt eller snacks, og spiser mindre generelt. 
Må bli flinkere på matplaner, men hittil gått ned 2 kg, så foreløpig går det riktig vei. 
Tar tablettene morgen og middag med mat etter anbefalning fra legen, var i håpet om å slippe bivirkninger som kvalme, oppkast og søvnproblemer.

Anonymkode: 3726f...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de med angst og depresjon starte på Mysimba? Legen sier det til meg at jeg ikke kan det pga. Angst og depresjon.

Anonymkode: 860d0...d1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan de med angst og depresjon starte på Mysimba? Legen sier det til meg at jeg ikke kan det pga. Angst og depresjon.

Anonymkode: 860d0...d1c

Mysimba kan i verste fall føre til angst/depresjon hos noen. Jeg opplevde derimot at humøret ble mer stabilt, så dette er individuelt. Men de fleste leger vil nok si nei dessverre.. 

Anonymkode: 35fa4...197

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan de med angst og depresjon starte på Mysimba? Legen sier det til meg at jeg ikke kan det pga. Angst og depresjon.

Anonymkode: 860d0...d1c

Jeg går på Zoloft (mot angst) og har fått Mysimba. Legen min følger meg tett opp, og siden jeg er på nedtrapping av Zoloft, så mener han at det går helt fint.

Anonymkode: c0c20...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg med på mysimba-diskusjonen. For 10 år siden gikk jeg på metformin, men gikk dessverre opp nesten 30 kilo i vekt. Dette gjorde at jeg endte på en vekt rundt 100kg, som for meg resulterte i en kmi mellom 40 og 45. Der har jeg ligget siden, så har heldigvis ikke gått noe mer opp, men går heller ikke ned i vekt, selv om jeg spiser relativt sunt og trener (dog med noen overspisingsperioder innimellom). 

For 3 uker siden fikk jeg resept på mysimba og er 4 dager inn i 3 tabletter om dagen. Den første uken ble jeg kvalm og svimmel, men gikk seg til. Kvalmen kom igjen da jeg økte dosen, men denne uken kjente jeg ingenting. Hurra. Den første uken gikk jeg ned 1.3kg. Helt sikkert fordi jeg var så kvalm og ikke orket å spise noe. Uke 2 gikk jeg opp igjen i vekt det jeg hadde gått ned, men fastlegen min satte meg på Lipitor for høyt kolesterol og en bivirkning der er vektøkning, så en kombinasjon av det og mensen var nok grunnen. Har heldigvis gått ned noe av det igjen dem 3 uken. 

Den nye bivirkningen jeg har fått er at jeg er skikkelig tørr i munnen, men har en tendens til å drikke for lite, så dette er på en måte et pluss da jeg drikker mye mer vann. Ser frem til å se fremgangen i tiden fremover, og har, etter å ha lest gjennom denne tråden, innsett at jeg nok kan få mysimba på blå resept, så det skal jeg spørre om. 

Endret av GRP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye nyttige råd over. Jeg måtte desverre avbryte tablett kuren med Mysimba. Ble så sliten og dårlig. Det passer lite da jeg skulle i div jobb intervjuer. Vil gjerne starte igjen  og håper det skal gå seg til. Mitt mål er 10 kg til oktober. Hva tenker dere om dette målet? Er det mulig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, isbitten said:

Mye nyttige råd over. Jeg måtte desverre avbryte tablett kuren med Mysimba. Ble så sliten og dårlig. Det passer lite da jeg skulle i div jobb intervjuer. Vil gjerne starte igjen  og håper det skal gå seg til. Mitt mål er 10 kg til oktober. Hva tenker dere om dette målet? Er det mulig ?

Hvordan bivirkningene påvirker deg og om du vil begynne på nytt må du selvfølgelig bestemme selv. Ang. målet ditt, så sier felleskatalogen at "Behandlingen bør seponeres etter 16 uker hvis pasienten ikke har mistet minst 5% av innledende kroppsvekt.".

Nå vet jeg ikke hva din vekt er, men hvis du finner ut at 10 kg er innenfor 5% av din startvekt vil jeg tro det går greit. Et krav vil ikke bli satt uoppnåelig høyt, og fra erfaringer her i tråden virker det som om de fleste går ned relativt mye. Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2021 den 13.49):

Kan de med angst og depresjon starte på Mysimba? Legen sier det til meg at jeg ikke kan det pga. Angst og depresjon.

Anonymkode: 860d0...d1c

Jeg har ptsd og bruker wellbutrin, som består av buproprion som igjen er det som brukes i Mysimba, i tillegg til LDN. Jeg spurte legen om jeg kunne ta Mysimba, siden det da blir enda større dose buproprion. Jada, det var helt ufarlig....Jeg stusser litt. Det har ikke gjort noen endring ify angst/depresjon, jeg er derimot mer irritabel og trett. Ikke helt ok syns jeg. Er på uke 6. Gått ned 4,5 kg. Syns ikke det er verdt det når det påvirker humør og form såpass mye....

Anonymkode: b78a1...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysimba er det mest fantastiske jeg har vært borti! Hodet er helt stille. Den konstante tanken på mat er borte. Har holdt på i 9 uker, gått ned 7,5 kg, 24 igjen til normalvektig. Men om jeg får til 10 til så er jo det utrolig! Vekta sto helt stille i 3 uker, men stillheten i hodet har vært der siden første pille. Nå er jeg oppe i 3 om dagen, og har ingen bivirkninger. Muligens litt småkvalm inni mellom, men ellers ingenting. Har kutta sukker i hverdagen, men nå i sommervarmen blir det en is nå og da. Og det holder! Ingen sug, ingen av de tidligere overspisingsproblemene. Fantastisk med noe som funker! 
 

Legen min mener jeg antageligvis må gå på dette resten av livet, så da får vi håpe det fortsetter å fungere 😊

Anonymkode: 2c75b...dcf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 10.5.2021 den 9.45):

Legen søker. Jeg måtte veie meg og sjekke blodtrykket. 

Anonymkode: 6cfb1...f01

Hvem må legen søke til for at en skal begynne på mysimba? Trodde det var noe han kunne skrive resept på.

Anonymkode: 8c1ad...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem må legen søke til for at en skal begynne på mysimba? Trodde det var noe han kunne skrive resept på.

Anonymkode: 8c1ad...83c

Søke Helfo om å få den dekket på blåresept

Anonymkode: 6f70c...e22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På andre uka med mysimba- og den nesten beste effekten, noe overraskende- er at snussuget er borte?!? JEG glemmer å snuse?! Jeg som har vært totalavhengig i mange år…. 
det er fantastisk! Og når jeg tar meg en snus så gir det meg ikke noe effekt heller, så kan like godt la være… 

Elles lite bivirkninger- står fremdeles på 1 og holder meg på det en stund så lenge jeg opplever effekt. 

Anonymkode: f4b81...641

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...