AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2521 Skrevet 7. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at spørsmålet om mobbing eller ikke mobbing er høyst relevant for aktoratet å få belyst, selv om det selvsagt ikke har noe med selve tiltalen å gjøre. Men fordi dette har direkte betydning for mors generelle troverdighet. Dermed også indirekte troverdighet rundt det som skjer senere i forløpet, bl.a. den kritiske perioden på hytta som ledet fram til A's død. Anonymkode: ed262...1dc Men det belyser jo egentlig ingenting? Ikke en gang moras troverdighet. Det er helt naturlig å lete og "finne" forklaringer som hun gjorde. Og hun trodde antagelig fullt og helt på at det var derfor jenta var syk. Det er en "plausibel" forklaring om man tror at anoreksi utløses av traumer alene. Jeg skjønner at aktoratet prøver å bruke disse vitnene til å underbygge at mor er en manipulativ løgner, men der er mer relevante ting å gripe fatt i i denne saken om det er dit de vil. Anonymkode: c6795...eca 4
minister-mio Skrevet 7. mars 2018 #2522 Skrevet 7. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Var det så galt? Hun skriver om seg selv og det kan vel godt stemme for henne. Skjønner ikke hvorfor noen kritiserer henne for dette. Anonymkode: 9fa3f...7cb fordi denne saken handler om grov mishandling med døden til følge, ikke å ikke klare å hjelpe et barn med anoreksi 31
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2523 Skrevet 7. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var det så galt? Hun skriver om seg selv og det kan vel godt stemme for henne. Skjønner ikke hvorfor noen kritiserer henne for dette. Anonymkode: 9fa3f...7cb Hun trekker inn Valdres-saken allerede i overskriften. Det innlegget er laget nettopp på grunn av saken, det må du da se? Anonymkode: 388ec...0e7 21
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2524 Skrevet 7. mars 2018 4 minutter siden, Carol80 skrev: Bra med noen meningsfeller! Det virker jo å være mors natur å ta ting opp i verste mening, som denne badedrakten. Og at ei lita jente sier dette kan umulig velte et helt lass, sett med mine øyne. Men det gjør det tydeligvis for moren. Synes synd på jenta som kom med kommentaren, tenk hvordan hun har følt seg når dette stadig kom opp i mediene. Dette med å ta ting i verste mening er litt symptomatisk med usikkerhet osv. Jeg kjenner litt til det selv, og har også en venninne jeg ser det veldig tydelig på. Vi jobber begge med å justere oss der, men det er tungt. Jeg har ikke vokst opp med lite kjærlighet og omsorg, og tror automatisk folk misliker meg. Nå har jeg ikke blitt mishandlet eller noe, men mest bare ignorert. Men slike ting påvirker jo mennesker i stor grad. Så dette med krenkbarhet, det handler jo noen ganger om å tolke ting feil. Anonymkode: 45eb5...034 4
Dolce Skrevet 7. mars 2018 #2525 Skrevet 7. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var det så galt? Hun skriver om seg selv og det kan vel godt stemme for henne. Skjønner ikke hvorfor noen kritiserer henne for dette. Anonymkode: 9fa3f...7cb Det er ikke noe galt at hun skriver om seg selv. Det som er galt, er at hun knytter sin historie opp mot Angelicas historie. 23
Alivamale Skrevet 7. mars 2018 #2526 Skrevet 7. mars 2018 2 minutter siden, viren skrev: Hvem er det som bastant har sagt at hun ikke ble mobbet? Beklager at jeg ikke kan vise direkte til hvem. Det har vært flere AB’er som har hentydet til dette, noen har sagt direkte at det er «bevist» i retten at dette ikke er sant.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2527 Skrevet 7. mars 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke utenkelig at en kommentar om badedrakt som er for stram kan være det som utløser et begynnende vanskelig forhold til kropp for jenter i en sårbar alder, uten at jeg skal si noe om at det er tilfellet her. Jenter i en viss alder begynner gjerne å sammenligne seg med hverandre. For meg var det som fikk meg til å tenke jeg var for stor, at en god venninne av meg lånte en av mine bukser og den var alt for stor for henne. Derifra spant det videre. Sett fra utsiden, og fra voksnes perspektiv, kan en slik episode eller en kommentar om badedrakten virke veldig uskyldig. Men jeg synes ikke man skal bagatellisere akkurat det. Anonymkode: 445c2...c0c Ja, det kan godt hende at en slik kommentar kan være utløsende for noe sånt. Men man kan ikke derfra trekke slutningen at jenta som sa dette var ansvarlig for påfølgende spisevegring og i det hele tatt var bevist at dette ville påvirke A på denne måten. Nå er det jo veldig vanskelig å vite hva som er sant og ikke når det gjelder denne mobbehistorien. Akkurat jentemobbing kan være veldig subtil og dermed gått under radaren til både lærere og andre foreldre. Men å trekke slutningen at mobbingen var det som førte til spisevegring og det som igjen førte til dødsfallet blir ikke rett. Noen ganger er det jo bare slik at enkelte er mer sårbare. Og barn i småskolen vil ikke forstå hvilke konsekvenser mobbing potensielt kan få og da er det de voksnes jobb å hindre mobbing og gi alle barna en god utvikling når det gjelder sosialt samspill og trivsel. Nå fremgår det vel i større og større grad at heller ikke hjemmemiljøet til A var optimalt og da kan man iallefall ikke påstå at det kun var skolemiljøet som kunne påvirke A negativt. Anonymkode: a874a...060 14
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2528 Skrevet 7. mars 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke utenkelig at en kommentar om badedrakt som er for stram kan være det som utløser et begynnende vanskelig forhold til kropp for jenter i en sårbar alder, uten at jeg skal si noe om at det er tilfellet her. Jenter i en viss alder begynner gjerne å sammenligne seg med hverandre. For meg var det som fikk meg til å tenke jeg var for stor, at en god venninne av meg lånte en av mine bukser og den var alt for stor for henne. Derifra spant det videre. Sett fra utsiden, og fra voksnes perspektiv, kan en slik episode eller en kommentar om badedrakten virke veldig uskyldig. Men jeg synes ikke man skal bagatellisere akkurat det. Anonymkode: 445c2...c0c Joda, jeg er helt enig at bitte små situasjoner som virker ubetydelige for andre kan skape store alvorlige ringvirkninger. Men vil du si at venninnen din mobbet deg fordi buksene dine var for store? Var det hennes skyld at du utviklet en spiseforstyrrelse? Her har en 10 år gammel jente kommet med en litt uheldig kommentar, trolig hintet til en utvokst badedrakt heller enn at A var tykk, og skal da bli stemplet som en mobber som påførte A anorexi som var grunnen til at hun døde? Det er nemlig det som blir frontet av mor her... Man skal være svært forsiktig med hva man legger skyld på her.. Anonymkode: 59259...989 23
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2529 Skrevet 7. mars 2018 Jeg synes det er litt merkelig nå det ang. om det har vært mobbing eller ikke. Etter som jeg har forstått begynte det med at tiltalte ville ha med vitner fra skolen som kunne bekrefte at det hadde vært mobbing. Aktor sa at det var unødvendig i forhold til tiltale, men godtok det. Så kommer vitnene med sine forklaringer om at det ikke hadde vært mobbing og da spør plutselig forsvarer hvorfor disse vitnene er der..? Og da mener aktor at det er bra at de får frem at det ikke har vært mobbing for det styrker bevisene om at tiltalte blant annet lyver og manipulerer. (Informasjon har jeg fått fra live feeden til budstikka) Anonymkode: ab505...bab 14
Gjest chisandra Skrevet 7. mars 2018 #2530 Skrevet 7. mars 2018 31 minutter siden, Carol80 skrev: Enig. Og det sier seg selv at enkelte av barna trakk seg unna jenta når moren var "all over the place". De gadd vel ikke å leke med jenta +1, det er jo rimelig creepy oppførsel å gå inn i lek og overstyre slik denne moren tilsynelatende har gjort. Likevel har hun hatt venner og trivdes det meste av tiden, slik loggen i Budstikka forteller. Ja, og moren har gjentatte ganger sagt at hun har mistet det kjæreste hun eier. Det utsagnet sier mye om hva hun mente hun hadde rett til.
Gjest Carol80 Skrevet 7. mars 2018 #2531 Skrevet 7. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette med å ta ting i verste mening er litt symptomatisk med usikkerhet osv. Jeg kjenner litt til det selv, og har også en venninne jeg ser det veldig tydelig på. Vi jobber begge med å justere oss der, men det er tungt. Jeg har ikke vokst opp med lite kjærlighet og omsorg, og tror automatisk folk misliker meg. Nå har jeg ikke blitt mishandlet eller noe, men mest bare ignorert. Men slike ting påvirker jo mennesker i stor grad. Så dette med krenkbarhet, det handler jo noen ganger om å tolke ting feil. Anonymkode: 45eb5...034 Det er lett å føle seg usikker, helt enig i at krenkbarhet er veldig subjektivt. Men det sitter som regel mellom ørene, og det er viktig å få frem. Jeg har blitt mobbet tidligere og var usikker i mange år etter. Hadde vanskelig for å få meg venner, det krever tillit og en evne til å slippe kontrollen og tørre å slippe folk inn på seg. Ikke alle er ute etter å ta deg, de fleste er normale og hyggelige mennesker. Samtidig kan denne krenkbarheten som mor utviser, minne om paranoiditet.
viren Skrevet 7. mars 2018 #2532 Skrevet 7. mars 2018 2 minutter siden, Alivamale said: Beklager at jeg ikke kan vise direkte til hvem. Det har vært flere AB’er som har hentydet til dette, noen har sagt direkte at det er «bevist» i retten at dette ikke er sant. Det som vel har blitt sagt er at det ikke har blitt lagt frem noe i saken så langt som viser at mobbingen har funnet sted. Eneste årsak til at mobbing i det hele tatt er et tema i rettsaken er at mor har dratt frem dette utallige ganger, men så langt er det altså ingen som har kunnet bekrefte dette. Som flere også har sagt - hva som er mobbing og ikke er ingen enkel definisjon. Alle opplever å få sleivete kommentarer fra tid til annen, uten at dette kan regnes om mobbing. Det er jo bemerkelsesverdig at det så langt ikke er et eneste menneske foruten mor selv som har kommet frem og bekreftet mors historie om at datteren ble mobbet. Uavhengig av om mobbing var en medvirkende faktor til As spiseforstyrrelser, er det ikke dette rettsaken egentlig handler om: En 13 år gammel jente sultet og frøs ihjel alene i en hytte på fjellet. Hennes omsorgsperson lot livet til sin datter ebbe ut uke for uke uten å oppsøke hjelp. Det ene mennesket A skulle kunnet stole på at tok vare på henne sviktet fundamentalt på alle plan. Tok henne vekk fra fagpersoner og miljøer som kunne hjulpet henne, vekk fra familie, vekk fra venner. Årasken til spiseforstyrrelsen er altså ikke egentlig relevant for mors tiltale, det er hennes handlinger og manglende handlinger som har ført til at hun er tiltalt. 31
Gjest Carol80 Skrevet 7. mars 2018 #2533 Skrevet 7. mars 2018 3 minutter siden, chisandra skrev: Ja, og moren har gjentatte ganger sagt at hun har mistet det kjæreste hun eier. Det utsagnet sier mye om hva hun mente hun hadde rett til. Det er en spesiell formulering ja.
Gjest Carol80 Skrevet 7. mars 2018 #2534 Skrevet 7. mars 2018 Årsaken til at aktor lar mobbing være tema.
Anglofil Skrevet 7. mars 2018 #2535 Skrevet 7. mars 2018 (endret) Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt, persondebatt, omtale av mindreårig/barn, injurierende utsagn, innlegg med nedsettende innhold og identifisering av privatpersoner, samt svar til dette. Tråden gjenåpnes. Yvonne (mod) Endret 7. mars 2018 av Yvonne 18
Auggie Skrevet 7. mars 2018 #2536 Skrevet 7. mars 2018 (endret) Er det mobbing at et barn føler seg avvist og utestengt fordi det må "dele" venninner med andre? Jeg benekter ikke at det kan ha vært sårt, men det er faktisk en del av "sosialiseringen" at et barn må lære seg sånne ting. Var det riktig at de andre barna følte seg "oppspist" og "fanget" i samspill/vennskap med A? Skulle de bare svelge unna for at A ikke skulle bli såret? Saken har flere sider. Sitat – Det var mødre til barn som var venner med Angelica, som hadde lekt mye med henne, men som i perioder hadde følt seg oppspist. Vi jobbet med det på skolen. Samspill mellom barn er noe som skal læres. Her var det en mor som var veldig aktiv i form av hvordan dette skulle skje. Vi synes det var vanskelig, forklarer Hauge. Sitat – Angelica fungerte bra på skolen. Hun hadde veldig behov for å ha én person veldig nær. Hun hadde en person hun knyttet seg veldig til i første klasse, men vedkommende flyttet. Da fikk hun en ny bestevenninne, som etterhvert følte seg litt fanget i det vennskapet, sier rektoren. Klippet herfra: https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjefcnwmx000109ejlrtg9mfb?mode=static Et faktum er at fylkesmannens undersøkelse av skolene etter A døde ikke avdekket forhold som sannsynliggjorde at hun var blitt utsatt for langvarig og omfattende mobbing. De fikk ros for å ha gjort mye for å tilrettelegge. Det de ble "tatt" på var noen formaliteter. Les mer her: https://www.budstikka.no/debatt/valdres-saken/fylkesmannen/fulgte-opp-jenta-men-brot-regelverket/s/5-55-301030 Dette er jo et godt eksempel på hvordan partene ser forskjellig på en enkeltsituasjon: Sitat Hun trekker frem en episode nevnt i Jon Gangdals bok «Angelica – en varslet tragedie». – Min datter og Angelica var hjemme i leiligheten til tiltalte. Det kom en gjeng jenter og spurte om de ville være med å hoppe på trampoline. Min datter ville være med, men Angelica ville bli hjemme. Dette ble fremstilt som utfrysing i den boken – det er ikke det i mitt hode, sier moren. Hun legger til at hun opplevde at tiltalte ofte «dro situasjonen til noe verre enn den egentlig var». Klippet herfra: https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjegs0vh6001i09ejjmblk0si?height=500&mode=live Jeg er enig i at hovedsaken er at datteren var syk og ikke fikk hjelp og til slutt døde det i hovesak handler om. Men jeg er uenig i at det er irrelevant for saken å belyse den påståtte mobbingen og det mener jo også aktor: Sitat – Det er ikke sentralt for saken, det sa jeg også i mitt innledningsforedrag. Det blir et tema fordi tiltalte selv hevder jenta har vært utsatt for omfattende mobbing, og at det har bidratt til en desperat situasjon. Vi ønsker en liten belysning av det, sier Dymbe. https://www.budstikka.no/nyheter/valdres-saken/gjovik-tingrett/foreldre-gruer-seg-til-a-vitne/s/5-55-632345 Hovedgrunnen til at jeg mener at det er viktig å belyse den påståtte mobbingen er at etter at A døde fikk jo mobberne skylden for dødsfallet. Historien media fikk presentert var at de mobbet henne så hun ble syk og døde og at den stakkars moren som hadde kjempet og kjempet for å redde datteren hadde tapt. Rettssaken har jo vist helt annen virkelighet enn den moren har presentert. Siden å fronte mobbe-narrativet tilsynelatende har stått sterkt for moren siden hun lot seg intervjue av TV2 om at datteren ble mobbet så hun ble syk første gang i 2012 er det viktig å finne ut av hva som virkelig var tilfellet. Mors troverdighet er jo på null nå. Innlegget er ryddet for sitering av, og svar til, slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 8. mars 2018 av Yvonne La til årstall for tiltaltes første TV2 intervju ang mobbing. 19
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2537 Skrevet 7. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Joda, jeg er helt enig at bitte små situasjoner som virker ubetydelige for andre kan skape store alvorlige ringvirkninger. Men vil du si at venninnen din mobbet deg fordi buksene dine var for store? Var det hennes skyld at du utviklet en spiseforstyrrelse? Her har en 10 år gammel jente kommet med en litt uheldig kommentar, trolig hintet til en utvokst badedrakt heller enn at A var tykk, og skal da bli stemplet som en mobber som påførte A anorexi som var grunnen til at hun døde? Det er nemlig det som blir frontet av mor her... Man skal være svært forsiktig med hva man legger skyld på her.. Anonymkode: 59259...989 Nei, nå sa jeg hverken noe om at det var mobbing eller at jenta med kommentaren er ansvarlig for spiseforstyrrelsen, ville bare få frem at det er ikke så mye som skal til i en sårbar alder, selv om det kan virke veldig bagatellmessig utenfra. Jeg vet hva som blir frontet av mor og det var ikke det jeg mente å kommentere på egentlig. Anonymkode: 445c2...c0c 3
Vampyrina Skrevet 7. mars 2018 #2538 Skrevet 7. mars 2018 I morgen får vi høre hva mor selv sa første gang hun snakket med politiet, og om hun evt har noe å føye til. Eller om det blir blodsukkerfall.... 15
Sveva Skrevet 7. mars 2018 #2539 Skrevet 7. mars 2018 2 timer siden, Vampyrina skrev: Ja... men Christoffer prøvde å si ifra.... Det virker ikke som A har klart å få til her... eller, frem til nå har det ikke kommet frem noe som helst av Angelicas egne meninger. A har prøvd å si ifra på en slags måte, mener jeg: Hun utviklet anoreksi. En altfor tynn kropp snakker veldig tydelig: Det er noe som er veldig ugreit. Hun hadde antagelig ikke ord for hva som var det ugreie (som en annen her også nevnte). 2 timer siden, chisandra skrev: Det er det som er så vanskelig med denne saken. Moren virket ressurssterk, hun var veltalende, hun vekket noe i folk ved å fremstå voldsomt omsorgsfull overfor datteren sin - og ikke minst, hun var «på flukt» fra eksmannen. Og noen har nok tenkt at siden far er lege, så er det en slags kontroll her. Da tar det litt tid å krever litt kontakt å se den andre siden. Hun manipulerte jo til og med garvede journalister trill rundt i starten. Men foreldrene...der ser jeg frem mot en forklaring. Antagelig så er de også godt manipulerte og tåkelagte, eller de vil ikke se. Det er ikke uvanlig (etter min kjennskap til dette, har opplevd dette på nært hold) at denne type mennesker også manipulerer familie. Ofte er det ingen som støtter dem så mye som foreldre/søsken. For det er jo så synd på dem, stakkars, og det får de alle til å tro på - helt til den dagen da fasaden på en eller annen måte sprekker totalt. Da faller en del av støttespillerne fra, men noen vil fortsette å tro på dem, uansett hva. (I bunnen til alt dette her ligger ofte en dysfunksjonell familie til grunn. Som en her sa: Undrer meg over hva slags oppvekst tiltalte hadde. Det er lett å tenke nå at den ikke var bare god.) 14
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2018 #2540 Skrevet 7. mars 2018 2 hours ago, Alivamale said: Et hjertesukk herfra. I min oppfatning er det åpenbart at mor ikke har oppfylt sin rolle som forelder. I denne tragiske saken hjelper det ikke Angelica at noen her inne bastant sier at hun ikke ble mobbet. Eller at man uttaler seg med skråsikkerhet om absolutt alt, på grunnlag at man tolker selv ut fra det som blir referert i media. Jeg betviler ikke det som kommer frem i media om denne saken, men jeg forstår ikke hvordan følelsesladde tolkninger av det ene aspektet etter det andre kan bidra til noe som helst. Det hjelper ikke Angelica uansett hva vi tenker og skriver. Men jo mer vi kverner på denne saken, og jo flere vi er, desto større sjanse er det for at et lignende tilfelle kan blir fanget opp i tide i fremtiden. Så det kan ha en misjon. Anonymkode: 4ab7a...a69 19
Fremhevede innlegg