Gå til innhold

Mysimba - erfaringer?


Krøllalfa

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp begynt på Mysimba selv! Fikk fordi jeg overspiser og har ikke klart å holde meg pga ekstrem sult.

Har gått ned i vekt før uten hjelpemidler annet enn telling av kalorier men det ble for mentalt slitsomt for meg og jeg ble sykelig opptatt av antall kalorier i alt mulig. 

Gikk dessverre på en smell og la på meg det jeg gikk ned fordi kroppen min rett og slett ikke klarte mer sult. Fikk endelig resept på mysimba hos legen slik at jeg kunne få kontroll på den evige sulten. Jeg har ikke vært kvalm av overspising på maaange år, som sier litt om hvor jeg sto i forhold til mat og sultfølelse. 

Har gått på Mysimba i litt over en uke, trappet nettopp opp til to tabletter på torsdag. Jeg har virkelig kjent forskjellen på akkurat det med sult og generelt suget etter mat. Jeg føler jeg har et mye mer normalt sult nivå og jeg blir faktisk små kvalm hvis jeg spiser for mye eller hvis jeg er VELDIG sulten. Det høres kanskje litt rart ut men jeg er super glad for at jeg kjenner på disse igjen etter så mange år. Jeg har ikke gått ned mye i vekt men jeg har heller ikke gjort veldig store endringer i matveien. Jeg har mye mindre sug så har spist laaangt mindre godteri, men jeg må nok ta litt mindre porsjoner fortsatt. Har gått ned ca 1 kg på en uke, noe jeg er veldig fornøyd med. 

Jeg har rast ned i vekt før pga telling av kalorier og overtrening, så det føles litt rart å ha en sunn vektnedgang men jeg føler meg bare positiv nå. 

Kanskje er det mye plasebo i mitt bilde men jeg er sååå takknemlig for at jeg fikk prøve mysimba. Slitt lenge med å ikke bli tatt seriøst fordi jeg "kun overspiser" og ikke var på sykelig overvekt... Føler meg bare så sykt positiv over muligheten. Jeg vet det kun er et hjelpemiddel men jeg er allerede tusen gang mer motivert for å gjøre endringer enn før. 

Anonymkode: 7fcae...ba3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er på tredje uken med mysimba. Hatt litt hodepine, svimmelhet og bittelitt kvalme ved morgenen hvis jeg ikke har fått spist noe, men virkelig ikke noe å klage over. Gruer meg litt til å øke til 2 + 1, fordi jeg føler jeg får en god effekt av 1 + 1. Må man øke? Eller kan man ha en redusert dose over lengre tid hvis man ønsker det selv?

Det mest positive er at jeg tidligere har hatt et alt for høyt alkoholinntak. Jeg var veldig redd for å starte opp fordi pakningsvedlegget høres så voldsomt ut, og siden det ikke skal kombineres med alkohol satt det langt inne å ta valget. Men jeg startet forsiktig med å redusere alkoholinntaket også ha flere hvite perioder. Så startet jeg opp på mysimba og det gikk helt fint! Første dagen var jeg livredd, ba mannen ha meg under overvåkning og forklarte at han måtte ringe legevakt hvis jeg plutselig fikk krampeanfall 🤪🤪 Jeg angrer nok litt på at jeg ikke startet opp før.. Men men.. Har ikke veid meg før jeg startet, men skal oppdatere her hva jeg går ned fra og med nå, uke 3 altså, inn i Mysimba medisinen.. 

Anonymkode: a812e...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke tak i den, jeg. Står at den ikke er i salg :trist:Noen som har peil, på når den kommer tilbake i salg? 

Anonymkode: 7f00f...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg er på tredje uken med mysimba. Hatt litt hodepine, svimmelhet og bittelitt kvalme ved morgenen hvis jeg ikke har fått spist noe, men virkelig ikke noe å klage over. Gruer meg litt til å øke til 2 + 1, fordi jeg føler jeg får en god effekt av 1 + 1. Må man øke? Eller kan man ha en redusert dose over lengre tid hvis man ønsker det selv?

