AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #6421 Skrevet 7. april 2018 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Det er vel her manglende evne kommer inn. Her ser man bare det blødende såret på benet og bruker dyrebar tid på å forbinde det fordi en ikke evner å prioritere rett. Det er ikke mulig for oss å forstå logikken siden den ikke er normal. Det kan hende at du har rett. Er det også mulig at det kan ha vært manglende vilje til å redde datteren? Anonymkode: fad9c...735 8
Uff da Skrevet 7. april 2018 #6422 Skrevet 7. april 2018 7 minutter siden, chisandra skrev: Jeg tror sekvensen der hun nektet å bestille legetime til datteren kommer til å veie tungt når dommerne skal vurdere skyldspørsmålet. Kommunikasjonen rundt den timen finnes det (heldigvis) god dokumentasjon på. Angelica har så vondt i magen at hun ville dø, vil til og med betale timen selv - og får til svar at hun er idiot og hypokonder. Det som er litt skremmende å tenke på er at hun muligens aldri hadde blitt tiltalt hvis ikke påtalemyndighetene hadde hatt god dokumentasjon i form av sms meldinger. Tenk hvor mange "Angelicaer" det finnes der ute..... 17
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #6423 Skrevet 7. april 2018 3 minutter siden, Blondie65 skrev: Det er vel her manglende evne kommer inn. Her ser man bare det blødende såret på benet og bruker dyrebar tid på å forbinde det fordi en ikke evner å prioritere rett. Det er ikke mulig for oss å forstå logikken siden den ikke er normal. Det er sant. Personlighetsforstyrrelsen hennes har ikke gjort det lett for henne tror jeg, men når man er forelder (uansett diagnose) er hovedoppgaven å gi barnet sitt det det trenger om det måtte være et fang å sitte på, mat, trøstende ord eller helsehjelp. Det er så ekstremt trist at det virker som om A ikke har fått noe av dette den siste tiden 😭 Anonymkode: ab505...bab 9
Gjest chisandra Skrevet 7. april 2018 #6424 Skrevet 7. april 2018 Akkurat nå, Uff da skrev: Det som er litt skremmende å tenke på er at hun muligens aldri hadde blitt tiltalt hvis ikke påtalemyndighetene hadde hatt god dokumentasjon i form av sms meldinger. Tenk hvor mange "Angelicaer" det finnes der ute..... Ja, det er vel nettopp på grunn av denne dokumentasjonen det er mulig å få kjørt igjennom en vettug rettssak i det hele tatt. Hun nekter jo alt annet enn "fri forklaring", og de 2-3 gangene hun har prøvd seg på det har det jo kun kommet ting om hvor fin Angelica var, hvor slemme alle andre var - før blodsukkeret har gått amok, den ene eller andre veien. Når det kom til hytteoppholdet går jo rullgardina helt ned. Så, ja - selv om det er tragisk at de kommuniserte så mye via SMS, så har det i det minste gjort det mulig å få dømt henne.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #6425 Skrevet 7. april 2018 2 minutter siden, Uff da skrev: Det som er litt skremmende å tenke på er at hun muligens aldri hadde blitt tiltalt hvis ikke påtalemyndighetene hadde hatt god dokumentasjon i form av sms meldinger. Tenk hvor mange "Angelicaer" det finnes der ute..... Jeg er enig i at det er skremmende å tenke på at barn blir mishandlet uten at foreldrene blir dømt for det. Barn bør oppfordres til å selv dokumentere ting (dagbok, lydopptak, videobevis m.m.). Skolene bør undervise barna om hva som er omsorgssvikt og mishandling, og også oppfordre barna til å dokumentere slikt, og gi barna en kontaktperson på skolen som de kan snakke med om alt i tillegg til å opplyse barna om hjelpetelefoner for barn og unge og å opplyse barna om at både politiet og barnevernet kan hjelpe de. Anonymkode: fad9c...735 13
Gjest Blondie65 Skrevet 7. april 2018 #6426 Skrevet 7. april 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan hende at du har rett. Er det også mulig at det kan ha vært manglende vilje til å redde datteren? Anonymkode: fad9c...735 Manglende vilje inkluderer en eller annen form for forsett. Jeg tror ikke moren mente å drepe datteren sin. Men likefullt ble manglende legehjelp og manglende foreldrekapasitet nettopp resultatet at datteren døde. Men at det skulle være hennes hensikt tror jeg ikke.
