AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2561 Skrevet 8. mars 2018 8 timer siden, chisandra skrev: Denne saken må ha ligget som en klam hånd over disse jentene og foreldrene deres. De har jo indirekte fått skylden for noens død. Håper de har blitt tatt godt vare på etterpå. De har såklart ikke direkte forskyldt noens død, men de har nok godt av å tenke seg om hvordan man behandler sine medmennesker som tydeligvis ikke har det bra. Det er klart denne jenta har hatt det vanskelig og lett blitt et offer for bygdedyret. Hvis foreldrene i stedet hadde lært barna sine å vise omtanke for andre og ikke snakke ned denne stakkars lille familien som slet, så kan det hende det ikke hadde gått så ille. Anonymkode: 6bed6...305 6
Apis Skrevet 8. mars 2018 #2562 Skrevet 8. mars 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har såklart ikke direkte forskyldt noens død, men de har nok godt av å tenke seg om hvordan man behandler sine medmennesker som tydeligvis ikke har det bra. Det er klart denne jenta har hatt det vanskelig og lett blitt et offer for bygdedyret. Hvis foreldrene i stedet hadde lært barna sine å vise omtanke for andre og ikke snakke ned denne stakkars lille familien som slet, så kan det hende det ikke hadde gått så ille. Anonymkode: 6bed6...305 Bygdedyret skal vi passe oss for, men det spiller forsåvidt en minimal rolle i denne saken annet en utmåling av straff, her har vi en mor som er tiltalt for å ikke gi sitt barn legehjelp, med døden til følge og et system som ikke har fanget opp det som har skjedd, det mener jeg er hovedessensen 23
Mmmwhatever Skrevet 8. mars 2018 #2563 Skrevet 8. mars 2018 Jeg er enig i at det må være rom for mangfold i diskusjonen, og at familien nok har vært rammet av bygdedyret til en viss grad. I alle fall en av mødrene i går (kanskje flere, jeg husker ikke) fortalte at det ble snakket om tiltalte. Men det har blitt strukket ut mange hender til tiltalte, de har blitt inkludert. Som den mora som tillot at hennes datter overnattet i et hus hvor hun reagerte sterkt på renholdet. Som mor er ikke det en enkel ting. Men hvis noen gjorde noe annet enn å snakke mor etter munnen, ble de fryst ut, så til de grader at A måtte dukke i bilen når de kjørte forbi enkelte hus. Det er ikke bygdedyret som lot A dø alene og utmagret på en kald hytte. 24
Vampyrina Skrevet 8. mars 2018 #2564 Skrevet 8. mars 2018 Er det noen her som har henvendt seg til riksmedia og stilt spørsmål om hvorfor saken ikke dekkes bredere? 7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2565 Skrevet 8. mars 2018 36 minutter siden, AnonymBruker said: De har såklart ikke direkte forskyldt noens død, men de har nok godt av å tenke seg om hvordan man behandler sine medmennesker som tydeligvis ikke har det bra. Det er klart denne jenta har hatt det vanskelig og lett blitt et offer for bygdedyret. Hvis foreldrene i stedet hadde lært barna sine å vise omtanke for andre og ikke snakke ned denne stakkars lille familien som slet, så kan det hende det ikke hadde gått så ille. Anonymkode: 6bed6...305 Jeg er til dels enig i denne kommentaren, og jeg kan ikke forstå at ikke forsvaret ikke kjører hardere på dette. I den lange Budstikka-artikkelen skinte det klart gjennom at de andre foreldrene snakket om og oppfattet Angelica og moren som annerledes. I hvilken grad har dette bidratt til følelsen av utenforskap? Jeg synes det er en forenkling å redusere spørsmålet om mobbing til én enkelt kommentar. Moren er åpenbart en stor del av denne saken, men vi må ikke bli blinde for at andre faktorer og instanser også har del. Og det må være lov å se en sak som mer enn svart/hvitt, uten at det da skal bety at man ‘velger morens side’. Veldig spent på hva som kommer fram i dag. Anonymkode: b8a1d...156 6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2566 Skrevet 8. mars 2018 Jeg skjønner ikke hvorfor ikke moren bare flyttet seg selv og Angelica bort fra Lommedalen jeg da, hvis hun følte seg så forfulgt av bygdedyret der. Finnes jo mange lignende steder man kan bo i områdene rundt Oslo. Men jeg leste at mor selv er oppvokst der- og får vel litt følelsen av at hun på død og liv skulle bo der for å kunne «ta igjen» på folk hun syntes hadde vært slemme mot henne i oppveksten. (Har vel vært nevnt flere steder at hun var litt stille og «utenfor» i oppveksten- vet ikke om direkte mobbing av mor ha vært nevnt). Anonymkode: 8d610...59c 7
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2567 Skrevet 8. mars 2018 Mobbingen er jo ikke relevant for skyldsspørsmålet og derfor ikke det de kommer til å bruke tid på i retten. Det er jo på det rene at A hadde en spiseforstyrrelse før de dro til hytta og dermed ikke relevant hva som evt. forårsaket denne. Det er heller ikke så lett å si hva som forårsaker psykiske lidelser. Ofte er det jo slik at de som allerede er sårbare også er de som lett kan bli ofre for mobbing. Vi leter ofte etter enkle svar på kompliserte ting, jeg vil tro at psykisk sykdom som oftest kommer av svært sammensatte årsaker. De aller fleste av oss hadde jo ikke isolert oss fra samfunnet og nektet barna våre livsnødvendig helsehjelp. Det er jo det saken handler om, ikke hvorfor A utviklet en spiseforstyrrelse eller om barn som den gang var 6-9 år gamle var slemme mot henne. Anonymkode: a874a...060 12