Det mest positive er at jeg tidligere har hatt et alt for høyt alkoholinntak. Jeg var veldig redd for å starte opp fordi pakningsvedlegget høres så voldsomt ut, og siden det ikke skal kombineres med alkohol satt det langt inne å ta valget. Men jeg startet forsiktig med å redusere alkoholinntaket også ha flere hvite perioder. Så startet jeg opp på mysimba og det gikk helt fint! Første dagen var jeg livredd, ba mannen ha meg under overvåkning og forklarte at han måtte ringe legevakt hvis jeg plutselig fikk krampeanfall 🤪🤪 Jeg angrer nok litt på at jeg ikke startet opp før.. Men men.. Har ikke veid meg før jeg startet, men skal oppdatere her hva jeg går ned fra og med nå, uke 3 altså, inn i Mysimba medisinen.. 

Anonymkode: a812e...735

Om du føler du har god effekt av 1+1 er det egentlig ingen grunn til å øke. Jeg oppnådde ikke god effekt før på 2+1, men siden jeg fortsatt føler jeg har god effekt av denne dosen er jeg fortsatt på den. Startet i juli og trappet opp ca. hver tiende dag frem til jeg var på 2+1. 😊

Anonymkode: 23d25...a01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Får ikke tak i den, jeg. Står at den ikke er i salg :trist:Noen som har peil, på når den kommer tilbake i salg? 

Anonymkode: 7f00f...2cd

De sliter visst med å få inn nok, men har du sjekket alle de forskjellige apotekene? Hjelper som regel å sjekke litt rundt. Fant i nabokommunen sist 😅

Anonymkode: 23d25...a01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet på Mysimba i begynnelsen av august og trappet opp til 2+1 før jeg gikk ned til 1+1 igjen siden de slet med å få tak i. Når jeg så hadde hentet mef økte jeg til 2+1 og 2+2. En del bivirkninger i starten, men ikke verre enn at det gikn greit. Etter 2-3 uker på full dose forsvant alle bivirkningene bortsett fra munntørrhet. Dessverre merket jeg heller ikke noe mer til virkningen :sukk: Søtsuget var tilbake, sult og vanskelig å begrense. De første 8-9 ukene var for kort tid til å få solide vaner på plass. Har klart å holde unna vekten jeg gikk ned i starten, men har ikke gått ned noe mer. Nå er det oppfølgingstime hos legen denne uka, så får vi se hva det blir til. 

Litt frustrert da jeg følte det fungerte så bra i starten! Var helt fascinerende å kjenne på følelsen av at sjokolade ikke fristet, at jeg var raskere mett, tålte godt å gå lengre uten mat og at det føltes så uanstrengt! 

Anonymkode: cc623...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krøllalfa skrev (På 8.4.2018 den 11.37):

Jeg har fått tilbud fra fastlege om å begynne på en medisin kalt Mysimba. Fikk beskjed om at jeg kunne ta litt betenkningstid, og gjerne søke på nett/forum for å lese om andres erfaringer. Finner ekstremt lite, mye mulig fordi Mysimba ble godkjent så sent som i 2017. Prøver likevel lykken her. Er det noen som har erfaringer?

Det er egen gruppe på Facebook blant annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innser nå at overvekten min har kommet over veldig lang tid, og at overspisingsepisodene mine antageligvis ikke har så mye med oppgangen å gjøre. En vanlig dag ser sånn her ut: stå opp 6, gå 30 min til SATS, trene 1 time, gå 30 min hjem, spise enten 1 brødskive eller 1 riskake med Philadelphia light og sitronpepper, lunsj er middagsrester, men aldri mer enn 1 glass (2.2dl), middag er 1/2 potet, mye grønnsaker og 100g kjøtt/fugl eller 150g fisk (eller bare helt vegetarisk.). 

