AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #201 Skrevet 24. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da synes jeg du skal si det til fedrene til disse jentene i burkini. De velger nemlig ikke selv. At 12 år gamle jenter ikke vil sole seg toppløse har noe med mote å gjøre, ikke religion. Jeg ser ikke problemet. Du blander kortene. Anonymkode: 2a7e2...1a1 Når toppløshet har vært såpass vanlig og foretrukket av kvinner i de fleste uavhengige kulturer og plutselig 0% av jentene gjør det så er det ikke frivillig. En "mote" som omfatter 0% eller 100% av befolkningen er ikke frivillig når man vet at hvis det var full frihet så ville prosenttallet ligget et sted i mellom. Anonymkode: ff76e...d47
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #202 Skrevet 24. juli 2016 Etter mitt syn er den største trusselen mennesker som er overbevist om at egne kulturelle regler er bedre enn alle andres og hvo dette kun er basert på tilvenning. Disse menneskene mangler evnen til å være rasjonelt kritisk til egen kultur. Det er det liten tvil om at mange muslimer sliter med. Det er tydelig at også mange islamkritikere i denne tråden mangler evnen til å se sin egen kultur utenfra og å spørre kritisk om hva som er fornuftig i egne kulturelle regler. Det er et mye større problem enn om noe bader i burkini, bikini eller nakne. På 70-80 tallet stilte ungdom kritiske spørsmål til egen kultur noe som medførte en masse forandringer og forbedriger. Det virker som den evnen nesten er borte nå. Anonymkode: 77985...a72 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #203 Skrevet 24. juli 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når toppløshet har vært såpass vanlig og foretrukket av kvinner i de fleste uavhengige kulturer og plutselig 0% av jentene gjør det så er det ikke frivillig. En "mote" som omfatter 0% eller 100% av befolkningen er ikke frivillig når man vet at hvis det var full frihet så ville prosenttallet ligget et sted i mellom. Anonymkode: ff76e...d47 Du svarer ikke på det jeg skriver (kanskje vanskelig å forsvare et religiøst plagg som er helt unødvendig, upraktisk og påtvunget), men henger deg opp i toppløshet. Da får du lage en egen tråd om det, siden du er så opptatt av det. Anonymkode: 2a7e2...1a1 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2016 #204 Skrevet 25. juli 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du svarer ikke på det jeg skriver (kanskje vanskelig å forsvare et religiøst plagg som er helt unødvendig, upraktisk og påtvunget), men henger deg opp i toppløshet. Da får du lage en egen tråd om det, siden du er så opptatt av det. Anonymkode: 2a7e2...1a1 Ut fra min synsvinkel er burkinier helt unødvendig, upraktisk og påtvunget som du skriver. Men jeg oppfatter også bikinier og badetøy generelt for å være det samme. Det føles umulig å støtte en gruppe mennesker som kritiserer en annen gruppe når kritikken er like gyldig mot de selv. Essensen i kritikken er "Vi er vant med bikini men ikke burkini, dermed er bikini greit men ikke burkini". Det er vanskelig å støtte en kritikk når kritikerne mangler evnen til rasjonell selvkritikk. Selv om det rasjonelle er at folk er nakne når det er varmt forstår jeg at folk har irrasjonelle følelser og at man må respektere disse. Da er det dobbeltmoralsk om man ikke respekterer like mye de som vil dekke til håret som de som vil dekke til brystene. Anonymkode: ff76e...d47
