Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest chisandra
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle barn burde hatt en kontaktperson som er pliktig til å følge med på hvordan barnet har det og hjemmeforholdene, og som skal varsle barnevernet ved bekymring, mistanke og/ eller bevis på at barnet ikke har det bra.

Anonymkode: fad9c...735

Jeg tenker at det kan bli for stor inngripen i folks hverdagsliv. Vi må ikke glemme at de aller, aller fleste er helt supre foreldre. 

Men vi må finne de som ikke er det, selv om det ved første, andre og tredje øyekast ser slik ut. I denne saken ble det jo sett, men det ble ikke behandlet riktig - nettopp av barnevernet.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, chisandra skrev:

Jeg tenker at det kan bli for stor inngripen i folks hverdagsliv. Vi må ikke glemme at de aller, aller fleste er helt supre foreldre. 

Men vi må finne de som ikke er det, selv om det ved første, andre og tredje øyekast ser slik ut. I denne saken ble det jo sett, men det ble ikke behandlet riktig - nettopp av barnevernet.

Hvordan skal vi greie å finne de foreldrene som ser ut til å være gode foreldre men som mishandler sine barn, i de tilfellene der det ikke er noen ytre tegn på mishandling?

• Liker 2
Gjest chisandra
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal vi greie å finne de foreldrene som ser ut til å være gode foreldre men som mishandler sine barn, i de tilfellene der det ikke er noen ytre tegn på mishandling?

Det er jo det store spørsmålet, som jeg har et inderlig ønske om at denne, og de andre sakene som har vært, kan belyse og lære oss om hva signalene er.

Og da er det ekstra oppløftende å lese setningen "Jeg vet om ansatte i skoler, helsesøstre og PPT-folk som følger denne saken nøye, fordi vi vil lære av den. Vi ønsker å bidra til at noe slikt aldri kan skje igjen." som kom frem her tidligere i dag. Samt at mennesker som jobber med barn setter seg grundig inn i saken, og ikke bare leser Dagbladet og NRK sine oppdateringer i den.

Skrevet
58 minutter siden, Tutte skrev:

Vet ikke om denne artikkelen har blitt lagt ut her før, men dette var sterk lesing og en flott skrevet artikkel og sammendrag fra A sitt liv og saken generelt. Felte noen tårer da jeg leste det.

https://www.nrk.no/ho/xl/mors-lille-engel-1.13963128

Her må jeg si meg totalt uenig. Artikkelen er ensidig vinklet og kunne vært ført til pennen av mor. Jeg må si jeg er både overrasket og skuffet over NRK som publiserer denne artikkelen nå, før dom har falt 😡 og i tillegg legge den ut på face! Helt usmakelig 😡

• Liker 30
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Observere, samtaler, barnas atferd i samspill med andre...Stille spørsmål, hvordan foreldre omtaler barnet sitt kan si mye... En erfaren fagperson kan få mye ut av fem-ti min observasjon av foreldre-barn i et samspill. Innhente opplysninger fra andre som treffer/kjenner barnet med tillatelse fra foreldrene... De som jobber i barnehager, skole og på helsestasjon har en unik mulighet og et stort ansvar her. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Barn som av ulike grunner har en vanskelig livssituasjon må først og fremst bli oppdaget. Men når de så blir oppdaget, må systemet evne å agere. Jeg jobber som lærer og for tiden kjennes det som jeg kjemper mot barnevernet i kampen for et barn. Det er fryktelig fortvilende og har helt ærlig gjort at jeg har mistet litt tro på systemet (om enn bare for en stakket stund). Dessverre har jeg ikke nok innsikt i barnevernet til å kunne si hvor skoen trykker der, men erfaringer både profesjonelt og privat, tilsier at de mangler verktøy og ressurser. Jeg kan ikke forklare deres passivitet på en annen måte. 

Det bør også gjøres en ny vurdering taushetsplikten mellom profesjonelle aktører som alle jobber for barns beste. I mange tilfeller er det alle andre enn barnet den beskytter. 

