AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2121 Skrevet 6. mars 2018 19 minutter siden, Vampen skrev: Jeg har vært veldig spent på hva ansatte ved de tre skolene hadde å si, og etter i dag har jeg vel egentlig fått bekreftet inntrykket jeg allerede hadde. At skolene stort sett har gjort det man kan forvente av dem. Hvor kan en lese det? Anonymkode: d2e9f...8ba 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2122 Skrevet 6. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor kan en lese det? Anonymkode: d2e9f...8ba Budstikka.no har live rapportering fra retten. Scroll litt ned på Budstikkas nettside så finner du det. Anonymkode: 7fdbe...473 4
Alivamale Skrevet 6. mars 2018 #2123 Skrevet 6. mars 2018 13 minutter siden, Vampen skrev: Absolutt! Her er det flere tiltak som vitner om at skolene har gjort tiltak som ikke akkurat er normen, nettopp for å møte mor og skape en god skolehverdag. Så at mor hevder at skolene ikke har gjort noe, er fullstendig skivebom. Men skolene har ikke identifisert det som muligens har vært hovedproblemet og meldt fra til bv. En rektor beskriver en svært kontrollerende mor, men har ikke innsett at barnets problemer kan ha sin årsak i hjemmesituasjonen? Det er tiltalte som har ansvaret i denne saken, men andre voksne kunne tatt grep før det endte slik. 7
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2124 Skrevet 6. mars 2018 Akkurat nå, Alivamale skrev: Men skolene har ikke identifisert det som muligens har vært hovedproblemet og meldt fra til bv. En rektor beskriver en svært kontrollerende mor, men har ikke innsett at barnets problemer kan ha sin årsak i hjemmesituasjonen? Det er tiltalte som har ansvaret i denne saken, men andre voksne kunne tatt grep før det endte slik. Det er lett å sitte på et forum og klage over at andre mennesker ikke har tatt kontakt med bv osv men så er det slik at hvis man selv var nabo til en meget aggressiv mann/ dame så hadde man kanskje selv vegret seg for å stille seg meget lagelig til for hugg. Jeg har selv meldt til bv en gang, men hvis noen hadde spurt meg om jeg hadde gjort det igjen så hadde jeg tvilt, det førte nemlig til 2 år med det som bare kan kalles terror. Selvfølgelig, hvis jeg hadde visst at hvis jeg ikke hadde meldt ifra så hadde det ført til en sikker død for barna som var involvert så skulle jeg tålt nye 2 år med terror, men ellers..jeg vet ikke. Anonymkode: 1f603...8e8 32
Gjest chisandra Skrevet 6. mars 2018 #2125 Skrevet 6. mars 2018 Jeg har en mistanke om at mange rundt mor/datter har slått seg til ro med at lege-faren til mor holdt overoppsyn.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2126 Skrevet 6. mars 2018 12 minutter siden, Alivamale skrev: Men skolene har ikke identifisert det som muligens har vært hovedproblemet og meldt fra til bv. En rektor beskriver en svært kontrollerende mor, men har ikke innsett at barnets problemer kan ha sin årsak i hjemmesituasjonen? Det er tiltalte som har ansvaret i denne saken, men andre voksne kunne tatt grep før det endte slik. Jeg synes dette er et legitimt spørsmål. Jeg kommer selv fra en pengesterk familie som på mange måter er ressursterk, men det har vært mye som har skjedd i kulissene som flere ansvarspersoner rundt nok har fanget opp, uten å aggere. Det er nok lettere å handle om barna fremstår uflidd og skitten, venneløs og isolert, med foreldre som tydelig lever på kanten av samfunnet (rus, vold, alkoholisme) - enn når alt fremstår «perfekt» utad. Jeg ser en AB over meg kritiserer «spekuleringen» din, jeg på min side mener dette er nettopp en viktig del av sakens kjerne. Og en av grunnene til at Angelica glapp mellom hendene på «systemet». Anonymkode: b9fc4...9dc 26
mindfulness Skrevet 6. mars 2018 #2127 Skrevet 6. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes dette er et legitimt spørsmål. Jeg kommer selv fra en pengesterk familie som på mange måter er ressursterk, men det har vært mye som har skjedd i kulissene som flere ansvarspersoner rundt nok har fanget opp, uten å aggere. Det er nok lettere å handle om barna fremstår uflidd og skitten, venneløs og isolert, med foreldre som tydelig lever på kanten av samfunnet (rus, vold, alkoholisme) - enn når alt fremstår «perfekt» utad. Jeg ser en AB over meg kritiserer «spekuleringen» din, jeg på min side mener dette er nettopp en viktig del av sakens kjerne. Og en av grunnene til at Angelica glapp mellom hendene på «systemet». Anonymkode: b9fc4...9dc Det tror jeg du kan ha rett i. Hvertfall som medvirkende faktor. 6
