Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Påskehare skrev:

Jeg mener å ha lest at mor kom alene til den siste timen og at det var hun som oppga at vekten var 41 kg, ikke at a faktisk ble veid der. Flere som har lest det eller tar jeg feil? 

Angelica var med. Jeg vet ikke om hun ble veid på den timen, men jeg mener å ha lest i en artikkel at hun ble veid på den timen. " 11:53 I konsultasjonen 21. august forteller, ifølge legen, tiltalte om en fin sommer og at Angelica har begynt på skolen. Men i siste liten før skolestart hadde de fått vite at en av de påståtte «mobberne» fra barneskolen hadde kommet i samme klasse. – Angelica sa lite, kommunikasjonen var som tidligere - det var mor som snakket, sier legen." https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjeqsclip000p09fnsnjy060e

 

Anonymkode: fad9c...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Påskehare skrev:

Jeg mener å ha lest at mor kom alene til den siste timen og at det var hun som oppga at vekten var 41 kg, ikke at a faktisk ble veid der. Flere som har lest det eller tar jeg feil? 

" 21. august 2015 var siste gang fastlegen så 13-åringen og den tiltalte. Da skal hun ha veid 41,2 kg "https://www.nrk.no/ho/valdres-saken_-tiltalt-mor-og-angelica-_13_-sluttet-a-mote-til-legetimer-1.13960906

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angelica var med. Jeg vet ikke om hun ble veid på den timen, men jeg mener å ha lest i en artikkel at hun ble veid på den timen. " 11:53 I konsultasjonen 21. august forteller, ifølge legen, tiltalte om en fin sommer og at Angelica har begynt på skolen. Men i siste liten før skolestart hadde de fått vite at en av de påståtte «mobberne» fra barneskolen hadde kommet i samme klasse. – Angelica sa lite, kommunikasjonen var som tidligere - det var mor som snakket, sier legen." https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjeqsclip000p09fnsnjy060e

 

Anonymkode: fad9c...735

Takk, fant det men ingen ting om vekten... tenkte kanskje mor hadde gitt feil info og at a kanskje veide mindre enn antatt da de flyttet på hytta.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Påskehare skrev:

Takk 👍

Bare hyggelig :) Her står det at hun ble veid på den siste legetimen.

" Da hun var hos fastlegen for siste gang ble den 13 år gamle jenta veid til 41 kilo. Da hun døde fire måneder senere veide hun 21 kilo. "https://www.nrk.no/ho/legejournal_-13-aringen-halverte-vekten-de-siste-fire-manedene-for-hun-dode-1.13481462

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den tiltalte morens forsvarer Aasmund Sandland påpeker at det ikke er unormalt at personer med anoreksi forsøker å manipulere vekt, men at han ikke har noen grunn til å tro at det har skjedd i dette tilfellet. I rettssaken vil vekten fra legejournalen 21. august bli lagt til grunn som utgangspunktet for vekttapet av både av aktoratet og forsvaret. " https://www.nrk.no/ho/legejournal_-13-aringen-halverte-vekten-de-siste-fire-manedene-for-hun-dode-1.13481462

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

"Den tiltalte morens forsvarer Aasmund Sandland påpeker at det ikke er unormalt at personer med anoreksi forsøker å manipulere vekt, men at han ikke har noen grunn til å tro at det har skjedd i dette tilfellet. I rettssaken vil vekten fra legejournalen 21. august bli lagt til grunn som utgangspunktet for vekttapet av både av aktoratet og forsvaret. " https://www.nrk.no/ho/legejournal_-13-aringen-halverte-vekten-de-siste-fire-manedene-for-hun-dode-1.13481462

Anonymkode: fad9c...735

Mener Sandland de siste 4 månedene i Angelicas liv, eller de siste årene? Det kom jo frem fra sms-er fra veiedagen med barnevernet at tiltalte oppfordret A. til å manipulere vekten med å spise og drikke 4 kg og ha på seg vekter

Det sto også i flere artikler noe om at A. brukte store og tykke klær (som kunne skjule hvor tynn hun var) når hun var hos behandlere og også på hytten.

Ble det funnet en personvekt på hytten?

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten var det tiltalte som sto bak manipulasjonen av vekten (se sms fra veiedagen med barnevernet), og ikke Angelica.

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten var det tiltalte som sto bak manipulasjonen av vekten (se sms fra veiedagen med barnevernet), og ikke Angelica.

Anonymkode: fad9c...735

Ja, det virket som om mor hadde stålkontroll på vekten siden hun visste at A var akkurat 4 kg unna minimumsvekten da barnevernet kom. Og dette er samme moren som har brukt nettopp for mye fokus på vekt som "unnskyldning" for å komme seg unna sykehus og leger..

Anonymkode: ab505...bab

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tro på at Angelica hverken forsøkte eller hadde behov for å manipulere og skjule for sin mor hvor avmagret hun var og hvor lett hun var, hverken før eller etter at de reiste til hytten. (Angående utsagnet om at tiltalte "ikke hadde sett" hvor avmagret A. var grunnet store og tykke klær den siste tiden på hytten).

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det virket som om mor hadde stålkontroll på vekten siden hun visste at A var akkurat 4 kg unna minimumsvekten da barnevernet kom. Og dette er samme moren som har brukt nettopp for mye fokus på vekt som "unnskyldning" for å komme seg unna sykehus og leger..

Anonymkode: ab505...bab

Det har du rett i.

