Gå til innhold

Mysimba - erfaringer?


Krøllalfa

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei,

Jeg er 46 år gammel, overvektig i 20 + år, men vært «stabilt overvektig» i over 10 år.
Har begynt å trene aktivt for første gang, og har fokus på kosthold, men det går tregt og tok derfor kontakt med lege mtp Mysimba. Min BMI er 39.1 og dermed kunne jeg glemme blå resept, til tross for at blodprøvene viste høye leververdier med mulig fettlever (skal på MR). Legen nevnte en annen pasient av han som eksempel, hun hadde 47 i BMI som heller ikke fikk ett å ha søkt Helfo. 

Jeg har faktisk ikke råd til å betale «full pris» for dette, så jeg ble litt motløs nå 😞

Er legen min litt for passiv, eller stemmer dette virkelig?

Anonymkode: d1dcf...f48

Stemmer ikke. Jeg hadde bmi på 35,noe. Mine tilleggssykdommer er  Intertriginøs soppinfeksjon ( rødheten under puppene ved svette) og stressinkontinens ( har født 4 ganger så om det kommer av fedme eller fødsler skal jeg ikke si noe om) 

Søknaden ble godkjent på minuttet, det går automatisk nå så lenge du har en eller flere av diagnosene og over 35 i bmi. 
 

Legger ved link til diagnoselisten.

Lykke til 🤞

Anonymkode: 518de...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Startet med Mysimba i begynnelsen av august, og har merket bivirkninger ved hver økning. Spesielt fra 2 til 3 og fra 3 til 4 tabletter. Nå har jeg gått på 4 tabletter ei stund og de fleste bivirkningene har blitt sterkt redusert eller gått helt bort. Fremdeles munntørrhet, noe svimmelhet og litt kvalme (oftest når jeg er sulten eller altfor mett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på andre runde Mysimba. Sliter veldig med overspising,det er jo mat som har vært min glede i livet,så det å holde vekta etter å ha gått ned 30 kg dét er ikke så lett da.. Sist gang gikk jeg ned 6 kg på litt over én mnd,men hadde veldig ubehagelige bivirkninger de tre første ukene og på slutten ble jeg alvorlig deprimert,så jeg måtte bare slutte. Var derfor nervøs denne gangen,men så går det så bra! Bare litt vondt i hue og litt kvalm. Humøret vet jeg ikke for jeg har noen diagnoser fra før som og gjør noe med humøret,kanskje er jeg litt mer følsom,men det er akkurat som om jeg har fått det bedre og.. 🤷‍♀️☺️ Er på første uka og har gått ned tre kg, håper jeg klarer en 3-4 til. Fint å kunne bruke Mysimba for å bli kvitt vekta som dessverre har krypi seg på igjen,samtidig som jeg så klart må jobbe med overspisinga. Blir kanskje mindre stressa og,for når man ikke klarer å kontrollere seg med mat,selv om jeg ikke spiser spesielt usunt,så blir det til at man blir mye mer streng på trening for å holde det i sjakk så godt som mulig. Tenk om hjernen bare kunne huske hvordan dette føles ut når jeg må slutte på tablettene.. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
RunRuby skrev (På 3.12.2022 den 9.46):

Jeg er på andre runde Mysimba. Sliter veldig med overspising,det er jo mat som har vært min glede i livet,så det å holde vekta etter å ha gått ned 30 kg dét er ikke så lett da.. Sist gang gikk jeg ned 6 kg på litt over én mnd,men hadde veldig ubehagelige bivirkninger de tre første ukene og på slutten ble jeg alvorlig deprimert,så jeg måtte bare slutte. Var derfor nervøs denne gangen,men så går det så bra! Bare litt vondt i hue og litt kvalm. Humøret vet jeg ikke for jeg har noen diagnoser fra før som og gjør noe med humøret,kanskje er jeg litt mer følsom,men det er akkurat som om jeg har fått det bedre og.. 🤷‍♀️☺️ Er på første uka og har gått ned tre kg, håper jeg klarer en 3-4 til. Fint å kunne bruke Mysimba for å bli kvitt vekta som dessverre har krypi seg på igjen,samtidig som jeg så klart må jobbe med overspisinga. Blir kanskje mindre stressa og,for når man ikke klarer å kontrollere seg med mat,selv om jeg ikke spiser spesielt usunt,så blir det til at man blir mye mer streng på trening for å holde det i sjakk så godt som mulig. Tenk om hjernen bare kunne huske hvordan dette føles ut når jeg må slutte på tablettene.. 😅

