Rotemor Skrevet 7. april 2018 #6481 Skrevet 7. april 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg selvfølgelig fullstendig klar over, og har skrevet ganske mange innlegg her om nettopp det. Men dette kom frem siste dagen i retten og vi har ikke hørt noe om det tidligere. Derfor jeg lurte på om det bare var jeg som ikke hadde fått det med meg før. Men så at det mest sannsynlig bare var snakk fra mors side igjen, så da er det greit. Anonymkode: ab505...bab Ja, det er jo det eneste hun vil gjøre gjeldene for egen datters død har jeg inntrykk av.
Gjest chisandra Skrevet 7. april 2018 #6482 Skrevet 7. april 2018 (endret) 15 minutter siden, Rotemor skrev: Ja, det er jo det eneste hun vil gjøre gjeldene for egen datters død har jeg inntrykk av. Og det var så viktig for henne at helsepersonellet som var på hytta nyttårsaften fikk beskjed om at det var viktig at det kom frem i media. - og som vi vet i ettertid, det gjorde det til gangs. 11:37 https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjedx2yy600dx08cqnh8xbelm?mode=static Endret 7. april 2018 av chisandra
Rotemor Skrevet 7. april 2018 #6483 Skrevet 7. april 2018 55 minutter siden, chisandra skrev: Og det var så viktig for henne at helsepersonellet som var på hytta nyttårsaften fikk beskjed om at det var viktig at det kom frem i media. - og som vi vet i ettertid, det gjorde det til gangs. 11:37 https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjedx2yy600dx08cqnh8xbelm?mode=static Æsj. Jeg hadde ikke lest fra denne dagen. Din datter dør og det viktigste er at «Ida» og «Anette» på 12 får vite at de er skyldig i å ta livet hennes.... Barna var da 9-10 år gamle. Ja, da så. 15
Anglofil Skrevet 7. april 2018 #6484 Skrevet 7. april 2018 Tråden er ryddet for spekulasjoner, hetsende og injurierende utsagn, persondebatt, innlegg med nedsettende innhold, identifisering av privatpersoner og avsporinger, samt svar til dette. Tråden åpnes igjen. Yvonne (admin) 4
jabx Skrevet 7. april 2018 #6485 Skrevet 7. april 2018 15 timer siden, Rotemor skrev: Jeg er enig, men vil legge til at samfunnet rundt A sviktet. Det skal ikke være mulig å tillate utsulting av barn her i landet. Mang en instans sviktet. Især barnevernet. Vel, har de hatt forutsetning for å faktisk fange dette opp, eller har f.eks. moren jukset og manipulert for å få det til å se ut som alt er greit? 1
jabx Skrevet 7. april 2018 #6486 Skrevet 7. april 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du lest hva Bugge sa? Bugge fortsetter: – Når det gjelder redningspersonellet som foretok gjenopplivningen på hytta, og aktor sier man ikke kan forvente at de har kompetanse til å forstå at de ikke skal drive livredning på et menneske som har vært dødt i tolv timer….. .... Hvis det er slik, da ville i hvert fall jeg tatt kontakt med NAV og søkt om arbeidsavklaringspenger - for da hadde jeg skjønt at jeg trengte en ny jobb, sier Bugge. Anonymkode: 35400...b3c Ja, det er et ufyselig angrep. Skammelig. Ondskapsfullt. 8
jabx Skrevet 7. april 2018 #6487 Skrevet 7. april 2018 (endret) 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo vinklingen til moren; hadde ikke dattera blitt mobbet hadde hun ikke utviklet anoreksia Anonymkode: 985c3...f18 Det er fortsatt irrelevant for saken. Det var ikke mobbingen som drepte henne, men det at moren ikke skaffet henne hjelp. Uansett hva årsaken til sykdommen er så er det ikke formildende for morens del, med mindre en del av tiltalen går på at moren selv har gjort barnet sitt sykt i utgangspunktet (altså at moren er selve årsaken til sykdommen). Endret 7. april 2018 av jabx 8
