AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2041 Skrevet 6. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bugge er en kvinne. Enig i at spørsmålene grenser til absurde. Anonymkode: 45eb5...034 Takk, blander dem! Anonymkode: 1df39...e2a 1
Ulzzang Skrevet 6. mars 2018 #2042 Skrevet 6. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bugge er en kvinne. Enig i at spørsmålene grenser til absurde. Anonymkode: 45eb5...034 De var bare idiotiske, hva hun mener er et skikkelig tiltak er irrelevant i denne saken. Hun er ikke noe ekspert på spyseforstyrrelser 8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2043 Skrevet 6. mars 2018 Akkurat nå, Ulzzang skrev: De var bare idiotiske, hva hun mener er et skikkelig tiltak er irrelevant i denne saken. Hun er ikke noe ekspert på spyseforstyrrelser Den andre forsvareren spurte jo lydmannen om han har jobbet med saker der anorektikere var en del av saken. Det er jo helt hinsides absurd. Skal det forandre hvordan lysbrytere høres ut, hvordan glidelås kan forveksles med annet osv? Nå fremstår de bare som dumme. Beklager. Anonymkode: 45eb5...034 27
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2044 Skrevet 6. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den andre forsvareren spurte jo lydmannen om han har jobbet med saker der anorektikere var en del av saken. Det er jo helt hinsides absurd. Skal det forandre hvordan lysbrytere høres ut, hvordan glidelås kan forveksles med annet osv? Nå fremstår de bare som dumme. Beklager. Anonymkode: 45eb5...034 Forsvaret virker desperat... og vi er enda bare i begynnelsen på saken.... Anonymkode: 51273...43c 21
Alivamale Skrevet 6. mars 2018 #2045 Skrevet 6. mars 2018 Er det noen her inne som vet om det er vanlig å lage «spisegrupper» på skoler, når man har barn med mistenkt anoreksi? 1
Gjest Bøff Eløff Skrevet 6. mars 2018 #2046 Skrevet 6. mars 2018 Akkurat nå, Alivamale skrev: Er det noen her inne som vet om det er vanlig å lage «spisegrupper» på skoler, når man har barn med mistenkt anoreksi? Ja, det er vanlig å lage spisegrupper på skolen når barnet ikke ønsker å spise på skolen. Min personlige erfaring er da at barnet kan velge ganske fritt selv hvem og hvor man skal spise, og at det tilrettelegges etter beste evne.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2047 Skrevet 6. mars 2018 1 minutt siden, Alivamale skrev: Er det noen her inne som vet om det er vanlig å lage «spisegrupper» på skoler, når man har barn med mistenkt anoreksi? Ja, dette har jeg vært borti. Jobber på psykiatrisk avdeling for ungdom, og har hatt et titalls anoreksipasienter. Dette tiltaket blir av og til brukt i tilbakeførsel fra avdeling til hjemmet for å oppnå en tryggere overgang for barnet. Anonymkode: efaf1...502 8
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2048 Skrevet 6. mars 2018 Hvordan er egentig slike spisegrupper organisert? Anonymkode: 1c8ce...74f 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2049 Skrevet 6. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan er egentig slike spisegrupper organisert? Anonymkode: 1c8ce...74f Nå kan jeg selvsagt ikke svare for hvordan ulike skoler praktiserer dette, men ofte er det en liten gruppe elever i ungdommens klasse som vedkommende føler seg trygg og komfortabel med. De har et eget rom for seg selv under matpausen og det skal være en lærer/miljøterapeut til stede for å sikre inntak av næring. Etterhvert eksponeres ungdommen mer og mer for normaliserte spisesituasjoner. Anonymkode: efaf1...502 6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2050 Skrevet 6. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå kan jeg selvsagt ikke svare for hvordan ulike skoler praktiserer dette, men ofte er det en liten gruppe elever i ungdommens klasse som vedkommende føler seg trygg og komfortabel med. De har et eget rom for seg selv under matpausen og det skal være en lærer/miljøterapeut til stede for å sikre inntak av næring. Etterhvert eksponeres ungdommen mer og mer for normaliserte spisesituasjoner. Anonymkode: efaf1...502 Takk for svar Anonymkode: 1c8ce...74f 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2051 Skrevet 6. mars 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den andre forsvareren spurte jo lydmannen om han har jobbet med saker der anorektikere var en del av saken. Det er jo helt hinsides absurd. Skal det forandre hvordan lysbrytere høres ut, hvordan glidelås kan forveksles med annet osv? Nå fremstår de bare som dumme. Beklager. Anonymkode: 45eb5...034 Regner med at disse spørsmålene var for å poengtere senere at lydene av HLR utført på en normalvektig person kan gi andre lyder enn på en undervektig person. At de på et eller annet vis mener at kompresjoner ikke ville kunne høres på et menneske som er så undervektig. Uansett viser det hvor lite de har å komme med til forsvar. Anonymkode: c66e7...29e 15
Gjest Tutte Skrevet 6. mars 2018 #2052 Skrevet 6. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Oh shit. Dette kommer på et tidspunkt hvor jenta iflg rapporten allerede er død. Jeg skal ikke skrive hva jeg tenker, da blir det bare slettet pga spekulasjoner, men wow. Anonymkode: 3e1ba...9db Uff ja, det er bare så åpenlyst hva det er. Ingen vits å spekulere engang, alle skjønner hva dette er. Helt tragisk. Og her skal forsvareren ha det til at hun i så fall er sinnsforvirret hvis det er tilfelle at hun har skrevet sms selv. Snakk om å bruke alt man kan. Er det mulig.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2053 Skrevet 6. mars 2018 Om en tar utgangspunkt i at A hadde anoreksi, så bør folk være klar over at de fleste eksperter i dag mener at sykdommen sitter i genen. At det er noe galt med hjernen. Noen kan ha genene uten å bli syk, noen blir det. Altså er det er fåtall mennesker som er genetisk disponert for å få sykdommen, slik det også er med autisme, Alzheimer o.l. Forskjellen ligger i at det som regel må en trigger til for at sykdommen skal bli aktiv og en utvikler symptomer. Det kan som moren påstår være på grunn av mobbing, men det alene er som regel ikke nok. Det er ikke sånn at en lett kan finne den ene kommentaren som utløste det hele, det er mye mer komplisert. Å lete etter årsaker har ingen effekt på behandlingen, det spiller ingen rolle hva som har skjedd, det som er viktig er pasienten i dag. For de som sier det ofte handler om kontroll, jo på en måte stemmer det. Men det er sykdommen som er det som kontroller mennesket, ikke mennesket som kontrollerer sykdommen. For å bli frisk må en behandle sykdommen i hjernen, en måte faktisk veldig ofte tvangsfore den syke. Det er brutalt for pasienten og de rundt. Pasienten vil hate sine foreldre og behandlere, men det er sykdommen som snakker. De må lære hjernen å spise og håndtere mat og følelser på nytt. Ingen velger å bli syk selv, derfor hjelper det heller ikke å be pasienten om å ta seg sammen eller gi de skyldfølelse. https://anorexiafamily.com/parents-guide-causes-of-anorexia/ https://anorexiafamily.com/treatment-anorexia-refeeding-therapy/ https://www.nice.org.uk/guidance/ng69/chapter/Recommendations#treating-anorexia-nervosa Anonymkode: 3cf03...08f 6
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #2054 Skrevet 6. mars 2018 Jeg har ikke mye kunnskap om rettssystemet, og da spesielt ikke forsvarerens rolle. Likevel har jeg bestandig trodd at forsvareren skal sørge for at rettssaken blir "fair" for tiltalte og tale for tiltaltes sak. I denne saken synes jeg derimot at forsvarerne stiller rare og noe litt irrelevante spørsmål, griper etter halmstrå, forsøker å utsette, få mor til å bli observert på nytt, og andre småting som jeg reagerer på. Er dette normalt? Forsvarerne må jo også kunne se at noen ting som blir sagt av mor er litt "fishy"? Anonymkode: 5eb63...652 14
Alivamale Skrevet 6. mars 2018 #2055 Skrevet 6. mars 2018 3 minutter siden, Bøff Eløff skrev: Ja, det er vanlig å lage spisegrupper på skolen når barnet ikke ønsker å spise på skolen. Min personlige erfaring er da at barnet kan velge ganske fritt selv hvem og hvor man skal spise, og at det tilrettelegges etter beste evne. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, dette har jeg vært borti. Jobber på psykiatrisk avdeling for ungdom, og har hatt et titalls anoreksipasienter. Dette tiltaket blir av og til brukt i tilbakeførsel fra avdeling til hjemmet for å oppnå en tryggere overgang for barnet. Anonymkode: efaf1...502 Men hjelper det? Det hjelper at vedkommende spiser, men h*n har tydeligvis fortsatt et stort problem. At Anita, Bente og Anette kan være med når jeg spiser løser problemet? Jeg spør av genuin interesse, jeg har hatt anoreksi i ungdomsalder og som voksen, og vet at alle er ulike. Dersom ikke jeg kan spise med Kari, Turid og Nora tilstede, har jeg jo fremdeles problemer. 1
Gjest Tutte Skrevet 6. mars 2018 #2056 Skrevet 6. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke mye kunnskap om rettssystemet, og da spesielt ikke forsvarerens rolle. Likevel har jeg bestandig trodd at forsvareren skal sørge for at rettssaken blir "fair" for tiltalte og tale for tiltaltes sak. I denne saken synes jeg derimot at forsvarerne stiller rare og noe litt irrelevante spørsmål, griper etter halmstrå, forsøker å utsette, få mor til å bli observert på nytt, og andre småting som jeg reagerer på. Er dette normalt? Forsvarerne må jo også kunne se at noen ting som blir sagt av mor er litt "fishy"? Anonymkode: 5eb63...652 Har tenkt det samme.
Ulzzang Skrevet 6. mars 2018 #2057 Skrevet 6. mars 2018 6 minutter siden, Alivamale skrev: Men hjelper det? Det hjelper at vedkommende spiser, men h*n har tydeligvis fortsatt et stort problem. At Anita, Bente og Anette kan være med når jeg spiser løser problemet? Jeg spør av genuin interesse, jeg har hatt anoreksi i ungdomsalder og som voksen, og vet at alle er ulike. Dersom ikke jeg kan spise med Kari, Turid og Nora tilstede, har jeg jo fremdeles problemer. Her prøve skolen bare å bidra med det de kan. Det er en selvfølge at mor skal følge opp dette hjemme også og ta med datter til behandler. Det er ikke skolens ansvar å gjøre jenta frisk men de kan tilrettelegge 6
Alivamale Skrevet 6. mars 2018 #2058 Skrevet 6. mars 2018 Akkurat nå, Ulzzang skrev: Her prøve skolen bare å bidra med det de kan. Det er en selvfølge at mor skal følge opp dette hjemme også og ta med datter til behandler. Det er ikke skolens ansvar å gjøre jenta frisk men de kan tilrettelegge Men hvorfor har ikke skolen meldt mor til bv? 1
Purple Basil Skrevet 6. mars 2018 #2059 Skrevet 6. mars 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier ikke sette for å forsvare mors handlinger. Men det burde være mulig å ha to tanker i hodet samtidig! Og hvis man leser de ting som har kommet frem i avisartikler som har intervjuet lokalsamfunnet og disse mødrene av A sine venner, så må jeg bare si at den tafattheten de har vist i å IKKe varsle bv med sine bekymringer om et barn som ikke hadde det bra, står i sterk kontrast til det engasjementet de har lagt ned i å få frem at deres søstre ble uthengt som mordere osv. «å sladre» seg imellom uten at noen faktisk forstår at man Har en hjelpeplikt og en plikt til å varsle om det er ring som skurrer, er Nok desverre regelen heller enn unntaket. Og som den ene moren sa; «jeg følte ikke jeg kunne varsle anonymt, så da lot jeg det være», er et veldig godt eksempel på hvordan man rasjonaliserer bort det man innerst inne vet. Som regel gjør folk det for å unngå ubehageligheter. Jeg har en jobb som har lært meg at det ikke finnes grenser for hva mennesker er istand til Å gjøre med hverandre ( og med dyr). Det er kanskje på tide at man får en opplysningskampanjer der holdningene våre bevisstgjøres bedre i forhold til hvilke kanaler som fins for å beskytte de i samfunnet som er prisgitt andres omsorg og derfor ikke kan forsvare seg selv. jeg sier som sagt ikke at mor er uten skyld. Set bar overhode ikke poenget mitt. Jeg sier bare at det sjokkerer meg at så mange mennesker har klart å rasjonalisere vekk hendelse etter hendelse uten å overhode konsultere f. Ex bv angående adferd som helt klart avviker fra normalt hos en mor. Anonymkode: 37999...62f Veldig godt innlegg! Og jeg er helt enig med deg! Det finnes ingen unnskyldninger for å ikke melde ifra, vi har alle en plikt til å melde til bv dersom vi er bekymret for et barn! 6
Gjest supernova_87 Skrevet 6. mars 2018 #2060 Skrevet 6. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For de som sier det ofte handler om kontroll, jo på en måte stemmer det. Men det er sykdommen som er det som kontroller mennesket, ikke mennesket som kontrollerer sykdommen. For å bli frisk må en behandle sykdommen i hjernen, en måte faktisk veldig ofte tvangsfore den syke. Det er brutalt for pasienten og de rundt. Pasienten vil hate sine foreldre og behandlere, men det er sykdommen som snakker. De må lære hjernen å spise og håndtere mat og følelser på nytt. Ingen velger å bli syk selv, derfor hjelper det heller ikke å be pasienten om å ta seg sammen eller gi de skyldfølelse. https://anorexiafamily.com/parents-guide-causes-of-anorexia/ https://anorexiafamily.com/treatment-anorexia-refeeding-therapy/ https://www.nice.org.uk/guidance/ng69/chapter/Recommendations#treating-anorexia-nervosa Anonymkode: 3cf03...08f Det at det handler om kontroll og den sykes ønske om kontroll, og behov for å ta kontroll betyr jo ikke at den syke kontrollerer sykdommen. Men at de prøver å kontrollere noe i livet sitt. Det er selve ideen om kontroll som er problematisk. Å forsøke å kontrollere et liv som er ukontrollerbart er fånyttes. Å akseptere omgivelser og traumer som smertefulle og vanskelige og gi slipp på behovet for kontroll som mestringsstrategi på et ukontrollerbart liv kan hjelpe. Det samme er vel problemet med tvangshandlinger. Det handler igjen om kontroll. Men på samme måte som man alltids kan gjennomgå sikkerhetsatferden/kontrollatferden en gang til (og en gang til og en gang til) og utvide inngripen det har på livet ens kan en også spise enda mindre, og enda mindre og enda mindre. Behovet for kontroll baller på seg. Hver gang man gir etter for tanken om å gjøre sånn eller sånn for å dempe uroen vokser problemet. Dersom problemet også handler om vanskeligheter med å håndtere/ha plass til egne følelser kan det tenkes at å hjelpe barnet med dette er viktig. Og da også kanskje se på hva det er som gjør at barnets følelser blir undertrykket. I mor-barn relasjoner med stor grad av overinvolvering får ikke barnet ro til å finne trygghet i seg selv. Livet blir et veldig usikkert prosjekt. Uro skaper behov for kontroll.
Fremhevede innlegg