Gjest Blondie65 Skrevet 7. april 2018 #6427 Skrevet 7. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i at det er skremmende å tenke på at barn blir mishandlet uten at foreldrene blir dømt for det. Barn bør oppfordres til å selv dokumentere ting (dagbok, lydopptak, videobevis m.m.). Skolene bør undervise barna om hva som er omsorgssvikt og mishandling, og også oppfordre barna til å dokumentere slikt, og gi barna en kontaktperson på skolen som de kan snakke med om alt i tillegg til å opplyse barna om hjelpetelefoner for barn og unge og å opplyse barna om at både politiet og barnevernet kan hjelpe de. Anonymkode: fad9c...735 Jeg har i mange år ment at barn burde ha en bistandsperson i det øyeblikket de kommer i en eller annen form for konflikt med enten foreldre eller barnevernet blir koblet inn. Denne personen burde tre inn som "det voksne barnet" - dvs at personen skal bidra med den jussen og den "voksne" forståelsen som et umodent barn ikke kan begripe. På den måten kan noen tale barnets sak uten at denne personen er involvert i konflikten i form av å være en forelder som prøver å vinne barnets gunst mot den andre forelderen eller hindre barnevernet i å tre inn der omsorgssvikt forekommer. Jeg aner ikke om det er mulig, men behovet er der absolutt. Særlig når man ser at skole, helse og barnevern stadig vekk blir hindret eller svikter fullstendig med fatale konsekvenser.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #6428 Skrevet 7. april 2018 Noen nevnte et fremtidig dokument (er det selve dommen?) fra rettssaken som kommer til å være tilgjengelig for lesing (uten innlogging el.l.) i en periode. Når vil man kunne lese det? Hvor kan man lese det? Anonymkode: fad9c...735 1
Uff da Skrevet 7. april 2018 #6429 Skrevet 7. april 2018 1 minutt siden, chisandra skrev: Ja, det er vel nettopp på grunn av denne dokumentasjonen det er mulig å få kjørt igjennom en vettug rettssak i det hele tatt. Hun nekter jo alt annet enn "fri forklaring", og de 2-3 gangene hun har prøvd seg på det har det jo kun kommet ting om hvor fin Angelica var, hvor slemme alle andre var - før blodsukkeret har gått amok, den ene eller andre veien. Når det kom til hytteoppholdet går jo rullgardina helt ned. Så, ja - selv om det er tragisk at de kommuniserte så mye via SMS, så har det i det minste gjort det mulig å få dømt henne. Enig... jeg tror at det er ett bevisst valg å ikke gå i vitneboksen med konfronterende spørsmål. Det hadde nok blitt katastrofalt for hennes forsvar. Så det at hun "holder munn" om de 3 siste månedene er nok hennes absolutte beste forsvar. 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #6430 Skrevet 7. april 2018 Vil alt som er sagt, lest opp og dokumentert i rettssaken bli offentliggjort? Anonymkode: fad9c...735 1
Gjest chisandra Skrevet 7. april 2018 #6431 Skrevet 7. april 2018 Psykiater Synne Sørheim satte ingen diagnose på henne, men beskrev henne bl.a. slik: Sørheim konkluderer med at 46-åringen har en personlighetsforstyrrelse som bl.a. viser seg gjennom manipulering, krenkbarhet og utagering. Hun overdriver betydningen av sine kroppslige plager, og faguttalelser som går imot denne oppfatningen, bidrar til «et oppmerksomhetssøkende og dramatiserende tilstandsbilde». https://www.dagbladet.no/nyheter/psykiater-tviler-pa-ektheten-i-morens-sammenbrudd/69555507 Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold, samt svar til dette. Yvonne (admin)
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #6432 Skrevet 7. april 2018 9 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg har i mange år ment at barn burde ha en bistandsperson i det øyeblikket de kommer i en eller annen form for konflikt med enten foreldre eller barnevernet blir koblet inn. Denne personen burde tre inn som "det voksne barnet" - dvs at personen skal bidra med den jussen og den "voksne" forståelsen som et umodent barn ikke kan begripe. På den måten kan noen tale barnets sak uten at denne personen er involvert i konflikten i form av å være en forelder som prøver å vinne barnets gunst mot den andre forelderen eller hindre barnevernet i å tre inn der omsorgssvikt forekommer. Jeg aner ikke om det er mulig, men behovet er der absolutt. Særlig når man ser at skole, helse og barnevern stadig vekk blir hindret eller svikter fullstendig med fatale konsekvenser. Barn som er under barnevernets omsorg har (eller skal ha, iallefall) en tilsynsperson som er uavhenging av familie, fosterfamilie og barnevernet. Denne personen skal bevare barnets interesser og tale barnets sak. Kanskje det burde vært aktuelt for flere barn, feks når man ser at det er et dårlig samarbeidsklima mellom hjem og helsepersonell? Anonymkode: 8d216...ca7 3
Arabella Skrevet 7. april 2018 #6433 Skrevet 7. april 2018 8 timer siden, chisandra skrev: Psykiater Synne Sørheim satte ingen diagnose på henne, men beskrev henne bl.a. slik: Sørheim konkluderer med at 46-åringen har en personlighetsforstyrrelse som bl.a. viser seg gjennom manipulering, krenkbarhet og utagering. Hun overdriver betydningen av sine kroppslige plager, og faguttalelser som går imot denne oppfatningen, bidrar til «et oppmerksomhetssøkende og dramatiserende tilstandsbilde». https://www.dagbladet.no/nyheter/psykiater-tviler-pa-ektheten-i-morens-sammenbrudd/69555507 Takk for svar! Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold. Yvonne (admin) 1
