Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest supernova_87
Skrevet
1 minutt siden, Vera skrev:

Veldig enig i det du skriver, jeg syns dog det er viktig å understreke at et barn KAN oppleve skjult mobbing, hvorpå feks skolen benekter dette fordi det ikke kommer frem på mobbeundersøkelser og konfrontasjoner med såkalte mobbere. Som du sier, at det KAN være andre underliggende årsaker som gjør at et barn føler seg mobbet er et svært viktig moment! Spesielt i saker hvor skolen har gjort sitt ytterste for å komme til bunns i «mobbingen». 

Ja, men samtidig kan jeg skjønne at man til slutt blir paranoid (fra den som blir mobbet sitt perspektiv) om dette skjer over lengre tid, og blir benektet. 

Ja, jeg kan ikke si noe om denne saken, da de som har vitnet fremstår troverdige og som har satt inn tiltak og gjort det de skal. Men det finnes råtne epler overalt og jeg har selv erfaring med manglende vilje til å se mobbing hos voksne i skolen. 

Uavhengig av om mobbingen er skjult eller man opplever den selv der den objektivt ikke finnes (f.eks fordi man ikke mestrer det pykososiale godt nok som følge f.eks av en overinvolvert mor som gjør relasjoner til jevngamle mer utfordrende) så vil det å oppleve trygghet i andre relasjoner og på andre arenaer gi motsrandsdyktighet. Å utsettes for utrygge miljø i ALLE miljøene man er i er åpenbart en større belastning enn ETT utrygt miljø. Gode søskenrelasjoner, mestring i stallen eller en spesiell bestemor på Gjøvik gjør mobbing (reell/opplevd) til et mer håndterlig problem. Overfokus på problemområder kan igjen være destruktivt. 

Videoannonse
Annonse
Gjest chisandra
Skrevet

Etterhvert som vitnene snakker i dag, går det for alvor opp for meg hvor god og presis den artikkelen (Da Lommedalen mistet en av sine) i Budstikka egentlig er.

AnonymBruker
Skrevet

Nå som representant fra den tredje skolen vitner viser det seg det også sto i Budstikka at alle skolene har strekt seg langt og gjerne litt mer for å være imøtekommende. Kritikken har vært på formaliteter. Skole en og to var i kontakt med Barnevernet.  Ved skole tre var avdøde ikke veldig lenge.   
Hva mer kan man forvente av en skole ? 

Anonymkode: 817fa...7b6

• Liker 24
Skrevet
2 timer siden, Rainstorm skrev:

Det at det handler om kontroll og den sykes ønske om kontroll, og behov for å ta kontroll betyr jo ikke at den syke kontrollerer sykdommen. Men at de prøver å kontrollere noe i livet sitt. Det er selve ideen om kontroll som er problematisk. Å forsøke å kontrollere et liv som er ukontrollerbart er fånyttes. Å akseptere omgivelser og traumer som smertefulle og vanskelige og gi slipp på behovet for kontroll som mestringsstrategi på et ukontrollerbart liv kan hjelpe. Det samme er vel problemet med tvangshandlinger. Det handler igjen om kontroll. Men på samme måte som man alltids kan gjennomgå sikkerhetsatferden/kontrollatferden en gang til (og en gang til og en gang til) og utvide inngripen det har på livet ens kan en også spise enda mindre, og enda mindre og enda mindre. Behovet for kontroll baller på seg. Hver gang man gir etter for tanken om å gjøre sånn eller sånn for å dempe uroen vokser problemet. 

Dersom problemet også handler om vanskeligheter med å håndtere/ha plass til egne følelser kan det tenkes at å hjelpe barnet med dette er viktig. Og da også kanskje se på hva det er som gjør at barnets følelser blir undertrykket. 

I mor-barn relasjoner med stor grad av overinvolvering får ikke barnet ro til å finne trygghet i seg selv. Livet blir et veldig usikkert prosjekt.  Uro skaper behov for kontroll. 

Veldig godt skrevet innlegg. Det er dette her jeg også prøvde å få fram i mine tidligere innlegg. Så altså ønsket jeg å forsvare Angelica, som antagelig aldri fikk ro til å finne trygghet i seg selv pga overinvolvert mor - jeg forsøkte ikke å legge skyld på henne, som det ble sagt av en bruker.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvem skal vitne i morgen? Noen som vet?

Anonymkode: 45eb5...034

• Liker 1
Skrevet
Sitat

15:07

Hun forteller at skolens helsesøster gjennomfører oppstartssamtaler med alle elever på 8.trinn. Tiltalte skulle ha ringt helsesøster og bedt henne vente med å snakke med Angelica.

...

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Hun opptrer ikke oppmuntrende i forhold til datteren slik en mor vanligvis vil gjøre i et behandlingsforløp.  

"Moren forteller at hun og datteren måtte spise sammen med behandlere. Det ble tatt tiden på spisingen, og hvis jenta ikke fikk i seg maten på 20 minutter, måtte hun drikke en type energidrikk, ifølge moren.

- Det var et helt forferdelig opphold. Det satte helt skrekken i Angelica og i meg også, sier moren om behandlingen på sykehus."