Jeg gikk på Mysimba for et år siden men sluttet etter 1 mnd (og 5 kg) pga bivirkninger. Ser at jeg må starte igjen pga enda mer vektoppgang og overspising. Godt å høre at du har andre erfaringer med bivirkninger denne gangen- er veldig spent på dette, godt å høre Agder kan være bedre andre gangen da!

Anonymkode: f4b81...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke to ble bivirkningene verre,men bare i forhold til kvalme og huepine,gikk over etter ca ei uke. Nå har ikke jeg trappa opp mer enn 1 mårra og 1 kveld,for det er fortsatt nok,men må jeg trappe opp mer venter jeg til etter jul,så jeg slipper dårlige bivirkninger i jula :) Ønsker deg masse lykke til denna gangen 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt i denne tråden og bestemte meg for å ta det opp med legen. Jeg har alltid spist lite, men er nok alt for glad i godteri og alt med sukker. Her har jeg nok belønnet meg alt for mye de siste to årene 😅

Har BMI på 32,3, høyt blodtrykk og migrene som jeg nå også behandles for med blodtrykksmedisin.. to i en det altså 😊 Prøver å ikke ha så store forhåpninger, men hadde vært fantastisk å kommet til 65kg igjen. Men håpet er å komme til 70kg på disse 16 ukene 🤞

 

Oppstart

Torsdag 29. Desember 2022: 82,8 

Så langt ingen bivirkninger. Blir å øke til 2 tabletter om dagen tidligere om det fortsetter. 

Anonymkode: 4d377...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke hatt en eneste bivirkning. Startet på Mysimba for snart 3 mnd siden. Bakgrunnshistorie: 30 år, startet på bmi 31, nå 28,5 (-8kg).  Ingen kjente sykdommer og aldri brukt noe medikamenter utenom Paracet til eks hodepine, feber osv.

Første uken vanlig dose 1tbl, uten bivirkninger, og deretter andre uken 1+1, uten bivirkninger. Glemte å ta med pillene på en helgetur, og ble 3 døgn uten.
Da jeg kom tilbake, utålmodig, startet jeg rett på 2+2 siden jeg ikke hadde hatt noe bivirkninger de andre ukene. Det gikk helt fint for min del, og jeg har ikke opplevd noe bivirkninger i det hele tatt på disse 3 månedene. 

Anonymkode: fe6a2...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2022 den 18.48):

Leste litt i denne tråden og bestemte meg for å ta det opp med legen. Jeg har alltid spist lite, men er nok alt for glad i godteri og alt med sukker. Her har jeg nok belønnet meg alt for mye de siste to årene 😅

Har BMI på 32,3, høyt blodtrykk og migrene som jeg nå også behandles for med blodtrykksmedisin.. to i en det altså 😊 Prøver å ikke ha så store forhåpninger, men hadde vært fantastisk å kommet til 65kg igjen. Men håpet er å komme til 70kg på disse 16 ukene 🤞

 

Oppstart

Torsdag 29. Desember 2022: 82,8 

Så langt ingen bivirkninger. Blir å øke til 2 tabletter om dagen tidligere om det fortsetter. 

Anonymkode: 4d377...ba2

Meg igjen 😃

Ingen bivirkninger etter oppstart.  Har derfor økt til 1 om morgenen og en om kvelden, og i går begynte jeg å ta 2 om morgenen og 1 om kvelden. 

Har mistet nesten all søtsug, og jeg tenker absolutt ikke på mat/sukker som jeg gjorde før. Nesten en befrielse å bare handle inn til middag, å være fornøyd med det 😍

Skal begynne å følge bedre med på kalorier inn framover, men det hele virker lovende 🤞

 

Torsdag 29. Des: 82,8

Torsdag 5. Januar: 82,2 

 

 

 

 

Anonymkode: 4d377...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei.

