Gå til innhold

Facebookgruppen "Mat fra bunnen"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan dere poste fortsettelsen til oss "utstøtte"? :alice:

Er dette en av de som mener at alt over "best-før" dato er livsfarlig, en av de som sier lukt og smak, eller en av de som sier "Bestemor villa alltid ha sure pølser ettersom det var de eneste med smak, derfor er sure pølser best" folka?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står det fortsatt, og T har sagt at han ikke blir kastet ut, og innlegget blir heller ikke slettet, samt at hun selv har tagget et medlem som jobber i mattilsynet

Anonymkode: 1d786...c1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2017 den 18.23, MalloryK skrev:

Ånei, nå har T begynt å spamme gruppen med linker til bloggen med "Tanjas Mat" profilen. Håper det er mulig å blokkere den profilen og.

Da ser man jo hva som er meningen med å ha en forlengelse av bloggen... 

Ellers så blir det jo spennende å lese kritikeres dom over den kommende boken. Jeg kan aldri tenke meg at det blir mye skryt å få der. 
Hvis ikke boka skal selges eksklusivt til gjestene da. Sånn at de har lettere tilgang på disse fantastiske oppskriftene :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahaha, stakkars fyr som skrev det innlegget. Ser hvor forsiktig han er med ordleggingen da :biggrin:.

Jeg lurer på hvor lenge vedkommende har sittet og grublet, og vurdert ordleggingen nøye for å få det til å høres så lite aggressivt ut som overhode mulig, samtidig som han hele veien forklarer at han er fullt klar over at det ikke er hans rolle å bestemme. Han satt sikkert der til slutt og lurte på om han i det hele tatt skulle ta risikoen med å legge inn innlegget, og ble nok litt nervøs i det han tok beslutningen om å poste det, og sjekket senere om han fortsatt var medlem i gruppen

Jeg setter strek under alt jeg forstår at han må ha tenkt seg nøye om når han skrev

Sitat

Hei, T: 

Takk for en fantastisk flott gruppe!   (åpner med skryt og hylling)
Håper du ikke føler at jeg stikker nesen i ting jeg ikke har noe med. Dette er kun et innspill, gruppa og avgjørelsene er dine :

(Gjør det veldig klart og tydelig fra første stund at han forstår hvordan spillereglene egentlig er)

Jeg blir litt bekymret over alle disse innleggene lignende som "Er det trygt å spise dette?" 
Mange av dem er harmløse, men noen av dem kan faktisk i verste fall være dødelige eller føre til alvorlig sykdom hvis man følger feil råd. (Passer på å fortelle at det ikke gjelder alle innlegg, men bare noen innlegg, slik at han ikke kan bli slaktet for å mene at råd om knekkebrød o.l. er utrygge, og dermed få negativ fokus på innlegget sitt)

Eksempelsvis gammel kjøttsuppe, gammel rå kylling og lignende.

I mange slike tråder er det nesten alltid enkelte "bare spis" innlegg. 
Selv har jeg hatt næringsmiddelhygiene som skolefag , og har lest nok av skrekkeksempler både på dødsfall og alvorlig sykdom. Har også en bekjent som ble sykemeldt i nesten 4 måneder pga ett infisert måltid. (Her lever han egentlig litt farlig når han påberoper seg egen kompetanse og erfaring, dette setter admins sjelden pris på.)

En prosentandel av de som får salmonella f. eks blir ikke kvitt det igjen.

En annen matgruppe jeg er på har nulltoleranse for å diskutere mattrygghet av slike grunner. Dette er kun ment som et vennlig råd til vurdering 263a.png (Avslutter innlegget på samme måte som han åpnet, med å igjen repetere at han ikke har noe med det å gjøre, i tilfelle en admin har blitt sur av å lese innlegget underveis)

Det er jo noe feil når man som en vanlig gjest som prøver å komme med positive innspill, må vegre seg for å snakke ærlig og være nervøs for å si noe med feil ordlyd og å bli kastet ut. Jeg vet ikke om han er aktiv i gruppen til vanlig, men det spiller da ingen rolle for T ihvertfall.

Jeg lurer på om T og adminene klarer å se på tonefallet i slike poster at folk er ekstra forsiktig med hvordan de ordlegger seg. Egentlig tror jeg ikke det, men hvis hun har det, så bruker hun det nok til sin fordel for å herske og vise makt. ...Det forferdelige mennesket der.

Blir også kvalm over hvordan hun har "benådet" denne personen etter han har sagt at han sikkert blir kastet ut. Er vel bare for å prøve å vise at hun ikke er så forferdelig som folk skal ha det til.

Endret av Matmonsen
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meh, vet ikke hvorfor deler av det jeg skrev på slutten av forrige innlegg havnet inne i sitatboksen. Men de tre nederste paragrafene var ihvertfall mine, og ikke fra han i MFB som jeg prøvde å sitere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra det her mattilsyn innlegget:
TF: Det VERSTE jeg har opplevd på gruppen var ei som fikk feil opplysninger med resultatet at hun brant ned hele kjøkkenet sitt (vi fikk se bilder). Etter det innførte vi ansvarsvakter på gruppen.

-Neida. Det gjaldt en frityrgryte. Ung jente

Nest siste innlegg fra TF:
Jeg tenker også at man skal være forsiktig med å fordumme medlemmene våre. Jeg tror ikke de fleste hopper på første og beste råd helt ukritisk. Jeg som er på gruppa flere timer hver dag ser hvordan medlemmer forholder seg til forskjellig. Det jeg feks ser er at de plukker seg fort ut mennesker med kunnskap som de velger å stole på. De fleste vet også at deres valg er deres ansvar. Jeg tror nok heller at pga gruppen har mange SLUPPET å bli syke fordi de har fått råd og veiledning.

Og likevel fikk ei ung jente brent ned kjøkkenet sitt? :klo: 
 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Chibi skrev:


Og likevel fikk ei ung jente brent ned kjøkkenet sitt? :klo: 
 

Men hun var frisk og sikkert veldig fin i magen mens det brant. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Zoey skrev:

Men hun var frisk og sikkert veldig fin i magen mens det brant. 

Tror det var litt stygt å le av den 😂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår hvorfor det innlegget ble lagt ut altså. Men samtidig så synes jeg folk også må bli flinkere til å ta det de finner ut på nettet, og særlig på en diskusjons/folkegruppe med mange medlemmer man ikke vet noe om, med en klype salt. 

De siste innleggene her i tråden fikk meg til å tenke på hvordan det gikk når gode gamle Dangfart Tønnessen  som var ute å ga tips på en tilsvarende nettgruppe om hvordan man fjerner sur lukt i kluter :ler: 3EAF17AF-8382-43D7-BE55-4F8EB60CDDEF.thumb.jpeg.86b16d57620acabb36d241b5267834ba.jpeg

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg om en venninnen til mamma. Hun fikk og et godt råd i en gruppe. Nå vet jeg ikke om det var MFB, eller hvor, men ja.. Hun spurte om hvor mye salt man skal ha i en stor gryte med krabbe. Fikk svar om at hun skulle ha 1kg pr L med vann.. 

Det hadde visst blitt helt forferdelig og uspiselig.. 

Anonymkode: 5e105...569

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, Chibi said:

Nest siste innlegg fra TF:
Jeg tenker også at man skal være forsiktig med å fordumme medlemmene våre. Jeg tror ikke de fleste hopper på første og beste råd helt ukritisk. Jeg som er på gruppa flere timer hver dag ser hvordan medlemmer forholder seg til forskjellig. Det jeg feks ser er at de plukker seg fort ut mennesker med kunnskap som de velger å stole på. De fleste vet også at deres valg er deres ansvar. Jeg tror nok heller at pga gruppen har mange SLUPPET å bli syke fordi de har fått råd og veiledning.
 

Det TF ser på som positivt, at folk velger mennesker med kunnskap de kan stole på, er en av de tingene jeg er mest kritisk til. Når noen med dårlige råd oppfattes som mennesker med kunnskap, noe jeg ofte så der inne, er det jo nettopp det som er problemet. Og her kommer linkeforbudet også inn som helt idiotisk, alle kan si meningene sine uansett hvor feil de tar, men om noen forsøker å linke til gode kilder som f.eks. mattilsynet blir de sensurert.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Chibi skrev:

Fra det her mattilsyn innlegget:
TF: Det VERSTE jeg har opplevd på gruppen var ei som fikk feil opplysninger med resultatet at hun brant ned hele kjøkkenet sitt (vi fikk se bilder). Etter det innførte vi ansvarsvakter på gruppen.