Gikk ned 4 kilo første måneden på mysimba, og så ble det tomt på apotekene i 2 omganger, og 2 kg har jeg gått opp igjen og hold meg på. 😣 

Legen min har anbefalt Saxenda, da man visst går raskere ned i vekt, men har lest på Facebook at mange føler matlysten kommer tilbake, og det er jeg så redd for, siden jeg selv nå på mysimba sliter litt med godtesuget, selv om jeg ikke orker mer enn 1 sjoko-rute e.l. 

Anonymkode: e21ab...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg anbefaler at man holder seg på en dose så lenge den funker,jeg skal jo egentlig trappe opp hver uke,det funka med én tablett,men økte likevel til to uka etter,jeg angrer på det egentlig. Jo lenger man går på en dose som funker,jo lenger varer jo pakka. Jeg har skikkelig kjipe bivirkninger i tillegg,men jeg gikk ned 3 kg første uka, så jeg holder ut for å si det sånn 😆 Jeg sliter med overspisingslidelse,og i forhold til den er den fantastisk,er spent på om jeg klarer å lære hjernen min denne følelsen,så jeg klarer meg selv uten tabletter? Den tid den...forhåpentligvis ikke sorg 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan går det med dere? 

Leste en artikkel om mysimba i Hjemmet, men så i felleskatalogen at det er en rekke bivirkninger, og i Hjemmet stod det at hun sannsynligvis måtte gå på preparatet resten av livet, men vil legge til at jeg ikke leste alt. 

Er det virkelig så ille å innføre nye matvaner at man må ty til mysimba med alle disse bivirkningene, både fysiske og psykiske? 

Anonymkode: 061e9...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg sluttet på Mysimba, men det jeg merker mest er hvor bevisst jeg er på hvor mye jeg spiste før jeg starter på mysimba. Jeg var veldig kvalm i starten, men etter at jeg fikk tips om hvor viktig det er med regelmessighet har jeg ikke vært det. Tror og at kroppen muligens kommer til å reagerer negativt når jeg slutter, at da blir det ekstremt mye mer cravings, men det er bare synsing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan går det med dere? 

Leste en artikkel om mysimba i Hjemmet, men så i felleskatalogen at det er en rekke bivirkninger, og i Hjemmet stod det at hun sannsynligvis måtte gå på preparatet resten av livet, men vil legge til at jeg ikke leste alt. 

Er det virkelig så ille å innføre nye matvaner at man må ty til mysimba med alle disse bivirkningene, både fysiske og psykiske? 

Anonymkode: 061e9...660

Jeg vet ikke hva du mener med "så ille", men kort sagt så er det ofte ikke så enkelt som å "bare endre på litt". Mange som sliter med kostholdet har et tvangspreget forhold til mat som er vanskelig å komme ut av.

Anonymkode: bb8e7...49e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan går det med dere? 

Leste en artikkel om mysimba i Hjemmet, men så i felleskatalogen at det er en rekke bivirkninger, og i Hjemmet stod det at hun sannsynligvis måtte gå på preparatet resten av livet, men vil legge til at jeg ikke leste alt. 

Er det virkelig så ille å innføre nye matvaner at man må ty til mysimba med alle disse bivirkningene, både fysiske og psykiske? 

Anonymkode: 061e9...660

Jeg har fått ett nytt liv med mysimba! Føler meg helt fantastisk!

Anonymkode: d850b...f6d

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke hva du mener med "så ille", men kort sagt så er det ofte ikke så enkelt som å "bare endre på litt". Mange som sliter med kostholdet har et tvangspreget forhold til mat som er vanskelig å komme ut av.

Anonymkode: bb8e7...49e

Den ser jeg, det er jo ofte ett anstrengt forhold til mat som får oss dit til å begynne med. Jeg har ikke særlige bivirkninger og føler egentlig at jeg har fått kontroll på kostholdet nå. Jeg er tidligere slankeoperert og jeg var inne i en ond sirkel der jeg bare måtte spise så fort jeg kjente den minste sult. Men nå klarer jeg å holde meg til de 4 - 5 måltidene om dagen og ikke 12 som jeg hadde før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalea skrev (29 minutter siden):

Den ser jeg, det er jo ofte ett anstrengt forhold til mat som får oss dit til å begynne med. Jeg har ikke særlige bivirkninger og føler egentlig at jeg har fått kontroll på kostholdet nå. Jeg er tidligere slankeoperert og jeg var inne i en ond sirkel der jeg bare måtte spise så fort jeg kjente den minste sult. Men nå klarer jeg å holde meg til de 4 - 5 måltidene om dagen og ikke 12 som jeg hadde før.

Samme her. Jeg har sluttet på Mysimba, på grunn av bivirkninger, men likevel endret det måten min å tenke på. Den reduserte først og fremst matlysten min noe voldsomt. Jeg kunne spise fire brødskiver til lunsj, mens på Mysimba ble jeg stappmett av to knekkebrød. Selv om det er 6 måneder siden jeg slutta på Mysimba er matlysten fortsatt så lav fordi jeg tror jeg bare vennet magen til mindre mat i den lille perioden jeg brukte det. Det skjedde noe med psyken også, jeg har gått ned 13 kilo siden da og har bare to kilo igjen til å være normalvektig. Så det er ikke nødvendigvis slik at man må gå på det hele livet heller. 

Anonymkode: bb8e7...49e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Måtte slutte med mysimba i desember fordi det ikke gikk an å få tak i. Når det så ble tilgjengelig igjen på nyåret og jeg startet opp igjen, så gikk ikke bivirkningene over, selv etter flere uker. Så ille var det ikke den første gangen jeg startet opp. Er det noen som har opplevd det samme?

Orket ikke å fortsette med de når jeg ble i så dårlig form over såpass lang tid. Vet noen om andre alternativer som regulerer sult-/metthetsfølelse på samme måte?

Anonymkode: c0c20...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Måtte slutte med mysimba i desember fordi det ikke gikk an å få tak i. Når det så ble tilgjengelig igjen på nyåret og jeg startet opp igjen, så gikk ikke bivirkningene over, selv etter flere uker. Så ille var det ikke den første gangen jeg startet opp. Er det noen som har opplevd det samme?

Orket ikke å fortsette med de når jeg ble i så dårlig form over såpass lang tid. Vet noen om andre alternativer som regulerer sult-/metthetsfølelse på samme måte?

Anonymkode: c0c20...342

Så dumt at bivirkningene ikke forsvinner. Selv merker jeg dem nesten ikke lenger etter en pause. Du kan jo spørre legen din om du kan prøve Saxenda eller Ozempic. De er begge i sprøyteform. Ozempic er egentlig bare for folk med diabetes, men vet noen har fått det selv om de ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil advare mot én ting,man kan gå inn i en depresjon på Mysimba,så følg litt med. Jeg sliter med psyken fra før,men den siste tida på Mysimba drev meg ned i mørkeste dypet,alt var svart. Helt ekstremt jævlig. De bivirkningene jeg fikk i starten kunne jeg leve med en stund,som kvalme og huepine,men jeg måtte slutte etter ca 1 1/5 mnd på grunn av psyken,og det ble mye bedre nesten umiddelbart. Jeg angrer ikke,for jeg trengte å gå ned de kg jeg gikk ned,men vil gjerne be folk som prøver de for første gang om å være obs ❤

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en av bivirkningene at morfin/ morfinpreparater ikke har noen virkning? Så hvis man kommer ut for en akutt ulykke eller lignende så vil man ikke bli smertelindret? 

Anonymkode: 2703a...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...