Gjest Belle âme Skrevet 26. juli 2016 #221 Skrevet 26. juli 2016 1 time siden, jabx skrev: Skjønner du konseptet med å sammenligne? Jeg stilte deg spørsmålet for å se om du er konsekvent eller om du bare ønsker å gi spesialbehandling til muslimer. Du skrev: "Fordi det er eit klesplagg?? Burde vel være samma for deg kva folk går med?" Jeg spurte: "Så da synes du det er det samme om noen går med hakekors på armen også?" Nei, fordi nazister var vel for å slakte ned jøder under 2.verdskrig og var då eit teikn på ekstrem rasisme(Den ariske rase), men ein hijab/burkini er eit teikn på at ein person er under religionen islam. Ein nazist er ein rasist, ein muslim er ein som trur på koranen(eller ein person som berre er fødd inn i det).
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #222 Skrevet 26. juli 2016 1 time siden, jabx skrev: Tvert imot har mange her påpekt at det at det er kulturelle forventninger til forkledning i vår egen kultur ikke gjør det greit med enda verre kår for kvinner i andre kulturer. Vi må bevege oss i riktig retning, ikke la religiøse tullinger diktere hvordan folk skal leve. Hvis du er enig i at det er mangler ved vår egen kultur bør vi ikke da starte med oss selv før vi krever ofre av andre? F.eks. ved å la kvinner være toppløse alle steder hvor menn får lov til det? Kanskje vi også kunne vise at vestlige heterofile respekterer andre like mye som homofile gjør det ved å ha unisex toaletter og felles garderober, felles dusjer, felles badstuer o.s.v. i steden for å ha kjønnsaparteid slik som nå? Er det ikke slik at vestlige heterofile menn klarer å respektere kvinner som likeverdige uansett situasjon? Anonymkode: ff76e...d47 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #223 Skrevet 26. juli 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er enig i at det er mangler ved vår egen kultur bør vi ikke da starte med oss selv før vi krever ofre av andre? F.eks. ved å la kvinner være toppløse alle steder hvor menn får lov til det? Kanskje vi også kunne vise at vestlige heterofile respekterer andre like mye som homofile gjør det ved å ha unisex toaletter og felles garderober, felles dusjer, felles badstuer o.s.v. i steden for å ha kjønnsaparteid slik som nå? Er det ikke slik at vestlige heterofile menn klarer å respektere kvinner som likeverdige uansett situasjon? Anonymkode: ff76e...d47 Jeg tror du har studert sosialantropologi litt for lenge og blitt varig skadet. Hva med å forvente litt mer av de som faktisk krysser landegrense etter ladegrense med trygge land før de kommer hit? Anonymkode: 2a7e2...1a1 3
ops2 Skrevet 26. juli 2016 #224 Skrevet 26. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er enig i at det er mangler ved vår egen kultur bør vi ikke da starte med oss selv før vi krever ofre av andre? F.eks. ved å la kvinner være toppløse alle steder hvor menn får lov til det? Kanskje vi også kunne vise at vestlige heterofile respekterer andre like mye som homofile gjør det ved å ha unisex toaletter og felles garderober, felles dusjer, felles badstuer o.s.v. i steden for å ha kjønnsaparteid slik som nå? Er det ikke slik at vestlige heterofile menn klarer å respektere kvinner som likeverdige uansett situasjon? Anonymkode: ff76e...d47 Sammenligner epler med appelsiner.... Vi kever "ofre" av andre?! Når man tror du har satt en ny rekord med påstandene dine, klarer du å overgå deg selv. Er ikke det å klage på vestlige menn litt oppbrukt? Du snur opp-ned på alt. Kan du dokumentere påstanden om at vestlige menn ikke respekterer kvinner som likeverdige uansett situasjon? Jeg sier; nei det er ikke slik. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #225 Skrevet 27. juli 2016 6 timer siden, ops2 skrev: Sammenligner epler med appelsiner.... Vi kever "ofre" av andre?! Når man tror du har satt en ny rekord med påstandene dine, klarer du å overgå deg selv. Er ikke det å klage på vestlige menn litt oppbrukt? Du snur opp-ned på alt. Kan du dokumentere påstanden om at vestlige menn ikke respekterer kvinner som likeverdige uansett situasjon? Jeg sier; nei det er ikke slik. Når kvinner ikke kan være toppløse de samme stedene som menn så er det selvfølgelig en diskriminerende forskjellsbehandling. Når man nær sagt over alt skiller kvinner fra menn i toaletter, garderober, dusjer og badstuer men lar menn være sammen med menn og kvinner med kvinner så sier man at menn og kvinner ikke kan oppføre seg akseptabels sammen. Betyr ikke det at vi mener at vestlige homofile/lesbiske oppfører seg akseptabelt men at vi ikke tror at vestlige heterofile klarer å oppføre seg like bra? Er ikke det en nedvurdering av vestlige heterofile? Anonymkode: ff76e...d47 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #226 Skrevet 27. juli 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når kvinner ikke kan være toppløse de samme stedene som menn så er det selvfølgelig en diskriminerende forskjellsbehandling. Når man nær sagt over alt skiller kvinner fra menn i toaletter, garderober, dusjer og badstuer men lar menn være sammen med menn og kvinner med kvinner så sier man at menn og kvinner ikke kan oppføre seg akseptabels sammen. Betyr ikke det at vi mener at vestlige homofile/lesbiske oppfører seg akseptabelt men at vi ikke tror at vestlige heterofile klarer å oppføre seg like bra? Er ikke det en nedvurdering av vestlige heterofile? Anonymkode: ff76e...d47 Nei, det betyr at man respekterer intimgrenser. Og et undertrykkende plagg som burkini har ikke noe med intimgrenser å gjøre. Men du har jo demonstrert opp og i mente at du enten ikke skjønner hva en intimgrense er (kanskje du har aspbergers eller noe? det er jo noen diagnoser som gjør at man ikke skjønner slike sosiale ting), eller at du bare gir faen og kverulerer fordi du ikke har noe bedre å gjøre med tiden din. Anonymkode: 4e77d...0bc 3
ops2 Skrevet 27. juli 2016 #227 Skrevet 27. juli 2016 (endret) 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når kvinner ikke kan være toppløse de samme stedene som menn så er det selvfølgelig en diskriminerende forskjellsbehandling. Når man nær sagt over alt skiller kvinner fra menn i toaletter, garderober, dusjer og badstuer men lar menn være sammen med menn og kvinner med kvinner så sier man at menn og kvinner ikke kan oppføre seg akseptabels sammen. Betyr ikke det at vi mener at vestlige homofile/lesbiske oppfører seg akseptabelt men at vi ikke tror at vestlige heterofile klarer å oppføre seg like bra? Er ikke det en nedvurdering av vestlige heterofile? Anonymkode: ff76e...d47 Du er for fjern til at jeg orker å bruke mye tid, så jeg tar det kort: Toppløs diskriminering er ikke det samme som å gjøre hele jentekroppen til et kjønnsobjekt som må dekkes til. Du snakker om å sette plaster på fingeren før du steller det gapende øksehugget i foten. Endret 27. juli 2016 av ops2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #228 Skrevet 27. juli 2016 Et øyeblikk siden, ops2 skrev: Du er for fjern til at jeg orker å svare, så jeg tar det kort: Toppløs diskriminering er ikke det samme som å gjøre hele jentekroppen til et kjønnsobjekt som må dekkes til. Du snakker om å sette plaster på fingeren før du steller det gapende øksehugget i foten. Vi har forsøkt å forklare det for han, også det at kvinner ikke nødvendigvis ønsker å være toppløse i alle situasjoner der menn tar av seg skjorta, eller at ikke alle i Norge ønsker å gå nakne rundt til enhver tid, men det er som å snakke til en stein. Antakelig troller han eller har en diagnose. Eller så har han studert sosialantropologi og kulturrelativisme litt for lenge og blitt skadet/blind. Eller han er konservativ muslim og skal gjøre narr av vestlige verdier. Burkini er visst helt greit, men ikke bikini. Anonymkode: 2a7e2...1a1 3