En annen ting jeg kom til å tenke på, er at ettersom det var tiltalte og ikke Angelicas initiativ å manipulere vekten på veiedagen med barnevernet, så kan det hende at A. ønsket at legene skulle få greie på hvor lite hun veide slik at hun kunne få hjelp, men at det var tiltalte som bestemte og hadde makt over A.

A. uttalte en gang at "mor bestemmer alt". A. uttalte også at hun ønsket å være vanlig (eller normal?) (Jeg husker ikke akkurat hvilke ord  hun brukte).

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Den tiltalte morens forsvarer Aasmund Sandland påpeker at det ikke er unormalt at personer med anoreksi forsøker å manipulere vekt, men at han ikke har noen grunn til å tro at det har skjedd i dette tilfellet. I rettssaken vil vekten fra legejournalen 21. august bli lagt til grunn som utgangspunktet for vekttapet av både av aktoratet og forsvaret. " https://www.nrk.no/ho/legejournal_-13-aringen-halverte-vekten-de-siste-fire-manedene-for-hun-dode-1.13481462

Anonymkode: fad9c...735

Tillegg: Nettopp! Fordi det var tiltalte som forsøkte å manipulere vekten til sin datter.

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble fortalt at A. var glad i mat på en av behandlingsinstitusjonene. Og noen uttalte at A. ikke var en typisk anoreksiapasient, fordi hun var glad i mat. Vi må ikke glemme at det finnes slike foreldre som i sitatet under (fra en annen tråd).

På 19.3.2018 den 5.21, AnonymBruker skrev:

Hevder man at sønnen sin har anoreksi og nekter å spise, kommer ingen til å tenke at han ikke får mat hjemme når han blir påfallende tynn. 

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har du rett i.

En annen ting jeg kom til å tenke på, er at ettersom det var tiltalte og ikke Angelicas initiativ å manipulere vekten på veiedagen med barnevernet, så kan det hende at A. ønsket at legene skulle få greie på hvor lite hun veide slik at hun kunne få hjelp, men at det var tiltalte som bestemte og hadde makt over A.

A. uttalte en gang at "mor bestemmer alt". A. uttalte også at hun ønsket å være vanlig (eller normal?) (Jeg husker ikke akkurat hvilke ord  hun brukte).

Anonymkode: fad9c...735

Mitt inntrykk av meldingene er at A var oppriktig redd for å komme på sykehus og derfor også redd for å veie for lite. Men dette kan igjen komme blant annet av mors trusler.

Det vi må huske på her er at det er skrevet et sted mellom 13000 og 16000 meldinger mellom mor, datter og mormor. 600 av dem er lest opp for retten, og pressen har igjen videreformidlet helt eller delvis kanskje 10-20 av dem. Det er så forferdelig mye vi ikke vet av detaljer om hvem og når og hva, derfor tror jeg vi må være forsiktige med å trekke konklusjoner ut ifra den lille delen vi kjenner til av meldinger som er sendt.

Anonymkode: ab505...bab

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A. hadde uttalt at "det er som å leve i et mareritt".

Senere, kopierer tiltalte sin datters ord, og sier " det er som å leve i et mareritt" (i intervjuet med NRK høsten etter at A. døde).

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mitt inntrykk av meldingene er at A var oppriktig redd for å komme på sykehus og derfor også redd for å veie for lite. Men dette kan igjen komme blant annet av mors trusler.

Det vi må huske på her er at det er skrevet et sted mellom 13000 og 16000 meldinger mellom mor, datter og mormor. 600 av dem er lest opp for retten, og pressen har igjen videreformidlet helt eller delvis kanskje 10-20 av dem. Det er så forferdelig mye vi ikke vet av detaljer om hvem og når og hva, derfor tror jeg vi må være forsiktige med å trekke konklusjoner ut ifra den lille delen vi kjenner til av meldinger som er sendt.

Anonymkode: ab505...bab

Du har rett i det. Takk :)

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi får håpe hun ikke blir frifunnet i alle fall. Men det er også greit om de øker straffen litt.

Anonymkode: 9ec52...4c6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

" Den rettspsykiatrisk sakkyndige har konkludert med at den tiltalte kvinnen har personlighetsforstyrrelser " https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gPzXpB/valdres-saken-10-000-tekstmeldinger-mellom-angelica-13-og-tiltalt-mor-i-loepet-av-et-aar

Betyr dette at tiltalte har mer enn 1 personlighetsforstyrrelse?

Anonymkode: fad9c...735

Forstyrrelser i personligheten sin ... 

Og AB..735, du spekulerer vilt og driver denne tråden omtrent alene, og stiller merkelige spørsmål som ikke har noe poeng. Hva er det du er ute etter, egentlig? Rettssaken er over, hvorfor i alle dager skal noen sende mail til Budstikka for deg for å klargjøre detaljer? 

Anonymkode: aa08e...cab

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi får håpe hun ikke blir frifunnet i alle fall. Men det er også greit om de øker straffen litt.

Anonymkode: 9ec52...4c6

For meg er det samme pokker om hun ikke får så mye som en time i fengsel, så lenge hun blir kjent skyldig og får ansvaret for ikke å ha skaffet hjelp til ungen sin når hun trengte det som mest. 

Det å plassere ansvaret der det hører hjemme vil kanskje få ev. neste som skulle finne på å skulle overta behandling av dødssyke mennesker helt på egen hånd til å muligens vurdere på nytt hvor lurt det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...