Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes veldig mange i denne tråden ser ting altfor svart/hvitt. Hvor ble det av dere andre? Jeg sitter litt på sidelinjen og observerer, og lynsjestemningen gir meg en uggen følelse.

Jeg tror og håper at vi er flere som ser gråsonene i denne saken.

(Og før lynsjemobben angriper - jeg mener det samme som dere; at mor bør straffes, jeg skulle bare ønske en mer nyansert debatt.)

Anonymkode: b8a1d...156

Kan du fortelle litt om de gråsonene som du ser i denne saken?

Anonymkode: fad9c...735

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er veldig spesielt at forsvarerne kan komme med påstander uten å måtte underbygge dette med bevis. F.eks «det at hun skal ha oppgitt uriktige adresser til skole og offentlige myndigheter er feil». OK, men hvor er bevisene for at hun oppgav riktig adresse? De vitnene vi har hørt som snakker om adresser sier jo noe helt annet, men forsvaret har ikke kommet med noe motbevis. Da kan man ikke bare si «det er feil». Det blir som når man prøver å diskutere med et barn. «Jorda er rund, her har du beviser». «Nehei, det er den ikke....(men jeg har ingenting som underbygger min påstand)»

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

" Vi vet at Camilla og Angelica tidligere hadde vært oppgitt over hvor mange behandlere som var involvert i spiseproblematikken, fortsetter han. "

Hvem var det som forårsaket at det var så mange behandlere?

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes veldig mange i denne tråden ser ting altfor svart/hvitt. Hvor ble det av dere andre? Jeg sitter litt på sidelinjen og observerer, og lynsjestemningen gir meg en uggen følelse.

(Og før lynsjemobben angriper - jeg mener det samme som dere; at mor bør straffes, jeg skulle bare ønske en mer nyansert debatt.)

Hvis du leser hele den lange tråden, vil du også finne innlegg som er mer spørrende enn fordømmende. Ser du bare svartmaling, er det synet ditt det er noe i veien med.

Anonymkode: 4ab7a...a69

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Usikker om jeg har lov til å linke til denne saken, men prøver likevel

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2776515/Mother-failed-16-year-old-anorexic-daughter-medical-attention-sentenced-30-years-prison-girl-died-weighing-just-43-lbs.html

Jeg fant dette etter er kjapt googlesøk, ikke helt samme sak, men relativt lik på enkelte av punktene. Så man kan vel si at det absolutt finnes lignende saker og at valdres-saken ikker er unik? 

Anonymkode: 5eb63...652

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Sessan84 said:

Jeg syns det er veldig spesielt at forsvarerne kan komme med påstander uten å måtte underbygge dette med bevis. F.eks «det at hun skal ha oppgitt uriktige adresser til skole og offentlige myndigheter er feil». OK, men hvor er bevisene for at hun oppgav riktig adresse? De vitnene vi har hørt som snakker om adresser sier jo noe helt annet, men forsvaret har ikke kommet med noe motbevis. Da kan man ikke bare si «det er feil». Det blir som når man prøver å diskutere med et barn. «Jorda er rund, her har du beviser». «Nehei, det er den ikke....(men jeg har ingenting som underbygger min påstand)»

Dette holder naturligvis ikke i denne rettssaken. Det forsvarerne gjør, er å drive reklame for seg selv overfor potensielle kunder i fremtiden. Det gjelder de som ikke har satt seg inn i saken, men holder med tiltalte, fordi hun har fått pes fra barnevernet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

" Vi vet at Camilla og Angelica tidligere hadde vært oppgitt over hvor mange behandlere som var involvert i spiseproblematikken, fortsetter han. "

Jeg ser nå at det var dette Sandland refererte til:
"Sandland tar for seg den fem uker lange behandlingen Angelica fikk ved Drammen sykehus.

– I løpet av en periode på 35 dager ble det utarbeidet 145 journalnotater, påpeker forsvareren.

– Det er til sammen 45 forskjellige behandlere: Det er notert syv forskjellige leger, 22 forskjellige sykepleiere, 2 forskjellige barnevernspedagoger, en psykologspesialist, en ernæringsfysiolog, fire psykiatriske sykepleiere, en hjelpepleier, en miljøarbeider, en vernepleier, en sosionom og tre spesialhjelpepleiere, lister han opp.

