Gå til innhold

Mysimba - erfaringer?


Krøllalfa

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei,

Jeg lurer på hvordan det går med dere som har brukt Mysimba en god stund nå?

Jeg fikk resept på Saxenda fra min lege, og er superfornøyd med resultatet (-10 kg på 8 uker). Appetitten min er lav/normal, og jeg kan fortsatt kose meg med god mat uten å sluke det ned slik jeg gjorde før. Føler meg nesten som et nytt menneske. Dessverre godkjente ikke Helfo  søknaden om blåresept, siden jeg ikke prøvde mysimba først! Saxenda koster kr 2700 pr mnd som blir for dyrt å betale selv i lengden 😥.

Jeg må nå avslutte Saxenda og istedenfor begynne med Mysimba, og jeg svært engstelig for bivirkningene og at jeg ikke skal få like bra effekt. 

Anonymkode: e80c0...159

Har gått på dem siden juli, funker veldig bra for meg 😊

Anbefaler deg å bli medlem i Facebook gruppen, søk: Mysimba og Saxenda

Mange folk med mye erfaring der 😊

Anonymkode: 78b32...67c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.9.2020 den 17.12):

Det var dumt. Men er det bare lysten? Går selv på full dose, har trang til å overspise, men klarer ikke. Blir veldig fort mett og kvalm. Gått ned 7 kg til nå.

Anonymkode: 78b32...67c

Klarte fint å overspise. Alt ble som før.

Anonymkode: 2b985...69e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klarte fint å overspise. Alt ble som før.

Anonymkode: 2b985...69e

Er du på full dose?

Anonymkode: 78b32...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 6.1.2021 den 15.22):

Hei,

Jeg lurer på hvordan det går med dere som har brukt Mysimba en god stund nå?

Jeg fikk resept på Saxenda fra min lege, og er superfornøyd med resultatet (-10 kg på 8 uker). Appetitten min er lav/normal, og jeg kan fortsatt kose meg med god mat uten å sluke det ned slik jeg gjorde før. Føler meg nesten som et nytt menneske. Dessverre godkjente ikke Helfo  søknaden om blåresept, siden jeg ikke prøvde mysimba først! Saxenda koster kr 2700 pr mnd som blir for dyrt å betale selv i lengden 😥.

Jeg må nå avslutte Saxenda og istedenfor begynne med Mysimba, og jeg svært engstelig for bivirkningene og at jeg ikke skal få like bra effekt. 

Anonymkode: e80c0...159

Brukte saxenda jeg også, men pga pris prøver jeg nå Mysimba. Startet for en uke siden, men føler ikke samme effekt som på saxenda. Men jeg har tenkt å prøve en stund til før jeg evt går tilbake til saxenda. Håper jeg da kan få den på blåresept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Hei dere😊 Er det noen som har oppdateringer eller nye erfaringer for til Mysimba ? 

Anonymkode: efbe3...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare tull. Virker ikke i det hele tatt. 

Anonymkode: 47847...4bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei dere😊 Er det noen som har oppdateringer eller nye erfaringer for til Mysimba ? 

Anonymkode: efbe3...ee1

Jeg fikk resept i dag! Er litt skeptisk til å begynne med en gang ettersom jeg har en ganske travel periode på jobb de neste ukene der det er viktig at jeg er i god form, så har vurdert å vente noen uker med oppstart etter å ha lest om alle bivirkningene.

Anonymkode: 81e2a...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg fikk resept i dag! Er litt skeptisk til å begynne med en gang ettersom jeg har en ganske travel periode på jobb de neste ukene der det er viktig at jeg er i god form, så har vurdert å vente noen uker med oppstart etter å ha lest om alle bivirkningene.

Anonymkode: 81e2a...7a6

Hva måtte til for å få resept? Tenker på undersøkelser. 

Anonymkode: d2fdb...4a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva måtte til for å få resept? Tenker på undersøkelser. 

Anonymkode: d2fdb...4a4

Vekt, høyde, midjemål og en leverprøve. Har man BMI over 40 kan legen søke om å kunne gi det på blå resept.

Anonymkode: 81e2a...7a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hva måtte til for å få resept? Tenker på undersøkelser. 

Anonymkode: d2fdb...4a4

Varierer nok litt fra fastlege til fastlege. For meg var det en blodprøve og høyde/vekt informasjon. 

Jeg opplevde veldig mye bivirkninger. Lang historie kort måtte jeg ta pause etter 1.5 mnd for noen uker pga urelatert operasjon. Når jeg skulle starte på igjen orka jeg ikke, pga hvor heftige bivirkningene var. Jeg svimlet mye, kvalme og der var akutte toalettbesøk (viktig ha et lett tilgjengelig toalett for fred og ro :p). 