Spesialpedagog1 Skrevet 8. april 2018 #6488 Skrevet 8. april 2018 På 5.4.2018 den 18.53, AnonymBruker skrev: Kloke ord fra deg Jeg er ikke ute etter å overbevise noen. Men jeg har ikke orket å delta når postene er så ensidige, alt blir tolket i verste mening, mot moren. Jeg pleier å stille motspørsmål mens jeg leser, som f.eks: Det at skolen og andre barns foreldre nekter for at et barn blir mobbet, er da ikke uvanlig? Kanskje en pedagog har andre meninger enn dette forumet om f.eks foreldres(morens) deltagelse i barnas aktiviteter? Må moren ha feilet dersom barnet er sjenert? Kan det være at moren har videreformidler det barnet selv har sagt, og ikke funnet det på? Hvis et barn ikke vil samarbeide med behandlere, ligger årsaken nødvendigvis hos moren? Kan behandlingen ha vært lite hensiktsmessig / kan det finnes behandlere som ikke er kompetente og gjør ting verre? Det er faktiskmange som har hatt et nedslående møte med behandlingsapparatet. Psykiatri er kompliserte saker Attpåtil gjelder det behandling av et barn med anoreksi! Anoreksi kan gjøre hele familien dysfunksjonell, det unormale blir "normalt". Vi som ikke har sett vårt eget barn bli rammet av anoreksi, bør være forsiktige med å skrive "huffameg, sånn ville jeg ALDRI ha gjort". For det har dessverre dominert denne tråden. Hvis moren kunne sett seg selv utenfra, ville ikke hun heller gjort som hun gjorde. Eller? Takk for meg. Anonymkode: 35400...b3c Mitt svar til deg er: Jeg er spesialpedagog og har lest alt i denne tråden, samt fulgt rettsaken tett i form av liveoppdateringer og artikler. Denne saken angår Angelica, og alle andre i vårt samfunn som er i kontakt med barn. I mitt faglige miljø diskuteres denne saken ofte, -da med tanke på hvordan vi som jobber med barn hver dag kan være mer observante og mer opptatt av det aktuelle barnet, og mindre av det foreldre sier. Eller motsatt, om foreldres atferd er påfallende bekymringsfull. Jeg har til dags dato ikke snakket med en eneste fagperson som ikke hadde reagert på denne mammaen/situasjonen. Jeg vet om ansatte i skoler, helsesøstre og PPT-folk som følger denne saken nøye, fordi vi vil lære av den. Vi ønsker å bidra til at noe slikt aldri kan skje igjen. Ingen av oss er i tvil om at denne moren var glad i sitt barn. Innlegget er ryddet for spekulasjoner. Yvonne (admin) 31
roffe1 Skrevet 8. april 2018 #6489 Skrevet 8. april 2018 Har ikke fulgt med så nøye i denne saken. Tror dere denne moren ender opp inn i buret? Når kommer domsavsigelsen.
Rotemor Skrevet 8. april 2018 #6490 Skrevet 8. april 2018 6 timer siden, jabx skrev: Vel, har de hatt forutsetning for å faktisk fange dette opp, eller har f.eks. moren jukset og manipulert for å få det til å se ut som alt er greit? Barnevernet fikk flere sjanser. De feilet. 2
Rotemor Skrevet 8. april 2018 #6491 Skrevet 8. april 2018 56 minutter siden, roffe1 skrev: Har ikke fulgt med så nøye i denne saken. Tror dere denne moren ender opp inn i buret? Når kommer domsavsigelsen. Utvilsomt. Midt av mai. 3
Gjest chisandra Skrevet 8. april 2018 #6492 Skrevet 8. april 2018 @Spesialpedagog1 - så inderlig godt å lese innlegget ditt. Det skulle stått som festet innlegg på toppen av tråden! Det er nettopp det som må være målet; at denne saken får oss til å våkne, og fange opp ting som ikke er som det skal være. Kun på den måten kan det bidra til at fremtidige Angelicaer kanskje slippe å oppleve det samme. Derfor er jeg også så hoppende forbanna på hvordan riksmediene fremstiller denne saken og denne moren - de fraskriver seg ansvaret de har for å få frem nyansene vi alle kan lære av! Og derfor synes jeg denne tråden er så viktig, kvinneguiden har mange lesere. Og @Yvonne som har sånn tålmodighet med oss, selv om noen av oss sklir helt av skaftet innimellom og trenger å korrigeres. Dette gjorde hele min søndag!
Uff da Skrevet 8. april 2018 #6493 Skrevet 8. april 2018 20 timer siden, Spesialpedagog1 skrev: Mitt svar til deg er: Jeg er spesialpedagog og har lest alt i denne tråden, samt fulgt rettsaken tett i form av liveoppdateringer og artikler. Denne saken angår Angelica, og alle andre i vårt samfunn som er i kontakt med barn. I mitt faglige miljø diskuteres denne saken ofte, -da med tanke på hvordan vi som jobber med barn hver dag kan være mer observante og mer opptatt av det aktuelle barnet, og mindre av det foreldre sier. Eller motsatt, om foreldres atferd er påfallende bekymringsfull. Jeg har til dags dato ikke snakket med en eneste fagperson som ikke hadde reagert på denne mammaen/situasjonen. Jeg vet om ansatte i skoler, helsesøstre og PPT-folk som følger denne saken nøye, fordi vi vil lære av den. Vi ønsker å bidra til at noe slikt aldri kan skje igjen. Ingen av oss er i tvil om at denne moren var glad i sitt barn. Jeg blir oppriktig glad når jeg leser hva du skriver Det er nettopp dette som er viktig, at fagmiljøet, alle som jobber med barn og alle oss andre, diskuterer og tenker hvordan man kan fange opp barn som er i lignende situasjoner som Angelica. Det er så enkelt for oss alle å se i ettertid hvor "feilene" ligger og vi retter pekefingeren i alle retninger. Denne saken er veldig kompleks og når omsorgspersonen rømmer/gjemmer seg for fagpersoner er det virkelig ikke lett å fange opp. Jeg er ganske sikker på at mange av oss ville holdt "parti" med tiltalte hvis vi kun hadde hørt hennes historie. Nå vet vi heldigvis mer og skjønner hvorfor hun er tiltalt. Grunnen til at tiltalte handlet som hun gjorde, om det er manglende kapasitet, manglende evne eller manglende vilje, vil vi nok aldri få et klart svar på. Det vi helt sikkert vet, er at tiltalte manglet noe helt vesentlig, og denne mangelen er årsak til det triste utfallet. Jeg tar av meg hatten og bøyer meg i støvet for de som har valgt å jobbe med barn og prøver å gjøre en forskjell for barn som har det vanskelig. Jeg håper virkelig at denne saken vil bidra til noe positivt for andre barn i lignende situasjoner. Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold. Yvonne (admin) 15
Gjest Blondie65 Skrevet 8. april 2018 #6494 Skrevet 8. april 2018 Men greier vi å se fremtidens Angelica og fremtidens foreldre? Greier vi å forstå at dette barnet trenger hjelp av fagfolk i strid med foreldrenes mening? Tør vi ta disse beslutningene nå? Christoffer ble banket til døde. Cathrine ble sin alkoholiserte mors vokter. Begge ble verken sett eller hørt av barnevern, skole og helsevesen. Har vi lært? Det jeg frykter er at vi er veldig kasus basert i tankegangen. Nå har vi et anorexia tilfelle med foresatt med personlighetsforstyrrelse. Da hadde vi grov mishandling som var påstått selvskading. Må vi virkelig miste et barn for hver eneste type mishandling som finnes før vi aksepterer at - foreldre og foresatte lyger - foreldre og foresatte er noen ganger det verst tenkelige for barnet - partnere til mishandlere setter partner foran barnet sitt Vi har en redsel for barnevernet i dette landet som gjør oss helt handlingslammet for vi er mer redd for å ta feil enn at barnet skal lide overlast. Når barn av alkoholiserte foreldre må opptre som voksne og får barndommen ødelagt eller hele livet ødelagt fordi de ikke blir sett fordi man heller ønsker å beskytte den rusmisbrukende foreldren så er det virkelig ille. Er det ikke det som har skjedd her også? Man toer sine hender for mor samarbeider ikke og vi er redd for å gripe inn på tross av at vi ser at det er skadelig adferd.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #6495 Skrevet 8. april 2018 2 minutter siden, Blondie65 skrev: Er det ikke det som har skjedd her også? Man toer sine hender for mor samarbeider ikke og vi er redd for å gripe inn på tross av at vi ser at det er skadelig adferd. Vi må håpe at vi blir litt klokere for hver gang Anonymkode: 703ec...215 5
Gjest Tutte Skrevet 8. april 2018 #6496 Skrevet 8. april 2018 (endret) Vet ikke om denne artikkelen har blitt lagt ut her før, men dette var sterk lesing og en flott skrevet artikkel og sammendrag fra A sitt liv og saken generelt. Felte noen tårer da jeg leste det. https://www.nrk.no/ho/xl/mors-lille-engel-1.13963128 Endret 8. april 2018 av Tutte
Jobbermedbarn Skrevet 8. april 2018 #6497 Skrevet 8. april 2018 20 timer siden, Spesialpedagog1 skrev: Mitt svar til deg er: Jeg er spesialpedagog og har lest alt i denne tråden, samt fulgt rettsaken tett i form av liveoppdateringer og artikler. Denne saken angår Angelica, og alle andre i vårt samfunn som er i kontakt med barn. I mitt faglige miljø diskuteres denne saken ofte, -da med tanke på hvordan vi som jobber med barn hver dag kan være mer observante og mer opptatt av det aktuelle barnet, og mindre av det foreldre sier. Eller motsatt, om foreldres atferd er påfallende bekymringsfull. Jeg har til dags dato ikke snakket med en eneste fagperson som ikke hadde reagert på denne mammaen/situasjonen. Jeg vet om ansatte i skoler, helsesøstre og PPT-folk som følger denne saken nøye, fordi vi vil lære av den. Vi ønsker å bidra til at noe slikt aldri kan skje igjen. Ingen av oss er i tvil om at denne moren var glad i sitt barn. Amen og to streker under innlegget! Denne saken er utrolig viktig, ikke minst for oss som jobber med barn og virkelig ønsker å både oppdage de barna som ikke har det bra, og ta tak! Jeg har både faglig og ikke minst personlig erfaring med mye av det denne saken dekker, og jeg mener at denne saken er utrolig viktig for veien videre! Men at situasjoner lignende denne er kompliserte, det er det ingen som helst tvil om. Det som er viktig er å hele tiden ha med seg erkjennelsen om at nei, det er ikke alle foreldre som ivaretar barnas behov, heller ikke mødre, uansett om de så veldig gjerne ønsker det og er veldig glad i barna sine! Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold. Yvonne (admin) 7
Jobbermedbarn Skrevet 8. april 2018 #6498 Skrevet 8. april 2018 1 time siden, Blondie65 skrev: Men greier vi å se fremtidens Angelica og fremtidens foreldre? Greier vi å forstå at dette barnet trenger hjelp av fagfolk i strid med foreldrenes mening? Tør vi ta disse beslutningene nå? Christoffer ble banket til døde. Cathrine ble sin alkoholiserte mors vokter. Begge ble verken sett eller hørt av barnevern, skole og helsevesen. Har vi lært? Det jeg frykter er at vi er veldig kasus basert i tankegangen. Nå har vi et anorexia tilfelle med foresatt med personlighetsforstyrrelse. Da hadde vi grov mishandling som var påstått selvskading. Må vi virkelig miste et barn for hver eneste type mishandling som finnes før vi aksepterer at - foreldre og foresatte lyger - foreldre og foresatte er noen ganger det verst tenkelige for barnet - partnere til mishandlere setter partner foran barnet sitt Vi har en redsel for barnevernet i dette landet som gjør oss helt handlingslammet for vi er mer redd for å ta feil enn at barnet skal lide overlast. Når barn av alkoholiserte foreldre må opptre som voksne og får barndommen ødelagt eller hele livet ødelagt fordi de ikke blir sett fordi man heller ønsker å beskytte den rusmisbrukende foreldren så er det virkelig ille. Er det ikke det som har skjedd her også? Man toer sine hender for mor samarbeider ikke og vi er redd for å gripe inn på tross av at vi ser at det er skadelig adferd. Jeg ser veldig godt de utfordringene du tar opp her, du er inne på mye viktig. Det jeg ser, etter mange år som fagperson og samarbeidspartner til BV, er at det er helt klart en dreining mot at flere og flere tar realiteter innover seg, følger med, tar opp de vanskelige tingene. I mitt yrke snakker vi mye mer om vold, rus, seksuelle misbruk med barn og voksne. Dessverre tar det tid, men det er helt tydelig at det går «riktig vei» i mine øyne. 9
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #6499 Skrevet 8. april 2018 Alle barn burde hatt en kontaktperson som er pliktig til å følge med på hvordan barnet har det og hjemmeforholdene, og som skal varsle barnevernet ved bekymring, mistanke og/ eller bevis på at barnet ikke har det bra. Anonymkode: fad9c...735 2
Gjest Blondie65 Skrevet 8. april 2018 #6500 Skrevet 8. april 2018 1 minutt siden, Jobbermedbarn skrev: Jeg ser veldig godt de utfordringene du tar opp her, du er inne på mye viktig. Det jeg ser, etter mange år som fagperson og samarbeidspartner til BV, er at det er helt klart en dreining mot at flere og flere tar realiteter innover seg, følger med, tar opp de vanskelige tingene. I mitt yrke snakker vi mye mer om vold, rus, seksuelle misbruk med barn og voksne. Dessverre tar det tid, men det er helt tydelig at det går «riktig vei» i mine øyne. Jeg vil gjerne understreke en ting: Jeg anklager ikke lærere, helsepersonell eller barnevern på generell basis. Jeg er på jakt etter å slakte myten om at "foreldrene er det beste for barnet" og at vi derfor skal strekke oss så forferdelig langt før det reageres. På generelt grunnlag så er det jo slik at behandling mot anorexia innebærer en mild form for tvang - pasienten må spise. Kunne man ikke økt denne tvangen ved å si at uavhengig av hva som er årsaken til anorexiaen så skal barnet under det offentliges omsorg til anorexiaen er under stabilisering og deretter følges tett opp - fullstendig uavhenig av foresattes ønske? Det jeg mener er at det ikke skal være frivillig å la sitt barn bli behandlet av det offentlige for anorexia og at en ikke kan skrive barnet ut uten at flere instanser har vurdert det som tjenelig? Ville det hjulpet i dette tilfellet? I den ene saken jeg linket til kjenner jeg flere av de involverte av de offentlige ansatte. Det er ikke sløve og ondskapsfulle personer det er snakk om. Det er resurspersoner, men de manglet kanskje de retningslinjene og levde under myten om at foreldre er godt for barna. Jeg vokste selv opp i en klasse der et av barna aldri ble sett og vi vet at vedkommende gikk for lut og kaldt vann hjemme. Det lærerne så var en trøbbelmaker. Ingen spurte hvorfor. Ingen tok tak i håpløse hjemmeforhold. Det er trist å tenke på skjebnen deres.
Fremhevede innlegg