SoWhat? Skrevet 8. mars 2018 #2621 Skrevet 8. mars 2018 (endret) Helsepersonell skal være profesjonelle uansett hvor "irriterende" og "dramatiske" pasienter og pårørende er. Det er er jeg håper det ikke har sviktet. Rettelse : det er Der jeg håper det ikke har sviktet. Innlegget er ryddet for sitering av, og svar til, slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 8. mars 2018 av Yvonne
Hulderen Skrevet 8. mars 2018 #2622 Skrevet 8. mars 2018 (endret) 11 minutter siden, Carol80 skrev: Snakk om å bare se seg selv. Det ser ut til at tiltalte overdriver på alle punkter. "Vi kjører den lange veien til Drammen" Det er da ikke langt fra Lommedalen til Drammen! Edit: For de som ikke er lokalkjente: Det tar ca en halv time å kjøre fra Lommedalen til Drammen sykehus. Endret 8. mars 2018 av Hulderen 33
Ulzzang Skrevet 8. mars 2018 #2623 Skrevet 8. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt en lege si til et barn: du er ikke dødssyk , nå må du skjerpe deg! Anonymkode: dd711...a9a En sykepleier sa il meg, da jeg ble innlagt for å ha prøvd å ta livet av meg selv: «neste gang burde du bruke noe sterkere, de pillene der gir deg bare magesår og er ikke sterke nok til å drepe noen» han var en av de som ikke ser for seg at tenåringer kan bli suicidale og trodde at jeg bare gjorde ting for å få oppmerksomhet 7 1
SoWhat? Skrevet 8. mars 2018 #2624 Skrevet 8. mars 2018 Det blir ihvertfall mer og mer uforståelig for meg at barnevernet ikke var involvert! SÅ mange leger,innleggelse og en mor som helt tydelig har så store tillitsproblemer pluss pluss! Hvorfor ble det ikke tatt grep?? Fatter det ikke. 12
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2625 Skrevet 8. mars 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men kan behandlende helsepersonell kalles inn som vitner, eller har de fortsatt taushetsplikt? Anonymkode: af65c...d63 Fritak fra yrkesmessig taushetsplikt Helsepersonell har taushetsplikt etter helsepersonelloven for pasientopplysninger og for enkelte helsepersonellgrupper er vitneplikten derfor særlig begrenset. Det følger av tvisteloven § 22- 5 og straffeprosessloven § 119 at retten ikke kan ta imot forklaring av leger, psykologer, apotekere, jordmødre eller sykepleiere om noe som er betrodd dem i deres stilling, med mindre den som har krav på taushet (den opplysningene gjelder) samtykker. Her er det ikke bare forbudt å vitne, retten har også en plikt til å hindre at slik vitneførsel skjer. Det samme gjelder ved forklaring til politiet, jf. straffeprosessloven § 230 tredje ledd. Leger, psykologer, apotekere, jordmødre eller sykepleiere kan altså bare avlegge vitneforklaring eller avhøres av politiet dersom den som har krav på taushet samtykker. Det kan ikke søkes om fritak fra taushetsplikt for disse yrkesgruppenes taushetsplikt. Kilde: https://helsedirektoratet.no/taushetsplikt/helsepersonells-vitneplikt-for-domstolene-og-fylkesnemnda Anonymkode: ed262...1dc 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2626 Skrevet 8. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fritak fra yrkesmessig taushetsplikt Helsepersonell har taushetsplikt etter helsepersonelloven for pasientopplysninger og for enkelte helsepersonellgrupper er vitneplikten derfor særlig begrenset. Det følger av tvisteloven § 22- 5 og straffeprosessloven § 119 at retten ikke kan ta imot forklaring av leger, psykologer, apotekere, jordmødre eller sykepleiere om noe som er betrodd dem i deres stilling, med mindre den som har krav på taushet (den opplysningene gjelder) samtykker. Her er det ikke bare forbudt å vitne, retten har også en plikt til å hindre at slik vitneførsel skjer. Det samme gjelder ved forklaring til politiet, jf. straffeprosessloven § 230 tredje ledd. Leger, psykologer, apotekere, jordmødre eller sykepleiere kan altså bare avlegge vitneforklaring eller avhøres av politiet dersom den som har krav på taushet samtykker. Det kan ikke søkes om fritak fra taushetsplikt for disse yrkesgruppenes taushetsplikt. Kilde: https://helsedirektoratet.no/taushetsplikt/helsepersonells-vitneplikt-for-domstolene-og-fylkesnemnda Anonymkode: ed262...1dc https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsepersonelloven-med-kommentarer/seksjon?Tittel=kapittel-5-taushetsplikt-og-11472#§-24.-opplysninger-etter-en-persons-død Anonymkode: 81ae1...115 3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2627 Skrevet 8. mars 2018 (endret) Jeg har vert inn under psykiatrien siden jeg var 13år og har en del innleggelser bark meg, men aldri har jeg blitt møtt med spydigheter eller nedlatende kommentarer om meg selv eller helsen min. Jeg har møtt 100vis av helsepersonell og alle har vert flinke og i møtekommende i jobben sin. At absolutt alle moren har vert borti er udugelige, det tror jeg ikke en døyt på. Anonymkode: 3ca06...b5b Innlegget er redigert for sitering av, og svar til, slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 8. mars 2018 av Yvonne 33
