Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Blondie65 skrev:

Mor har mental kapasitet som et barn. Hun har fortalt veldig motstridende ting til politiet og påstår seg livredd far. 

Ja, begge er til samme sak.

Det fremgår dessverre ikke hvem som henla.

Takk for svar :)

Anonymkode: fad9c...735

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
On 4/10/2018 at 4:44 PM, AnonymBruker said:Jeg ser for meg at hun er flau og kanskje må på do eller vaske seg og sier ifra at det kun er å komme seg opp av senga hun vil ha hjelp med.

Men det stemmer uansett ikke med tidligere uttalelser om at datteren var kvikk og i fin form. 

Anonymkode: ab505...bab

Så rart. Jeg har hver gang lest beskjeden som at hun bare ber om hjelp til å gå ut igjen av senga, kanskje litt klossete formulert, ikke at moren så måtte gå ut.

Kan den ikke tolkes slik også?

Anonymkode: a9e5e...78e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Så rart. Jeg har hver gang lest beskjeden som at hun bare ber om hjelp til å gå ut igjen av senga, kanskje litt klossete formulert, ikke at moren så måtte gå ut.

Tolkning meg her og tolkning meg der, uavhengig av hvordan man "tolker" denne meldingen så er jo uansett faktum det at jenta trengte hjelp for å i det hele tatt komme seg opp/ut av senga..!

Anonymkode: 9508b...faf

• Liker 15
Gjest chisandra
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Jeg holder på å gå ut av senga og det tar så lang tid kan du hjelpe meg også gå ut igjen"  

Hvorfor tenker du at det siste der er skrevet da?

Jeg er helt enig med @Uff da. Dette høres ut som at moren enten ikke får være der eller vil være der. Uansett, dette er 4 dager før hun dør, og hun trenger hjelp til å komme ut av senga si. 

Skrevet

Den er så uendelig tragisk, den meldingen der. En trettenåring som ikke klarer å stå opp selv. Hvorfor i all verden ringte ikke mor 113 da? Det er jo helt hinsides at en 13-åring er så redusert som det og at mor ikke tilkaller hjelp. :(

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, pøbelsara said:

Den er så uendelig tragisk, den meldingen der. En trettenåring som ikke klarer å stå opp selv. Hvorfor i all verden ringte ikke mor 113 da? Det er jo helt hinsides at en 13-åring er så redusert som det og at mor ikke tilkaller hjelp. :(

Ikke så tragisk som "Når kommer jeg til å dø, tror du?"

Det er DEN som virkelig tar meg...

• Liker 13
Gjest chisandra
Skrevet

Det er mange av de meldingene som river hardt i kroppen. Samtidig tenker jeg ofte på at hvis de ikke hadde skrevet alle disse meldingene, så hadde ikke retten fått det innblikket de tross alt har fått i hva som egentlig foregikk på hytta - alle skjellsord, desperasjon og fornektelse.

Moren har jo på ingen måte bidratt i å oppklare noe som helst.

Skrevet
7 minutter siden, chisandra said:

Det er mange av de meldingene som river hardt i kroppen. Samtidig tenker jeg ofte på at hvis de ikke hadde skrevet alle disse meldingene, så hadde ikke retten fått det innblikket de tross alt har fått i hva som egentlig foregikk på hytta - alle skjellsord, desperasjon og fornektelse.

Moren har jo på ingen måte bidratt i å oppklare noe som helst.

Heldigvis trenger hun ikke det, for meldingene/bevisene taler for seg selv, og de taler høyt og stort..!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 24.3.2018 den 15.06, Uff da skrev:

... Og den 3. desember skrev mor Melding til datteren sin at hun hadde stengt inngående samtaler foruten familien i frykt for at fastlegen skulle ringe.

Jeg har også lest det som du skriver, men et sted leste jeg at denne meldingen hadde tiltalte skrevet til sin mor. Kan det være skrevet feil i en av avisartiklene?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også lest det som du skriver, men et sted leste jeg at denne meldingen hadde tiltalte skrevet til sin mor. Kan det være skrevet feil i en av avisartiklene?

Ja, tiltalte hadde sendt den meldingen til sin mor. Jeg tror det er i referatet fra budstikka det står.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På 24.3.2018 den 15.06, Uff da skrev:

... Og den 3. desember skrev mor Melding til datteren sin at hun hadde stengt inngående samtaler foruten familien i frykt for at fastlegen skulle ringe.

Jeg fant det @Uff da:

"11:49 Aktor sier at tiltalte oppgir falske adresser til skoleverket og til folkeregisteret, og «isolerer Angelica helt fra andre enn nærmeste familie».

-Når hun ringer AMK-sentralen nyttårsaften oppgir hun derimot riktig adresse umiddelbart, sier Dymbe.

Han viser også til tekstmeldinger mellom tiltalte og hennes mor, hvor hun skriver at hun har sperret telefonene for alle andre enn familiemedlemmer." https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjfkq0ue8003309e9z8dr0ika?height=500&mode=live

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en tragisk historie.  Moren har forhåpentligvis ikke tatt livet av sitt eget barn med vilje. Hun har vært rådvill og tatt feil valg, tror jeg.  Selvsagt må hun ta sin straff for dette. En hel familie er ødelagt.