ops2 Skrevet 27. juli 2016 #229 Skrevet 27. juli 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har forsøkt å forklare det for han, også det at kvinner ikke nødvendigvis ønsker å være toppløse i alle situasjoner der menn tar av seg skjorta, eller at ikke alle i Norge ønsker å gå nakne rundt til enhver tid, men det er som å snakke til en stein. Antakelig troller han eller har en diagnose. Eller så har han studert sosialantropologi og kulturrelativisme litt for lenge og blitt skadet/blind. Eller han er konservativ muslim og skal gjøre narr av vestlige verdier. Burkini er visst helt greit, men ikke bikini. Anonymkode: 2a7e2...1a1 Jeg tror du har rett. Jeg skal ikke kaste bort tid på han. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #230 Skrevet 27. juli 2016 Et øyeblikk siden, ops2 skrev: Jeg tror du har rett. Jeg skal ikke kaste bort tid på han. Ikke jeg heller, orker ikke å bruke noe mer tid på å svare han. Han klarer ikke å svare på de spørsmålene han får heller, men bare gnåler videre om at folk burde gå rundt nakne om man ikke aksepterer burkini. Anonymkode: 2a7e2...1a1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #231 Skrevet 27. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke jeg heller, orker ikke å bruke noe mer tid på å svare han. Han klarer ikke å svare på de spørsmålene han får heller, men bare gnåler videre om at folk burde gå rundt nakne om man ikke aksepterer burkini. Anonymkode: 2a7e2...1a1 Hvilke konkrete spørsmål har jeg ikke svart på? Jeg forventer ikke/ønsker ikke at folk i vesentlig grad går nakne. Jeg synes man må akseptere både at folk bruker burkini eller bikini, men bare ikke påstå at det er fornuftig! (Jeg respekter at du ikke tørr å fly men bare ikke påstå at det er mye farligere enn alt annet!) Jeg mener man skal være romslig i forhold til hva folk har på seg og forvente tilbake at alle er tolerante i forhold til alle andre. Ved å bygge fellesarenaer hvor det råder toleranse så bygger man ned barrierer og fordommer. Jeg tror også man har størst mulighet for å påvirke andre gjennom slike fellesarenaer. Å stille krav som gjør at noen ikke kan delta medfører bare økt konfliktnivå og økt stigmantisering. Noen her beskriver burkini som ondskap uten at andre er protesterer på det. Jeg tror at å møte andre i slike fellesarenaer ville vise at det ikke er tilfelle. Anonymkode: ff76e...d47
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #232 Skrevet 27. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det betyr at man respekterer intimgrenser. Og et undertrykkende plagg som burkini har ikke noe med intimgrenser å gjøre. Men du har jo demonstrert opp og i mente at du enten ikke skjønner hva en intimgrense er (kanskje du har aspbergers eller noe? det er jo noen diagnoser som gjør at man ikke skjønner slike sosiale ting), eller at du bare gir faen og kverulerer fordi du ikke har noe bedre å gjøre med tiden din. Anonymkode: 4e77d...0bc Jeg respekterer dine intimgrenser for hvordan du kler deg. Ingen av oss behøver mene at de er fornuftige. Men jeg respekterer ikke at du skal transformere dine intimgrenser på andre. At du ikke ønsker å være toppløs i svømmebassenget betyr ikke at du skal nekte alle andre det. At du ikke vil være naken betyr ikke at du skal hindre andre. Dine intimgrenser gjelder kun deg og du har ingen rett til å påtvinge de på andre. Anonymkode: ff76e...d47 2
Maleficenta Skrevet 27. juli 2016 #233 Skrevet 27. juli 2016 Den 20.7.2016 at 18.19, AnonymBruker skrev: Jeg syntes burkini er greit. Man kan selv bestemme om man vil vise hud eller ikke så jeg skjønner ikke problemet med at noen personer ikke ønsker å vise hud uavhengig av religion, eller ei. Hvorfor skal noen få lov til å ikke dekke seg men det er ''ulovlig'' hvis noen ønsker å dekke seg? Mange av dere drar til ferie til muslimske land som f.eks Tyrkia, De forente emirates osv.. Ingen der ber deg om å dekke deg dersom du går med bikini? Hvorfor er det ikke lov å dekke seg her? Kan legge til at jeg ikke er muslim. Dersom noen tror det. Anonymkode: 5597b...64e Er jo trist at kroppen skal være så seksualisert at man skammer seg over å vise den fram. Er jo slik det har blitt mer og mer nå. Jeg skylder på både sosiale media og muslimer
Maleficenta Skrevet 27. juli 2016 #234 Skrevet 27. juli 2016 Den 20.7.2016 at 19.52, Fireproof skrev: Litt av eit problem....Er berre fint at muslimske jenter får bade og få karaktera i faget, og faktisk lærer seg å svømme. Men det er jo fryktelig at foreldre nekter dem å lære å svømme med mindre de bruker burkini...