Søgni Skrevet 6. mars 2018 #2128 Skrevet 6. mars 2018 (endret) Det meste jeg tenker om denne saken er allerede sagt. Etter hvert som rettssaken utvikler seg, jo mer skrekkelig blir det. Men jeg er enig i at det er helt greit og legitimt å stille spørsmål rundt hvordan dette kunne skje, og samtidig vende blikket ut fra kun mora. Ikke fordi det er skolens skyld, barnevernets skyld, helsevesenets skyld,naboers skyld, eller noen andre enn moras skyld. Men fordi det som skremmer meg mest, rent personlig, er at noe sånt overhodet kan skje. At et barn faller gjennom alle sikkerhetsnett som skal beskytte det mot skadelige omsorgspersoner og oppvektsvilkår, eller hva jeg skal kalle det. Det jeg etterlyser er ikke å fordele skyld til konkrete instanser eller fagpersoner, men heller en slags diskusjon rundt hva som beskytter barn i slike tilfeller, eventuelt hvilke "mekanismer" som gjør at dette er mulig. Selv om alle instanser isolert sett har gjort det man kan vente, så syns jeg det er en mer enn betimelig diskusjon. Endret 6. mars 2018 av Søgni 22
Alivamale Skrevet 6. mars 2018 #2129 Skrevet 6. mars 2018 7 minutter siden, Søgni skrev: Det meste jeg tenker om denne saken er allerede sagt. Etter hvert som rettssaken utvikler seg, jo mer skrekkelig blir det. Men jeg er enig i at det er helt greit og legitimt å stille spørsmål rundt hvordan dette kunne skje, og samtidig vende blikket ut fra kun mora. Ikke fordi det er skolens skyld, barnevernets skyld, helsevesenets skyld,naboers skyld, eller noen andre enn moras skyld. Men fordi det som skremmer meg mest, rent personlig, er at noe sånt overhodet kan skje. At et barn faller gjennom alle sikkerhetsnett som skal beskytte det mot skadelige omsorgspersoner og oppvektsvilkår, eller hva jeg skal kalle det. Det jeg etterlyser er ikke å fordele skyld til konkrete instanser eller fagpersoner, men heller en slags diskusjon rundt hva som beskytter barn i slike tilfeller, eventuelt hvilke "mekanismer" som gjør at dette er mulig. Selv om alle instanser isolert sett har gjort det man kan vente, så syns jeg det er en mer enn betimelig diskusjon. Enig. 1
Vampen Skrevet 6. mars 2018 #2130 Skrevet 6. mars 2018 26 minutter siden, Alivamale skrev: Men skolene har ikke identifisert det som muligens har vært hovedproblemet og meldt fra til bv. En rektor beskriver en svært kontrollerende mor, men har ikke innsett at barnets problemer kan ha sin årsak i hjemmesituasjonen? Det er tiltalte som har ansvaret i denne saken, men andre voksne kunne tatt grep før det endte slik. I etterpåklokskapens navn, med all info som kommer ut nå, så er det enkelt å se. Realiteten har nok vært en annen underveis. Skolen må forholde seg til det de kan se i skolehverdagen, samt det de blir fortalt. Det har vært episoder de har reagert på, men alle tre skolene meldte også at de har hatt inntrykk av at moren ønsket datterens beste, at kommunikasjon var grei og at moren sørget for at datteren fikk hjelp. Samtidig har de en elev som er «vanskelig å komme inn på», aka ikke gir noen særlige opplysninger selv, som fungerer godt faglig, har venner, får tilsynelatende helsehjelp og som de forsøker å lage tiltak rundt mtp både spising og påstandene om mobbing. Mange av tingene de har reagert på er heller ikke uvanlig. Man sitter med en del av bildet, og da kan helheten være vanskelig å få tak i. Skolene har også meldt til BV når det har vært episoder som de har oppfattet som bekymringsverdige og som ligger utenfor normen. Når man jobber i skolen kommer man borti et helt spekter av foreldre. Fra de suverene, til de hvor det er opplagte problemer. De fleste faller et sted i midten, og det er mye av det skolene nok har oppfattet her som er ting man bør og må jobbe med, uten at det nødvendigvis får en til å tenke bekymringsmelding, mishandling eller omsorgssvikt. Realiteten er nok at skolene har gjort det de kunne, basert på den infoen de har hatt tilgjengelig. 25
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2131 Skrevet 6. mars 2018 Jepp, skal jeg være ærlig har nok skolene hun har gått på gjort mer enn hva enkelte andre ville gjort. Det er jo mildt sagt varierende hvor alvorlig skoler tar ulike problemstillinger rundt elever. Denne saken belyser for alvor, som andre også har nevnt, hvordan instanser reagerer når omsorgsperson er ressurssterk. BV f.eks. hvordan håndterer de saker som ikke omfatter åpenbar neglisjering? Det saken er mer diffus. Nå har vi i hvertfall sett at et resultat av et sånt tilfelle. Anonymkode: 985c3...f18 3
Vampen Skrevet 6. mars 2018 #2132 Skrevet 6. mars 2018 Jeg tror fortsatt dette handler mer om tilsynelatende å være villig til å ta i mot hjelp, følge opp barnet og ønske dets beste, enn ressurssterk vs ressurssvak. Og i dag kommer det jo også fram at alle tre skolene i det store og det hele har oppfattet mor slik. De visste ikke de tingene vi vet i dag. 11
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2133 Skrevet 6. mars 2018 Anbefaler at alle leser Budstikka sin rapportering av dagen i retten: https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjefcnwmx000109ejlrtg9mfb?mode=static Her kommer det fram fra flere personer at de opplevde tiltalte som ressurssterk og deltakende i en lengre periode. Hun har stilt ulike krav, noen spesielle men ikke ulovlige på noe vis. Tiltalte er i dialog med skolene og gir også beskjed om planlagte bytter/flyttinger. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Ansatte på skoler møter mange ulike foreldre. Man anmelder ikke foreldre fordi de oppleves som veldig involverte eller "too much", med mindre utsagn og eller handlinger er urovekkende etc. Fra skolene sin side har det blitt arrangert spisegrupper, det har vært fokus på klassesammensetninger og til og med hvilke elever som oppholder seg i ulike klasserom. Det er ikke gjort nok for avdøde, men jeg kan ikke se at manglene ligger hos skolens ansatte (basert på avisoppslag og referat fra retten). Anonymkode: 4319d...7a6 28
Anglofil Skrevet 6. mars 2018 #2134 Skrevet 6. mars 2018 (endret) Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt, persondebatt, omtale av mindreårig/barn, personangrep, nedsettende og injurierende utsagn, identifisering av privatpersoner og avsporinger, samt svar til dette. Tråden åpnes igjen. Yvonne (mod) Endret 6. mars 2018 av Yvonne 4
Gjest Carol80 Skrevet 6. mars 2018 #2135 Skrevet 6. mars 2018 https://www.tv2.no/nyheter/9723527/ Utdrag fra SMS utvekslingen mellom mor og datter som skulle foregått den 31/12. Virker som det er mye av den samme ordlyden, mye bruk av utropstegn.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2136 Skrevet 6. mars 2018 1 minutt siden, Carol80 skrev: https://www.tv2.no/nyheter/9723527/ Utdrag fra SMS utvekslingen mellom mor og datter som skulle foregått den 31/12. Virker som det er mye av den samme ordlyden, mye bruk av utropstegn. Merkelig dialog. Anonymkode: 45eb5...034 9
Eira. Skrevet 6. mars 2018 #2137 Skrevet 6. mars 2018 Bet meg spesielt merket til dette utsagnet fra rådgiveren ved ungdomsskolen Angelica begynte på: "I politiavhør skal rådgiveren ha sagt at det virket som om tiltalte ønsket å ha datteren for seg selv." (Hentet fra: https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjefcnwmx000109ejlrtg9mfb?mode=static) 9
moroklompen Skrevet 6. mars 2018 #2138 Skrevet 6. mars 2018 (endret) 2 timer siden, chisandra skrev: Jeg har en mistanke om at mange rundt mor/datter har slått seg til ro med at lege-faren til mor holdt overoppsyn. Jeg syntes det er svært merkelig at ikke lege bestefaren har vært der en eneste gang mellom september og nyttår. Noen som har lest noe om bestemoren skal vitne i rettssaken? Endret 6. mars 2018 av moroklompen 16
Eira. Skrevet 6. mars 2018 #2139 Skrevet 6. mars 2018 7 minutter siden, Carol80 skrev: https://www.tv2.no/nyheter/9723527/ Utdrag fra SMS utvekslingen mellom mor og datter som skulle foregått den 31/12. Virker som det er mye av den samme ordlyden, mye bruk av utropstegn. Uavhengig av om SMSene er skrevet kun av tiltalte eller ikke, viser jo tiltalte at hun er helt klar over hvor utrolig underernært datteren var. Hun har helt tydelig forstått alvorlighetsgraden av datterens tilstand, som hun nå nekter for. Dette beviser hun jo så tydelig ved å be A om å bli liggende i sengen, fordi det er fare for nakkebrudd og hjerteinfarkt dersom hun reiser seg (kilde: https://www.tv2.no/nyheter/9723527/). 28
WubWub Skrevet 6. mars 2018 #2140 Skrevet 6. mars 2018 13 minutter siden, Carol80 skrev: https://www.tv2.no/nyheter/9723527/ Utdrag fra SMS utvekslingen mellom mor og datter som skulle foregått den 31/12. Virker som det er mye av den samme ordlyden, mye bruk av utropstegn. Uansett om dialogen er fabrikert eller ikke så viser jo dette at moren hadde stor forståelse for at datteren svevde i livsfare så her forsvinner jo hovedpåstanden fra mor om at "hun visste ikke at datteren var i fare" 24
Fremhevede innlegg