Mitral Skrevet 7. mars 2018 #2541 Skrevet 7. mars 2018 (endret) Kun glaserte epler til den og den, resten får være fri? I bursdagsselskap må den ene jenta sitte ved et bord for seg selv og velger tilslutt å dra hjem? Gjennomgang av klasselister, den og den jenta må plasseres i en annen klasse enn datteren? Den og den jenta er en mobber og må unngås? Flere jenter som ikke får være med i lek? Greit at den badedraktkommentaren ikke var heldig og sikkert opplevdes som fæl for jenta. Men den kommentaren kom fra et barn. Med alt det som kom frem i retten i dag, all denne styringa ovenfor de andre barna som hun har bedrevet, alle kommentarene og oppfordringene; de kommer fra et voksent menneske som burde vite bedre. Innlegget er ryddet for spekulasjoner og injurierende utsagn. Yvonne (mod) Endret 8. mars 2018 av Yvonne 47
Gjest chisandra Skrevet 7. mars 2018 #2542 Skrevet 7. mars 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hjelper ikke Angelica uansett hva vi tenker og skriver. Men jo mer vi kverner på denne saken, og jo flere vi er, desto større sjanse er det for at et lignende tilfelle kan blir fanget opp i tide i fremtiden. Så det kan ha en misjon. Anonymkode: 4ab7a...a69 Det hun sier 👆🏻
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2543 Skrevet 7. mars 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, nå sa jeg hverken noe om at det var mobbing eller at jenta med kommentaren er ansvarlig for spiseforstyrrelsen, ville bare få frem at det er ikke så mye som skal til i en sårbar alder, selv om det kan virke veldig bagatellmessig utenfra. Jeg vet hva som blir frontet av mor og det var ikke det jeg mente å kommentere på egentlig. Anonymkode: 445c2...c0c Neida, du har ikke påstått det direkte, og jeg er som sagt helt enig med hovedpoenget du ønsker å få frem. Det jeg ville vise til var rett og slett at det har vært mere nok fokus rundt denne badedrakt kommentaren nå. Den har blitt vist til som A’s negative vendepunkt i årevis, og hver eneste gang det dras opp hva det skal/kan ha ført til, er det som å tråkke ned på en helt uskyldig stakkars jente. Jeg har bare utrolig vondt av denne stakkars venninnen som ut av «ingenting» ble gjort til syndebukk og holdt ansvarlig for noe som er langt utenfor hennes kontroll. Tenk så belastende det må være å hele tiden lese om dette i aviser, på forum og kommentarfelt..Jeg håper hele badedrakt historien snart kan begraves, så jenten kan få litt fred. Anonymkode: 59259...989 18
Gjest chisandra Skrevet 7. mars 2018 #2544 Skrevet 7. mars 2018 Denne saken må ha ligget som en klam hånd over disse jentene og foreldrene deres. De har jo indirekte fått skylden for noens død. Håper de har blitt tatt godt vare på etterpå.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2545 Skrevet 7. mars 2018 42 minutter siden, Sveva said: A har prøvd å si ifra på en slags måte, mener jeg: Hun utviklet anoreksi. En altfor tynn kropp snakker veldig tydelig: Det er noe som er veldig ugreit. Hun hadde antagelig ikke ord for hva som var det ugreie (som en annen her også nevnte). Antagelig så er de også godt manipulerte og tåkelagte, eller de vil ikke se. Det er ikke uvanlig (etter min kjennskap til dette, har opplevd dette på nært hold) at denne type mennesker også manipulerer familie. Ofte er det ingen som støtter dem så mye som foreldre/søsken. For det er jo så synd på dem, stakkars, og det får de alle til å tro på - helt til den dagen da fasaden på en eller annen måte sprekker totalt. Da faller en del av støttespillerne fra, men noen vil fortsette å tro på dem, uansett hva. (I bunnen til alt dette her ligger ofte en dysfunksjonell familie til grunn. Som en her sa: Undrer meg over hva slags oppvekst tiltalte hadde. Det er lett å tenke nå at den ikke var bare god.) Ja, jeg tenker litt på denne bispesønnen som drev med gambling og klarte å innbille sine foreldre at han drev med forretningsvirksomhet. Han lure sine foreldre til å tigge penger av folk som han brukte. Der var altså faren biskop og i utgangspunktet mer oppgående enn de fleste. Var det 60 millioner han klarte å skaffe via foreldrene? Anonymkode: 9fa3f...7cb 10