Anonymkode: 5085c...839

• Liker 14
Skrevet
6 timer siden, Rotemor skrev:

Barnevernet fikk flere sjanser. De feilet.

Hva betyr "sjanser"? Hadde de reelle sjanser, eller ble de manipulert av moren?

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, Blondie65 skrev:

Christoffer ble banket til døde. Cathrine  ble sin alkoholiserte mors vokter. Begge ble verken sett eller hørt av barnevern, skole og helsevesen. Har vi lært 

Vi har lært at foreldre blir hørt i altfor høy grad, og at barnevernshatere i altfor stor grad får sette dagsorden.

Vi har lært at vi må slå knallhardt og nådeløst ned på barnevernshatere som spyr ut idioti i sosiale medier.

Vi har lært at barnevernet trenger all støtte de kan få, og at de må få utvidede fullmakter til å gå inn i familier. Det må være lavere terskel, og forståelse for at de i større grad vil kunne gå høyt inn i familier der det senere viser seg at det ikke var grunnlag for omsorgsovertakelse.

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, jabx skrev:

Vi har lært at foreldre blir hørt i altfor høy grad, og at barnevernshatere i altfor stor grad får sette dagsorden.

Vi har lært at vi må slå knallhardt og nådeløst ned på barnevernshatere som spyr ut idioti i sosiale medier.

Vi har lært at barnevernet trenger all støtte de kan få, og at de må få utvidede fullmakter til å gå inn i familier. Det må være lavere terskel, og forståelse for at de i større grad vil kunne gå høyt inn i familier der det senere viser seg at det ikke var grunnlag for omsorgsovertakelse.

Og at det må være en nasjonal plattform for barnevernet, så flytting til nye kommuner ikke vil forsinke/forhindre barnevernets jobb og agerende! 

• Liker 16
Skrevet (endret)
1 time siden, chisandra skrev:

Veldig mange er dårlige foreldre, og det gjør at veldig mange barn vokser opp til å bli dårlige voksne som påfører samfunnet store kostnader og lidelser. Jeg begynner å lene mer og mer mot at foreldres rettigheter bør krympes kraftig.

Jeg ser for eksempel at en annen her nevnte taushetsplikt som hinder. Vel, reglene rundt bør endres. Barnets beste må gå foran foreldrenes rett til privatliv. Hvis man velger å bli foreldre så må man også akseptere at man i mindre grad beskyttes av taushetsplikt i det offentlige. Informasjonsflyten mellom ulike offentlige etater må gjennom en kraftig oppgradering. Taushetsplikt kan ikke få stå i veien for barnets ve og vel.

Endret av jabx
  • Liker 4
Gjest Tutte
Skrevet
45 minutter siden, Påskehare skrev:

Her må jeg si meg totalt uenig. Artikkelen er ensidig vinklet og kunne vært ført til pennen av mor. Jeg må si jeg er både overrasket og skuffet over NRK som publiserer denne artikkelen nå, før dom har falt 😡 og i tillegg legge den ut på face! Helt usmakelig 😡

Dette var da bare en artikkel som nøytralt beskriver hva som har skjedd i saken. Den fikk fram hvor virkelig trist denne saken er uten kritikk, beskyldninger eller spekulasjoner, var vel derfor jeg synes den var så fint skrevet. Det var ingen støttende artikkel til mor, men derimot en nøytral forklaring av alt som har skjedd. Dommen og avgjørelsene er retten sitt ansvar og den kommer. Fram til da bør alle spekulasjoner og beskyldninger holdes utenfor mener jeg i en så tragisk sak. Mor får den straffen hun skal ha uansett når retten har tatt sin avgjørelse.