Mmmwhatever Skrevet 8. mars 2018 #2568 Skrevet 8. mars 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er til dels enig i denne kommentaren, og jeg kan ikke forstå at ikke forsvaret ikke kjører hardere på dette. I den lange Budstikka-artikkelen skinte det klart gjennom at de andre foreldrene snakket om og oppfattet Angelica og moren som annerledes. I hvilken grad har dette bidratt til følelsen av utenforskap? Jeg synes det er en forenkling å redusere spørsmålet om mobbing til én enkelt kommentar. Moren er åpenbart en stor del av denne saken, men vi må ikke bli blinde for at andre faktorer og instanser også har del. Og det må være lov å se en sak som mer enn svart/hvitt, uten at det da skal bety at man ‘velger morens side’. Veldig spent på hva som kommer fram i dag. Anonymkode: b8a1d...156 Nå er det uklart om A ble mobbet, men selv om det hadde vært hevet over enhver tvil at hun ble det, ville det likevel ikke hatt noen betydning ift skyldspørsmålet. Det er nok derfor forsvarasadvokaten ikke kjører hardere på det. Det at barnet ditt har blitt mobbet fritar deg ikke fra ansvaret for å gi barnet ditt nødvendig helsehjelp. Denne saken handler ikke om mobbing, den handler om omsorgssvikt. Det er der TV2 med flere bent ut sagt dreit seg ut. 19
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2569 Skrevet 8. mars 2018 Ingen direktesending i dag? Anonymkode: 45eb5...034 1
Gjest chisandra Skrevet 8. mars 2018 #2570 Skrevet 8. mars 2018 Dagens link: https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjei7nkpt002k09fyxz8hxasy?mode=static
Mmmwhatever Skrevet 8. mars 2018 #2571 Skrevet 8. mars 2018 Det samme gjelder «bygdedyret». Det var ikke resten av Lommedalen som var ansvarlige for å ta med A til legen. 9
Anglofil Skrevet 8. mars 2018 #2572 Skrevet 8. mars 2018 Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt, persondebatt, injurierende utsagn og identifisering av privatpersoner, samt svar til dette. Yvonne (mod)
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2573 Skrevet 8. mars 2018 I dag får retten høre de to forklaringene tiltalte har gitt til politiet etter dødsfallet i Valdres. Ikke imponerende velvilje mot å forklare seg til politiet.. Anonymkode: 817fa...7b6 8
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2574 Skrevet 8. mars 2018 Det er utrolig respektløst å sitte og spelulere i en syk person sin tragedie. Tenk på de pårørende som er friske og må stå i dette. Hold dere for gode, og avslutt denne tråden, i respekt for minnet til den avdøde. Anonymkode: fa25f...4b9 6
kokkos Skrevet 8. mars 2018 #2575 Skrevet 8. mars 2018 (endret) 8 timer siden, The Kitten skrev: Angående disse tekstmeldingene. Hvorfor skulle Angelica være nødt til å sende melding til moren og spørre om lov til å stå opp fra sengen? Hva i all verden tenkte mor?? Det er så grusomt trist. Stakkars barn. Innlegget er ryddet for spekulasjoner. Yvonne (mod) Endret 8. mars 2018 av Yvonne 10
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2576 Skrevet 8. mars 2018 Det virker ikke som tiltalte er til stede i dag heller. Anonymkode: 59d11...41f 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2577 Skrevet 8. mars 2018 Dette skrev Budstikka om avhørene: Det første og siste politiavhøret ble gjennomført onsdag 20. januar 2016. Avhøret ble gjennomført på politihuset på Kjørbo i Sandvika. I avhøret ga Heggelund Hovd en fri forklaring, uten å bli stilt konfronterende spørsmål. Det ble avtalt et nytt avhør noen dager senere, men det ble aldri gjennomført, da tiltalte skal ha motsatt seg dette. Den tiltalte Bærums-kvinnen har også gitt en kort forklaring i et fengslingsmøte 6. januar 2016 – nøyaktig en uke etter at datteren ble erklært død. Anonymkode: 817fa...7b6 4
candie Skrevet 8. mars 2018 #2578 Skrevet 8. mars 2018 (endret) huff for en tragisk sak! Endret 8. mars 2018 av candie 3
SoWhat? Skrevet 8. mars 2018 #2579 Skrevet 8. mars 2018 41 minutter siden, Vampyrina skrev: Er det noen her som har henvendt seg til riksmedia og stilt spørsmål om hvorfor saken ikke dekkes bredere? De oppdaterer nok på det som er relevant i saken. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #2580 Skrevet 8. mars 2018 45 minutter siden, Vampyrina skrev: Er det noen her som har henvendt seg til riksmedia og stilt spørsmål om hvorfor saken ikke dekkes bredere? Jeg lurer sterkt på dette her. Eneste jeg kan komme på som forklaring er at det blir ansett som en familietragedie, og at av respekt for avdøde som er et lite barn så skal det ikke slås så stort opp hva hun har gått igjennom. Anonymkode: 7fdbe...473 6
Fremhevede innlegg