Gå til innhold

Mysimba - erfaringer?


Krøllalfa

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

80 kg var utgangspunktet mitt. Er på full dose ja. Jeg er nok en av dem som bare har litt effekt, men legen mente det var bare bra slik at tablettene ikke ble en "hvilepute" slik at jeg går raskt opp igjen når jeg slutter 😊

Anonymkode: 7a131...e06

Takk for info ☺️ Det å gå ned sakte er absolutt ikke dumt, selv om man kanskje tidvis kjenner litt på utålmodigheten. 😆

Anonymkode: 23d25...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Artig å lese flere erfaringer her nå. Tror jeg har gått på mysimba i 7 eller 8 uker nå. Har ikke mulighet til å dra på apoteket før pakken ble tom, så har trappet sakte ned til 2 tabletter daglig for å ikke måtte begynne med vonde bivirkninger med neste pakke. Utrolig nok virker 2 tabletter fortsatt like bra som 4. Er fortsatt like sulten som før, men metthetsfølelsen kommer veldig plutselig, så det blir mye restemat jeg må spise neste dag.(Har ikke hjerte til å kaste så mye mat). 

Tørr munn har jeg mindre og mindre, og det merker jeg. Drikker også mindre og kjenner jeg blir dehydrert. Har ikke turt å veie meg etter hytteferie, men før det hadde jeg i allefall gått ned 5kg, og med tanke på hvordan vekten min pleide å svinge etter hytteferie tidligere tror jeg nok ikke alt er gått opp igjen. Må bare bli kvitt vekt-angsten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet på Mysimba 12 mars. BMIen min var 31,5. Jeg hadde høyt blodtrykk også mye plager med rygg, hofter og knær. 

Jeg slet endel med svette, kvalme, svimmelhet og tåkesyn i starten. Nå er det kun litt svimmelhet igjen.

I midten av junior hadde jeg tatt av 12 kilo. Mysimba er aldeles magisk. Iallefall var den det frem til sommeren. Jeg ble supermotivert av at jeg mistet lysten på søtsaker og følte aldri sult lengre. 

Men, hodet må være motivert. Da jeg gikk på sommerferie i juni skjedde det noe "mellom øra" mine. Rutinene ble forandret, vi reiste på ferie etc. Da oppdaget jeg at det ikke var noe problem å overspise selv på Mysimba. 

Lang historie kort. 3,5 av de 12 kiloene er kommet på igjen. Jeg sluttet på tablettene i begynnelsen av juli. Fant ut at det ikke var noe poeng i å betale i dyre dommer om jeg likevel skulle stappe i meg mat....

I dag begynte jeg på jobb igjen og startet opp på en tablett om morgenen. Jeg blir nok å øke raskere så jeg kommer tilbake til 2+2 ganske raskt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Linazer said:

Jeg startet på Mysimba 12 mars. BMIen min var 31,5. Jeg hadde høyt blodtrykk også mye plager med rygg, hofter og knær. 

Jeg slet endel med svette, kvalme, svimmelhet og tåkesyn i starten. Nå er det kun litt svimmelhet igjen.

I midten av junior hadde jeg tatt av 12 kilo. Mysimba er aldeles magisk. Iallefall var den det frem til sommeren. Jeg ble supermotivert av at jeg mistet lysten på søtsaker og følte aldri sult lengre. 

Men, hodet må være motivert. Da jeg gikk på sommerferie i juni skjedde det noe "mellom øra" mine. Rutinene ble forandret, vi reiste på ferie etc. Da oppdaget jeg at det ikke var noe problem å overspise selv på Mysimba. 

Lang historie kort. 3,5 av de 12 kiloene er kommet på igjen. Jeg sluttet på tablettene i begynnelsen av juli. Fant ut at det ikke var noe poeng i å betale i dyre dommer om jeg likevel skulle stappe i meg mat....

I dag begynte jeg på jobb igjen og startet opp på en tablett om morgenen. Jeg blir nok å øke raskere så jeg kommer tilbake til 2+2 ganske raskt.

Jeg er helt enig i det du skriver. Hvis jeg vil overspise får jeg det til, selv om jeg tar full dose mysimba. Heldigvis kjenner jeg ikke trangen like mye. Antageligvis fordi jeg ofte trøstespiser, og mysimba blant annet påvirker belønningssenteret i hjernen. Nå har jeg heldigvis i 2 år holdt meg temmelig jevn i vekten (+- 2kg), så eventuelle overspisinger på mysimba vil nok ikke slå ut for mye på vekten. Men jeg er enig med deg; det virker ikke riktig å betale så mye for noe hvis man ikke er riktig motivert. 

Selv ønsker jeg å fullføre de første 16 ukene, siden det er anbefalt å prøve 16 uker, og hvis man ikke har gått ned 5% av startvekten bør man slutte. Heldigvis har jeg bare 3 kg igjen og over halvparten av tiden igjen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.8.2021 den 12.06):

Mener de ligger på i underkant av kr 1100,- per pakke uten blåresept. 

Jeg var også sykt skeptisk til og nesten litt redd for bivirkningene, men (BANK I BORDET) har jeg foreløpig ikke opplevd noe ille. Litt hodepine første dagen, deretter ingenting. Gått på de i en uke i dag. Tar fortsatt kun en tablett om dagen, det tenker jeg å fortsette med frem til fredag. Greit å legge "økedager" til helgene tenker jeg, så kan jeg faktisk "ta meg lov" til å synes synd på meg selv de dagene om det skulle dukke opp noen ubehagelige bivirkninger. 😛 

Anonymkode: 23d25...a01

Takk for svar. Da håper jeg det blir blå resept, for det var mye, med en allerede stram økonomi. Satser på at jeg og er en av de som får lite bivirkninger.

Ser fram til å begynne hvertfall. Det må prøves i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk endelig gira meg opp til å spørre legen om det var mulig med blå resept, og fikk brev fra Helfo 10 min senere. Resepten er ikke gjort om fra hvit til blå enda på helsenorge da, men de tablettene jeg har holder til tirsdag, så krysser fingrene for at alt har ordnet seg til da. Får litt ekstra motivasjon når jeg føler jeg blir "støttet av staten". 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere. Fikk vite på apoteket i dag at ingen apoteker får nye leveranser av mysimba før i uke 38. Er fortsatt noen apoteker som har på lager. Hvis dere begynner å gå tom hadde jeg sett om lokale apoteker har noen pakker igjen fortsatt.... 

Anonymkode: e21ab...f83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dere. Fikk vite på apoteket i dag at ingen apoteker får nye leveranser av mysimba før i uke 38. Er fortsatt noen apoteker som har på lager. Hvis dere begynner å gå tom hadde jeg sett om lokale apoteker har noen pakker igjen fortsatt.... 

Anonymkode: e21ab...f83

Oi. Takk for heads up! Blir definitivt en tur innom apoteket for meg etter jobb. Har ikke brukt mer enn nesten 1 brett til nå, men uke 38 er jo noen uker unna.. 

Anonymkode: 23d25...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket alle apotek i en ganske vid radius rundt Trondheim, og det er tomt over alt :(

Anonymkode: bb8e7...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har sjekket alle apotek i en ganske vid radius rundt Trondheim, og det er tomt over alt :(

Anonymkode: bb8e7...49e

Huff. 😓 var tomt her jeg bor også, men hun som betjente meg kunne bestille en fra Hammerfest. Har gått ned til 1 tablett om dagen så jeg slipper vonde bivirkninger igjen. Krysser fingrene for at jeg ikke har fått pakken til noen som trenger det i Hammerfest.... 

Anonymkode: e21ab...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har sjekket alle apotek i en ganske vid radius rundt Trondheim, og det er tomt over alt :(

Anonymkode: bb8e7...49e

Rundt Oslo også. :( Blir ingen tur ut for å hente etter jobb allikevel. 😅 Men har snakket med Boots, og de mener det trolig ankommer en levering på hovedlageret deres i løpet av august - da er det kanskje håp?

Anonymkode: 23d25...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Rundt Oslo også. :( Blir ingen tur ut for å hente etter jobb allikevel. 😅 Men har snakket med Boots, og de mener det trolig ankommer en levering på hovedlageret deres i løpet av august - da er det kanskje håp?

Anonymkode: 23d25...a01

Krysser fingrene for det! 

Anonymkode: bb8e7...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som snart er tomme for mysimba, rasjonerer dere i påvente av at apoteket skal få inn? Har igjen 1, 5 brett, det varer i tre uker om jeg halverer dosen til to tbl daglig 🥺

Anonymkode: 7a131...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dere som snart er tomme for mysimba, rasjonerer dere i påvente av at apoteket skal få inn? Har igjen 1, 5 brett, det varer i tre uker om jeg halverer dosen til to tbl daglig 🥺

Anonymkode: 7a131...e06

Jeg bruker bare én om dagen, så kan ikke rasjonere mer 😅 

Anonymkode: bb8e7...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere. Litt ekkelt spørsmål for enkelte kanskje, men er det noen som har opplevd endret farge på avføring etter oppstart? 
Jeg vet ikke om det er Mysimba eller jerntilskudd som er synderen siden jeg startet på begge samtidig, men allerede første dag og siden da har avføringen vært mørk grønn uten unntak. 🙈

Anonymkode: 23d25...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men dere. Litt ekkelt spørsmål for enkelte kanskje, men er det noen som har opplevd endret farge på avføring etter oppstart? 
Jeg vet ikke om det er Mysimba eller jerntilskudd som er synderen siden jeg startet på begge samtidig, men allerede første dag og siden da har avføringen vært mørk grønn uten unntak. 🙈

Anonymkode: 23d25...a01

Mørk grønn? Det høres jo ikke bra ut...

Bruker jerntilskudd jeg og men da blir det svart til tider ikke grønt. Har ikke hørt noen andre på Mysimba kommentere det så blir spennende å se svarene du får.

Anonymkode: 8d09f...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mørk grønn? Det høres jo ikke bra ut...

Bruker jerntilskudd jeg og men da blir det svart til tider ikke grønt. Har ikke hørt noen andre på Mysimba kommentere det så blir spennende å se svarene du får.

Anonymkode: 8d09f...e4f

Ja, men heller litt mot svart - uten at jeg mistenker at det er blod der. Den er skikkelig mørkmørkgrønn, på papiret, liksom. Det som havner i do ser svart ut. 😅

Leser på nett at det kan komme av jerntilskudd, men så leser jeg også andre steder at grønn farge kan tyde på at maten passerer for fort gjennom systemet. Har oppfølgning hos legen på fredag, så er spent på hva som blir sagt der også. 

Men som deg, er jeg også spent på eventuelle svar her. Kan ikke huske å ha lest noe om "uvanlige" farger på avføring i denne tråden. 

Anonymkode: 23d25...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, men heller litt mot svart - uten at jeg mistenker at det er blod der. Den er skikkelig mørkmørkgrønn, på papiret, liksom. Det som havner i do ser svart ut. 😅

Leser på nett at det kan komme av jerntilskudd, men så leser jeg også andre steder at grønn farge kan tyde på at maten passerer for fort gjennom systemet. Har oppfølgning hos legen på fredag, så er spent på hva som blir sagt der også. 

Men som deg, er jeg også spent på eventuelle svar her. Kan ikke huske å ha lest noe om "uvanlige" farger på avføring i denne tråden. 

Anonymkode: 23d25...a01

Ikke opplevd dette jeg i hvert fall. 

Anonymkode: bb8e7...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd - denne vil jeg være en del av! 

Startet på Mysimba 6.august, og med en BMI på over 40 har jeg en lang vei å gå. Legen ville helst ha meg rett på Saxenda, men siden jeg fikk avslag på blå resept (siden jeg ikke hadde forsøkt Mysimba først), valgte vi å gi det en sjanse. 

Uke 1 - 1 tablett morgen: Merket tilnærmet ingen bivirkninger, og heller ingen virkning å snakke om. 
Uke 2 - 1 morgen + 1 kveld: Litt bivirkninger et par døgn, med lett svimmelhet, kvalme og ubehag. Ellers lite å melde om av virkning. Like sulten, like mye søtsug og ikke nevneverdig fortere mett. 
Uke 3 - 2 morgen + 1 kveld: Her er jeg nå. Og nå har bivirkningene begynt å melde seg. Fremdeles småsvimmel, mer kvalm (både når jeg er sulten og når jeg er mett), tidvis ubehag i magen, og plutselig svette (selv om jeg ikke føler det er spesielt varmt). Hatt litt akutt mageknip også, men det har gått relativt fort over. Heldigvis merker jeg også mer virkning. Ikke samme søtsug (frister mer med frukt/bær, og ikke sjokolade), og redusert matlyst. 

Ny opptrapping til fredag, men vurderer å drøye til lørdag, da jeg har en sosial plan på lørdagen som jeg nødig vil "ødelegge" med enda flere bivirkninger. Litt spent på hvordan mandagen på jobb da blir, men vurderer å ta sjansen. 

Utslaget på vekta har vært: 
6/8: Oppstart Mysimba
13/8: -0,6 kg
20/8: +0,3 kg - totalt: -0,3 kg
27/8: 

Det skal nevnes at jeg var på vekta i dag morges, og da viste den -1,8 kg siden forrige fredag. Så noe ser ut til å ha løsnet etter siste opptrapping! Spent på veiinga til fredag!

Anonymkode: cc623...a8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som snart er tomme for mysimba, rasjonerer dere i påvente av at apoteket skal få inn? Har igjen 1, 5 brett, det varer i tre uker om jeg halverer dosen til to tbl daglig 🥺

Anonymkode: 7a131...e06

Jeg begynte å trappe ned før helgen siden jeg bare hadde 2 dager igjen på full dose og ikke hadd3 mulighet til å dra på apotek før mandag. På mandag gikk jeg ned til 1 om dagen pga mangel. Nå får jeg heldigvis ny pakke snart, så håper jeg slipper å gå tom inntil da. Hadde jeg måttet vente r uker hadde det nok gått greit på vekten, siden jeg har fått en ny spiserutine/matvane, men bivirkningene hadde jo blitt et helvete sikkert. 

Anonymkode: e21ab...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...