Anonymkode: 35098...0c5

Innlegget er redigert for spekulasjoner.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Alivamale skrev:

Takk for oppklaringen. Men jeg har ikke full innsikt i sykdommen selv om jeg har hatt den selv. Jeg reagerte på din kategoriske fremstilling av mennesker med evt anoreksi og årsakene til det. 

Hele poenget med innlegget mitt var egentlig å nyansere det meget kategoriske innlegget om ren genetikk.. Nettopp for å poengtere at generalisering ofte ikke stemmer. Men det kom kanskje ikke så klart frem. Fint vi fikk oppklart det! 

Anonymkode: efaf1...502

• Liker 1
Skrevet
Sitat

-Jeg er ikke lege, men siden vi visste at hun hadde vært i hjelpeapparatet for dette. Vi la ikke merke til noe som skulle tilsi at hun ikke spiste på den tiden. Hun spiste vanlig på skolen, svarer hun.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

-Hun spiste vanlig på skolen. 

Anonymkode: af65c...d63

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Hun ble tynnere når hun var sammen med mor. Tre måneder alene med mor førte til at hun sultet ihjel. 

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet (endret)

For å supplere det jeg har skrevet tidligere om den genetiske årsaken til anoreksi. Forskning fra 2002: 

"Anorexia and bulimia are considered disorders that are psychosocial in origin," Kaye says. "Recently, there's been accumulating evidence for contributory biological, family and genetic components. I suspect we're going down the path we did with schizophrenia and autism 20 years ago"--that is, that anorexia, like these other psychiatric disorders, appears to have genetic susceptibilities. http://www.apa.org/monitor/mar02/genetic.aspx

Fra 2017:

"Anorexia nervosa was significantly genetically correlated with neuroticism and schizophrenia, supporting the idea that anorexia is indeed a psychiatric illness."

"But, unexpectedly, we also found strong genetic correlations with various metabolic features including body composition (BMI) and insulin-glucose metabolism. This finding encourages us to look more deeply at how metabolic factors increase the risk for anorexia nervosa," Bulik said.

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/05/170512081332.htm

Grunnen til at jeg vil få fram dette er fordi det er for lett å bare skylde på mor eller eventuelle mobbere. At det er noe som gjør enkelte genetisk disponert for anoreksi gjør det heller ikke mindre komplisert. Det jeg selv tror er at de som da er gentisk disponert for dette, vil da utvikle anoreksi som en metode for å håndtere ytre påkjenninger(mobbing, traumer, mishandling, ekstremt stress osv). De som ikke har dette vil håndtere de ytte påkjenningene på en annen måte. Noen klarer seg fint, noen får angstproblematikk, noen tyr til alkohol, noen til narkotika, alt utifra hva de er disponert til å gjøre.

Anonymkode: 3cf03...08f

Innlegget er ryddet for spekulasjoner.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 5
Skrevet

Herregud, blir jo sjukere og sjukere.

• Liker 6
Skrevet

Er det forsvarernes oppgaver å bedømme hva som er ordentlige tiltak?

F8AFEC39-A0BB-48CA-93F8-503730E5B9DD.png

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Er det forsvarernes oppgaver å bedømme hva som er ordentlige tiltak?

F8AFEC39-A0BB-48CA-93F8-503730E5B9DD.png

Forsvarerne prøver vel å underbygge morens forklaring om at det er alle andres feil at datteren døde. 

Anonymkode: 35098...0c5

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Noen Som vet hvem som skal vitne i morgen?

Anonymkode: 11015...c25

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært veldig spent på hva ansatte ved de tre skolene hadde å si, og etter i dag har jeg vel egentlig fått bekreftet inntrykket jeg allerede hadde. At skolene stort sett har gjort det man kan forvente av dem. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Vampen skrev:

Jeg har vært veldig spent på hva ansatte ved de tre skolene hadde å si, og etter i dag har jeg vel egentlig fått bekreftet inntrykket jeg allerede hadde. At skolene stort sett har gjort det man kan forvente av dem. 

Det har strukket seg langt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Rainstorm skrev:

Ja, barnets opplevelse av mobbing skal tas på alvor. Men et barn kan jo også oppleve mobbing der det ikke er noen mobbing. Trygge barn tar ting mindre ille opp og har mer motstandskraft mot erting. En ekkel følelse er åpenbart en ekkel følelse som skal tas på alvor, men barn som er utrygge kan oppleve fiendtlighet selv der det ikke er noe. En følelse av isolasjon og ensomhet som kommer av tilknytnignsvansker er jo lik den som kommer av faktisk utestenging. Et barn kan ikke vite hvor følelsen kommer fra. 

Dette er noe av det beste jeg noensinne har lest på KG.

Anonymkode: b9fc4...9dc

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det har strukket seg langt. 

Absolutt! Her er det flere tiltak som vitner om at skolene har gjort tiltak som ikke akkurat er normen, nettopp for å møte mor og skape en god skolehverdag. Så at mor hevder at skolene ikke har gjort noe, er fullstendig skivebom. 

• Liker 19
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...