AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #161 Skrevet 12. august 2015 Ja Norske kvinner må føde flere barn og ikke bare tenke på karriere. Dette har vært kjent i mange år nå. Det som skjer er at vi blir færre Norske her i landet, et resultat av at likestilling og kvinnekamp har gått alt for langt. Ellers har ditt familie medlem helt rett. Alikevel fikk OnkelP(?) massiv støtte fra det norske folk da han uttalte at man må ha god økonomi for å få barn. Kjærlighet og en trygg oppvekst er ikke godt nok, så lenge man ikke har hus, bil og begge foreldre godt betalte jobber. Vet om flere som har tatt abort på dette grunnlaget, enten leiligheten bare er leid, stillingen er ikke fulltid enda osv. Dette ble litt avsporing da. Anonymous poster hash: 85ae0...f94 1
Mann 42 Skrevet 12. august 2015 #162 Skrevet 12. august 2015 Politiet skulle nå bevokte asylmottaket hørte jeg på P4. Første innfallet var at svenskene rundt skulle bli tryggere, men så kommer det frem at det er ayslsøkerene som skal beskyttes mot svensker Og svenske myndigheter frykter at "Onde mennesker" (sitat) skal utnytte situasjonen. Hvem er disse "onde" og hva skal til å bli kalt ond i Sverige for tiden?? oh the irony. Om dette er en terrorhandling eller ikke er ikke godt å si. det finnes minst 5 definisjor. Men at to tilfeldige uskyldige mennesker blir bestialsk drept i en butikk uten forandledning er ihvertfall egnet til å skape frykt i befolkningen og da er man vel inne på hensikten med terrorisere vil jeg anta... Anonymous poster hash: 58e7e...a44 Jeg tror det er en god ide å sette opp politivakt ved asylmottalet. Og det lokale politiet har nok ganske god oversikt over risikofaktorer i sitt område når de tar den avgjørelsen. 1
Sannerlig Skrevet 12. august 2015 #163 Skrevet 12. august 2015 Jeg tror det er en god ide å sette opp politivakt ved asylmottalet. Og det lokale politiet har nok ganske god oversikt over risikofaktorer i sitt område når de tar den avgjørelsen. Ja, for diskusjonen med lukkede asylmottak i sverige, den evner de jo ikke å ta. Så da er det jo aller best, etter denne fryktelige insidenten med morderiske asylbeboere, å fokusere på svensker. Forstå det den som kan. 3
Mann 42 Skrevet 12. august 2015 #164 Skrevet 12. august 2015 Ja, for diskusjonen med lukkede asylmottak i sverige, den evner de jo ikke å ta. Så da er det jo aller best, etter denne fryktelige insidenten med morderiske asylbeboere, å fokusere på svensker. Forstå det den som kan. "Sett asylsøkere i fengsel for alle tilfellers skyld", mener du? Det er garantert en god ide å beskytte asylbeboerne mot dem som evt mener at de har noe usnakket med "de morderiske asylbeboerne" etter denne hendelsen.