Anonymkode: 29848...c5e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tiltalte hadde sendt den meldingen til sin mor. Jeg tror det er i referatet fra budstikka det står.

Takk :) Du har rett. I den samme meldingen som tiltalte skrev til sin mor, sto det også at grunnen til at tiltalte hadde sperret telefonen var at tiltalte var bekymret for at fastlegen skulle ringe  (husker jeg rett?). Jeg lurer på hva tiltaltes mor tenkte og hva tiltaltes mor sa til tiltalte etter å ha fått vite dette.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her skriver Budstikka at tiltalte sendte den meldingen til A.:

"14:25

3. desember 2015 sender tiltalte en melding til Angelica hvor hun uttrykker bekymring for at fastlegen skal ringe. «Mobilen er sperret for alle bortsett fra familien», skriver hun i meldingen til datteren." https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjeqsclip000p09fnsnjy060e

Skrev tiltalte samme melding både til sin mor og til A., eller står det feil i en av artiklene?

Her er den andre:

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"11:49 Aktor sier at tiltalte oppgir falske adresser til skoleverket og til folkeregisteret, og «isolerer Angelica helt fra andre enn nærmeste familie».

-Når hun ringer AMK-sentralen nyttårsaften oppgir hun derimot riktig adresse umiddelbart, sier Dymbe.

Han viser også til tekstmeldinger mellom tiltalte og hennes mor, hvor hun skriver at hun har sperret telefonene for alle andre enn familiemedlemmer." https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjfkq0ue8003309e9z8dr0ika?height=500&mode=live

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært fint om en av dere som er i mailkontakt med Budstikka, kunne spurt Budstikka om det er korrekt at tiltalte skrev samme melding om sperring av telefon både til sin mor og til sin datter  eller om det er skrevet feil i en av artiklene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 23.3.2018 den 0.37, Frida skrev:

OVERSIKT

2017

Referat rettsak 2017   (har bare funnet referat fra 24.-25.april)

2018

Dag 1    (aktors innledning, litt om avdødes diagnose, tiltaltes diabetes, utsettelsesbegjæring)

Dag 2   (tiltalte får problemer med å regulerer diabetes, blir hentet i ambulanse)

Dag 3    (blodsukkersvingninger, diskusjon om insulinpumpe m alarm)

Dag 4   (vedtak om å fortsette rettsaken, vitneforklaring av far, Vladislav Yaroshenko, dokumentasjon av aksjonsloggen fra AMK-sentralen)

Dag 5    (ambulansearbeider, brannmann, luftambulanselegen, kvinnelig fastlege i Øystre Slidre kommune, helsesøsteren fra kriseteamet i Øystre Slidre kommune, politibetjent Tina Thorsrud fra Innlandet politidistrikt, fotodokumentasjon av åstedet, krimteknikere ved Kripos,rettsmedisiner Arne Stray-Pedersen om obduksjonen av Angelica Heggelund.)

Dag 6    (Forsvarer Bugge varsler at hun vil begjære saken utsatt. Kriminaltekniker på lyd og video Truls Birkeland, rektor ved Gullhaug skole i Bærum, Ane Hauge, Ann Cecilie Ek, tidligere avdelingsleder ved Lesterud skole, Kathrine W. Lohre rektor ved Lesterud skole, Hilde R. den Boer rådgiver ved Mølladammen skole, Gretha M. Storevik rektor ved Mølladammen skole)

Dag 7   (foreldre fra Lommedalen, 3 mødre)

Dag 8   (morens to forklaringer, gitt til politiet etter dødsfallet, opplesning og lydopptak)

Dag 9   (far fra Gullhaug skole, mor fra Lommedalen, far fra Lesterud skole, mor fra Lesterud skole)

Dag 10   (mor til en elev, Bodil J. Houg mobbeombud i Buskerud, mor til elev, annet vitne, forfatter Jon Gangdal om boken "Angelica - en varslet tragedie", lege ved Oslo universitetssykehus, tidligere fastlege for C og A) 

Dag 11   (Psykologispesialist Thomas Shjøthaug ved BUP Vest Vinderen,  overlege Embjørg J. Wollen ved  Drammen sykehus, overlege Vibecke Løvåsdal jobbet tidligere som barnepsykiater ved BUPA i Drammen, psykiatrisk sykepleier Nina Hansteen ved BUPA Drammen)

Dag 12  (mor til et barn referatforbud, om siste tekstmld. fra A sin tlf, Fastlegen til A fra oktober 2014 til april 2015,  Siste fastlegen til A fra mai 2015, Randi Tveit fra Kripos om SMS-er mellom tiltalte og A)

Dag 13   (svensk forsker om mobbing, Kripos-etterforsker Randi Tveit om tekstmeldinger, tiltaltes søster og annet familiemedlem, tiltaltes mor med referatforbud, tiltaltes søskenbarn, søskenbarnets kone)