Gjest gjest- silje Skrevet 7. mars 2018 #2546 Skrevet 7. mars 2018 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Skremmende at noen barn må leve alene med en forelder med personlighetsforstyrrelse. Det skulle vært noen som kunne fanget slikt opp. At barna hadde en telefon de kunne ringe f.eks. Anonymkode: 9ec52...4c6 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Men så har vi det problemet at barn er så utrolig lojale mot forelderen sin, uansett! Anonymkode: 35098...0c5 4 timer siden, Vampyrina skrev: Ja... men Christoffer prøvde å si ifra.... Det virker ikke som A har klart å få til her... eller, frem til nå har det ikke kommet frem noe som helst av Angelicas egne meninger. Christoffer sa ifra, fordi han visste det ikke var normalt. Han ble fysisk mishandlet og hadde det vondt - det er en forskjell. Fra å leve under fysisk mishandling/ ikke være ønsket hjemme og det å leve med en person som bryr seg for mye og som viser kjærlighet. Jeg vokste opp med en mor som garantert har en pf, men som aldri helsevesenet eller andre instanser oppdaget, da moren min er svært paranoid og manipulerende. Derfor selekterer hun hva hun sier til helsepersonell og andre, fordi hun tror at verden er ute etter å ta henne OG hennes familie.Vi burde ha blitt tatt hånd om av barnevernet, da læreren min reagerte i første klasse, men læreren valgte å sjekke/ høre med mamma, og da klarte moren min å vri det over på hvor synd det var i henne. Hun fortalte at hun hadde hatt en mishandlede mann og at vi var blitt så "skadet" av han, at det var vanskelig for henne å håndtere oss. Så vi fikk skylden og hun var den stakkars alenemoren som hadde det så vondt og tungt. Moren min var alltid ett offer, og det var hun veldig flink til å fortelle til folk som kunne være en "trussel" mot henne. Det jeg vil frem til er at moren min var veldig kjærlig og snill, trodde jeg, da hun hørte på det jeg hadde å si og hun tok meg alltid i forsvar. Hun fortalte flere ganger om dagen at hun var glad i meg, og at hun var redd for at det skulle skje noe med meg (barnevernet). Men hun gjorde aldri det hun sa hun skulle gjøre, eller det hun hadde lovet. Det var omsorgssvikt, men det så jeg ikke når jeg var liten fordi det var helt normalt for meg at hun for eks: lå og sov hele dagen, eller at huset var rotete, skittent og fælt. Det var jo synd i stakkars mamma og var hun ekstra lei seg, fordi vi ikke hadde gjort det hun ønsket, så kom truslene om selvmord. Og alle tingene hun prentet inn i hodet mitt (vrangforestillinger), trodde jeg på til jeg var voksen - enda den dag i dag kan jeg bli litt lurt, fordi det er moren min og jeg er er glad i henne, og ønsker jo egentlig å tro på henne. Det var ikke før jeg fikk andre voksne i livet mitt som hjalp meg med å skille hva som er normalt og hva som ikke er normalt, som gjorde at jeg klarte å se at jeg hadde blitt utsatt for omsorgssvikt og psykisk mishandling. Så jeg skjønner veldig godt at Angelica ikke ringte og ba om hjelp, og at hun ikke fortalte noe. Fordi det var normalt for henne og hun trodde jo at moren visste og ønsket det beste for henne. Det ligger så utrolig mye i ordet lojalitet. Og jeg vil faktisk påstå at det ikke alltid er bare lojalitet som gjør at et barn ikke varsler, det er nok mye fordi barnet som er vokst opp i ett hjem med omsorgssvikt og psykisk mishandling ikke vet at det faktisk ikke er normalt og at foreldrene svikter dem. Fordi for barnet er det en normaltilstand som barnet er vokst opp i. Huff dette ble langt, men det kan kanskje gi folk litt mer innsikt i hvorfor ikke alle barn varsler om hva som foregår i hjemmet og at det derfor er så viktig at voksne sender en (eller fem) bekymringsmelding til barnevernet, hvis en mistenker at et barn ikke har det bra hjemme. Endret 8. mars 2018 av gjest- silje Skrivefeiler
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2547 Skrevet 8. mars 2018 2 timer siden, Sveva skrev: A har prøvd å si ifra på en slags måte, mener jeg: Hun utviklet anoreksi. En altfor tynn kropp snakker veldig tydelig: Det er noe som er veldig ugreit. Hun hadde antagelig ikke ord for hva som var det ugreie (som en annen her også nevnte). Antagelig så er de også godt manipulerte og tåkelagte, eller de vil ikke se. Det er ikke uvanlig (etter min kjennskap til dette, har opplevd dette på nært hold) at denne type mennesker også manipulerer familie. Ofte er det ingen som støtter dem så mye som foreldre/søsken. For det er jo så synd på dem, stakkars, og det får de alle til å tro på - helt til den dagen da fasaden på en eller annen måte sprekker totalt. Da faller en del av støttespillerne fra, men noen vil fortsette å tro på dem, uansett hva. (I bunnen til alt dette her ligger ofte en dysfunksjonell familie til grunn. Som en her sa: Undrer meg over hva slags oppvekst tiltalte hadde. Det er lett å tenke nå at den ikke var bare god.) Vi har et eksempel på dette min familie. Mann tidlig i 30-åra, enebarn, ble overbeskyttet/styrt veldig av foreldrene i barndommen (kjenner igjen en del av det som foreldrene til As klassekamerater fortalte om moren i dag). "Evig" student (fordi han ikke har studert på flere år, han lever herrens glade dager på foreldrenes regning - de betaler faste utgifter og gir ham lommepenger). Versjonen foreldrene får servert er at han sliter med å komme seg gjennom studiene pga masse fælt som ikke er hans skyld. Fæle folk han deler leilighet med som ødelegger. Håpløse folk han må gjøre gruppearbeid med. Dumme regler på lærestedet. At fyren er en døgenikt som gir f... i alt annet enn seg selv er foreldrene totalt blinde for. Stakkars ham som ikke blir forstått og må oppleve så mye motgang i livet sitt. Foreldrene støtter ham uansett og når noen forsøker å vekke dem blir de sinte. Staaaakars lillegutt, han blir jo nærmest mobbet han. De er totalt blinde for at sønnen utnytter dem grovt (de la for all del ikke et godt grunnlag i oppveksten hans) og blir rasende på alle som sier i mot. Veldig dysfunksjonelt opplegg. Anonymkode: 7ce6e...5ef 12
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2548 Skrevet 8. mars 2018 (endret) Jeg er veldig spent på hva som kommer frem i retten torsdag! Anonymkode: e31a8...8eb Innlegget er ryddet for identifisering av andre privatpersoner. Yvonne (mod) Endret 8. mars 2018 av Yvonne 1
The Kitten Skrevet 8. mars 2018 #2549 Skrevet 8. mars 2018 Angående disse tekstmeldingene. Hvorfor skulle Angelica være nødt til å sende melding til moren og spørre om lov til å stå opp fra sengen? 12
Alice123 Skrevet 8. mars 2018 #2550 Skrevet 8. mars 2018 12 minutter siden, The Kitten skrev: Angående disse tekstmeldingene. Hvorfor skulle Angelica være nødt til å sende melding til moren og spørre om lov til å stå opp fra sengen? Jeg er ikke helsepersonell og bare gjetter her, men det er godt mulig hun rett og slett trengte hjelp til å komme seg ut av sengen. Hun har utvilsomt vært svært svak, og med tanke på vekttapet på de tre månedene kan det hende hun trengte hjelp til slikt en stund før hun døde. Desto mer groteskt at de bodde i hver sin bolig når det var rom til dem begge i hovedhuset. 14
hotellpute09 Skrevet 8. mars 2018 #2551 Skrevet 8. mars 2018 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig spent på hva som kommer frem i retten torsdag! Er det forresten noen som vet om dette: https://www.proff.no/selskap/lasse-hovd-byggteknikk/drammen/bygg-og-tømrermestere/Z0ILXSHZ/ er firmaet til hennes nye ektemann? Anonymkode: e31a8...8eb Ja, men han må vi holde utenfor. 6
Apis Skrevet 8. mars 2018 #2552 Skrevet 8. mars 2018 19 minutter siden, The Kitten skrev: Angående disse tekstmeldingene. Hvorfor skulle Angelica være nødt til å sende melding til moren og spørre om lov til å stå opp fra sengen? Min umiddelbare tanke er at de aller fleste foreldre vil sine barn bare godt,men er det egentlig det beste for barna? kanskje særlig når foreldrene begynner og sneie innom en eller annen diagnose,,
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2553 Skrevet 8. mars 2018 Hvem skal vitne i dag? Anonymkode: af65c...d63 1
Vampyrina Skrevet 8. mars 2018 #2554 Skrevet 8. mars 2018 (endret) 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem skal vitne i dag? Anonymkode: af65c...d63 Morens egen forklaring. Endret 8. mars 2018 av Vampyrina 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2555 Skrevet 8. mars 2018 12 timer siden, Zoey skrev: Jeg sier ikke at jeg er uenig. Men jeg tror dessverre ikke det vil hjelpe. Barn er så uendelig trofaste mot foreldre, selv om de tydelig blir behandlet dårlig. Barn av foreldre som mishandler i form av for mye omsorg, eller andre typer omsorgssvikt vil være vanskeligere for barn å gjenkjenne og ender trolig med at barna føler det er de selve det er noe galt med. (Noe som kan gi foreldre ennå mer makt og barna blir ennå mer lojale). Mange barn lever med tungt alkoholiserte foreldre, fysisk vold, seksuelle overgrep og mishandling som tydelig gjør vondt for barna å oppleve. Men likevel sier få i fra. Det er uendelig vondt å vite, og gjør at jeg virkelig beundrer fosterforeldre, beredskapshjem og barnevern. For det er nok sjelden de har lette oppdrag når et barn må flyttes ut av hjemmet sitt med tvang. Støtter denne. Jeg kommer selv fra et slikt hjem, men ingen visste eller skjønte for mor var flink med å pynte på fasaden. Og jeg selv trodde at det var sånn man viser at man er glad i barn. Jo hardere mor slår, jo gladere er hun i barnet sitt. Jeg følger denne saken fordi tiltalte minner meg sånn om min mor. Det gir meg svar på en del ting jeg har lurt på ang min barndom. Anonymkode: f04cd...c86 18
Vampyrina Skrevet 8. mars 2018 #2556 Skrevet 8. mars 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Støtter denne. Jeg kommer selv fra et slikt hjem, men ingen visste eller skjønte for mor var flink med å pynte på fasaden. Og jeg selv trodde at det var sånn man viser at man er glad i barn. Jo hardere mor slår, jo gladere er hun i barnet sitt. Jeg følger denne saken fordi tiltalte minner meg sånn om min mor. Det gir meg svar på en del ting jeg har lurt på ang min barndom. Anonymkode: f04cd...c86 Huff, det er så trist å lese.... og det tyder jo på at det er mange Angelicaer og Christoffere der ute, som kanskje aldri blir fanget opp 😰 6
Rosalie Skrevet 8. mars 2018 #2557 Skrevet 8. mars 2018 6 minutter siden, Vampyrina skrev: Huff, det er så trist å lese.... og det tyder jo på at det er mange Angelicaer og Christoffere der ute, som kanskje aldri blir fanget opp 😰 Det er det. Her er artikkel om sak fra i går, hvor Hålogaland Lagmannsrett idømte mor ett års fengsel, samt oppreisning til hvert av barna etter grov mishandling over flere år: https://www.dagbladet.no/nyheter/mor-domt-for-grov-mishandling-av-barna-sine/69588027 1
Vampen Skrevet 8. mars 2018 #2558 Skrevet 8. mars 2018 Med tanke på badedrakt-kommentaren, stod det ikke i Budstikka at det var et mindre barn som hadde sagt dette? Men at det senere ble endret til at det var en av venninnene, og at påstanden om at dette var mobbing også kom senere? Er det noe jeg bare tror jeg har lest? 6
Rosalie Skrevet 8. mars 2018 #2559 Skrevet 8. mars 2018 2 minutter siden, Vampen skrev: Med tanke på badedrakt-kommentaren, stod det ikke i Budstikka at det var et mindre barn som hadde sagt dette? Men at det senere ble endret til at det var en av venninnene, og at påstanden om at dette var mobbing også kom senere? Er det noe jeg bare tror jeg har lest? Jo, det mener jeg også at jeg leste i den artikkelen, ja. 2
Gjest chisandra Skrevet 8. mars 2018 #2560 Skrevet 8. mars 2018 Tror nok mange av oss som blir såpass oppslukt av saken som vi blir, på en eller annen måte kan relatere oss til noe i den. Det er en kjensgjerning at barn av foreldre i autoritetsjobber (f.eks. lege, psykolog, politi, prest etc.) får senere, om noen gang hjelp. Det samme med foreldre som er svært veltalende, som i denne saken. Vi må gi denne saken masse oppmerksomhet! Synd at mediene ikke mener det samme - bortsett fra Budstikka. De har journalister til stede, VG f.eks, skrev at de hadde journalist i rettssaken. Hvorfor kommer det da kun små notiser i avisen?
Fremhevede innlegg