Har akkurat startet på mysimba.

Bare lurer på dere som fikk bivirkninger fort, hva opplevde dere og når ga det seg? Det værste for meg akkurat nå er svimmelheten. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffeskål skrev (1 time siden):

Hei.

Har akkurat startet på mysimba.

Bare lurer på dere som fikk bivirkninger fort, hva opplevde dere og når ga det seg? Det værste for meg akkurat nå er svimmelheten. 😅

Svimmelheten var slitsom her også, og varte gjennom hele opptrappingen i varierende grad. Roet seg etter litt tid på full dose. Ellers var jeg en del kvalm underveis. Det som satt lengst i var munntørrhet, den varte til en stund etter opptrapping var fullført. Det kjipeste for min del var at da alle bivirkningene forsvant, så forsvant også virkningen... 

Anonymkode: cc623...a8d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 6.1.2023 den 10.56):

Meg igjen 😃

Ingen bivirkninger etter oppstart.  Har derfor økt til 1 om morgenen og en om kvelden, og i går begynte jeg å ta 2 om morgenen og 1 om kvelden. 

Har mistet nesten all søtsug, og jeg tenker absolutt ikke på mat/sukker som jeg gjorde før. Nesten en befrielse å bare handle inn til middag, å være fornøyd med det 😍

Skal begynne å følge bedre med på kalorier inn framover, men det hele virker lovende 🤞

 

Torsdag 29. Des: 82,8

Torsdag 5. Januar: 82,2 

 

 

 

 

Anonymkode: 4d377...ba2

Hvordan er fremgangen med deg nå?

Anonymkode: 46647...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal spørre fastlegen min om dette, er veldig nervøs for å få nei. Men etter flere år med "kamp om vekta", så er jeg rådløs og må ha hjelp.

Men er redd for bivirkninger og redd det ikke vil funke. 
 

Hva betaler dere som har det på blåresept? Er det 1000kr eller er det 520kr?

Anonymkode: 46647...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Mysimba litt som å pisse i buksa for å holde varmen? Den virker, blant annet, ved å blokkere for dopamin/belønning fra hjernen når man spiser noe sukkerholdig eller fett, eller overspiser. Så for dere som opplever mindre lyst på nikotin eller alkohol, så er det akkurat det samme som skjer. Dopamin blir blokkert, så ingen belønning, ergo ikke like lyst på.

Problemet kommer når man slutter på Mysimba. Hjernen har ikke lært å belønne andre matvalg, som appelsiner eller hva, og man er tilbake der man var. Vekta vil ikke holde seg fordi cravingene er like store igjen. Man har på sett og vis blitt "tvunget" til å spise mindre, men uten dopaminblokkere så får lykkehormonene strømme fritt igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aristoteles skrev (1 time siden):

Er ikke Mysimba litt som å pisse i buksa for å holde varmen? Den virker, blant annet, ved å blokkere for dopamin/belønning fra hjernen når man spiser noe sukkerholdig eller fett, eller overspiser. Så for dere som opplever mindre lyst på nikotin eller alkohol, så er det akkurat det samme som skjer. Dopamin blir blokkert, så ingen belønning, ergo ikke like lyst på.

Problemet kommer når man slutter på Mysimba. Hjernen har ikke lært å belønne andre matvalg, som appelsiner eller hva, og man er tilbake der man var. Vekta vil ikke holde seg fordi cravingene er like store igjen. Man har på sett og vis blitt "tvunget" til å spise mindre, men uten dopaminblokkere så får lykkehormonene strømme fritt igjen.

Forstår hva du mener og er delvis enig. Jeg kan bare snakke utifra meg og hvorfor jeg ønsker prøve dette. Og det er pga jeg har ekstremt høy fettprosent, er ganske stor rundt magen og det har begynt å gi meg mer plager ifh til enkelte treningsøvelser jeg gjør, knyte skoene og ikke minst psyken min over å føle meg "ekkel". Jeg holder meg til sukker og slike ting til helgene. Hovedproblemet er at magesekken er så utvidet at jeg får aldri metthetsfølelse, det har tatt over hverdagen min og jeg sliter med dette. Jeg vet hvis jeg får sjansen å prøve dette, får ned fettprosenten min og magesekken blir krypet, og når jeg evt slutter på den, så vil jeg klare leve som normalt, spise vanlig frokost, lunch og middag og holde på lørdagsgodtet, for jeg vil aldri tilbake til der jeg er nå.

Anonymkode: 46647...a9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan er fremgangen med deg nå?

Anonymkode: 46647...a9d

Hehe, den er 2kg opp! Men det er fordi jeg måtte bryte den stort sett med en gang, fordi jeg ble gravid. Hadde bestemt å utsette prøvingen (hadde forsøkt i et år) til våren slik at jeg heller kunne fokusere på meg selv og vektnedgang mot påske- men plutselig slo det ut med positiv test istedet :) 

Jeg har uansett forsøkt å holde på gode rutiner, men merker jo at "fokuset" på mat er tilbake, men ikke så ille som det var før oppstart av mysimba. Det er vel fordi man blir obs på matinntaket og modererer seg deretter, og selv på så kort tid merket jeg hvordan kroppen og hjernen innstilte seg på å finne belønning/dopamin (skal sies at jeg har ubehandlet ADHD og reagerer helt annerledes på medisin ift mat) på andre måter. 

Anonymkode: 4d377...ba2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 29 i BMI og fikk derfor ikke det på blåresept, jeg passet ikke de kriteriene. Må betale rett over 1000kr i mnd selv. 

Anonymkode: 46647...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Lese litt om Mysimba nå, stemmer det at man kan få den på blåresept ved bmi over 35 (men under 40), hvis tilleggsdiagnoser ramset opp? 

 

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/kapittel-5-stonad-ved-helsetjenester/vedlegg-1-til--5-14-legemiddellisten/virkestoffer/naltrekson-og-bupropion

Anonymkode: 7dd2c...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lese litt om Mysimba nå, stemmer det at man kan få den på blåresept ved bmi over 35 (men under 40), hvis tilleggsdiagnoser ramset opp? 

 

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/kapittel-5-stonad-ved-helsetjenester/vedlegg-1-til--5-14-legemiddellisten/virkestoffer/naltrekson-og-bupropion

Anonymkode: 7dd2c...b3d

Ja. Men diagnosene skal vel helst være knyttet til overvekten. Fks slitasjegikt i knærne, diabetes, høyt blodtrykk. Før så var det de samme reglene for Saxenda med refusjon ved BMI over 35/40 men det har blitt endret og har nå BMI over 50 (tror jeg) som krav for blå rp. Dette gjelder også det nye preparatet Wegowy. Wegowy har samme virkestoffet som diabetesmedisinen Ozempic som mange har fått «off label» av lege for hjelp til vekt. Er litt kronglete :) 

Anonymkode: 3f389...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja. Men diagnosene skal vel helst være knyttet til overvekten. Fks slitasjegikt i knærne, diabetes, høyt blodtrykk. Før så var det de samme reglene for Saxenda med refusjon ved BMI over 35/40 men det har blitt endret og har nå BMI over 50 (tror jeg) som krav for blå rp. Dette gjelder også det nye preparatet Wegowy. Wegowy har samme virkestoffet som diabetesmedisinen Ozempic som mange har fått «off label» av lege for hjelp til vekt. Er litt kronglete :) 

Anonymkode: 3f389...0ed

Ja, jeg så det der, derfor sjekket jeg opp Mysimba. Jeg har "bare" bmi på 35,3 eller noe, er det sånn at man ikke får det på blåresept lengre så fort man kommer under 35?

Anonymkode: 7dd2c...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg så det der, derfor sjekket jeg opp Mysimba. Jeg har "bare" bmi på 35,3 eller noe, er det sånn at man ikke får det på blåresept lengre så fort man kommer under 35?

Anonymkode: 7dd2c...b3d

Det har vært startvekt som brukes, altså slik at du fortsatt kan få blå resept ved BMI under 35, så lenge den var høyere da du startet. 

Anonymkode: a4d2c...29c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...