Påskehare Skrevet 7. april 2018 #6434 Skrevet 7. april 2018 8 timer siden, chisandra skrev: Psykiater Synne Sørheim satte ingen diagnose på henne, men beskrev henne bl.a. slik: Sørheim konkluderer med at 46-åringen har en personlighetsforstyrrelse som bl.a. viser seg gjennom manipulering, krenkbarhet og utagering. Hun overdriver betydningen av sine kroppslige plager, og faguttalelser som går imot denne oppfatningen, bidrar til «et oppmerksomhetssøkende og dramatiserende tilstandsbilde». https://www.dagbladet.no/nyheter/psykiater-tviler-pa-ektheten-i-morens-sammenbrudd/69555507 Og dette er vel tydelige narsissistiske trekk... Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold. Yvonne (admin) 3
Påskehare Skrevet 7. april 2018 #6435 Skrevet 7. april 2018 https://no.m.wikipedia.org/wiki/Narsissisme 1
Uff da Skrevet 7. april 2018 #6436 Skrevet 7. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil alt som er sagt, lest opp og dokumentert i rettssaken bli offentliggjort? Anonymkode: fad9c...735 Er nok bare selve dommen som blir offentliggjort etter hva jeg vet. Ikke alle dommer fra tingretten blir offentliggjort så du kan lese dokumentet selv, men hvis, så vil du finne den her ihvertfall: https://lovdata.no/register/dommer. Antagelig vil nok mye av dommen bli gjengitt i media når den kommer. Kan godt hende at dommen blir tilgjengelig andre steder uten at jeg vet hvor det er :-) 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #6437 Skrevet 7. april 2018 Grunnen til at det ikke har blitt satt en diagnose er at de sakkyndige har hatt alt for liten tid til utredning. Dessuten var deres mandat kun å vurdere om mor var strafferettslig tilregnelig, og etterhvert vurdere om det kunne legges vekt på mors egen erklæring. Jeg vil tro at uansett hva slags diagnose de sakkyndige vurderte hadde den blitt lagt frem på samme måte som nå med symptomer. Anonymkode: ab505...bab Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold. Yvonne (admin) 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #6438 Skrevet 7. april 2018 30 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg har i mange år ment at barn burde ha en bistandsperson i det øyeblikket de kommer i en eller annen form for konflikt med enten foreldre eller barnevernet blir koblet inn. Denne personen burde tre inn som "det voksne barnet" - dvs at personen skal bidra med den jussen og den "voksne" forståelsen som et umodent barn ikke kan begripe. På den måten kan noen tale barnets sak uten at denne personen er involvert i konflikten i form av å være en forelder som prøver å vinne barnets gunst mot den andre forelderen eller hindre barnevernet i å tre inn der omsorgssvikt forekommer. Jeg aner ikke om det er mulig, men behovet er der absolutt. Særlig når man ser at skole, helse og barnevern stadig vekk blir hindret eller svikter fullstendig med fatale konsekvenser. Jeg er helt enig med deg. Jeg er lærer på ungdomstrinnet, og skulle med glede vært mer involvert i å hjelpe elever i lignende situasjoner. Det er dessverre en stor utfordring, da BV har en annen form for taushetsplikt enn lærere, og dersom foreldrene da ikke deler alt i egen sak (skjer sjeldent), har man ikke mulighet til å se andre sider. BV involverer sjelden skolen, vi er heldige om vi får en tilbakemelding på en innsendt bekymringsmelding. Igjen, grunnet taushetsplikt og regler de må forholde seg til, ikke inkompetente arbeidere. Anonymkode: ae78e...a60 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #6439 Skrevet 7. april 2018 13 minutter siden, Uff da skrev: Er nok bare selve dommen som blir offentliggjort etter hva jeg vet. Ikke alle dommer fra tingretten blir offentliggjort så du kan lese dokumentet selv, men hvis, så vil du finne den her ihvertfall: https://lovdata.no/register/dommer. Antagelig vil nok mye av dommen bli gjengitt i media når den kommer. Kan godt hende at dommen blir tilgjengelig andre steder uten at jeg vet hvor det er :-) Takk 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at det ikke har blitt satt en diagnose er at de sakkyndige har hatt alt for liten tid til utredning. Dessuten var deres mandat kun å vurdere om mor var strafferettslig tilregnelig, og etterhvert vurdere om det kunne legges vekt på mors egen erklæring. Jeg vil tro at uansett hva slags diagnose de sakkyndige vurderte hadde den blitt lagt frem på samme måte som nå med symptomer. Anonymkode: ab505...bab Takk Anonymkode: fad9c...735 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #6440 Skrevet 7. april 2018 Jeg lurer på familien (som har vært i retten) og omgangskretsen til tiltalte, om de tror 100% på mor og støtter hennes versjon nå til tross for alle bevis som er lagt frem. Eller om de etterhvert faktisk forstår at her er det noe som skurrer når det er så mye som ikke stemmer og som ikke går opp. Jeg tenker det er stor forskjell på å støtte noen, og det å i tillegg støtte det de evt. har gjort i så stor grad bare fordi de er i familie. Anonymkode: ab505...bab 13
Fremhevede innlegg