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #235 Skrevet 27. juli 2016 http://na.se/nyheter/sydnarke/1.4103227-femaring-ombedd-att-skyla-sig Fem år gammel jente bedt om å ta på seg bikinitopp. Anonymkode: ff76e...d47
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #236 Skrevet 27. juli 2016 1 time siden, Maleficenta skrev: Men det er jo fryktelig at foreldre nekter dem å lære å svømme med mindre de bruker burkini... Enig! Men når realitetene er slik er det bedre at jentene lærer å svømme og å omgås andre. Hvis de selv opplever romslighet og aksept vil de forhåpentligvis bli mere liberale i forhold til egne barn. Anonymkode: ff76e...d47
Maleficenta Skrevet 27. juli 2016 #237 Skrevet 27. juli 2016 (endret) 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig! Men når realitetene er slik er det bedre at jentene lærer å svømme og å omgås andre. Hvis de selv opplever romslighet og aksept vil de forhåpentligvis bli mere liberale i forhold til egne barn. Anonymkode: ff76e...d47 Men man må stå imot og trosse det. Hvis ikke feier man bare problemet under teppet og det fortsetter bare. Det eskalerer til og med gjerne slik at norske jenter må dekke seg mer til. Noen må sette ned foten. Forrldre har ikke lov å nekte sine barn undervisning. Det er obligatorisk. Og nei. Jeg tror ikke de blir mer romslige av dette. Snarere tvert imot Endret 27. juli 2016 av Maleficenta
Maleficenta Skrevet 27. juli 2016 #238 Skrevet 27. juli 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er enig i at det er mangler ved vår egen kultur bør vi ikke da starte med oss selv før vi krever ofre av andre? F.eks. ved å la kvinner være toppløse alle steder hvor menn får lov til det? Kanskje vi også kunne vise at vestlige heterofile respekterer andre like mye som homofile gjør det ved å ha unisex toaletter og felles garderober, felles dusjer, felles badstuer o.s.v. i steden for å ha kjønnsaparteid slik som nå? Er det ikke slik at vestlige heterofile menn klarer å respektere kvinner som likeverdige uansett situasjon? Anonymkode: ff76e...d47 Et skritt av gangen kjære deg.
Maleficenta Skrevet 27. juli 2016 #239 Skrevet 27. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilke konkrete spørsmål har jeg ikke svart på? Jeg forventer ikke/ønsker ikke at folk i vesentlig grad går nakne. Jeg synes man må akseptere både at folk bruker burkini eller bikini, men bare ikke påstå at det er fornuftig! (Jeg respekter at du ikke tørr å fly men bare ikke påstå at det er mye farligere enn alt annet!) Jeg mener man skal være romslig i forhold til hva folk har på seg og forvente tilbake at alle er tolerante i forhold til alle andre. Ved å bygge fellesarenaer hvor det råder toleranse så bygger man ned barrierer og fordommer. Jeg tror også man har størst mulighet for å påvirke andre gjennom slike fellesarenaer. Å stille krav som gjør at noen ikke kan delta medfører bare økt konfliktnivå og økt stigmantisering. Noen her beskriver burkini som ondskap uten at andre er protesterer på det. Jeg tror at å møte andre i slike fellesarenaer ville vise at det ikke er tilfelle. Anonymkode: ff76e...d47 Grunnen til at jeg er imot denne tildekningen er at guttene fra slike kulturer må venne seg til nakenhet uten at de går helt bananas. De må lære at det er naturlig å vise mage og lår og legger og at det ikke betyr at kvinner som viser dette er levende knulledukker
Maleficenta Skrevet 27. juli 2016 #240 Skrevet 27. juli 2016 16 timer siden, Fireproof skrev: Nei, fordi nazister var vel for å slakte ned jøder under 2.verdskrig og var då eit teikn på ekstrem rasisme(Den ariske rase), men ein hijab/burkini er eit teikn på at ein person er under religionen islam. Ein nazist er ein rasist, ein muslim er ein som trur på koranen(eller ein person som berre er fødd inn i det). Å tro meg de er rasister mot nordmenn. De kaller oss pottit og hore
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå