Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, debatant skrev:

Akkurat som om politiet ikke har nok å bekymre seg for allerede.

Er ikke noe mer arbeid å skrive ut bot for dette enn trafikkbøter. De kan få ordna at bota kommer i posten. De må ikke fysisk møte opp å snakke med foreldra. De kan sende et brev

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Maleficenta skrev:

Er ikke noe mer arbeid å skrive ut bot for dette enn trafikkbøter. De kan få ordna at bota kommer i posten. De må ikke fysisk møte opp å snakke med foreldra. De kan sende et brev

I såfall synes jeg promping burde bøtlegges tyngre.

Endret av debatant
Skrevet

Regner med at det da blir detaljerte regler om hvor små badehettene må være og hvor mange centimeter av armer og ben som må være synlig. Ser for meg at skolen møter med målebånd og måler jentene før de får slippe inn i svømmehallen.

Da blir det vel også måling den andre veien slik at de som har for liten badedrakt ikke får slippe inn eller blir bøtlagt?

Anonymkode: ff76e...d47

Skrevet
1 time siden, debatant skrev:

I såfall synes jeg promping burde bøtlegges tyngre.

Hvorfor det? Promping er en naturlig kroppslig funksjon man ikke alltid kan kontrollere. Du kan ikke sammenligne bruk av burkini med noe man ikke kan for.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at det da blir detaljerte regler om hvor små badehettene må være og hvor mange centimeter av armer og ben som må være synlig. Ser for meg at skolen møter med målebånd og måler jentene før de får slippe inn i svømmehallen.

Da blir det vel også måling den andre veien slik at de som har for liten badedrakt ikke får slippe inn eller blir bøtlagt?

Nei. Dette handler ikke om badetøy. Dette handler om at Norge burde følge Frankrikes og Tysklands eksempler ved å forby religiøse plagg i skolen og i andre offentlige rom.

Skrevet

Burkini Faso

Anonymkode: 983f2...bf0

• Liker 1
Skrevet

Tror aldri staten vil bøtlegge foreldre for å bryte en slik regel ( som vi ikke har en gang) Håper ikke vi får en slik utvikling som dette, håper at barn i dag ikke må vokse opp i et samfunn der en bøtlegger foreldre for et plagg. Det vil være synd om dette plagget faktisk blir populært i Norge(spesielt blandt barn) og at flere barn blir nødt til å gå med dette plagget pga. foreldrene tvinger de. Hva de voksne gjør er noe annet, men et barn skal ikke måte straffes av foreldres valg. Jeg har aldri sett noen bruke burkini ennå, men kanskje de blir mer populære i Norge nå. Jeg er for meninger begge veier med et slikt plagg, men grunnene bak et sånt plagg er ikke noe hyggelige. 

Anonymkode: 8adca...383

Skrevet

Bortsett fra at en burkini dekker håret også, så ser jeg ikke særlig forskjell på en burkini og en våtdrakt. Om jeg tar på meg en våtdrakt og drar på stranden, blir folk støtt da? 

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, The Kitten skrev:

Bortsett fra at en burkini dekker håret også, så ser jeg ikke særlig forskjell på en burkini og en våtdrakt. Om jeg tar på meg en våtdrakt og drar på stranden, blir folk støtt da? 

Er våtdrakt utstyr som tradisjonelt brukes i den hensikt å unngå at menn føler vellyst ved å se en avkledd kvinnekropp?

Burkini er et slikt plagg, og har ingenting på en barnekropp å gjøre.

Anonymkode: fef7f...35e

Skrevet
11 timer siden, Maleficenta skrev:

Nei. Dette handler ikke om badetøy. Dette handler om at Norge burde følge Frankrikes og Tysklands eksempler ved å forby religiøse plagg i skolen og i andre offentlige rom.

Så man skal spesifisere om plagget er lovlig eller ikke ut fra motiv for å bære plagget og ikke hvordan det ser ut/hvor mye av kroppen det dekker? Hvordan vil du kontrollere dette? Ved å spørre barna? De jentene som har på seg badehette for å dekke håret i følge sin religion får ikke lov til det mens de som gjør det for å bevare frisyren får lov? Gjelder det bikinier også? De som bruker de i henhold til religion får ikke lov til å bruke de mens  de som ikke har en religiøs begrunnelse kan velge selv?

(Hvordan setter du fornuft og moter opp mot hverandre? Skal de som gjør det fornuftige få lov til å gjøre det selv om det strider mot rådende moter?)

Man kommer nok ikke utenom at reglene må basere seg på hvordan plagget ser ut. Da må det angis hvor mye av kroppen man får lov til å dekke/må dekke. Konservative muslimer vil da utvikle badedrakter som ligger helt opp til grensen.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så man skal spesifisere om plagget er lovlig eller ikke ut fra motiv for å bære plagget og ikke hvordan det ser ut/hvor mye av kroppen det dekker? Hvordan vil du kontrollere dette? Ved å spørre barna? De jentene som har på seg badehette for å dekke håret i følge sin religion får ikke lov til det mens de som gjør det for å bevare frisyren får lov? Gjelder det bikinier også? De som bruker de i henhold til religion får ikke lov til å bruke de mens  de som ikke har en religiøs begrunnelse kan velge selv?

(Hvordan setter du fornuft og moter opp mot hverandre? Skal de som gjør det fornuftige få lov til å gjøre det selv om det strider mot rådende moter?)

Man kommer nok ikke utenom at reglene må basere seg på hvordan plagget ser ut. Da må det angis hvor mye av kroppen man får lov til å dekke/må dekke. Konservative muslimer vil da utvikle badedrakter som ligger helt opp til grensen.

Man vet jo at burka og burkini og hijab er religiøse plagg. Hva er det å kontrollere? Tror du de er intelligente nok til å skape noe? Tviler. De er så innavlet at de vil ikke få det til

Gjest Catalina Culès
Skrevet
56 minutter siden, Maleficenta skrev:

Man vet jo at burka og burkini og hijab er religiøse plagg. Hva er det å kontrollere? Tror du de er intelligente nok til å skape noe? Tviler. De er så innavlet at de vil ikke få det til

Politiske plagg, ikke religiøse.

Skrevet
11 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Politiske plagg, ikke religiøse.

Same same. I muslimske land går relugion og politikk hånd i hånd

Skrevet
Den ‎29‎.‎07‎.‎2016 at 14.17, AnonymBruker skrev:

Interessant at du kun siterer første del av innlegget mitt. Når det gjelder vold er ikke Koranen og det gamle testamentet særlig ulike. Jeg forsøker meg igjen på en forklaring: kristendommen er sekularisert, først gjennom reformasjonen, og overgangen til det nye testamentet, og senere via naturlige prosesser i det moderne vesten. Koranen er uforandret, og følges for en stor del bokstavtro.

Altså, jeg påpeker forskjellene her, og hvor du har det fra at jeg tilhører en gruppe virkelighetsfjerne liberalister aner jeg virkelig ikke. Du har åpenbart ikke lest innlegget mitt mot burkini, i hvert fall.

Jo, når det gjelder vold er islam og kristendom fundamentalt forskjellige. Du unnskylder islam ved å henvise til det gamle testamentet, men realiteten er at kristendommen er det nye testamentet. Altså noe som er fundamentalt annerledes enn islam i forhold til vold.

Nei, islam er så absolutt ikke det samme som kristendom, og du er det samme som en forræder!

Skrevet
16 timer siden, Jus sanguinis skrev:

Jo, når det gjelder vold er islam og kristendom fundamentalt forskjellige. Du unnskylder islam ved å henvise til det gamle testamentet, men realiteten er at kristendommen er det nye testamentet. Altså noe som er fundamentalt annerledes enn islam i forhold til vold.

Nei, islam er så absolutt ikke det samme som kristendom, og du er det samme som en forræder!

Har du røyka, eller? :rulle: 

Du forstår ikke hva jeg mener å poengtere: i utgangspunktet er ikke den ene religionen bedre eller verre enn den andre. Det som skiller kristendommen fra islam, er reformasjonen, og alt som kom i kjølvannet av den - blant annet det nye testamentet, som er gjeldende for vår tid. Altså, i vår del av verden har det vært en enorm utvikling og modernisering, i den muslimske verden not so much. Jeg sier da virkelig ikke at det ikke foregår vold, drap og undertrykkelse i islams navn, jeg sier bare at de to religionene har tatt hver sin retning. Hadde det ikke vært for reformasjonen, så hadde vi muligens vært like primitive og naivt bokstavtro til vår religion som en god del muslimer er, og da hadde ikke vår tilværelse vært så veldig annerledes enn deres. Så en enorm takk til Martin Luther for det!  :) 

Gjest Bossa Nova
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du røyka, eller? :rulle: 

Du forstår ikke hva jeg mener å poengtere: i utgangspunktet er ikke den ene religionen bedre eller verre enn den andre. Det som skiller kristendommen fra islam, er reformasjonen, og alt som kom i kjølvannet av den - blant annet det nye testamentet, som er gjeldende for vår tid. Altså, i vår del av verden har det vært en enorm utvikling og modernisering, i den muslimske verden not so much. Jeg sier da virkelig ikke at det ikke foregår vold, drap og undertrykkelse i islams navn, jeg sier bare at de to religionene har tatt hver sin retning. Hadde det ikke vært for reformasjonen, så hadde vi muligens vært like primitive og naivt bokstavtro til vår religion som en god del muslimer er, og da hadde ikke vår tilværelse vært så veldig annerledes enn deres. Så en enorm takk til Martin Luther for det!  :) 

Du er klar over at det fremdeles er en del katolikker i verden?

Skrevet
1 time siden, Bossa Nova skrev:

Ja. Men de lever stort sett i samme del av verden som oss, mtp sekularisering.

Skrevet

Er det slik de ansvarlige for dette faktisk ønsker å ha det.

Eller var / er de så til de grader stein stokk dumme, at de trodde at det ikke ville gå denne veien?

Anonymkode: 8995c...45a

Skrevet
Den 14.8.2016 at 9.54, Bossa Nova skrev:

Katolske land er temmelig sekulære de også

Skrevet
Den 13.8.2016 at 8.48, AnonymBruker skrev:

Ja men da er det å slå tilbake ved å innskrenke reglene ytterligere. 

Skrevet
29 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ja men da er det å slå tilbake ved å innskrenke reglene ytterligere. 

I følge Islam skal muslimene dekke seg til. Hvis man skal forby klesregler som er basert på religion så skal vi kreve at de er nakne da? Skal vi kreve at muslimske jenter dusjer nakne sammen med andre jenter? Muslimske kvinner er nå den eneste gruppen man ikke møter på naturiststrender (mennene begynner å komme!). Er det et krav at flere muslimske kvinner soler seg nakne og toppløse?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...