Gå til innhold

Beccy - Lever livet med mann og to tette


Beccy87

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har laget en kjempestor excel-fil og kjører en random-generator til å trekke ut måltider for oss hver uke fordi vi _aldri_ klarer å komme på noe :nigo: Mini brøler etter mat fra det øyeblikket vi kommer inn døra hjemme, så her går også tid inn som den viktigste faktoren. Det og at det faktisk er noe hun klarer/liker å spise. Noen eksempler

  • hummus og pita, går latterlig fort å lage (vi voksne har harissa på, mini har *drumroll* ketchup på)
  • risotto (sånne ferdigposer)
  • Stekte torskefileter med råkost og agurksalat (kjøper sånne 2 kg-pakker med frossen torsk, de er faktisk veldig bra)
  • Fiskegrateng med råkost og agurksalat (aner vi et tema her?)
  • hamburgere (hjemmelagde på karbonadedeig, mini trøkker  det i seg om hun får ketchup på)
  • Spaghetti med kjøttboller og dolmio
  • Spaghetti med olje, løk og hvitløk 
  • Gnocchi (sånn fersk pakke) med tomatsaus - mini spiser voksenporsjoner av gnocchi, så godt synes hun det er
  • Dhal (sånn indisk krydret linsesuppe) med gresk yoghurt-øye og pita til
  • Hjemmelaget pizza (bruker man ferdigpose eller ferdiglaget deig går det fort!)
  • Form med kokosmelk/thai grønn curry paste, grønnsaker og hvit fisk (den samme torsken)
  • Kyllingwok (rema har sånne kjekke poser med saus, og så pleier vi å bruke frosne grønnsaksmikser) - går grådig fort

Det var det jeg kom på i farta :) Jeg er tidenes dårligste kokk  selv - god på dessert/kaker, håpløs på middag - men det meste av dette (med et par hederlige unntak) klarer selv jeg å lage! I alle fall med litt instruksjoner... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Jeg stemmer for fiskekaker (de fiskeburger 80% fisk) med blomkålpasta og ketchup til :jepp: 

Fiskekaker hadde vi faktisk tidligere i uka og vi bruker å putte en i matboksen til Trollet så han spiser det nesten litt for ofte i barnehagen. 
Men han digger det så absolutt et bra tips! ;) 

24 minutter siden, miore skrev:

Vi har laget en kjempestor excel-fil og kjører en random-generator til å trekke ut måltider for oss hver uke fordi vi _aldri_ klarer å komme på noe :nigo: Mini brøler etter mat fra det øyeblikket vi kommer inn døra hjemme, så her går også tid inn som den viktigste faktoren. Det og at det faktisk er noe hun klarer/liker å spise. Noen eksempler

  • hummus og pita, går latterlig fort å lage (vi voksne har harissa på, mini har *drumroll* ketchup på)
  • risotto (sånne ferdigposer)
  • Stekte torskefileter med råkost og agurksalat (kjøper sånne 2 kg-pakker med frossen torsk, de er faktisk veldig bra)
  • Fiskegrateng med råkost og agurksalat (aner vi et tema her?)
  • hamburgere (hjemmelagde på karbonadedeig, mini trøkker  det i seg om hun får ketchup på)
  • Spaghetti med kjøttboller og dolmio
  • Spaghetti med olje, løk og hvitløk 
  • Gnocchi (sånn fersk pakke) med tomatsaus - mini spiser voksenporsjoner av gnocchi, så godt synes hun det er
  • Dhal (sånn indisk krydret linsesuppe) med gresk yoghurt-øye og pita til
  • Hjemmelaget pizza (bruker man ferdigpose eller ferdiglaget deig går det fort!)
  • Form med kokosmelk/thai grønn curry paste, grønnsaker og hvit fisk (den samme torsken)
  • Kyllingwok (rema har sånne kjekke poser med saus, og så pleier vi å bruke frosne grønnsaksmikser) - går grådig fort

Det var det jeg kom på i farta :) Jeg er tidenes dårligste kokk  selv - god på dessert/kaker, håpløs på middag - men det meste av dette (med et par hederlige unntak) klarer selv jeg å lage! I alle fall med litt instruksjoner... ;)

Wow! 
Excel-fil og greier!? 
Og her prøver vi for harde livet å føre opp to ukers middager på whiteboarden vår (men alt faller jo fra hverandre når mannen må jobbe sent og jeg blir stående igjen å skal lage for eksempel risotto (ikke fra ferdigpose) eller supper fra bunnen av. Jeg orker rett og slett ikke! :P) hæsjtægg-oldschool! :fnise: 

