Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Huff, jeg blir bare dårlig av å lese disse tekstmeldingene. Det er en så alternativ virkelighetsforståelse at det går ikke an å sette seg inn i det overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :)  Jeg undres på om mormoren til A. ga tiltalte noen råd i denne sammenhengen.

Anonymkode: fad9c...735

Evt. faren til tiltalte som er lege og som hadde et forhold til A som har blitt beskrevet som veldig sterkt.

Anonymkode: ab505...bab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltalte har selv bevist svært godt hvor godt hun visste ting som hun i ettertid påsto at hun ikke så.

"13:33

 

29.oktober sendes det flere meldinger fra tiltaltes telefon hvor hun bønnfaller datteren om å spise. «Du holder på å ta livet ditt» og «Du dør hvis du ikke spiser nå», er blant meldingene som er sendt fra mors telefon til datterens telefon.

I en annen melding skriver hun igjen at datteren må spise. «Ellers ringer jeg sykehuset».

13:27

Midtveis i september sendes det en rekke meldinger mellom mor og datters telefoner. Angelica truer blant annet med å hive maten sin om hun blir tatt med til legen.

«Du blir tatt om du viser deg på et legekontor, det vet du», sendes fra tiltaltes telefon.

13:23

7. september 2015 sendes det en melding fra mors telefon til Angelicas telefon:

 «Jeg kan ikke se på at du ødelegger deg selv lenger. (..) Du spiser altfor, altfor lite. Om du skal unngå tvangsinnleggelse så spis. Jeg elsker deg. Jeg kan ikke la deg ødelegge deg selv mer. Vær så snill, spis det du kan»."https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjeqsclip000p09fnsnjy060e

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Evt. faren til tiltalte som er lege og som hadde et forhold til A som har blitt beskrevet som veldig sterkt.

Anonymkode: ab505...bab

A. snakket ikke med sin morfar om det som var vanskelig. Det kan hende at heller ikke tiltalte snakket med han om slike ting.

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen beskrev at det var en tett kontakt mellom A., mormoren til A. og mor til A.

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

A. snakket ikke med sin morfar om det som var vanskelig. Det kan hende at heller ikke tiltalte snakket med han om slike ting.

Anonymkode: fad9c...735

Nei, har hørt det har blitt sagt. Det er allikevel rart at det har kunnet gå så langt når det blir beskrevet så sterke forhold. Selv om det var lite kontakt de siste par månedene, så er der veldig rart at besteforeldrene ikke er mer involvert i forbindelse med f.eks. julefeiring og sikre at formen til A blir bedre. Og med det mener jeg absolutt ikke at besteforeldrene har skyld her, men jeg tenker det er rart.

Anonymkode: ab505...bab

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Aktoratet ba onsdag om at moren blir dømt til fire års fengsel. En dom i saken er ventet å falle innen 15. mai, opplyste dommer Pål Prestesæter.
Etter det Budstikka forstår vil dommen gjøres kjent for tiltalte ved fremmøteforkynning i Drammen tingrett."https://www.budstikka.no/valdres-saken/gjovik-tingrett/lommedalen/rettens-siste-dag-endte-i-munnhuggeri/s/5-55-645083

Anonymkode: fad9c...735

Hvordan foregår fremmøteforkynning? Kommer dommeren fra Valdres tingrett til Drammen og leser opp dommen der? Eller er det ansatte i Drammen tingrett som leser den opp for tiltalte? Og vil pressen være tilstede?

Tiltalte bor vel i Drammen, så regner med det er av hensyn til henne forkynningen vil foregå der? 

Anonymkode: 7ce6e...5ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormoren var på besøk på hytta den første tiden de var der, men så fikk hun ikke komme mer. Jeg tror mormor gjorde så godt hun kunne, men å presse på når hun skyves unna var nok veldig vanskelig. Det er vanskelig å legge seg bort i hvilke valg mødre tar for barna sine, og det er ikke enklere når man er i nær familie. Det har nok endel av oss erfaringer med. 

Kanskje ville mormor sikre seg den bittelille kontakten hun tross alt fikk ha, via telefon. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldrene hadde fått beskjed om at de ikke fikk komme, og de kan uansett ikke lastes for hva deres godt voksne datter har gjort. Jeg synes det er ufint å trekke dem inn på denne måten. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

 

2014: Innlagt på sykehus

I desember 2014 blir Angelica lagt inn på Drammen sykehus. Det er ikke første gang hun er her.

Her veies den 156 centimeter lange 12-åringen til 32,5 kilo. En overlege skriver at hun er alvorlig avmagret.

Etter ti dagers opphold har vekten gått opp. Angelica virker friskere, forteller legene som behandler henne. De skriver henne ut med beskjed om at hun må følges opp av BUPA, barne- og ungdomspsykiatrien.

Men mor er ikke fornøyd med sykehuset. Hun mener maten er dårlig og at sykehuset er ukoselig. Et vitne i rettssaken sier Angelica virket skremt under innleggelsen.

Og mor vil ikke at Angelica følges opp av BUPA. Der liker datteren seg dårlig, mener hun.

 

- sitat fra artikkel hos NRK ("mors lille engel") - https://www.nrk.no/ho/xl/mors-lille-engel-1.13963128 

Ble så irritert på dette avsnittet! Det var jo mor og mormor som insisterte på å skrive ut A - sykehuset har jo sagt at det var mot deres anbefaling!

image.gif

image.gif

image.gif

image.gif

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Guidet Kvinne skrev:

Besteforeldrene hadde fått beskjed om at de ikke fikk komme, og de kan uansett ikke lastes for hva deres godt voksne datter har gjort. Jeg synes det er ufint å trekke dem inn på denne måten. 

Er enig i at man ikke skal trekke dem inn for mye, men samtidig tenker jeg at det er viktig å se helheten for å forså bedre og få en klarere diskusjon. Besteforeldrene er ikke tiltalte og må dermed ses på som uskyldige i denne saken. De har likevel vært tett oppi situasjonen i mange år, og jeg hadde håpet å få en mer upartisk beskrivelse av saken fra dem i avhør og media.

Jeg tror også at de muligens ikke fikk lov å komme på hytta den siste tiden. Lurer på hva mor sa som gjorde at de ble sittende helt alene på julaften og nyttårsaften. Jeg forstår jo at hun ikke ønsket besøk, men lurer på hva A tenkte oppi det hele. 

Anonymkode: ab505...bab

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår jo at hun ikke ønsket besøk, men lurer på hva A tenkte oppi det hele. 

Om jeg ikke husker feil, så kom det frem at det var A. som ikke ville (eller at tiltalte sa at A. ikke ville) at besteforeldrene skulle komme på besøk.

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Når kommer jeg til å dø tror du? Det spurte 13 år gamle Angelica Heggelund sin mor 6. desember 2015. "

"Svaret hun fikk fra moren, som aktoratet mener bodde i en annen bygning på hyttetunet, var «Om du ikke er død i morgen, havner du på sykehus i flere år»."

https://www.oa.no/krim/gjovik/valdres-saken/valdres-saken-nar-kommer-jeg-til-a-do-tror-du/o/5-35-601426

 

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det kommet frem noe mer av hva som ble skrevet på A sin telefon? Om hun har hatt kontakt med noen andre de siste månedene? 

Og det sto noe et sted om at det hadde vært mobbing/plaging/latterliggjøring av A på sosiale medier. Har det vært sjekket nærmere?

Anonymkode: ab505...bab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det kommet frem noe mer av hva som ble skrevet på A sin telefon? Om hun har hatt kontakt med noen andre de siste månedene? 

Og det sto noe et sted om at det hadde vært mobbing/plaging/latterliggjøring av A på sosiale medier. Har det vært sjekket nærmere?

Anonymkode: ab505...bab

Påtalemyndighetene har sorterte det de anser som relevant. Det er jo snakk om flere tusen SMS....

Men Forsvaret har ikke dratt frem noen andre enn de vi nå kjenner, så da er det nok ikke så mye mer som er relevant.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det sto noe et sted om at det hadde vært mobbing/plaging/latterliggjøring av A på sosiale medier. Har det vært sjekket nærmere?

Dette var kun formidlet muntlig fra tiltalte.

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette var kun formidlet muntlig fra tiltalte.

Anonymkode: fad9c...735

Her fant jeg det.

"12:42

– Høsten 2014 fremkommer det opplysninger om at Angelica ble grovt mobbet på sosiale medier, og vi har hørt forklaringer fra vitner om hva egne barn har fortalt. «Ti ting vi ikke liker med Angelica» var tema på en sosial nettside. Et annet vitne har forklart at datteren hennes har sagt til henne at hun ikke kunne skjønne hvorfor de andre var så slemme med Angelica, sier Aasmund O. Sandland." https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjfm5rfmu000o09hxfbzgdfwb

Tenker at hvis mobbingen var et av hovedargumentene, så hadde de vel lagt mer vekt på dette? Men da er vel dette bare vitneutsagn, muligens fra hun som ikke ville vitne allikevel? 

Anonymkode: ab505...bab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her fant jeg det.

"12:42

– Høsten 2014 fremkommer det opplysninger om at Angelica ble grovt mobbet på sosiale medier, og vi har hørt forklaringer fra vitner om hva egne barn har fortalt. «Ti ting vi ikke liker med Angelica» var tema på en sosial nettside. Et annet vitne har forklart at datteren hennes har sagt til henne at hun ikke kunne skjønne hvorfor de andre var så slemme med Angelica, sier Aasmund O. Sandland." https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjfm5rfmu000o09hxfbzgdfwb

Tenker at hvis mobbingen var et av hovedargumentene, så hadde de vel lagt mer vekt på dette? Men da er vel dette bare vitneutsagn, muligens fra hun som ikke ville vitne allikevel? 

Anonymkode: ab505...bab

Mobbingen er ikke aktuelt for rettsaken i drt hele tatt. Angelica døde ikke av mobbing.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det kommet frem noe mer av hva som ble skrevet på A sin telefon? Om hun har hatt kontakt med noen andre de siste månedene? 

Og det sto noe et sted om at det hadde vært mobbing/plaging/latterliggjøring av A på sosiale medier. Har det vært sjekket nærmere?

Anonymkode: ab505...bab

Dette har jeg også lurt på. Det ble i hvert fall tatt opp her: https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjegs0vh6001i09ejjmblk0si?height=500&mode=live

– Kjenner du til hva som foregikk på sosiale medier? Var det kontakt mellom barna? Vet du om det kan ha vært noe utestengelse av Angelica i sosiale medier? spør forsvareren.

– De var ni og ti år gamle, og var ikke på sosiale medier, svarer moren.

 

Anonymkode: c18d9...2da

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Rotemor skrev:

Mobbingen er ikke aktuelt for rettsaken i drt hele tatt. Angelica døde ikke av mobbing.

Det er jeg selvfølgelig fullstendig klar over, og har skrevet ganske mange innlegg her om nettopp det. Men dette kom frem siste dagen i retten og vi har ikke hørt noe om det tidligere. Derfor jeg lurte på om det bare var jeg som ikke hadde fått det med meg før. Men så at det mest sannsynlig bare var snakk fra mors side igjen, så da er det greit.

Anonymkode: ab505...bab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...