-Neida. Det gjaldt en frityrgryte. Ung jente

Nest siste innlegg fra TF:
Jeg tenker også at man skal være forsiktig med å fordumme medlemmene våre. Jeg tror ikke de fleste hopper på første og beste råd helt ukritisk. Jeg som er på gruppa flere timer hver dag ser hvordan medlemmer forholder seg til forskjellig. Det jeg feks ser er at de plukker seg fort ut mennesker med kunnskap som de velger å stole på. De fleste vet også at deres valg er deres ansvar. Jeg tror nok heller at pga gruppen har mange SLUPPET å bli syke fordi de har fått råd og veiledning.

Og likevel fikk ei ung jente brent ned kjøkkenet sitt? :klo: 
 

Fordummende medlemmer? Det er jo sånn det er. Kommer råd fra folk som kan dette, så kommer flere motsvar. Spis det, har gjort det i mange år.Hvordan kan t se hvem de plukker ut som har kunnskap? Selv t er ingen fagperson,  selv om folk ser opp til henne, så har hun ikke kunnskapen. Ansvarsvakter? Betyr jo ikke noe, så lenge kunnskapen mangler. Det er jo bevist flere ganger at kunnskap mangler. Det er som om noen spør om medisin her inne, vi vet ikke hvem som svarer, selv om de sier de er lege,farmasøyt.

Vet om et tilfelle av nyresvikt pga sopp kjøpt i butikk ble behandlet feil.  Vi kan se på ris og pastatrådene det spørres om. Ja det kan gå bra,men det skal så lite til før katastrofen kan være der. T har selv sagt at folk som legger ut oppskrifter,må være tydelig pga det er folk som lærer og ikke lagd mat her før. Så om en voksen person legger ut galt råd ang mat, så vil en ungdom stole på det. Så ansvarsgruppe. ...herregud er dere på en institusjon?  Flink med titler osv.   Men ikke glem at det er en fb gruppe

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Duckie skrev:

Det TF ser på som positivt, at folk velger mennesker med kunnskap de kan stole på, er en av de tingene jeg er mest kritisk til. Når noen med dårlige råd oppfattes som mennesker med kunnskap, noe jeg ofte så der inne, er det jo nettopp det som er problemet. Og her kommer linkeforbudet også inn som helt idiotisk, alle kan si meningene sine uansett hvor feil de tar, men om noen forsøker å linke til gode kilder som f.eks. mattilsynet blir de sensurert.

Det er galskap. Link fra mattilsynet hadde stoppet de. Jeg har skrevet det mattilsynet sier til de.....svaret er: skulle vært dau for lenge siden.

Jeg bruker min lærdom hjemme også. Når du har lært dette,har sett det i praksis så blir jeg skremt . Og iallefall når svar er : vi skal ikke fordumme folk. 

Anonymkode: d8fcb...cf7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Marimba skrev:

Jeg forstår hvorfor det innlegget ble lagt ut altså. Men samtidig så synes jeg folk også må bli flinkere til å ta det de finner ut på nettet, og særlig på en diskusjons/folkegruppe med mange medlemmer man ikke vet noe om, med en klype salt. 

De siste innleggene her i tråden fikk meg til å tenke på hvordan det gikk når gode gamle Dangfart Tønnessen  som var ute å ga tips på en tilsvarende nettgruppe om hvordan man fjerner sur lukt i kluter :ler: 3EAF17AF-8382-43D7-BE55-4F8EB60CDDEF.thumb.jpeg.86b16d57620acabb36d241b5267834ba.jpeg

"Don't do this at home". Men det er vel en grunn til at det står i advarslene at man ikke skal tørke dyr i mikrobølgeovnen - for det finnes folk som har gjort det også.

Hva var det med frityren? Finnes det innlegg om det enda? Artig påstand at det liksom var etter det tilfellet at de innførte døgnvakt i gruppen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...