Det der var jo mange fine tips da, skal jeg spare på!
Tusen takk! :strix:
Tror jeg jammen meg jeg skal prøve oss på gnocchi i morgen. 
Trollet liker pasta så det går det også mye i (til min store fortvilelse for jeg synes ikke det er noe særlig etter å ha spist det hver eneste dag i et helt år i studietiden min. :sprettoy: )  men gnocchi blir jo litt mer spenstig så det skal vi absolutt gi ett forsøk. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er listemennesker begge to, så såpass må det være ;)

Forresten lager jeg ofte omelett med skinke om det bare er meg og mini som kommer hjem til middag og jeg føler meg litt ekstra lat :nigo: Egg inneholder jo alle de essensielle aminosyrene (=unnskyldningen), og dersom mini-m får ketchup (again with the ketchup... hun vil til og med ha det på hummus) på, går det ned på høykant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser mye wok (med sånn frossen wok-blanding, nudler og svinekjøtt),  speltlompelasagne (fra bunnen, men går ganske fort)  og grønnsaksuppe (kjøper frossen lapskausblanding, pølser og buljong).  

Ellers så hadde jeg tenkt å svare på noe du skrev på forrige side, men har glemt hva det var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, glukosebelastning!  Tok det 3 ganger, det gikk greit altså.  Den sirupen er ikke så ekkel,  og ikke så sirup heller.  Også har jeg fått lov å drikke bittelitt vann til,  sånn at det ikke er så mye smak i munnen.  Ellers er tipset mitt å ha noe å gjøre, også ha med noe mat og drikke til du er ferdig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.10.2016 den 21.12, miore skrev:

Vi er listemennesker begge to, så såpass må det være ;)

Forresten lager jeg ofte omelett med skinke om det bare er meg og mini som kommer hjem til middag og jeg føler meg litt ekstra lat :nigo: Egg inneholder jo alle de essensielle aminosyrene (=unnskyldningen), og dersom mini-m får ketchup (again with the ketchup... hun vil til og med ha det på hummus) på, går det ned på høykant!

Omelett er kjempe enkelt og har vært en god ide lenge, men nå vil han plutselig ikke ha det lengre. 
Kokt egg er kjempe godt, omelett er plutselig ikke greit... 
Spørs om ikke han kommer til å vokse seg til å bli like sta og sær som meg og DET vet jeg ikke om jeg orker! :sprettoy:
 

På 13.10.2016 den 21.32, Porcelain skrev:

Jo, glukosebelastning!  Tok det 3 ganger, det gikk greit altså.  Den sirupen er ikke så ekkel,  og ikke så sirup heller.  Også har jeg fått lov å drikke bittelitt vann til,  sånn at det ikke er så mye smak i munnen.  Ellers er tipset mitt å ha noe å gjøre, også ha med noe mat og drikke til du er ferdig.  

Det var faktisk bra du sa! 
Pakke med meg noe å spise når jeg er ferdig så jeg slipper å svime innpå nærmeste dagligvarebutikk i desperat forsøk på å finne noe å putte i kroppen. 
Takk for det! ;) 

_______________________________________________________________________________

Da var en ny helg nesten over allerede, tiden flyr avgårde her! 
Har jobbet hele helgen men det har ikke vært kjempe travelt så jeg har fortsatt hatt godt med overskudd når jeg kom hjem til mann og barn. 
Trollet har vært en perle av seg selv hele helgen. :strix:
Løper rundt og babler i ett sett. 
Løpe rundt på stuegulvet - opp i sofaen - sitte på fanget - lese bok - ned på gulvet - hente duplo klosser - løpe rundt stolene - ut i gangen - flørte i døråpningen - inn på badet - hente ny bok - opp i sofaen igjen- mamma lese - hoppe i sofaen - klatre i vinduskarmen - spise drue - inn på rommet - finne ballong - løpe rundt med ballong i munnen - lese bok alene - opp i sofaen - base rundt og rulle  og sånn går no dagan. 
Fiiiiin er han :nigo:

Legging og søvn går også stort sett som en drøm for tiden. :jepp:
(lenge siden jeg har skrevet noe om det nå og jeg kjenner meg selv såppass at jeg kommer til å sitte nedslitt med ny baby om et halvt år eller noe å lese tilbake i dagboka her for å finne ut når det blir bedre så dette er mest for min egen fremtids trøst! :fnise:)
Legger ham i sengen og synger bjørnen sover og trollmor med 11 unger, pakker ham godt inn i dyna og sier nattinatti før jeg går ut og lukker døra bak meg. Noen ganger hender det at jeg må inn å legge ham ned igjen en eller to ganger til men 8 av 10 ganger så sovner han av seg selv innen 5 minutter uten noe skriking eller drama. 
Og det ER så deilig! 
Han har glimtet til med et par netter innimellom hvor han ikke våkner i det hele tatt før klokka blir over 5 (og da blir jo jeg nervøs for at han kanskje har sluttet å puste eller noe siden jeg uansett våkner minst en gang i løpet av natten for å tisse.. Går den redselen over noen gang eller?)
De fleste netter våkner han fortsatt en gang i 22 tiden og en gang rundt 4. Da er det stort sett bare for oss å pakke ham inn i dyna igjen og hviske at det fortsatt er natt også sovner han igjen med en gang.
Stor forskjell fra alt det vi slet med tidligere i år og jeg gleder meg til vi kommer like langt med den nye babyen! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jinx, jinx, jinx... 
Klokka er 01.15 og jeg har vært inn og ut av soverommet til Trollet siden halv elleve.. 
Han har vondt i magen og får ikke sove mer enn et kvarter av gangen... :fart2:
:cry3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sovnet ordentlig bare ti minutter etter at jeg hadde skrevet forrige innlegg og jeg våknet på sofaen av at mannen ramlet inn døra rett etter kl 2.
Det var tydelig at han prøvde å være stille, men det er jammen ikke lett etter x antall øl. :kaklehone:
Heldigvis våknet ikke Trollet av hjemkomsten så da tok jeg det som et tegn på at jeg kunne legge meg i senga igjen og håpe på et par timer sammenhengende søvn før dagen startet for alvor. Og jammen sov han ikke hele veien til ti over 6 og DET er jo ikke hverdagskost så da er jeg ikke såååå trøtt nå allikevel. :P 

Mannen jobber sent i dag og ligger fortsatt å sover og nå er Trollet levert i barnehagen og jeg har fri, så jeg nyter litt kvalitets tid med sofaen, te (og en pose med smågodt men det sier vi ikke høyt) og god morgen norge før jeg skal sette i gang med dagens planer: 
- vaske minst en maskin med klær 
- pakke ned alt innholdet i de to rotekomodene vi (jeg) har stående på roterommet/kottet
- vurdere om jeg skal pakke ned resten av skapet som står på Trollets rom 
- støvsuge og vaske gulvet i hele leiligheten 
- hente trollet igjen
- lage middag ( i dag tror jeg faktisk det blir lapskaus) 
- kos, lek og legging av Trollet før jeg lurer på om jeg skal klinke til å være våken helt til 23.00 siden jeg har fri i morgen også men da er det mannen som skal levere i barnehagen så da kan jeg sove leeeeeenge! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig skrive noe om at "åh, så deilig at leggingen og søvnen går så fint om dagen", men så leste jeg litt til og tenker at jeg skal la være å jinxe mer :fnise: Det der er SÅ typisk, akkurat når man tenker at "nå har vi jaggu fått teken på dette", så går det skeis dagen etter. Meeen, om han bare hadde en dårlig natt pga. vondt i magen, så går det seg sikkert til i kveld.. eller? Krysser fingrene for det! (Nå jinxa jeg sikkert likevel, sorry.)

Blir småsliten bare av å lese om alle planene dine i dag. Flink! Når flytter dere? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sitronkake skrev:

Skulle egentlig skrive noe om at "åh, så deilig at leggingen og søvnen går så fint om dagen", men så leste jeg litt til og tenker at jeg skal la være å jinxe mer :fnise: Det der er SÅ typisk, akkurat når man tenker at "nå har vi jaggu fått teken på dette", så går det skeis dagen etter. Meeen, om han bare hadde en dårlig natt pga. vondt i magen, så går det seg sikkert til i kveld.. eller? Krysser fingrene for det! (Nå jinxa jeg sikkert likevel, sorry.)

Blir småsliten bare av å lese om alle planene dine i dag. Flink! Når flytter dere? :) 

Leggingen i dag gikk ikke helt som smurt, men han sover i alle fall nå og jeg har ikke stappet i ham like mange druer som i går så jeg satser på at han kan sove litt roligere i natt. :fart2:

De planene mine ble også litt så som så... Den sofaen frister jo såååå mye mer og jeg var vist litt trøtt allikevel for jeg sovnet av og våknet etter to timer!
Fikk pakket vitrineskapet vårt og vasket en maskin da i alle fall.. 
Så skal jeg gå en lang runde med meg selv her nå og se om jeg orker å begynne på den ene rotekomoden. :pasha:

Vi flytter 5. November! Det nærmer seg, det nærmer seg!!!! :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du er kjempeflink til å lage middag til Trollet jeg. Stakkars S får bare glassmat hun, ikke rart hun er matlei for tiden. :sjenert: Jeg forsøker stadig vekk å få A til å gi henne noe skikkelig mat med litt smak, men det blir det liksom ikke noe av... 

Og så skulle jeg ønske jeg hadde en unge jeg kunne gå fra når hun skal sove, her må vi ligge og holde i hånda eller i ansiktet mens hun sovner. :sukk: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Nori skrev:

Huff, flytting er krevende. Men tenk så deilig det blir å komme på plass i egen leilighet! Da kan man liksom lande skikkelig. :)

Ja det skal bli så godt å bare kunne gjøre det vi vil fordi det er vår egen leilighet. 
Bare det å kunne male veggene på rommet til Trollet gjør at jeg er mer gira på å innrede barnerom. 
Hittil har han bare en seng og et teppe som er ''hans'' inne på sitt rom, men nå skal vi ut å kjøpe kommode, hyller, lamper, gardiner, bilder og alt mulig. Både til han og Bølla. Gøy, gøy, gøy! :nigo:
 

14 timer siden, juliane skrev:

Syns du er kjempeflink til å lage middag til Trollet jeg. Stakkars S får bare glassmat hun, ikke rart hun er matlei for tiden. :sjenert: Jeg forsøker stadig vekk å få A til å gi henne noe skikkelig mat med litt smak, men det blir det liksom ikke noe av... 

Og så skulle jeg ønske jeg hadde en unge jeg kunne gå fra når hun skal sove, her må vi ligge og holde i hånda eller i ansiktet mens hun sovner. :sukk: 

Vi lager egentlig bare en middag her da. 
Altså spiser Trollet det samme som oss. Bare minus litt salt og noen ganger litt mindre chilli og sauser. 
Vi har begge hatt en ide om at vi vil ha barn som er ''alt etende'' og derfor er det viktig for oss at vi spiser sammen og det samme alle tre. :)  
Har dere prøvd det, å la S smake på deres mat? 
Det blir mye gris, men de synes det er kjempe gøy og lærer mye av å få spise selv. 
*og mitt tips er å venne henne til det før barnehagen for der må hun spise selv uansett siden de ikke har kapasitet til å mate alle barna som er der på en gang. ;) 

Og ang. sovingen så har vi også bevist gått inn for at han skal greie å sovne alene. :jepp:
Tatt i bruk en mild form for ferber-metode. 
I starten gikk vi inn og ut av rommet hvert andre minutt for å lære han at det ikke er farlig at vi går og at vi alltid kommer tilbake når han roper.
Nå kan han ligge der inne i senga si og bare bable for seg selv til han sovner mens vi sitter i stua. 
Selvfølgelig ikke alle unger dette passer for, men her funket det veldig fint og jeg håper vi får det til med neste også for det letter rutinene veldig. Tenker spesielt nå når vi blir en til. ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fri i dag også og isteden for å gjøre alt jeg ikke gadd i går (som for eksempel støvsuge og vaske) så sitter jeg her og stresser over ting som for eksempel familie forhold osv. 

Både jeg og mannen er i utgangspunktet veldig lite familiære og liker oss egentlig best for oss selv. 
Jeg synes det er kjempe slitsomt både å dra på besøk til og ikke minst få besøk av både min og hans familie. 
I dag kommer mamma hit, hun bor også i Oslo (i motsetning til alle de andre) så tanken er jo egentlig at hun skal kunne hente Trollet i barnehagen innimellom osv for at vi skal kunne få litt avlastning og for at de to skal få et fint forhold. 
Men jeg synes altså det er så utrolig slitsomt... Også får jeg dårlig samvittighet for at jeg synes det... :unsure:
Hun er egentlig ikke så fæl, hun maser en del og er plutselig blitt litt typisk ''gammel og bitter dame som klager på det meste'', også har hun aldri feil i noen ting.. Også tror jeg gravidhormonene mine gjør det enda verre. Men nå sitter jeg altså her og er irritert og sliten allerede før hun kommer.. :bond:

Jeg synes det er blitt verre etter at jeg fikk barn, vi hadde et bedre forhold før.. men da var hun kanskje ikke like bitter og vi så hverandre ikke så ofte.. jeg vet ikke.. men synd er det i alle fall... 
Æsj, er jeg alene og rar som føler det sånn ovenfor sin egen mor? 
Synes jeg leser så mye rundt om at man får bedre forhold og blir tettere enn noen gang når man får egne barn.. stemmer i alle fall ikke her... :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Beccy87 skrev:

Jeg har fri i dag også og isteden for å gjøre alt jeg ikke gadd i går (som for eksempel støvsuge og vaske) så sitter jeg her og stresser over ting som for eksempel familie forhold osv. 

Både jeg og mannen er i utgangspunktet veldig lite familiære og liker oss egentlig best for oss selv. 
Jeg synes det er kjempe slitsomt både å dra på besøk til og ikke minst få besøk av både min og hans familie. 
I dag kommer mamma hit, hun bor også i Oslo (i motsetning til alle de andre) så tanken er jo egentlig at hun skal kunne hente Trollet i barnehagen innimellom osv for at vi skal kunne få litt avlastning og for at de to skal få et fint forhold. 
Men jeg synes altså det er så utrolig slitsomt... Også får jeg dårlig samvittighet for at jeg synes det... :unsure:
Hun er egentlig ikke så fæl, hun maser en del og er plutselig blitt litt typisk ''gammel og bitter dame som klager på det meste'', også har hun aldri feil i noen ting.. Også tror jeg gravidhormonene mine gjør det enda verre. Men nå sitter jeg altså her og er irritert og sliten allerede før hun kommer.. :bond:

Jeg synes det er blitt verre etter at jeg fikk barn, vi hadde et bedre forhold før.. men da var hun kanskje ikke like bitter og vi så hverandre ikke så ofte.. jeg vet ikke.. men synd er det i alle fall... 
Æsj, er jeg alene og rar som føler det sånn ovenfor sin egen mor? 
Synes jeg leser så mye rundt om at man får bedre forhold og blir tettere enn noen gang når man får egne barn.. stemmer i alle fall ikke her... :vetikke:

Hahaaa... du har sikkert lest i dagboka mi hvordan forholdet til min mor er. You are not alone!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trollet har ganske mye hår nå. 
Når han ble født var det helt mørkt, men det falt av og nå er han helt lys, lyst slett hår akkurat sånn som mammaen ønsker seg. 
Jeg er nemlig avhengig av rettetang for å få bukt med det ekle fallet jeg har og å stripe etterveksten hver 3 måned for å føle meg vel. 
Uansett, mye hår har han fått, så mye at luggen rakk langt ned i øynene og det så ikke noe gøy ut, så løsnings orientert som jeg er så tenkte jeg at jeg greier da vel fint å klippe litt av luggen hans selv uten at det er noe stress. :jepp:

Men det ble selvfølgelig litt stress, jeg burde husket den gangen jeg skamklippet lillebroren min rett før han skulle på jobb intervju, jeg ER faktisk ikke frisør... 
Så da sitter jeg her da, med en skamklipt gutt som heldigvis ikke vet bedre. :rodme:

Ja og nevnte jeg at fotografen kommer i barnehagen neste uke? :daane: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt av sjarmen, er det ikke, sånn skeiv, hjemmeklippa sveis? Det er iallefall det jeg prøver å fortelle meg selv, for stakkars Mini´n min ser ikke ut på håret for tiden :fnise: Vi tok barnehagebilder forrige uke, og det er ikke sånn at de danderte håret hans finest mulig før de bildene ble tatt for å si det sånn. Tenkte at jeg skulle bestille frisørtime til ham litt nærmere jul, inntil videre så får han bare se litt rar ut :nigo: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det Torsdag men isteden for å skrive en ny ukes oppdatering på svangerskapet så skal jeg syte litt:
(Dere er herved advart)

Jeg er nemlig så LEI av at alle skal kommentere magen og kroppen min generelt nå at det var like før jeg begynte å grine på vei hjem fra jobb i dag. :sad:
JA jeg er gravid
JA magen min er ganske stor nå
NEI det er ikke tvillinger
JA jeg er HELT sikker 
JA hvis du må vite det så har jeg lagt på meg to kg mindre enn jeg hadde på det samme tidspunktet forrige gang 
JA det synes godt nå
NEI det er faktisk ganske lenge igjen
JA jeg er lei
JA det er sikkert en stor baby denne gangen også 

Kan ikke folk bare holde kjeft?! :sinna:

Jeg gikk innom apoteket etter jobb for å kjøpe mer vitaminer og dama bak kassa lirte av seg ''ja nå er det vel ikke lenge igjen?''  ... ehhh jo.. det er faktisk 3 måneder igjen... takkskarruha! 
Så går jeg derifra lettere irritert og møter på en tidligere kollega som sier ''Hei Beccy, jøss er du blitt såppass stor allerede ja!''
Jeg ble så paff og sint at jeg bare stirret på henne, snudde meg på helen og gikk uten å si noen ting. 

Synes ikke det er greit jeg... 
Gleder meg til å være ferdig med det her... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...