Gjest Blondie65
Skrevet
2 minutter siden, Tutte skrev:

Dette var da bare en artikkel som nøytralt beskriver hva som har skjedd i saken. Den fikk fram hvor virkelig trist denne saken er uten kritikk, beskyldninger eller spekulasjoner, var vel derfor jeg synes den var så fint skrevet. Det var ingen støttende artikkel til mor, men derimot en nøytral forklaring av alt som har skjedd. Dommen og avgjørelsene er retten sitt ansvar og den kommer. Fram til da bør alle spekulasjoner og beskyldninger holdes utenfor mener jeg i en så tragisk sak. Mor får den straffen hun skal ha uansett når retten har tatt sin avgjørelse.

Jeg er helt enig med deg her - jeg skumleste den og fant ikke at den var så veldig støttende i den ene eller den andre retning.

Gjest Blondie65
Skrevet
11 minutter siden, jabx skrev:

Helt enig med deg.

"Barnevernshatere" har hos meg samme respekt som vaksinemotstandere. Dvs null.

Gjest Blondie65
Skrevet
8 minutter siden, Påskehare skrev:

Og at det må være en nasjonal plattform for barnevernet, så flytting til nye kommuner ikke vil forsinke/forhindre barnevernets jobb og agerende! 

Her kan vi lære mye av "Lommemannen" saken. Dette var en pedofil fyr som reiste rundt i landet og forgrep seg på barn i mange år før han ble tatt. Her manglet koordinasjonen fullstendig. Det hjalp jo heller ikke at mannen var bror av en profilert politimann. Først når politiet så på saker i hele landet greide de å se en sammenheng - for denne mannen hadde vært i søkelyset i to konkrete saker der han var navngitt. Med nasjonal innsats kom det frem et mønster.

Så her må det bli samme sak: barnevernet må få landsdekkende fullmakter og man må få det samme når det gjelder helsejournal slik at bytting av fastlege ikke gir effekt.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg er helt enig med deg her - jeg skumleste den og fant ikke at den var så veldig støttende i den ene eller den andre retning.

Den sa akkurat nok til at folk flest gråter med mor og synes hun burde sluppet rettssak.

Anonymkode: 59d11...41f

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Tutte skrev:

Vet ikke om denne artikkelen har blitt lagt ut her før, men dette var sterk lesing og en flott skrevet artikkel og sammendrag fra A sitt liv og saken generelt. Felte noen tårer da jeg leste det.

https://www.nrk.no/ho/xl/mors-lille-engel-1.13963128

Om det finnes en himmel så lurer jeg på hva A tenker der oppe. Jeg hadde vært  lynforbanna hvis jeg var henne, og avisene romantiserte handlingene til personen som medvirket til min død og fikk henne til å høres ut som en helt som kjempet med nebb og klør for meg. 

Anonymkode: 8d216...ca7

• Liker 19
Skrevet

Jeg er utrolig enig med mange av dere i de siste innleggene; foreldrevernet er altfor sterkt, også hos oss fagpersoner, dessverre....Men pga enkelte hendelser i det siste er jeg litt mer optimistisk på vegne av barna. For meg er barna det viktigste uansett, og jeg prøver å ha en sterk stemme på min arbeidsplass akkurat om dette; hva er best for barnet, er du bekymret må du gjøre noe for barnets skyld osv... Men mange saker er kompliserte, det må jeg bare si... Men vi som står i gode posisjoner til å utgjøre en forskjell er ofte alt for feige, er den første til å innrømme det! 

• Liker 5
Gjest chisandra
Skrevet
25 minutter siden, Påskehare skrev:

Dette!

Det må bli mye mer sømløst mellom hjelpeapparatet når det først er satt i sving.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den sa akkurat nok til at folk flest gråter med mor og synes hun burde sluppet rettssak.

Anonymkode: 59d11...41f

Det står ikke i artikkelen at moren burde sluppet rettsak. Det går også an å mene at hun er skyldig og likevel gråte med henne.

Anonymkode: 35400...b3c

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, jabx skrev:

Hva betyr "sjanser"? Hadde de reelle sjanser, eller ble de manipulert av moren?

Barnevernet skal ikke la seg manipulere! Da feiler de barnet

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...