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2628 Skrevet 8. mars 2018 2 minutter siden, SoWhat? said: Det blir ihvertfall mer og mer uforståelig for meg at barnevernet ikke var involvert! SÅ mange leger,innleggelse og en mor som helt tydelig har så store tillitsproblemer pluss pluss! Hvorfor ble det ikke tatt grep?? Fatter det ikke. Det var da barnevernet begynte å bry seg at mor og datter forsvant. Mor meldte flytting til diverse steder (men ikke til hytta på Beitostølen). Barnevernet mistenkte at mor og datter kunne oppholde seg på hytta, og ba politiet om å foreta en diskret undersøkelse, for å sjekke om det var noen der. Politibetjenten konkluderte negativt, uten å gå opp til hytta fra veien (min spekulasjon: uten røyk fra pipa i hovedhuset vil man vinterstid anta at det ikke er noen der). Så barnevernet prøvde, men ikke hardt nok. Men så må vi huske på at A hadde (lav) normalvekt sist noen i offentligheten så henne. Det er ikke så rart at ingen så for seg hva som skulle hende. Anonymkode: 4ab7a...a69 15
Gjest gjest- silje Skrevet 8. mars 2018 #2629 Skrevet 8. mars 2018 7 minutter siden, Feeky skrev: Stusser veldig over hva hun sier der. Moren forteller at sykehuset ber hun komme inn om natten, så følger hun opp med å klage på at ingen fra sykehuset kommer før på formiddagen dagen etter. Det var da hun og Angelica som skulle dra til sykehuset, ikke omvendt ifølge hun selv. Det er faktisk utrolig å se hvor mye av det moren sier som bare virker usant. Ja ikke sant. Jeg synes hele opplegget høres rart ut. Altså tiltalte blir oppringt, på nyttårsaften - har de ikke vært til en konseltasjon hos lege før denne oppringingen, slik at tiltalte kunne ane at det ble en innleggelse?
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2630 Skrevet 8. mars 2018 " 11:00 Tiltalte forteller om et møte hos fastlegen før pinsehelgen 2015. – Da ringer Angelica til meg. Hun er helt livredd og sier: «Det er to damer her». Mens jeg snakker med henne ringer en annen telefon. Det er barnevernet som står og dundrer på døren vår. Jeg sier at Angelica er hos mormor. BUPA i Drammen har ringt barnevernet og sagt at vi ikke hadde fastlege og at Angelica ikke gikk på skole. Det er ikke sant. Jeg ga henne undervisning hjemme. Fastlegen tar telefonen og sier til barnevernet at jeg er hos ham, forklarer hun. Camilla sier datteren "aldri ble trygg" etter dette. – Jeg skjønner ikke hvordan de kunne gå frem på denne måten. De kan ikke ha undersøkt. Det virket som poenget var å være slemmest og ondest mulig, sier hun. "https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjei7nkpt002k09fyxz8hxasy?mode=static Løy moren om dette? Var ikke datteren hjemme, da? Anonymkode: fad9c...735 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2631 Skrevet 8. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig jeg også. Jeg har vert inn under psykiatrien siden jeg var 13år og har en del innleggelser bark meg, men aldri har jeg blitt møtt med spydigheter eller nedlatende kommentarer om meg selv eller helsen min. Jeg har møtt 100vis av helsepersonell og alle har vert flinke og i møtekommende i jobben sin. At absolutt alle moren har vert borti er udugelige, det tror jeg ikke en døyt på. Anonymkode: 3ca06...b5b Det er alltid alle andre, aldri en selv. Hun er ekstremt selvrettferdig. Anonymkode: 45eb5...034 18
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2632 Skrevet 8. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: " 11:00 Tiltalte forteller om et møte hos fastlegen før pinsehelgen 2015. – Da ringer Angelica til meg. Hun er helt livredd og sier: «Det er to damer her». Mens jeg snakker med henne ringer en annen telefon. Det er barnevernet som står og dundrer på døren vår. Jeg sier at Angelica er hos mormor. BUPA i Drammen har ringt barnevernet og sagt at vi ikke hadde fastlege og at Angelica ikke gikk på skole. Det er ikke sant. Jeg ga henne undervisning hjemme. Fastlegen tar telefonen og sier til barnevernet at jeg er hos ham, forklarer hun. Camilla sier datteren "aldri ble trygg" etter dette. – Jeg skjønner ikke hvordan de kunne gå frem på denne måten. De kan ikke ha undersøkt. Det virket som poenget var å være slemmest og ondest mulig, sier hun. "https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjei7nkpt002k09fyxz8hxasy?mode=static Løy moren om dette? Var ikke datteren hjemme, da? Anonymkode: fad9c...735 Dette er et eksempel på at barnevernet faktisk oppsøkte familien, men de fikk beskjed om at datteren ikke er hjemme (slik jeg forstår det). Fastlegen ser ut til å være på tiltalte sin side. Anonymkode: 4319d...7a6 17