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2016 #205 Skrevet 25. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ut fra min synsvinkel er burkinier helt unødvendig, upraktisk og påtvunget som du skriver. Men jeg oppfatter også bikinier og badetøy generelt for å være det samme. Det føles umulig å støtte en gruppe mennesker som kritiserer en annen gruppe når kritikken er like gyldig mot de selv. Essensen i kritikken er "Vi er vant med bikini men ikke burkini, dermed er bikini greit men ikke burkini". Det er vanskelig å støtte en kritikk når kritikerne mangler evnen til rasjonell selvkritikk. Selv om det rasjonelle er at folk er nakne når det er varmt forstår jeg at folk har irrasjonelle følelser og at man må respektere disse. Da er det dobbeltmoralsk om man ikke respekterer like mye de som vil dekke til håret som de som vil dekke til brystene. Anonymkode: ff76e...d47 Så jeg diskuterer med en vaskeekte naturist. Jeg er uansett uenig, for jeg mener det er rasjonelt at mennesker har behov for å dekke til private deler, som genitalia og bryst. Ikke alle er naturister på en vanlig badestrand, og selvsagt vil en bikini eller badedrakt være mer akspetabel og praktisk. Jeg vil ikke bli tatt bilde av eller at alle skal se meg naken. Det betyr ikke at jeg støtter et religiøst plagg som burkini, som handler om noe langt mer enn å dekke til nldvendige private deler. Det er langt fra irrasjonelt og dobbeltmlralsk,mda man må regne med at burkini ikke er helt frivillig og det ligger så mye symbolikk i det. Anonymkode: 2a7e2...1a1 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2016 #206 Skrevet 25. juli 2016 Samfunnet skal ikke måtte ta hensyn til at noen vil be X antall ganger hver eneste dag. Eller at de ikke spiser og drikker på dag-tid. Eller at de krever å ødelegge kjønnsorganer, og andre kroppsdeler. Skal de be, så får de gjøre dette på deres egen fritid. Vil de ha ett trossamfunn, så får medlemmene finansiere dette på egen hånd. At (blant annet) demokrati, likestilling og ytringsfrihet står over alt som finnes av trossamfunn sine læresetninger - må de bare lære seg og akseptere, først som sist. Svømme-undervisning kan ikke forkastes på grunn av religiøs overbevisning, samme med gymnastikk. Å tilrettelegge det offentlige rom på grunn av religion, skal overhodet ikke forekomme. Anonymkode: 8995c...45a 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2016 #207 Skrevet 25. juli 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Så jeg diskuterer med en vaskeekte naturist. Jeg er uansett uenig, for jeg mener det er rasjonelt at mennesker har behov for å dekke til private deler, som genitalia og bryst. Ikke alle er naturister på en vanlig badestrand, og selvsagt vil en bikini eller badedrakt være mer akspetabel og praktisk. Jeg vil ikke bli tatt bilde av eller at alle skal se meg naken. Det betyr ikke at jeg støtter et religiøst plagg som burkini, som handler om noe langt mer enn å dekke til nldvendige private deler. Det er langt fra irrasjonelt og dobbeltmlralsk,mda man må regne med at burkini ikke er helt frivillig og det ligger så mye symbolikk i det. Anonymkode: 2a7e2...1a1 Hvorfor er det rasjonelt at mennesker har behov for å dekke til "private deler"? Hvorfor dekke til bryst? Hvorfor er en bikini eller badedrakt mer akseptabelt og praktisk? Badedrakt/bikini gir nærmest ingen bedring av sikkerheten i forhold til overgrep eller vern mot syndom. For en overgriper medfører de en ubetydelig tidsforsinkelse. Badetøy gir noen vern mot fremmedelementer m.m. men gir samtidig økt fare for urinveisinfeksjon spesielt hos kvinnet. Hvilke objektiv positiv effekt mener du at bikinier/badedraktet har? Hvilke positive goder er det folk i badetøy oppnår som naturister går glipp av? Anonymkode: ff76e...d47 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2016 #208 Skrevet 25. juli 2016 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det rasjonelt at mennesker har behov for å dekke til "private deler"? Hvorfor dekke til bryst? Hvorfor er en bikini eller badedrakt mer akseptabelt og praktisk? Badedrakt/bikini gir nærmest ingen bedring av sikkerheten i forhold til overgrep eller vern mot syndom. For en overgriper medfører de en ubetydelig tidsforsinkelse. Badetøy gir noen vern mot fremmedelementer m.m. men gir samtidig økt fare for urinveisinfeksjon spesielt hos kvinnet. Hvilke objektiv positiv effekt mener du at bikinier/badedraktet har? Hvilke positive goder er det folk i badetøy oppnår som naturister går glipp av? Anonymkode: ff76e...d47 Dette gidder jeg ikke. Stikkord: intimgrenser uten religiøs innblanding. Anonymkode: 2a7e2...1a1 3
ops2 Skrevet 25. juli 2016 #209 Skrevet 25. juli 2016 Denne tråden er 11 sider. Jeg tror denne linken er postet før, men jeg vet at de som argumenterer nå, neppe har lest den. http://gjest.blogg.no/1468828463_burkini_det_nye_symbo.html Sitat Burkini er det nye symbolet for islamismen. Islamismen representerer den delen av den islamske verden som forsøker å endre samfunnet i retning av islamsk kjernetro og sharia. Flere ting står i veien for islamismen, blant annet sekulære verdier som ytringsfrihet, religionsfrihet, menneskeverd og likestilling. Mange som støtter hijab støtter sikkert også burkini og har følgende til felles: de forstår ikke den symbolske betydningen av hijab og burkini. De tenker enkelt (symbolfritt): kvinner og jentebarn som får lov til å svømme med burkini, lærer seg å svømme og det er det beste alternativet vi har. Det andre alternativet er at de blir hjemme og aldri får svømmeferdigheter. Burkini, på lik linje med hijab, har flere symbolske budskaper med seg, blant andre: Kvinnens kropp er opphavet til synd og må dekkes. Mannen klarer ikke å håndtere sine lyster og må forskånes for fristelser. Det finnes de anstendige kvinner (som bruker burkini) og de uanstendige kvinner (som ikke bruker det.) Barnets kropp er et seksuelt objekt og må skjules. Burkini legger et sosialt press på de muslimske jentene som ønsker å delta i svømmeaktivitet. Burkini forteller barnet som blir tvunget til å ha den på seg at; du er ikke som andre barn (anti-integrering som starter i barnealder). Islamismen får støtte av naive medløpere Islamismen har som mål å forandre samfunnet i en bestemt retning og har god tid. Den møter motstand, både i Midtøsten og i Vesten, også av sekulære muslimer. Bruk av burkini er ett av de mange tiltakene islamistene initierer, som en symbolsk handling, for å kneble sekulære verdier. Dessverre støttes disse islamistiske forsøkene på verdiendringer av naive og godtroende nordmenn (islamistenes medløpere) som er besatt av «rasisme» og kulturrelativisme. Noen føler kanskje at man må velge mellom pest og kolera her; at enten får vi kvinner som aldri setter foten sin på en strand eller svømmehall, eller så må man kompromisse med burkini. Dette er akkurat den strategien islamismen bruker for å gradvis endre på samfunnets grunnverdier; utpressing, ved å gi oss bare to valg. Man burde heve blikket, og heller se på dette som en verdikonflikt og revurdere hvilke verdier som er de beste å velge for vårt samfunn; de religiøse/islamistiske eller de sekulære. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2016 #210 Skrevet 25. juli 2016 Alle bør pålegges å bruke burkini. Og kvinner må også dekke seg til når de skal på festival, på butikken, bussen, trikken o.l. Kropp og hår må dekkes til. Anonymkode: 78229...96c
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #211 Skrevet 26. juli 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette gidder jeg ikke. Stikkord: intimgrenser uten religiøs innblanding. Anonymkode: 2a7e2...1a1 Intimgrenser er i stor grad kulturelle moter uten rasjonell begrunnelse. I noen kulturer har folk vært nakne mens i andre har de vært svært godt tildekket. På 70-80 tallet var det ikke uvanlig at gutter og jenter var nakne sammen i garderobe og dusj (også etter puberteten). Man var alltid nakne i dusj med samme kjønn. I dag tør mange ikke dusje med samme kjønn. Menneske har en sterk evne til å tro at det de er vant med er bedre og riktigere enn hva andre mener. Når du konfrontere de på fornuft kan ikke gi rasjonelle svar. Da får man svar som "at det bare er sånn" eller at de melder seg ut av debatten slik du gjør nå. Faktum ef at du kan ikke gi noen rasjonelle grunner for at dine intimgrenser er riktigere enn andres. De bare føles mer opplagte og "universielle" for deg fordi det er de reglene du er vant med. Anonymkode: ff76e...d47 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #212 Skrevet 26. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Intimgrenser er i stor grad kulturelle moter uten rasjonell begrunnelse. I noen kulturer har folk vært nakne mens i andre har de vært svært godt tildekket. På 70-80 tallet var det ikke uvanlig at gutter og jenter var nakne sammen i garderobe og dusj (også etter puberteten). Man var alltid nakne i dusj med samme kjønn. I dag tør mange ikke dusje med samme kjønn. Menneske har en sterk evne til å tro at det de er vant med er bedre og riktigere enn hva andre mener. Når du konfrontere de på fornuft kan ikke gi rasjonelle svar. Da får man svar som "at det bare er sånn" eller at de melder seg ut av debatten slik du gjør nå. Faktum ef at du kan ikke gi noen rasjonelle grunner for at dine intimgrenser er riktigere enn andres. De bare føles mer opplagte og "universielle" for deg fordi det er de reglene du er vant med. Anonymkode: ff76e...d47 Er det fornuftig å ikke ha intimgrenser? Er det fornuftig å gå naken i Norge, som ofte har relativt kjølige temperaturer. Jeg har vokst opp på 70 og 80-tallet. Vi hadde egne garderober for gutter og jenter. Ja, i dag har ungdom et usunt forhold til nakenhet, og hvorfor i all verden argumenterer du da at det er helt greit med burkini?? Du svarer ikke på de innspillene du får, så du gir ikke noe fornuftig svar selv. Du melder deg på den måten ut av debatten selv. Du bare påstår at det er helt uproblematisk å gå naken og helt uproblemeatisk med burkini. Og så beskylder du motstanderen for å ikke ha argumenter, uten å ha noen selv. Du snakker om Amazonas og at befolkningen der gikk nakne for 100 år siden. Så rasjonelt. Hva er rasjonelt med plagg som stempler jenter som skitne og med en kropp som må skjules, som stempler gutter som seksuelle rovdyr som ikke kan stagge lystene sine? Hva er rasjonelt ved å støtteplagg som bidrar til mindre frihet, mindre likestilling og mindre demokrati, som verner om verdier der mannen er kvinnen overlegen, og der kvinner behandles som kveg? Anonymkode: 2a7e2...1a1 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #213 Skrevet 26. juli 2016 Den 24.7.2016 at 8.37, AnonymBruker skrev: Om det ikke direkte er religion som medfører at kvinnene dekker til brystene så er det kultur og mote som ikke er basert på fornuft og rasjonalitet. Anonymkode: ff76e...d47 Så... religion er basert på fornuft og rasjonalitet? Om det virkelig er noe du mener, lurer jeg på hvilken bakgrunn du har. Anonymkode: 7c59b...156 1
johanan Skrevet 26. juli 2016 #214 Skrevet 26. juli 2016 Vil ikke tro det er bra å sitte i en våt heldekkende drakt på stranda. Den tørker selvfølgelig, men du sitter der med et vått plagg som dekker hele deg i forhold til hvor liten del av deg som er dekket av en bikini. Burkini er inntilsittende, men vil tro det er lettere å svømme i badedrakt/bikini 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #215 Skrevet 26. juli 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Så... religion er basert på fornuft og rasjonalitet? Om det virkelig er noe du mener, lurer jeg på hvilken bakgrunn du har. Anonymkode: 7c59b...156 Troen på ånder, guder, liv etter døden, frelse o.s.v. er i svært liten grad basert på fornuft og rasjonalitet. Religioners etiske regler, regler for hygiene, behandling av mat o.s.v. var ofte en gang forholdsvis rasjonelle men ikke i samme grad i dag med moderne kunnskap og teknikk. Anonymkode: ff76e...d47 1
jabx Skrevet 26. juli 2016 #216 Skrevet 26. juli 2016 Den 21.7.2016 at 18.32, Fireproof skrev: Fordi ditta har noke med nasizme å gjere🙄 Skjønner du konseptet med å sammenligne? Jeg stilte deg spørsmålet for å se om du er konsekvent eller om du bare ønsker å gi spesialbehandling til muslimer. Du skrev: "Fordi det er eit klesplagg?? Burde vel være samma for deg kva folk går med?" Jeg spurte: "Så da synes du det er det samme om noen går med hakekors på armen også?"
jabx Skrevet 26. juli 2016 #217 Skrevet 26. juli 2016 Den 21.7.2016 at 18.46, AnonymBruker skrev: Jeg tror presset som medfører at vestlige jenter bruker bikinitopp er omtrent like sterkt som presset for at muslimske jenter skal dekke seg til. Det er et meget betydelig kulturelt press som gjør det vanskelig å vite hva man innstinkt ville velge uten ytre påvirkning. Den beste måten man kan finne ut hva som er "naturlig" er ved å finne ut hva man mener i forskjellige kulturer som ikke har rukket å påvirke hverandre. Og der er det et tydelig flertall for at hverken kvinnelig eller mannlig toppløshet er usømmelig. Dermed er våre regler om toppdekking av kvinner ikke "naturlige" men et resultat av gruppepress når nesten ingen kvinner/jenter tørr å kaste toppen. Anonymkode: ff76e...d47 Det utøves press på mange måter, men at vestlige kvinner utsettes for press gjør det ikke greit å godta et enda verre press fra ondskapsfulle, primitive drittideologier. Dessuten er ikke bikinitoppen et symbol på at kvinnen er et verdiløst objekt som bare er eiendelen til mannen. Det gjør burka og hijab. 2
jabx Skrevet 26. juli 2016 #218 Skrevet 26. juli 2016 Den 24.7.2016 at 21.25, AnonymBruker skrev: Ja, for hun velger det helt sikkert av fri vilje. Det er jo kjempepraktisk å svømme i. Har ikke noe med religon og press og ære å gjøre i det hele tatt. For all del, folk er helt frie til å velge. Anonymkode: 2a7e2...1a1 Det er som om du diskuterer med en autist-liberalist.
jabx Skrevet 26. juli 2016 #219 Skrevet 26. juli 2016 Den 24.7.2016 at 22.52, AnonymBruker skrev: Etter mitt syn er den største trusselen mennesker som er overbevist om at egne kulturelle regler er bedre enn alle andres og hvo dette kun er basert på tilvenning. Disse menneskene mangler evnen til å være rasjonelt kritisk til egen kultur. Det er det liten tvil om at mange muslimer sliter med. Det er tydelig at også mange islamkritikere i denne tråden mangler evnen til å se sin egen kultur utenfra og å spørre kritisk om hva som er fornuftig i egne kulturelle regler. Det er et mye større problem enn om noe bader i burkini, bikini eller nakne. På 70-80 tallet stilte ungdom kritiske spørsmål til egen kultur noe som medførte en masse forandringer og forbedriger. Det virker som den evnen nesten er borte nå. Anonymkode: 77985...a72 Tullprat. Tvert imot har mange her påpekt at det at det er kulturelle forventninger til forkledning i vår egen kultur ikke gjør det greit med enda verre kår for kvinner i andre kulturer. Vi må bevege oss i riktig retning, ikke la religiøse tullinger diktere hvordan folk skal leve. Dessuten er det som nevnt forskjell på f.eks. "press" rundt det å ha på seg bikini, og press rundt å ha på seg plagg som symboliserer at kvinner er verdiløse og regnet som objekter som er til for mannens forlystelse. Bikini kan ikke sammenlignes med burka og hijab engang, da de to sistnevnte er ondskapsfulle symboler på aktiv kvinneundertrykking og kvinnehat. 1
jabx Skrevet 26. juli 2016 #220 Skrevet 26. juli 2016 Den 25.7.2016 at 8.29, AnonymBruker skrev: Ut fra min synsvinkel er burkinier helt unødvendig, upraktisk og påtvunget som du skriver. Men jeg oppfatter også bikinier og badetøy generelt for å være det samme. Det føles umulig å støtte en gruppe mennesker som kritiserer en annen gruppe når kritikken er like gyldig mot de selv. Essensen i kritikken er "Vi er vant med bikini men ikke burkini, dermed er bikini greit men ikke burkini". Det er vanskelig å støtte en kritikk når kritikerne mangler evnen til rasjonell selvkritikk. Selv om det rasjonelle er at folk er nakne når det er varmt forstår jeg at folk har irrasjonelle følelser og at man må respektere disse. Da er det dobbeltmoralsk om man ikke respekterer like mye de som vil dekke til håret som de som vil dekke til brystene. Anonymkode: ff76e...d47 Se over. Kritikken er slett ikke like gyldig mot vår kultur siden bikini i motsetning til burka/hijab ikke er et symbol på at kvinner er verdiløse objekter fullstendig underkastet mannen. Den som mangler evnen til rasjonell selvkritikk her er deg, som ikke engang skjønner hvor på jordet du er når du i fullt alvor sammenligner kulturelt press om å ha på seg bikini med kulturelt press om å ha på seg ondskapens symboler. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå