Gå til innhold

Prøverør 2017


FlyBabe

Anbefalte innlegg

Samme her.. jeg gikk på sprøyter i 16 dager.
Jeg er forressten på IKM i dag. Ingen tegn til mens.. tok en test i går, den var negativ. Og jeg har ikke testdag før i morgen, men mistet litt motet etter testen i går..
Fortsatt sjans for positiv i morgen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, PecanPie said:

Hei,

jeg har også endometriose, og i januar sender vi inn søknad om ivf. Etter drøy seks år uten at noe skjer, kjennes det ganske sprøtt. 

Ang. endoen er jeg heldig, og opplever ikke så mye smerter, kun periodevis. Har en endocyste på den egen eggstokken, som skaper litt ubehag nå og da. Periodevis sliter jeg med å stå i jobb pga mensrelaterte smerter. Samtidig er jeg glad for at det ikke er verre. Er medlem i en endo-gruppe på Facebook, og der er det folk som virkelig sliter med smerter. Setter stor pris på at jeg ikke er DER...

Når det gjelder jobb er sjefen min allerede informert, om enn noe ufrivillig fra min side. Samboeren og jeg jobber på samme plass, og har 40-50 kolleger. Alle kjenner alle, og når begge to har "velferdspermisjon" med grunn "lege" på permisjonssøknaden, er det ganske tydelig for de som leser søknadsskjemaene at noe er på gang. Jeg har trua på at åpenheten kommer oss til gode! 

Masse lykke til, vi sees nok i 2018-tråden! :) 

Spennende! Lykke til med søknaden, håper det går kjapt. For meg har det vel gått 3 mnd fra søknad til første samtale. 

Jeg sliter en del med endemetriosen nå som jeg vet hva det er. Ekstrem trøtthet, svimmelhet, migrener og mye smerter. Blir interessant å se om stimulering gjør ting værre eller bedre siden det tydeligvis er et hormonhelvete der inne allerede. Virket ikke som om legene trodde det spilte noen som helst rolle for resultatet uansett. 

Lykke til, vi sees nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, unicorn95 skrev:

Samme her.. jeg gikk på sprøyter i 16 dager.
Jeg er forressten på IKM i dag. Ingen tegn til mens.. tok en test i går, den var negativ. Og jeg har ikke testdag før i morgen, men mistet litt motet etter testen i går..
Fortsatt sjans for positiv i morgen? 

Fortsatt sjanse for det ja! Deler link til en statistikk som hvor forskjellig HCG-nivået kan være hos forskjellige kvinner. Dette er basert på tall fra kvinner som alle har hørt hjertelyd senere. http://www.betabase.info/chart/basic/single

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Poppsilopp skrev:

Fortsatt sjanse for det ja! Deler link til en statistikk som hvor forskjellig HCG-nivået kan være hos forskjellige kvinner. Dette er basert på tall fra kvinner som alle har hørt hjertelyd senere. http://www.betabase.info/chart/basic/single

Takk for svar!! Rart hvor forskjellige vi er, og godt er jo det :)
Jeg har hatt en form for menssmerter, stikkinger i sidene idag, ikke kjent ved IKM tidligere, da har mens kommet uten forvarsel.
Krysser fingrene for positivt svar i morgen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ! Det er mange! Jeg skal til første forsøk før jul. Tenker positivt men må være klar over at det kanskje ikke går og må prøve flere ganger... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, lillemor87 said:

På Riksen sa de til meg at det gjaldt 60 % av IVF-pasientene.

Det er en vanvittig høy prosent, men det stemmer jo med at det tar så lang tid å få diagnosen. Hvis det i gjennomsnitt tar 10 år å få diagnosen er jo de fleste kanskje klare til å få barn for lengst og begynner først å stille spørsmål når det ikke går. De aller fleste kvinner tenker jo at det «skal» gjøre vondt å ha mensen. 

 

5 minutes ago, Aaa08 said:

Å ! Det er mange! Jeg skal til første forsøk før jul. Tenker positivt men må være klar over at det kanskje ikke går og må prøve flere ganger... 