SoWhat? Skrevet 8. mars 2018 #2633 Skrevet 8. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var da barnevernet begynte å bry seg at mor og datter forsvant. Mor meldte flytting til diverse steder (men ikke til hytta på Beitostølen). Barnevernet mistenkte at mor og datter kunne oppholde seg på hytta, og ba politiet om å foreta en diskret undersøkelse, for å sjekke om det var noen der. Politibetjenten konkluderte negativt, uten å gå opp til hytta fra veien (min spekulasjon: uten røyk fra pipa i hovedhuset vil man vinterstid anta at det ikke er noen der). Så barnevernet prøvde, men ikke hardt nok. Men så må vi huske på at A hadde (lav) normalvekt sist noen i offentligheten så henne. Det er ikke så rart at ingen så for seg hva som skulle hende. Anonymkode: 4ab7a...a69 Ja...men hvorfor en "diskre" undersøkelse. Det holder bare ikke! De burde overhodet ikke vært diskre! Med en sånn historie? Men det er mye en ikke forstår tydeligvis. 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2634 Skrevet 8. mars 2018 Men mors fastlege var da en kvinne? Hvor mange fastleger har hun? Anonymkode: 45eb5...034 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2635 Skrevet 8. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsepersonelloven-med-kommentarer/seksjon?Tittel=kapittel-5-taushetsplikt-og-11472#§-24.-opplysninger-etter-en-persons-død Anonymkode: 81ae1...115 Dette handler vel om utlevering av opplysninger til pårørende eller myndigheter, fra for eksempel pasientjournal, og ikke om hvorvidt behandlende helsepersonell kan innkalles personlig for å avgi vitnemål i retten ( som opprinnelig ble spurt om i tidligere innlegg) Anonymkode: ed262...1dc 2
Gjest chisandra Skrevet 8. mars 2018 #2636 Skrevet 8. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: – Jeg skjønner ikke hvordan de kunne gå frem på denne måten. De kan ikke ha undersøkt. Det virket som poenget var å være slemmest og ondest mulig, sier hun. Anonymkode: fad9c...735 Det er jo dette som går igjen over hele linja. Enhver som prøvde å hjelpe eller stilte spørsmål, fikk denne karakteristikken slengt etter seg.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2637 Skrevet 8. mars 2018 Barnevernet har blitt dømt for å bryte loven i denne saken, så selv om man kan forstå hvordan det ble som det ble, har de ikke gjort jobben sin. Barnevernet må forvente foreldre som gjør sitt beste for å manipulere og vanskeliggjøre situasjonen; det ligger liksom i sakens natur. Anonymkode: 5085c...839 12
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2638 Skrevet 8. mars 2018 Hyttenaboer hadde sett lys i en eller flere av hyttene i noen uker, sto det i en av artiklene. Det er synd at politiet ikke forhørte seg med hyttenaboer angående om det var folk på hytta der A. og moren var. Anonymkode: fad9c...735 15
Duff Skrevet 8. mars 2018 #2639 Skrevet 8. mars 2018 2 minutter siden, SoWhat? skrev: Ja...men hvorfor en "diskre" undersøkelse. Det holder bare ikke! De burde overhodet ikke vært diskre! Med en sånn historie? Men det er mye en ikke forstår tydeligvis. Hvis politiet hadde sett tegn til at det var noen på hytta så hadde nok bv gått inn og undersøkt. At det ble gjort diskré kan ha sammenheng med at de var bekymret for at moren ville flytte igjen om hun så politiet. 12
Feeky Skrevet 8. mars 2018 #2640 Skrevet 8. mars 2018 1 minutt siden, gjest- silje skrev: Ja ikke sant. Jeg synes hele opplegget høres rart ut. Altså tiltalte blir oppringt, på nyttårsaften - har de ikke vært til en konseltasjon hos lege før denne oppringingen, slik at tiltalte kunne ane at det ble en innleggelse? Dette måtte selvfølgelig også være på kvelden nyttårsaften... Blir helt oppgitt av dette her. Det virker jo som en ren konkurranse i hvor dramatisk man gjøre en situasjon. Hva blir det neste? Angelica ble kidnappet fra skolen av sykepleiere? NRK avbrøt grevinnen og hovmesteren for å be moren komme til sykehuset? Den norske stat omdirigerte flyet deres på vei til syden for å veie Angelica? Moren var i Twin Towers på 9/11? Ingrid Alexandra mobbet henne på Facebook? Absolutt ALT gjøres så dramatisk at selv Michael Bay ville blitt helt matt. Bare å slette denne hvis den går over streken mod. Måtte bare. 38
Fremhevede innlegg