Dag 14   (tiltaltes far sin politiforklaring fra febr.2016 leses opp, barnevernskonsulent Bærum, filmskaper Espen Wallin, privatperson som leide ut leilighet til tiltalte i Lommedalen, rådgiver i rådmannens stab i Øystre Slidre om hjemmeundervisning, rektor ved Øystre Slidre ungdomsskole, barnevernskonsulent Valdres, barnevernslederen i Valdres, to politimenn om oppdrag for barnevernet)

Dag 15  (politibetjent Sondre Midtun om funn på tiltaltes telefon, Roy H. Arntsen i Kripos om tekstmeldinger, politibetjent Silje Høston dokumenterer tiltaltes kontakt med helsevesenet og dokumenter fra beslaglagt pc, politioverbetjent Kari Landrø om etterforskningen, presentasjon av øvrige beviser bl.a. bilder av bager i hytta, referat fra Angelicas elevsamtaler, dokumenter for å belyse mobbe-spørsmålet, enkeltvedtak ved Lesterud skole, bekymringsmelding fra Mølladammen skole, flyttemelding fra Mølladammen skole til Øystre Slidre ungdomsskole)

Dag 16 Vitne 1, psykiater Finn Skårderud og overlege Sigrid Bjørnelv, psykologspesialist Atle Austad, rettspsykatrisk sakkyndig Helge Haugerud presenterer de sakkyndiges erklæring, .Medaktor Mari Lauritzen Hasle gjennomgår Angelicas helsejournaler, Medaktor leser fra bekymringsmeldingene, Aktoratet legger frem dokumentasjon, forsvaret om tekstmeldinger, bilder fra hytta, innslag på tv2 og mobilvideoer der Angelica er med, .Bistandadvokat Marianne Stein dokumenterer kommunikasjon mellom Angelicas far og tiltalte, forsvarer om tiltaltes voldsalarm)

Innlegget er ryddet for referering til tidligere slettet innhold.

Yvonne (mod)

Jeg siterer denne for å løfte frem den fine oversikten som du laget Frida :kghjerte:

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Løfter også frem det som er postet i tråden om tiltalen:

For de som vil ha informasjon om tiltalen, henter jeg frem disse innleggene, da de var så langt bak i tråden og vanskelig å lete frem. Har noen av dere den fullstendige tiltalen skriftlig, så post den gjerne her :)

På 11.3.2018 den 14.19, AnonymBruker skrev:

Her står det "Blant tiltaltepunktene står det blant annet at hun:".

Kan en av dere poste alle tiltalepunktene + link til dette, om noen av dere har dette?

"Hun står blant annet tiltalt for «grovt eller å gjentatt ha mishandlet ved å ha truet, tvunget, begrenset bevegelsesfriheten til, øvet vold mot eller på annen måte ha krenket sin slektning i nedstigende linje [ ...]. Fornærmede døde eller fikk betydelig skade på legeme eller helse som følge av mishandlingen».

Blant tiltaltepunktene står det blant annet at hun:

• Nektet å bestille legetime til datteren den 18. september, selv om datteren ba om dette og var bekymret for egen helse.
  • Tok datteren ut av ordinær skolegang da hun flyttet til familiehytta på Beitostølen.
  • Hindret/vanskeliggjorde at datterens helsetilstand kunne oppdaget slik at hun kunne få nødvendig helsehjelp.
  • Truet datteren gjentatte ganger med å ta sitt eget liv.
  • Oppga feil adresser til skole og/eller annen offentlig myndighet.

Den alvorlige tiltalen har en strafferamme på 15 års fengsel" https://www.budstikka.no/nyheter/valdres-saken/gjovik-tingrett/slik-var-de-dramatiske-minuttene-pa-beitostolen/s/5-55-629452

På 11.3.2018 den 14.29, chisandra skrev:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så tragisk som "Når kommer jeg til å dø, tror du?"

Det er DEN som virkelig tar meg...

Ja, og morens groteske svar:

" – 6. desember sender Angelica en melding til tiltalte hvor hun spør: «Når kommer jeg til å dø tror du?». Tiltalte sender en melding hvor hun svarer: «Om du ikke er død i morgen, havner du på sykehus i flere år» " https://www.oa.no/valdres-saken/valdres/beitostolen/valdres-saken-ber-om-fire-ars-fengsel-for-den-tiltalte-moren/s/5-35-601096

Jeg tenker på hvor vondt og grusomt dette må ha vært for Angelica :(

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

" I et av brevene moren har skrevet til datteren, skriver hun ifølge Budstikka: «Jeg har gjort alt jeg kan for at du skal ha det bra, har jeg ikke? Til og med tatt over behandlingen selv, selv om det har vært forferdelig. Det er fordi jeg elsker deg så høyt skatten min. Legene i Drammen var fullstendig sprø og helt på jordet». "https://www.oa.no/valdres-saken/valdres/beitostolen/valdres-saken-ber-om-fire-ars-fengsel-for-den-tiltalte-moren/s/5-35-601096

• Liker 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...