Han refererer så et vitne som har sagt at det alltid var nye behandlere, og at det opplevdes frustrerende for Angelica og Camilla."

• Liker 1
Gjest MajaKaja
Skrevet

Dersom en far hadde isolert sin datter bort fra alt og alle, så hadde vi nok fått høre sammenligner om Josef Fritzl... Det er ganske fascinerende hvordan vi opphøyer morsrollen og ikke ønsker å innse at mødre ikke alltid vet best. Ingen tvil om at moren var i en desperat situasjon og at hun elsket sin datter, men det er ingen unnskyldning.

Denne saken får nok mye oppmerksomhet nettopp på grunn av morens oppmerksomhetsbehov. Hun har i mange år kontaktet pressen og skapt sin egen versjon i mediene. Derfor er det naturlig at folk og media nå er nysgjerrige på hva som egentlig er sannheten. Hadde hun ikke gått så høyt ut tidligere, så hadde nok ikke denne saken blitt skrevet mye om.

AnonymBruker
Skrevet

Kom på noen punkter som viser at eventuelle gråsoner ikke akkurat går i tiltaltes favør. 

Mobbing - skole, foreldre har vitnet om at det ikke var mobbing - her har tiltalte overdrevet problemet - Hva er gråsonene her ?

Anoreksi - hva anoreksi skyldes har ikke helt kommet frem - tiltalte mener det er på grunn av mobbing.  Hva er gråsonene her ?

Barnevernet - Avdøde/tiltalte var redd for barnevernet. Problemet er at barnevernet er kommunalt og at de har stolt på andre etater/leger.  Både smser, brev og vitner har beskrevet frykten for barnevernet.  Hva kan betraktes som gråsone her ?

Helsevesen - Tiltalte mener de ikke fikk hjelp. Vitner har vist at viljen til å ta i mot hjelp på andre premisser enn egne ikke var tilstede. Her har det kommet frem at helsevesenet har strukket seg for langt for å imøtekomme mor.   Hva kan betraktes som gråsone her ?

Bomiljø - Kommer frem at tiltalte og avdøde bodde i ulike bygninger på hytta. Det var skittent og rotete der avdøde ble funnet også kommet frem at det var skittent og rotete i leiligheten i Lommedalen.  Hva er formildende omstendigheter her? 

Mors helse - Mors diabetes og sakkyndig rapport om personlighetsforstyrrelse.  Hvordan hjelper det saken i tiltaltes favør ? 

Anonymkode: 817fa...7b6

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Usikker om jeg har lov til å linke til denne saken, men prøver likevel

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2776515/Mother-failed-16-year-old-anorexic-daughter-medical-attention-sentenced-30-years-prison-girl-died-weighing-just-43-lbs.html

Jeg fant dette etter er kjapt googlesøk, ikke helt samme sak, men relativt lik på enkelte av punktene. Så man kan vel si at det absolutt finnes lignende saker og at valdres-saken ikker er unik? 

Anonymkode: 5eb63...652

Tror nok at dette, og de tidligere utenlandske eksemplene i tråden, ikke "teller" fordi de ikke er ført i norsk rett.

Vi har våre egne lover og vår egen rettspraksis, og når forsvaret prøver å svekke grunnlaget for tiltale (slik hun argumenterte for på tidspunktet da dette ble uttalt) er det hva som har skjedd i Norge som er relevant, ikke i utlandet. Jeg tror ikke at forsvareren prøver å lure noen her, men at hun forholder seg til norsk kontekst i en norsk rettssal fordi det er det dommerne kan bruke i sin avgjørelse. Altså et resultat av konteksten hun snakker i, ikke et forsøk på å vri på sannheten - i akkurat dette spørsmålet.

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lynsjemobb, faktisk.