Sannerlig Skrevet 12. august 2015 #165 Skrevet 12. august 2015 (endret) "Sett asylsøkere i fengsel for alle tilfellers skyld", mener du? Det er garantert en god ide å beskytte asylbeboerne mot dem som evt mener at de har noe usnakket med "de morderiske asylbeboerne" etter denne hendelsen. Så du vet ikke forskjell på fengsel og lukkede mottak? Ingen som har noe usnakket eller vil ta uskyldige i sverige. Diskusjonen der borte går alene på innvndring og konsekvensene, samt medias evne til å skjule hvem og hva som står bak i de fleste tilfeller der fremmedkulturelle står bak slike hendelser. Det var ordføreren i kommunen der asylmottaket ligger som gikk ut med rasismekortet og ville beskytte disse. Helt ut av det blå, samt at det skal arrangeres et tog mot rasisme i tillegg. Hvem utnytter situasjonen her? Innlegg redigert for persondebatt Nordvesta, mod. Endret 12. august 2015 av Nordvesta 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #166 Skrevet 12. august 2015 (endret) Så du vet ikke forskjell på fengsel og lukkede mottak? Ingen som har noe usnakket eller vil ta uskyldige i sverige. Diskusjonen der borte går alene på innvndring og konsekvensene, samt medias evne til å skjule hvem og hva som står bak i de fleste tilfeller der fremmedkulturelle står bak slike hendelser. Det var ordføreren i kommunen der asylmottaket ligger som gikk ut med rasismekortet og ville beskytte disse. Helt ut av det blå, samt at det skal arrangeres et tog mot rasisme i tillegg. Hvem utnytter situasjonen her? Hva mener du helt konkret er forskjellen på et fengsel og et lukkede mottak? Innlegg redigert for persondebatt i sitat Nordvesta, mod. Anonymous poster hash: d3f39...81d Endret 12. august 2015 av Nordvesta 1
Mann 42 Skrevet 12. august 2015 #167 Skrevet 12. august 2015 (endret) Så du vet ikke forskjell på fengsel og lukkede mottak? Ingen som har noe usnakket eller vil ta uskyldige i sverige. Diskusjonen der borte går alene på innvndring og konsekvensene, samt medias evne til å skjule hvem og hva som står bak i de fleste tilfeller der fremmedkulturelle står bak slike hendelser. Det var ordføreren i kommunen der asylmottaket ligger som gikk ut med rasismekortet og ville beskytte disse. Helt ut av det blå, samt at det skal arrangeres et tog mot rasisme i tillegg. Hvem utnytter situasjonen her? Nei, jeg kan ikke se noen egentlig forskjell mellom et fengsel og et lukket mottak. Bortsett fra, selvsagt, at et fengsel er et sted hvor man låser inne mennesker som har gjort noe kriminelt, etter at de har fått sin sak prøvd i en rettssal, og der oppholdet er tidsbegrenset. Mens et lukket asylmottak er et sted der man stenger inne asylsøkere som ikke har gjort noe galt, som ikke har fått sin sak prøvd for en rett, og der oppholdet ikke har noen klar tidsavgrensning. Men ut over det, nei. Et sted man ikke kan forlate er et fengsel. Innlegg redigert for persondebatt i sitat Nordvesta, mod. Endret 12. august 2015 av Nordvesta
Sannerlig Skrevet 12. august 2015 #168 Skrevet 12. august 2015 Hva mener du helt konkret er forskjellen på et fengsel og et lukkede mottak?Anonymous poster hash: d3f39...81d Et lukket mottak har flere muligheter for kontroll med de asylsøkere som befinner seg der. De har muligheter til å besøke og integrere seg med lokalbefolkningen, men på premisser som tilsier at de får oppfølging. Lukkede mottak kan også føre til mindre kriminalitet blir begått, da man har utallige eksempler fra både sverige og norge hvor slike mottak er rene oppbevaringsbokser av tyvegods for asylsøkere med ulike hensikter. Kommer også på hvordan man legger opp slike mottak, ikke sant. Man kan legge om til skolegang med språk og sosillæring til skandinaviske forhold, kvinnesyn mm, butikker, treningsrom og arealsutfoldelse, og utflukter til ulike nærområder og byer under oppfølging. vinn/vinn for alle en slik kontroll. . 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #169 Skrevet 12. august 2015 Et lukket mottak har flere muligheter for kontroll med de asylsøkere som befinner seg der. De har muligheter til å besøke og integrere seg med lokalbefolkningen, men på premisser som tilsier at de får oppfølging. Lukkede mottak kan også føre til mindre kriminalitet blir begått, da man har utallige eksempler fra både sverige og norge hvor slike mottak er rene oppbevaringsbokser av tyvegods for asylsøkere med ulike hensikter. Kommer også på hvordan man legger opp slike mottak, ikke sant. Man kan legge om til skolegang med språk og sosillæring til skandinaviske forhold, kvinnesyn mm, butikker, treningsrom og arealsutfoldelse, og utflukter til ulike nærområder og byer under oppfølging. vinn/vinn for alle en slik kontroll. . Det blir or dyrt, og hva med sikkerheten til de som driver asylmotttakene? Anonymous poster hash: 8c30c...3c8
Sannerlig Skrevet 12. august 2015 #170 Skrevet 12. august 2015 Nei, jeg kan ikke se noen egentlig forskjell mellom et fengsel og et lukket mottak. Bortsett fra, selvsagt, at et fengsel er et sted hvor man låser inne mennesker som har gjort noe kriminelt, etter at de har fått sin sak prøvd i en rettssal, og der oppholdet er tidsbegrenset. Mens et lukket asylmottak er et sted der man stenger inne asylsøkere som ikke har gjort noe galt, som ikke har fått sin sak prøvd for en rett, og der oppholdet ikke har noen klar tidsavgrensning. Men ut over det, nei. Et sted man ikke kan forlate er et fengsel. Tullpreik, da ser du kun murer i ditt hode, og ikke mulighetene et slikt område kan ha i positiv forstand for alle. Ikke bor man på celler, man kan utvikle seg gjennom skole, sosiale ferdigheter, lære språk, og være trygg fra det de flyktet fra, som er hele hovedpoenget med at de er her eller????, og få en tilnærming til det skandinaviske miljø og samfunn som virker positivt for alle parter gjennom slik utvikling, samt reiser under oppsyn til nærmiljø og samfunn ellers. Trygghet for oss, og dem. 4
Sannerlig Skrevet 12. august 2015 #171 Skrevet 12. august 2015 Det blir or dyrt, og hva med sikkerheten til de som driver asylmotttakene? Anonymous poster hash: 8c30c...3c8 Ikke så dyrt som det det koster samfunnet i dag med ulike løsninger i alle kanter. En slik tilnærming vil spare samfunnet for en haug insidenter, og man vil få mer utdannede asylsøkere, både språkmessig og sosialt. Behandlingstid kan reduseres radikalt, og om avslag spare kostnader på direkte utsendelse. Vaktselskaper kan fint gjøre jobben, og passe på at det er trygt på jobb for de som arbeider der. Flere mottak i dag opplever ansatte en frykt og vi har sett flere eksempler på vold fra ulike asylsøkere. Jeg vil ha trygghet for vi som bor i vårt samfunn, og tilrettelegge for asylsøkere er en ting, om de opplever at de får visse friheter begrenset ser jeg null problem i, da de tross alt er trygge her. Og grunnet ene og alene alle insidenter med slike asylsøkere kan de nok selv også se og forstå hvorfor. Er usundt å slippe dem ut i et samfunn de ikke verken kjenner sosiale koder, språk eller kultur i, og forvente at dette går problemfritt. 3
Mann 42 Skrevet 12. august 2015 #172 Skrevet 12. august 2015 (endret) Tullpreik, da ser du kun murer i ditt hode, og ikke mulighetene et slikt område kan ha i positiv forstand for alle. Ikke bor man på celler, man kan utvikle seg gjennom skole, sosiale ferdigheter, lære språk, og være trygg fra det de flyktet fra, som er hele hovedpoenget med at de er her eller????, og få en tilnærming til det skandinaviske miljø og samfunn som virker positivt for alle parter gjennom slik utvikling, samt reiser under oppsyn til nærmiljø og samfunn ellers. Trygghet for oss, og dem. Bor man ikke på celler? Du mener at man kaller det noe annet når det er et asylmottak? Jeg har vært på asylmottak og sett hvordan de bor der. De bor på ett rom. På Trandum låses man inne på det rommet om natta. Det er en celle. Og et fengsel har også muligheter for skolegang og så videre. I den grad bemanningen tilllater det, selvsagt. Endret 12. august 2015 av Mann 42
Sannerlig Skrevet 12. august 2015 #173 Skrevet 12. august 2015 Bor man ikke på celler? Du mener at man kaller det noe annet når det er et asylmottak? Jeg har vært på asylmottak og sett hvordan de bor der. De bor på ett rom. På Trandum låses man inne på det rommet om natta. Det er en celle. Du har vert på nåværende, jeg snakker om framtidige konstruksjoner med mer tilrettelagte ordninger, såkalte storkomplex.. Cellene på trandum du, det var da der våre kjære soldater holdt til i månedsvis og år under militærtjeneste, er det godt nok for dem er det altså ikke godt nok for asylsøkere? At de blir låst inne, hva har det med å gjøre tror du?. 1
Mann 42 Skrevet 12. august 2015 #174 Skrevet 12. august 2015 Du har vert på nåværende, jeg snakker om framtidige konstruksjoner med mer tilrettelagte ordninger, såkalte storkomplex.. Cellene på trandum du, det var da der våre kjære soldater holdt til i månedsvis og år under militærtjeneste, er det godt nok for dem er det altså ikke godt nok for asylsøkere? At de blir låst inne, hva har det med å gjøre tror du? . Du snakker om et luftslott. Hvis du TROR at det vil bli bygd noe "storkompleks" med "tilrettelagte ordninger" så syns jeg litt synd på deg fordi du er så naiv. Hvis du tror at JEG tror på det, så vil jeg be deg på det aller mest innstendige å slutte med å bullshitte meg og pisse på intellektet mitt.
Sannerlig Skrevet 12. august 2015 #175 Skrevet 12. august 2015 Du snakker om et luftslott. Hvis du TROR at det vil bli bygd noe "storkompleks" med "tilrettelagte ordninger" så syns jeg litt synd på deg fordi du er så naiv. Hvis du tror at JEG tror på det, så vil jeg be deg på det aller mest innstendige å slutte med å bullshitte meg og pisse på intellektet mitt. Tror neppe du innehar et sådan intellekt av noe relevent slag, men det er artig å belære deg litt. Luftslott er kun for AP og SV folk, de evner ikke beskytte de som trenger det, nemlig et samfunn av godhet som norge er. Slike planer er blandt annet fremlagt av deres fremskrittsparti, og det er overhodet ikke vanskelig å bygge, dyrt å drive, eller problematisk å gjennomføre på alle vis. Det står kun på politisk agenda å benytte argumenter som dine for å destruere en god plan til beste for alle. Når du skriker slik som du gjør nå, blir jeg bare flau på dine vegne, jeg hadde dessverre forventet mer av deg. 5
Mann 42 Skrevet 12. august 2015 #176 Skrevet 12. august 2015 Tror neppe du innehar et sådan intellekt av noe relevent slag, men det er artig å belære deg litt. Luftslott er kun for AP og SV folk, de evner ikke beskytte de som trenger det, nemlig et samfunn av godhet som norge er. Slike planer er blandt annet fremlagt av deres fremskrittsparti, og det er overhodet ikke vanskelig å bygge, dyrt å drive, eller problematisk å gjennomføre på alle vis. Det står kun på politisk agenda å benytte argumenter som dine for å destruere en god plan til beste for alle. Når du skriker slik som du gjør nå, blir jeg bare flau på dine vegne, jeg hadde dessverre forventet mer av deg. Det er relativt billig å drive institusjoner som bare har til hensikt å skaffe folk tak over hodet, noe som er tilfelle med de fleste asylmottak i dag. Driften legges ut på anbud og det billigste tilbudet får tilslaget. De som bor der overlates mer eller mindre til seg selv, og institusjonen har en minimumsbemanning som ikke er større enn at man kan yte de lovpålagte tjenestene. Dersom man skal drifte institusjoner som skal holde folk innesperret, så blir det hele straks mer komplisert. Og ikke minst dyrt. For da må man, i tillegg til å dekke alle deres grunnleggende behov, også ha tilstrekkelig med personell til at man kan holde kontroll over dem slik at de ikke stikker av. Det ville jo negere hele hensikten med at mottaket var "lukket" dersom det var mulig å dra derfra. Skal man i tillegg bringe inn tjenester som skolegang, språkkurs, rekreasjon og aktivitetstilbud, så blir det enda mye dyrere. Og i en situasjon der regjeringen administrerer fengselsbefolkningen på en måte som gjør at de stort sett blir sittende innelåst på sine celler 23 timer i døgnet, og der betjeningen i gjennomsnitt har 1-ETT-minutt til å snakke med hver fange i løpet av en vakt, så har jeg ingen tro på at evt lukkede mottakskompleks vil bli noe bedre. Det vil bli som en fangeleir der folk låses inne om natta for å holde bemanningskostnadene nede. Slik det er i dag på Trandum. Bare større.
Gjest Jacklost Skrevet 12. august 2015 #177 Skrevet 12. august 2015 Uff dette er så trist Dette kunne like greit ha vært meg og mamma når vi var på IKEA nylig. Stakkars mennesker 2
Sannerlig Skrevet 12. august 2015 #178 Skrevet 12. august 2015 Det er relativt billig å drive institusjoner som bare har til hensikt å skaffe folk tak over hodet, noe som er tilfelle med de fleste asylmottak i dag. Driften legges ut på anbud og det billigste tilbudet får tilslaget. De som bor der overlates mer eller mindre til seg selv, og institusjonen har en minimumsbemanning som ikke er større enn at man kan yte de lovpålagte tjenestene. Dersom man skal drifte institusjoner som skal holde folk innesperret, så blir det hele straks mer komplisert. Og ikke minst dyrt. For da må man, i tillegg til å dekke alle deres grunnleggende behov, også ha tilstrekkelig med personell til at man kan holde kontroll over dem slik at de ikke stikker av. Det ville jo negere hele hensikten med at mottaket var "lukket" dersom det var mulig å dra derfra. Skal man i tillegg bringe inn tjenester som skolegang, språkkurs, rekreasjon og aktivitetstilbud, så blir det enda mye dyrere. Og i en situasjon der regjeringen administrerer fengselsbefolkningen på en måte som gjør at de stort sett blir sittende innelåst på sine celler 23 timer i døgnet, og der betjeningen i gjennomsnitt har 1-ETT-minutt til å snakke med hver fange i løpet av en vakt, så har jeg ingen tro på at evt lukkede mottakskompleks vil bli noe bedre. Det vil bli som en fangeleir der folk låses inne om natta for å holde bemanningskostnadene nede. Slik det er i dag på Trandum. Bare større. Neida, du må se potensialet, og hvordan dette i realiteten kan legges opp, med alle mulighetene dette medfører. Synes du svartmaler, og trekker inn begrensninger som overhodet ikke bør være der. Et storsenter, med alle muligheter for skole, språkundervisning, samt sosialkompetanse og innføring i kvinnesyn vi har, samt lære om valuta og samfunn generelt vil gi langsiktige inntjeninger i vårt samfunn de tross alt skal integreres i. Trenger ikke celler da, men leiligheter, og oppfølging av personale, vakter og div, som vet å kommunisere hva de vil møte, og lære mestring. Poenget er sikkerhet for oss, og dem, ser det beste i et slikt alternativ, og kosnadeffektivisering bør være langsiktig, ikke sparetiltak, men samfunnet i helhet over tid-tenking. og du, kan ikke du og jeg, siden i vår debattering legge vekk spydigheter, så skal du se vi får et brukbart diskusjonsklima. Om ikke du og jeg kan være venner, hvordan skal vi da kreve det av våre nye landsmenn? Jeg er enkel å bli venn med skjønner du, selv for ulike standpunkt politisk:) 2
Sannerlig Skrevet 12. august 2015 #179 Skrevet 12. august 2015 Uff dette er så trist Dette kunne like greit ha vært meg og mamma når vi var på IKEA nylig. Stakkars mennesker ja, ekkel tanke å vite at det til stadighet går potensielle psykisk syke regelrett løse uten oppfølging i blandt oss. Kan aldri sikre oss helt, men en sterk begrensning vill styrke trygghetsfølelsen og dra ned statistikkene for slikt over tid, tror jeg. 3
Gjest Jacklost Skrevet 12. august 2015 #180 Skrevet 12. august 2015 Og så setter han ene seg ned på buss stoppet utenfor, hvor dum går det egentlig an å bli? o.O 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå