AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #6581 Skrevet 10. april 2018 " 11:49 Aktor sier at tiltalte oppgir falske adresser til skoleverket og til folkeregisteret, og «isolerer Angelica helt fra andre enn nærmeste familie». -Når hun ringer AMK-sentralen nyttårsaften oppgir hun derimot riktig adresse umiddelbart, sier Dymbe. Han viser også til tekstmeldinger mellom tiltalte og hennes mor, hvor hun skriver at hun har sperret telefonene for alle andre enn familiemedlemmer. 11:47 – En ting vi ser i denne saken er at tiltalte aktivt unndrar Angelica fra helsehjelp og skolegang. Hun tar i bruk manipulativ adferd for å oppnå dette, sier aktor. Aktor mener frykten for at Angelica skal havne på sykehus, gjør at hun nekter å bestille legetime til Angelica 18. september 2015. – Begrunnelsen for å ikke bestille time er at «da blir du tatt». Hun tar heller med seg Angelica til en eldre hytte, uten tilfredsstillende sanitære forhold som varmt vann og dusj, på et tidspunkt hvor hun er alvorlig syk, sier han. " https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjfkq0ue8003309e9z8dr0ika?height=500&mode=live Anonymkode: fad9c...735 8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #6582 Skrevet 10. april 2018 Noen etterspurte informasjon om dette tidligere i tråden: "11:24 Dymbe viser til tekstmeldinger og brev sendt til Angelica fra 2012 og fremover. Han leser opp en melding fra 2013 (da Angelica var 9 år, red. anm.): «Jeg hater BUPA Drammen like sterkt som deg. Likevel, er det den eneste måten jeg kan redde deg på, så gjør jeg det. Men jeg hater, hater, hater det stedet», skriver moren. Tiltalte omtaler også behandlere som «dritten» og «hurpa» i tekstmeldinger til datteren." https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjfkq0ue8003309e9z8dr0ika?height=500&mode=live Anonymkode: fad9c...735 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #6583 Skrevet 11. april 2018 Forsvareren til C ble slått ned i Oktober i fjor. Vet det ikke er helt relevant til Valdres saken, da hendelsen ikke omhandler saken her. https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/forsvarsadvokat-slatt-ned---raser-mot-politiet-i-oslo/3423435403.html Anonymkode: 1a8d8...e8f 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #6584 Skrevet 11. april 2018 På 10.4.2018 den 21.30, Frida skrev: Det ligger en oversikt s. 200 i tråden her, der er linkene til rettsaken, eller nesten alle. Ellers må du nesten lese artiklene det er linket til, du finner linker her i tråden og ellers i avisene. Antar du finner mye om du googler sms fra mor til A også? 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er oversikt over livesendinge fra alle dagene https://www.budstikka.no/valdres-saken/nyheter/krim/dag-for-dag-i-gjovik-tingrett/s/5-55-643673 Her oversikt over artikler fra budstikka. En del av de er plussartikler, men det er verdt å betale for! https://www.budstikka.no/valdres-saken/nyheter/gjovik-tingrett/les-alle-kommentarene-i-valdres-saken/s/5-55-627100 Anonymkode: ab505...bab 22 timer siden, AnonymBruker skrev: " 11:49 Aktor sier at tiltalte oppgir falske adresser til skoleverket og til folkeregisteret, og «isolerer Angelica helt fra andre enn nærmeste familie». -Når hun ringer AMK-sentralen nyttårsaften oppgir hun derimot riktig adresse umiddelbart, sier Dymbe. Han viser også til tekstmeldinger mellom tiltalte og hennes mor, hvor hun skriver at hun har sperret telefonene for alle andre enn familiemedlemmer. 11:47 – En ting vi ser i denne saken er at tiltalte aktivt unndrar Angelica fra helsehjelp og skolegang. Hun tar i bruk manipulativ adferd for å oppnå dette, sier aktor. Aktor mener frykten for at Angelica skal havne på sykehus, gjør at hun nekter å bestille legetime til Angelica 18. september 2015. – Begrunnelsen for å ikke bestille time er at «da blir du tatt». Hun tar heller med seg Angelica til en eldre hytte, uten tilfredsstillende sanitære forhold som varmt vann og dusj, på et tidspunkt hvor hun er alvorlig syk, sier han. " https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjfkq0ue8003309e9z8dr0ika?height=500&mode=live Anonymkode: fad9c...735 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen etterspurte informasjon om dette tidligere i tråden: "11:24 Dymbe viser til tekstmeldinger og brev sendt til Angelica fra 2012 og fremover. Han leser opp en melding fra 2013 (da Angelica var 9 år, red. anm.): «Jeg hater BUPA Drammen like sterkt som deg. Likevel, er det den eneste måten jeg kan redde deg på, så gjør jeg det. Men jeg hater, hater, hater det stedet», skriver moren. Tiltalte omtaler også behandlere som «dritten» og «hurpa» i tekstmeldinger til datteren." https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjfkq0ue8003309e9z8dr0ika?height=500&mode=live Anonymkode: fad9c...735 Tusen takk skal dere ha! Man vil så gjerne diskutere saken med venner men det er ikke andre enn meg som har fulgt med her på forumet, som jeg må si har gitt en formidabel innsikt i saken, forhold til det man får av de to standardsidene folk flest sjekker; vg og dagbladet. Når de etterspør hvor jeg har informasjonen og tankene/min oppfattelse fra er det fint med konkrete artikler og sms utdrag enn å bare si "fra et forum" Anonymkode: a5304...f91 7
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #6585 Skrevet 11. april 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Forsvareren til C ble slått ned i Oktober i fjor. Vet det ikke er helt relevant til Valdres saken, da hendelsen ikke omhandler saken her. https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/forsvarsadvokat-slatt-ned---raser-mot-politiet-i-oslo/3423435403.html Anonymkode: 1a8d8...e8f Det er mange menn som sympatiserer med tiltalte, så jeg anser det som usannsynlig at angrepet har noe med denne straffesaken å gjøre. Vi som er i harnisk, er kvinner. Profilerte forsvarsadvokater vil alltid ha uvenner. Anonymkode: 4ab7a...a69 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #6586 Skrevet 11. april 2018 På 11.4.2018 den 22.42, AnonymBruker skrev: Det er mange menn som sympatiserer med tiltalte, så jeg anser det som usannsynlig at angrepet har noe med denne straffesaken å gjøre. Vi som er i harnisk, er kvinner. Profilerte forsvarsadvokater vil alltid ha uvenner. Anonymkode: 4ab7a...a69 Jøss. Nå vet jeg ikke hva slags omgangskrets du har, men mitt inntrykk er at det er langt flere kvinner enn menn som sympatiserer med tiltalte. Det ser man f.eks. i kommentarfelt under diskusjoner og artikler som omhandler saken. Men klart..det fins jo endel menn som heller ikke har satt seg inn i saken og som sympatiserer med tiltalte. Anonymkode: bda45...e89 Innlegget er ryddet for identifisering av privatpersoner og omtale av mindreårig. Yvonne (admin) 4
Gjest Capri-Sun Skrevet 11. april 2018 #6587 Skrevet 11. april 2018 Veldig interessant sak! Har lest en god del av dette, ser ut som at moren til denne jenta har lurt både pressekorpset og halve Norge. Håper hun blir dømt
Gjest chisandra Skrevet 12. april 2018 #6588 Skrevet 12. april 2018 Kjenner jeg blir sint og oppgitt av disse støtteerklæringene, men så prøver jeg å tenke at dette er bla-bla-hjerte-hjerte fra folk som umulig kan ha satt seg inn i saken. De kjenner kun på følelsen av å miste et barn, og har nok ikke satt seg inn i saken, i kommunikasjonen, tekstmeldingene og avslutningene på ethvert hjelpetiltak på samme måte som oss i denne tråden. Likevel kjennes det nesten ut som et svik mot barnet. De kan umulig se hvordan moren, selv i retrospektiv, hverken har vilje eller evne til å se at hun kunne gjort noe annerledes - bortsett fra at "de skulle flyttet før" Når det gjelder mediene, så mener jeg at tiltalte har vært svært kalkulerende. Hun var jo opptatt av medieomtalen allerede før hun og helsepersonellet dro fra hytta. Og de glefset jo over og slukte hele greia. Så det folk husker av saken, er en fortvilet mor som tok ungen sin bort fra mobbere. Det første man leser om en sak har en tendens til å bli værende i hodet når man senere leser om en sak. Og hun har blitt godt hjulpet av Bugge, som har uttalt bl.a. "– Jeg har aldri før hatt en tiltalt som er så neddynget i blomster. Alle typer mennesker, fra mødre med syke barn til professorer i medisin, har sendt mailer, vært opprørt på hennes vegne, og støttet henne" Og Dagbladet, som gjentatte ganger har trykket bilde av forsvareren som holder rundt tiltalte, samt et kort hun har mottatt. Blir tiltalte frikjent (hvilket jeg ikke tror) så er det et svik mot rettsvernet til alle barn. Det sier rettskommentator noe om også: "Dette er ikke bare en sak av stor betydning for barns rettssikkerhet. Det er også en sak som handler om foreldres ansvar for å skaffe barna sine helsehjelp når de blir alvorlig syke." Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold. Yvonne (admin)
enkefru Skrevet 12. april 2018 #6589 Skrevet 12. april 2018 Budstikka får i dag kritikk for sin dekning av saken, den påstås å være spekulativ og ubalansert https://www.budstikka.no/debatt/valdres-saken/alette-reinholdt/budstikkas-dekning-av-valdres-saken/s/5-55-648108 3
Gjest chisandra Skrevet 12. april 2018 #6590 Skrevet 12. april 2018 4 minutter siden, Fjugur skrev: Budstikka får i dag kritikk for sin dekning av saken, den påstås å være spekulativ og ubalansert https://www.budstikka.no/debatt/valdres-saken/alette-reinholdt/budstikkas-dekning-av-valdres-saken/s/5-55-648108 Fra debattinnlegget: "Når hun skal referere fra forsvarets sluttprosedyre, gjengir hun i hovedsak aktoratets argumentasjon for hvorfor mor bør dømmes." Vi har da hørt svært mye til forsvarets argumentasjon. De fikk også hver sin dag, de to siste dagene av rettssaken; aktoratet og forsvaret. Og: "I Budstikka stilles det ikke spørsmål ved uttalelser fra leger, psykologer og behandlere hvor de hevder de har gjort alt for å skape allianser og dermed fraskriver seg eller toner ned eget ansvar. Ei heller stilles det spørsmål ved hvilken kompetanse de har." Jo. Bugge har så og si spurt hver eneste en om kompetansen på anoreksi. Til slutt: "Har Angelica og familien fått relevant hjelp? Hva har egentlig helsevesen og barnevern foretatt seg når det hevdes at mor har forhindret behandling? Denne siden av saken burde vært gjenstand for et mer kritisk søkelys fra media." De har fått kritisk søkelys. Det har vært ført tilsyn. Barnevernet har fått sterk kritikk. En fastlege likeså. Dette har det vært skrevet om i media flere ganger. Dette vil si at den eneste avisa som har hatt et syn som belyser andre ting enn kun mors sorg - de har altså ikke oppført seg skikkelig i kronikkforfatterens øyne.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #6591 Skrevet 12. april 2018 Når er det antatt at dom vil legges frem? Anonymkode: 4526a...72a 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #6592 Skrevet 12. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Når er det antatt at dom vil legges frem? Anonymkode: 4526a...72a 15. mai i år Anonymkode: fad9c...735 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #6593 Skrevet 12. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når er det antatt at dom vil legges frem? Anonymkode: 4526a...72a Innen 15. mai. "14:51 Da er replikkene fra aktoratet og forsvarerne over, dommer Pål Prestesæter fastslår at saken "er oppe til doms" og retten er hevet. Retten får opplyst at det vil foreligge en dom i saken innen 15. mai. Det er foreløpig ikke kjent hvordan dommen vil forkynnes for tiltalte, men dette kommer Budstikka tilbake til."https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjfm5rfmu000o09hxfbzgdfwb Anonymkode: fad9c...735 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #6594 Skrevet 12. april 2018 "Aktoratet ba onsdag om at moren blir dømt til fire års fengsel. En dom i saken er ventet å falle innen 15. mai, opplyste dommer Pål Prestesæter. Etter det Budstikka forstår vil dommen gjøres kjent for tiltalte ved fremmøteforkynning i Drammen tingrett."https://www.budstikka.no/valdres-saken/gjovik-tingrett/lommedalen/rettens-siste-dag-endte-i-munnhuggeri/s/5-55-645083 Anonymkode: fad9c...735 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #6595 Skrevet 12. april 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: 15. mai i år Anonymkode: fad9c...735 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Innen 15. mai. "14:51 Da er replikkene fra aktoratet og forsvarerne over, dommer Pål Prestesæter fastslår at saken "er oppe til doms" og retten er hevet. Retten får opplyst at det vil foreligge en dom i saken innen 15. mai. Det er foreløpig ikke kjent hvordan dommen vil forkynnes for tiltalte, men dette kommer Budstikka tilbake til."https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjfm5rfmu000o09hxfbzgdfwb Anonymkode: fad9c...735 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: "Aktoratet ba onsdag om at moren blir dømt til fire års fengsel. En dom i saken er ventet å falle innen 15. mai, opplyste dommer Pål Prestesæter. Etter det Budstikka forstår vil dommen gjøres kjent for tiltalte ved fremmøteforkynning i Drammen tingrett."https://www.budstikka.no/valdres-saken/gjovik-tingrett/lommedalen/rettens-siste-dag-endte-i-munnhuggeri/s/5-55-645083 Anonymkode: fad9c...735 Tusen takk! Dere er greie! Anonymkode: 4526a...72a 2
Gjest Blondie65 Skrevet 12. april 2018 #6596 Skrevet 12. april 2018 Hva hadde vi lært sa vi ...? Hvordan er denne moren i det hele tatt egnet som skikket til å være mor?
Gjest Blondie65 Skrevet 12. april 2018 #6597 Skrevet 12. april 2018 Politiet måtte kjempe for å få saken i retten - den ble henlagt mot deres anbefaling.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #6598 Skrevet 12. april 2018 8 minutter siden, Blondie65 skrev: Hva hadde vi lært sa vi ...? Hvordan er denne moren i det hele tatt egnet som skikket til å være mor? Jeg får ikke lest mer enn dette: "Mens gutten lå livstruende skadet på sykehus, reiste foreldrene hjem. Moren sier hun følte seg presset til å forlate barnet. Legen reagerte på hvordan foreldrene fremsto da de kom på sykehus med sin sønn." Hvordan gikk det med gutten? Fikk mor beholde omsorgen for gutten? 6 minutter siden, Blondie65 skrev: Politiet måtte kjempe for å få saken i retten - den ble henlagt mot deres anbefaling. "Guttebabyen skal ha blitt utsatt for så grov vold at han fikk cerebral parese. Mandag startet den ti dager lange rettssaken mot faren. Tiltalen mot ham har 13 års fengsel som maksstraff." Er begge linkene til samme sak? Anonymkode: fad9c...735 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #6599 Skrevet 12. april 2018 Jeg fant et dokument med tittelen " Fysisk barnemishandling En gjennomgang av norske omfangsstudier På side 13: "2.2 Risikofaktorer og beskyttende faktorer Barnemishandling har sjelden én enkelt årsak og er heller et sammensatt problem bestående av mange interagerende biopsykososiale faktorer (5). En kan diskutere faktorer på flere nivåer. På individuelt nivå kan et barns funksjonshemming (6) eller en forelders depresjon(7) predisponere for barnemishandling. På familienivå kan vold i hjemmet (8) representere en risiko. Mentalt retarderte barn har høyere risiko for å utsettes for mishandling (9). Foreldrene kan skade barnet i sinne etter å ha blitt frustrerte av det de oppfatter som gal oppførsel, men som i bunn og grunn er følge av et handicap. Andre høyrisikogrupper er premature barn, småbarn med en kronisk sykdom, kolikkbarn, og barn med lærings- og atferdsproblemer (9"https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/55041/1/Braadland.pdf Anonymkode: fad9c...735 1
Gjest Blondie65 Skrevet 12. april 2018 #6600 Skrevet 12. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg får ikke lest mer enn dette: "Mens gutten lå livstruende skadet på sykehus, reiste foreldrene hjem. Moren sier hun følte seg presset til å forlate barnet. Legen reagerte på hvordan foreldrene fremsto da de kom på sykehus med sin sønn." Hvordan gikk det med gutten? Fikk mor beholde omsorgen for gutten? "Guttebabyen skal ha blitt utsatt for så grov vold at han fikk cerebral parese. Mandag startet den ti dager lange rettssaken mot faren. Tiltalen mot ham har 13 års fengsel som maksstraff." Er begge linkene til samme sak? Anonymkode: fad9c...735 Mor har mental kapasitet som et barn. Hun har fortalt veldig motstridende ting til politiet og påstår seg livredd far. Ja, begge er til samme sak. Sitat Det ble starten på en årelang og omskiftelig etterforskning, der både Høyesterett og Riksadvokaten har vært på banen.Saken mot foreldrene ble først henlagt, angivelig stikk i strid med politiets anbefaling. Så ble henleggelsen omgjort. Etter nye runder med etterforskning sto faren igjen alene som anklaget. Det fremgår dessverre ikke hvem som henla.
Fremhevede innlegg