Jeg valgte derfor å gå tilbake til fastlegen og be om Saxenda. Et krav for å få Saxenda er at man må ha prøvd MySimba først. Jeg fikk blå resept, ergo 650 NOK pr mnd. Gjelder alle med BMI over 35. Foreløpig har den hatt samme effekt som MySimba for meg, men uten bivirkningene. Merk det varierer fra person til person, men generell tilbakemelding er at Saxenda gir mindre bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste bivirkningen jeg har er treg mage og forstoppelse.  Må drikke minst  l vann hver dag. Bruker ducolac og movicol innimellom.  Min erfaring er at bevegelse hjelper, så  en halvliter vann om morningen og en 20 minutter spasertur til jobb holder det stort sett i sjakk. 

Eneste sjekk var blodprøver  for å sjekke vitamin nivå, blodprosent kolestro,  blodtrykk  og selvsagt vekten.  Jeg var legens første pasient som ba om mysimba, så han var skeptisk, men etter å ha lest seg opp skrev han ut tabelettene.  Nå er vi strålende fornøyd begge to. 

Jeg må gå til legen hver måned for veiing og sjekk av blodtrykk. Jeg er veldig glad for at min fastlege tar dette på alvor og følger meg godt opp. 

Anonymkode: d0009...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte gi meg med Mysimba på grunn av bivirkningene. Ble kjempesvimmel og utrolig ustabil i humøret. Det gikk kraftig ut over familien rundt meg, og jeg ble nesten litt redd selv.

I tillegg syns ikke jeg det hjalp på sultfølelsen. Var hverken mer eller mindre sulten når jeg sluttet med de.

Jeg fikk de på blåresept med bakgrunn i BMI og underliggende sykdom. 

Hvis du skal prøve de, så vær veldig obs på bivirkninger. Hos meg merket jeg ikke alt selv når de kom snikende, men merket stor forskjell når jeg sluttet igjen. Det eneste jeg merket godt var svimmelheten. Var nesten redd for å gå turene mine, siden jeg følte jeg sjanglet rundt og var redd for å besvime.

Etter samtaler med legen min var hun også enig i at det var helt riktig å kutte disse ut. Tør heller ikke prøve Saxenda som jeg kunne gjort fordi bivirkningene på Mysimba skremte meg.

Nå klarer jeg allikevel å gå ned i vekt helt av meg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går fortsatt veldig fint hos meg, bank i bordet. Har gått på dem siden Juli 2020, gått ned 22 kg siden det. Legger ikke merke til noe bivirkninger, men alle er jo forskjellige. Jeg har spist det jeg ville, og har ikke trent noe. Hadde nok gått ned mer om jeg gjorde det, men har ikke helse så får bare være 😅

Anonymkode: 78b32...67c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har legetime i morgen for å diskutere om jeg kan starte på Mysimba. Er veldig spent! 

Anonymkode: 6cfb1...f01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har legetime i morgen for å diskutere om jeg kan starte på Mysimba. Er veldig spent! 

Anonymkode: 6cfb1...f01

Legen søker. Jeg måtte veie meg og sjekke blodtrykket. 

Anonymkode: 6cfb1...f01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Legen søker. Jeg måtte veie meg og sjekke blodtrykket. 

Anonymkode: 6cfb1...f01

Det gikk raskt. Fikk innvilget. Tenker jeg starter torsdag når det er langhelg og jeg kan ligge i senga om jeg blir dårlig.

Anonymkode: 6cfb1...f01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det gikk raskt. Fikk innvilget. Tenker jeg starter torsdag når det er langhelg og jeg kan ligge i senga om jeg blir dårlig.

Anonymkode: 6cfb1...f01

Akkurat hatt legesamtale, skal starte opp jeg også mest sannsynlig i denne uka eller neste. Vi kan jo holde hverandre oppdatert ? 

Anonymkode: a812e...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2021 den 15.29):

Akkurat hatt legesamtale, skal starte opp jeg også mest sannsynlig i denne uka eller neste. Vi kan jo holde hverandre oppdatert ? 

Anonymkode: a812e...735

Gjerne det 😊 jeg håper inderlig dette virker, uten særlig bivirkninger! 

Anonymkode: 6cfb1...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal starte på Mysimba neste uke hvis blodprøvene ikke viser noe unormalt. 
Vært og er under oppfølging av Senter for sykelig overvekt i Tønsberg.
Kjenner jeg er grugleder meg litt, mest med tanke på bivirkninger, men forsøker å være positivt innstilt 😊
Får de på blå resept, noe jeg er veldig takknemlig for, ellers kunne det blitt problematisk med tanke på økonomi. 
 

Anonymkode: 3726f...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...