Lykke til! Tenker at det kan gå på første eller andre eller tredje eller åttende forsøk men det er jo store sjangser for at det går til slutt uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat blitt oppringt av ivf-laboratoriet og er litt forvirret. 6 av 12 egg ble befruktet. Noen som vet om det er mye eller lite? I tillegg får vi ikke vite om vi får egg på frys før i morgen, når de ser om de deler seg. Det er jo greit nok det, men hva hvis ingen av de deler seg? Blir innsettet avlyst da? 🤐

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Aaa08 skrev:

Mange med endometriose ser jeg. ..

Kvinnesykdommer er lite forsket på, så jeg vil tro mørketallene er store. Samtidig blir mange feildiagnostisert, fordi per nå er eneste sikre måte å diagnostisere på ved hjelp av kikhullsoperasjon. Som oftest kan man ikke se endo ved ultralyd. Selv tok jeg laparaskopi av andre årsaker i fjor, men gynekologen min mener at siden jeg ble operert på "feil" avdeling (kirurgisk i stedet for gynekologisk), så kan man ikke forvente at kirurgen kjenner igjen endo. Hun er helt sikker på at det er en endocyste hun ser på ultralyd. Hun er en anerkjent spesialst i kvinnesykdommer, så jeg velger å stole på henne, og tillegger en del av problemene med å bli gravid endoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Bezoar86 skrev:

Har akkurat blitt oppringt av ivf-laboratoriet og er litt forvirret. 6 av 12 egg ble befruktet. Noen som vet om det er mye eller lite? I tillegg får vi ikke vite om vi får egg på frys før i morgen, når de ser om de deler seg. Det er jo greit nok det, men hva hvis ingen av de deler seg? Blir innsettet avlyst da? 🤐

6 av 12 er ikke dårlig i hvert fall. Det kan godt hende noen av de 12 var umodne, og ikke kunne bli befruktet. Og 6 befruktede egg er et fint antall. Det er utrolig så forskjellig mengde egg man får ut, så det kan være veldig forvirrende å sammenligne med andre. Jeg fikk 6 ut, 4 befruktet og 2 delte seg riktig til innsett da jeg ble gravid. Innsettet blir avlyst hvis ingen deler seg rett, men det er veldig gode sjanser for at minst ett av dem gjør det, antagelig flere :) Lykke til! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Illy skrev:

6 av 12 er ikke dårlig i hvert fall. Det kan godt hende noen av de 12 var umodne, og ikke kunne bli befruktet. Og 6 befruktede egg er et fint antall. Det er utrolig så forskjellig mengde egg man får ut, så det kan være veldig forvirrende å sammenligne med andre. Jeg fikk 6 ut, 4 befruktet og 2 delte seg riktig til innsett da jeg ble gravid. Innsettet blir avlyst hvis ingen deler seg rett, men det er veldig gode sjanser for at minst ett av dem gjør det, antagelig flere :) Lykke til! 

Godt å høre! Tusen takk for svar 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, PecanPie skrev:

Kvinnesykdommer er lite forsket på, så jeg vil tro mørketallene er store. Samtidig blir mange feildiagnostisert, fordi per nå er eneste sikre måte å diagnostisere på ved hjelp av kikhullsoperasjon. Som oftest kan man ikke se endo ved ultralyd. Selv tok jeg laparaskopi av andre årsaker i fjor, men gynekologen min mener at siden jeg ble operert på "feil" avdeling (kirurgisk i stedet for gynekologisk), så kan man ikke forvente at kirurgen kjenner igjen endo. Hun er helt sikker på at det er en endocyste hun ser på ultralyd. Hun er en anerkjent spesialst i kvinnesykdommer, så jeg velger å stole på henne, og tillegger en del av problemene med å bli gravid endoen.

Hei. Jeg ble operert i 2016 for første gang. De brant bort endo flere steder. En av egglederne tett. Hadde mange plager siden operasjonen, så ble operert igjen på Ullevål i 2016 og der fant de ikke noe endo igjen og begge egglederne er åpne...  Har fortsatt alle plagene, smertefulle menstruasjoner osv... skjønner ikke noe av det. Men håper det blir ikke så vanskelig å bli gravid med ivf...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kirurgen min sa at det er liten sammenheng mellom hvor mye cyster og flekker de finner og smertene, man kan ha masse og ingen plager eller minimalt men full pakke med smerter. Men det er jo veldig positivt at det er gode suksess rater med IVF, det sies at det skal være bedre sjangser 6-12 måneder etter lap. Både gynekologen og kirurgen min var veldig bestemte på at IVF ville fungere. 

Men det er helt riktig som du sier @PecanPie det er altfor dårlig forsking på kvinnesykdommer. Det er nesten rart det ikke blir prioritert høyere når det må koste staten så utrolig mye penger årlig med dyre IVF behandlinger. Det er utrolig frustrerende at rådet de gir kvinner med endometriose er at de bør få barn i ung alder, men samtidig tar diagnosen for de fleste veldig lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Aaa08 said:

Er det din første forsøk @Wiley?

Jepp, prøvd i 4 år, fikk først diagnosen endometriose for 3 uker siden, har forsamtale om en måned. Så spørs det hva som skjer videre. Veldig deilig å kunne komme hit og lufte tanker litt, det blir jo mye spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser det er mange med Endometriose her, det har jeg også påvist etter lap i 2011. Fikk derfor komme raskt til IVF når mannen og jeg bestemte oss for å få barn. På papirene våre står det likevel årsak: uforklarlig kvinnelig faktor. Står det det hos dere også? Vet dere om det vil påvirke hvilken behandling og stimulering de velger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Miebie said:

Ser det er mange med Endometriose her, det har jeg også påvist etter lap i 2011. Fikk derfor komme raskt til IVF når mannen og jeg bestemte oss for å få barn. På papirene våre står det likevel årsak: uforklarlig kvinnelig faktor. Står det det hos dere også? Vet dere om det vil påvirke hvilken behandling og stimulering de velger?

Hos meg står det edometriose og infertilitet som to separate diagnoser. På søknadspapirene mine tror jeg det bare sto ufrivillig barnløshet, ukjent årsak. Aner ikke om det utgjør noen forskjell på behandlingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Bezoar86 said:

Har akkurat blitt oppringt av ivf-laboratoriet og er litt forvirret. 6 av 12 egg ble befruktet. Noen som vet om det er mye eller lite? I tillegg får vi ikke vite om vi får egg på frys før i morgen, når de ser om de deler seg. Det er jo greit nok det, men hva hvis ingen av de deler seg? Blir innsettet avlyst da? 🤐

Tror 50% befruktning er et relativt gjennomsnittlig resultat. Jeg har inntrykk av å ha lest her inne at jo flere egg ut jo større sannsynlighet for at færre prosentvis blir befruktet (alltid noen unntak på dette). Tror det forventes at ca 70% deler seg normalt og at ca 50% av disse igjen er av god nok kvalitet til innsett og eller frys.

For meg var det 9 egg ut 7 befruktet og 6 gode nok for innsett og frys. Dette var vist langt bedre enn man burde forvente så følte det var ganske flaks! Så gjenstår det å se om noen av de er gullegget🙂

Synes av en eller annen grunn ut i fra tråder jeg leser at de som sitter igjen med 1-2 egg oftest blir gravide så kvantitet er ikke alltid best😳

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Miebie skrev:

Tror 50% befruktning er et relativt gjennomsnittlig resultat. Jeg har inntrykk av å ha lest her inne at jo flere egg ut jo større sannsynlighet for at færre prosentvis blir befruktet (alltid noen unntak på dette). Tror det forventes at ca 70% deler seg normalt og at ca 50% av disse igjen er av god nok kvalitet til innsett og eller frys.

Interessant! Hvis det blir akkurat slik for meg vil det si at 4 vil ha delt seg i morgen og at jeg vil få 1-2 stk på frys. Vi får se 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...