Belys gjerne gråsonene for oss.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Aktor svarte på dette spørsmålet i går. Han sa at tiltalte hadde klaget over at historien til Angelica måtte fortelles til så mange nye behandlere, men at det var tiltalte selv som var årsaken til at det ble stadig nye behandlere, fordi hun avbrøt behandlingen når hun følte at hun ikke fikk styre den selv.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Sitat

Du ser ikke så mye tegn til sykdommen på ansiktet

I rettsaken i går ble det uttalt at hun (med en bmi på 12,5) hadde tydelige tegn på sykdommen i ansiktet med innsunkne øyne og blek hud. Da hun døde var vel bmi’en på 8,8? Bare nevner det.

Jeg er normalt slank, og det vises veldig fort på ansiktet mitt om jeg går ned/opp i vekt.

Anonymkode: ea394...d88

• Liker 24
Gjest chisandra
Skrevet

Vi vet gjennom SMS hvordan Angelica ble skremt av moren i forhold til hjelpeapparat. Moren hadde til og med svært lite flatterende kallenavn på medelever, helsevesenet og andre.

Likevel snakker forsvarer om hvordan moren måtte beskytte Angelica mot de samme menneskene. Bisarr lesing.

Skrevet

Så kanskje man skal ha litt nyanser i denne saken, at ikke alt er svart og hvit. Jeg syntes det er helt forferdelig at datteren føler seg mobbet og jeg syntes det er helt ille at hun har spiseforstyrrelser. Hjerte mitt gråter for barnet, men til syvende og sist er det vanskelig å se med gråfarge på den tiltalte. Jeg klarer ikke for alt i verden å få til en gråfarge eller noe som helst fargenyanser på at mor ikke ringte etter hjelp i Desember 2015. For meg blir det helt svart.

• Liker 13
Skrevet

Asså jeg blir ikke klok på argumentene til forvarerene..? Skjønte hun eller skjøne hun ikke at A ar i livsfare??

Forsvarer viser her til tekstmeldinger mellom mor og datter der de diskuterer om datteren kan stå oppreist eller ikke. I disse meldingene kommer det frem at Camilla mener det er «livsfarlig» om datteren står oppreist uten å ha fått i seg noe på én uke.

• Liker 10
Skrevet
9 minutter siden, Uff da skrev:

Så kanskje man skal ha litt nyanser i denne saken, at ikke alt er svart og hvit. Jeg syntes det er helt forferdelig at datteren føler seg mobbet og jeg syntes det er helt ille at hun har spiseforstyrrelser. Hjerte mitt gråter for barnet, men til syvende og sist er det vanskelig å se med gråfarge på den tiltalte. Jeg klarer ikke for alt i verden å få til en gråfarge eller noe som helst fargenyanser på at mor ikke ringte etter hjelp i Desember 2015. For meg blir det helt svart.

Vi vet faktisk ikke om A følte seg mobbet av andre barn eller om hun ble fortalt det så mye at det ble sant for henne.

Foreldre har veldig stor makt..

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

"13:17 Hva skjer så 31. desember, nyttårsaften? Spør forsvarer Aasmund O. Sandland.

– På Camillas telefon skrives det et notat som er en handleliste. Klokken er da 11:10 på formiddagen. Klokken 11:47 ringer hun sin mor. 13:54 sender moren henne en tekstmelding. Vi vet at klokken 16:37 opprettes det en ny handleliste på Camillas telefon. Klokken 16:53 registreres innkjøp av matvarer på Camillas kort. Hun er da på Kiwi Beitostølen, sier Sandland.

Innhold fra de to handlelistene finner vi igjen ved siden av Angelicas seng, der hun lå når første ambulanse var på stedet. Det man ser av dokumentasjonen er en åpnet julebrus, en åpnet Farris og det er av åstedsundersøkelsene er det endog pekt på og markert en halv sitron hvor saften er presset ut (alle disse tingene sto på de to nevnte handlelistene og kvitteringen, red.anm.), fortsetter forsvareren."

Hva sto ved siden av A. sin seng før denne handleturen?

• Liker 9
Skrevet

Jeg syntes forsvarer Sandland klarer seg bedre enn Bugge, selv om det ikke er noe nytt oppsiktsvekkende ved hans forsvar.

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, Uff da skrev:

Jeg syntes forsvarer Sandland klarer seg bedre enn Bugge, selv om det ikke er noe nytt oppsiktsvekkende ved hans forsvar.

Helt enig med deg. Han virker mer profesjonell enn Bugge

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...