Gå til innhold

Har politiet i Norge virkelig lov til dette?


Gjest Hofmann

Anbefalte innlegg

Poenget mitt er at det uansett er betenkelig av politiet å utspørre denne type informasjon. Hva om jeg var homo, og ikke ute av skapet da? Hvorfor skal politiet i så fall få lov til å sette meg i en situasjon hvor jeg enten må lyve for dem, eller dele personlig informasjon med noen jeg ikke kjenner, og som har null å gjøre med hva jeg har gjort, eller hvor jeg har vært?

Helt enig med deg, og det er da også tilfellet på små steder at politiet vet alt om deg, og snakker alt om deg. Jeg har en politibetjent fra byen her i sangkoret mitt, og jeg bor på et lite drittsted. Jeg har også en lege fra stedet i koret mitt. Syns jeg ser at jeg blir tatt for å ha kjørt 5 km/t over fartsgrensa, så blir jeg avhørt på stedet om alt mulig og mine whereabouts, må fortelle at jeg hadde så brottom med å komme hjem, så ikke kona skulle mistenke at jeg var borte lenger enn fotballkampen, og i virkeligheten hadde meg med ei russerhore, må gjenta dette på legevakta hvor de tapper meg for blod for å sjekke om jeg er rusa, alle skal snoke i historien min, og de som har pult noen i politiet eller helsevesenet vet hvor mye disse folka plaprer internt og ler av sånne historier.

 

Nei, jeg har ikke rent mel i posen min, og jeg har heller ingen planer om å ha det. Faen så jævlig det må være å skulle ha rent mel i posen. Jeg vet ikke om jeg skal være glad for at jeg har høyere iq og høyere kritisk sans enn resten av befolkningen, det er irriterende med så mange dumme og ukritiske folk. Faktum er at det er mange helt legitime grunner til å være bekymret over å prate med politiet og politimennesker har en autopilot som det er greit å passe seg for, samme hvor hyggelige mennesker det er. "Hvorfor er du ute så seint?" Æh, jo, jeg ville bare teste bilen min, for å se om det var verdt det å betale for EU-kontrollen som gikk ut forrige måned....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poenget mitt er at det uansett er betenkelig av politiet å utspørre denne type informasjon. Hva om jeg var homo, og ikke ute av skapet da? Hvorfor skal politiet i så fall få lov til å sette meg i en situasjon hvor jeg enten må lyve for dem, eller dele personlig informasjon med noen jeg ikke kjenner, og som har null å gjøre med hva jeg har gjort, eller hvor jeg har vært?

Du kan si "det ønsker jeg ikke å svare på" rett og slett. Så er det opp til dem om de vil undersøke ytterligere eller ikke. Men så lenge du har rent mel i posen spiller det jo ingen rolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Du kan si "det ønsker jeg ikke å svare på" rett og slett. Så er det opp til dem om de vil undersøke ytterligere eller ikke. Men så lenge du har rent mel i posen spiller det jo ingen rolle.

 

Jeg ble spurt om hvor jeg hadde vært og hva jeg hadde gjort, og lurte på om det var noen spesiell grunn til at de lurte på det. Fikk da streng beskjed om å bare svare på spørsmålene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på det?

 

Sikker kan man jo alldri være på noe, men jeg har ved flere anledninger gitt beskjed om at det "ikke er noe som angår dere", uten det har bydd på noen problemer. 

 

Eneste grunnen til at jeg ikke har svart på frÅgaen, er når politimannen/kvinnen har en shitty holdning, og jeg har alt i orden, slik at man slipper bot fordi man ikke har med vognkort feks....

De har jo en jobb å gjøre, og det å spørre noen enkle spørsmå for å se om man er ruset eller lyver synes jeg er helt greit, så lenge de gjør det på en ordentlig måte, og opprettholder normal folkeskikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!! Politistat, har lært av faren min at de kan gjøre hva de vil og at det bare er å holde seg lengst mulig unna...men kommer de når vanlige folk får innbrudd f eks? Som regel nei. Udugelig system. Sier ikke at alle polis er like men ikke langt ifra....

Anonymous poster hash: d6675...b09

Tror du skal vær glad for at vi har politi jeg

Anonymous poster hash: d796a...b6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Kjed dem ihjel. Dikt opp en historie. En laaaaaaang en. Til de til slutt går sin vei. Noe al-la. " Min bestefar.............han.......han var en klok mann han........Han sa........Veslefrikk.........Det viktigste er............ikke hvor du kom fra............men ................hvor du.................skal...........i...........livet..........Da jeg var.............12 år.........unnskyld 12 og kvart......  :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble spurt om hvor jeg hadde vært og hva jeg hadde gjort, og lurte på om det var noen spesiell grunn til at de lurte på det. Fikk da streng beskjed om å bare svare på spørsmålene.

De kan bli så strenge de vil. Selv i avhør er du bare pliktig til å oppgi personalia, intet mer.

Anonymous poster hash: b97fc...501

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

 

De kan bli så strenge de vil. Selv i avhør er du bare pliktig til å oppgi personalia, intet mer.

Anonymous poster hash: b97fc...501

 

 

Argh hvis dette stemmer skulle jeg virkelig ønske jeg visste det da jeg ble stoppa. Følte meg som en liten drittunge som måtte svare for meg på den måten der om ting de ikke har noe med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen så jævlig det må være å skulle ha rent mel i posen. 

Hadde forstått deg om du var mafiaboss, men det å ha seg med en russerhore mens man er i et forhold er ikke akkurat det helt store.

Anonymous poster hash: 11eb5...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, det er en bullshit-test for å se om du er nervøs eller lyver, og nei, du blir ikke tatt med på stasjoen...

 

Eller viser tegn på å være ruset på noe. Med mindre de har konkrete mistanker om at du har gjort noe er det ikke spesielt viktig hva man sier. TS lever i sin egen paranoide boble.

Anonymous poster hash: 67c5c...3e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tror du skal vær glad for at vi har politi jeg

Anonymous poster hash: d796a...b6e

 

Ja i enkelte saker gjør de noe bra (feks voldtekter og pedofilisaker osv.), men de er ikke ufeilbarlige, og loven kan være dobbeltmoralsk, systemet kan være råttent, de kan være korrupte og psykopater.

Anonymous poster hash: d6675...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiets hjemler ligger andre steder også. I dette tilfellet i vegtrafikklovgivningen.

 

Så klart. Det var nevnt tidligere i tråden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rutinekontroll skal forresten ikke ha skjellig grunn til mistanke. Da er den ikke lenger en rutinekontroll. Skjønner du det?

Anonymous poster hash: 8d04b...800

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen ting med samfunnet er at jeg tror ikke det er mye som skal til før man havner i søkelyset på en eller annen måte, og det blir et overvåkningssamfunn. Bra når de tar terrorister, men når de registrerer alle folk med divergente meninger på sider som feks nyhetsspeilet eller registrerer alle medlemmer av rødt etc? Og tør ikke egentlig tenke på hvilke utstrakte muligheter det er for overvåkning idag med facebook, romavlytning gjennom tlfer, og nettet og pcer generlt. Det er virkelig skremmende hvordan privatlivet kan utraderes og snart mange steder er borte :(

Bare håper at jeg er paranoid, men frykter at jeg ikke er det.

 



Anonymous poster hash: d6675...b09
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting med samfunnet er at jeg tror ikke det er mye som skal til før man havner i søkelyset på en eller annen måte, og det blir et overvåkningssamfunn. Bra når de tar terrorister, men når de registrerer alle folk med divergente meninger på sider som feks nyhetsspeilet eller registrerer alle medlemmer av rødt etc? Og tør ikke egentlig tenke på hvilke utstrakte muligheter det er for overvåkning idag med facebook, romavlytning gjennom tlfer, og nettet og pcer generlt. Det er virkelig skremmende hvordan privatlivet kan utraderes og snart mange steder er borte :(Bare håper at jeg er paranoid, men frykter at jeg ikke er det.  Anonymous poster hash: d6675...b09

Det er derfor vi har strenge regler for hvilken informasjjon som er lovlig å lagre, og strenge regler for hva slags overvåkning som er tillatt. Det er også derfor vi har et eget organ for å forvalte og kontrollere dette.

At folk på nyhetsspeilet tror de er overvåket er kanskje ikke så rart, men i realiteten er nok de færreste der interessante for andre etater enn psykiatrien.

 

Innlegget er ryddet for slettet innhold. Daenerys, mod.

Endret av Daenerys
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor vi har strenge regler for hvilken informasjjon som er lovlig å lagre, og strenge regler for hva slags overvåkning som er tillatt. Det er også derfor vi har et eget organ for å forvalte og kontrollere dette.

At folk på nyhetsspeilet tror de er overvåket er kanskje ikke så rart, men i realiteten er nok de færreste der interessante for andre etater enn psykiatrien.

  

Innlegget er ryddet for slettet innhold. Daenerys, mod.

Anonymous poster hash: 8d04b...800

 

Vel husker når de fant det kontoret ved siden av den amerikanske ambassaden eller hvor det var, iallefall i det strøket og det viste seg at de hadde et helt kontor med ansatte som jobbet med å registrere en haug med mennesker i egne registre. Det var stor sak på tv2 om dette…Husker ikke helt hvilket år, men tror folk er sykt naive mange ganger. Dessverre.

Anonymous poster hash: d6675...b09

Endret av Daenerys
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel husker når de fant det kontoret ved siden av den amerikanske ambassaden eller hvor det var, iallefall i det strøket og det viste seg at de hadde et helt kontor med ansatte som jobbet med å registrere en haug med mennesker i egne registre. Det var stor sak på tv2 om dette…Husker ikke helt hvilket år, men tror folk er sykt naive mange ganger. Dessverre. Anonymous poster hash: d6675...b09

At noe er ulovlig betyr ikke at det ikke kan forekomme. Hvorfor tror du det ble en stor sak av det?

Anonymous poster hash: 8d04b...800

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor vi har strenge regler for hvilken informasjjon som er lovlig å lagre, og strenge regler for hva slags overvåkning som er tillatt. Det er også derfor vi har et eget organ for å forvalte og kontrollere dette.

At folk på nyhetsspeilet tror de er overvåket er kanskje ikke så rart, men i realiteten er nok de færreste der interessante for andre etater enn psykiatrien.

  Innlegget er ryddet for slettet innhold. Daenerys, mod.

Anonymous poster hash: 8d04b...800

 

Ja nettopp, psykiatrien ja. Der har vi jo litt av et råttent system. Norge på toppen i verden av tvangsinnleggelser, tvangsbruk og tvangsmedisinering. Pillepushing og folk som dauer av overdoser "medisiner" på avdelingene og blir satt på 9 forskjellige samtidig. Ikke en kritisk psykiater av 10, må opp i 100 stk for å finne de - som firkløver. Et system som tvangssteriliserte tatere og andre og lobotomerte folk med å kutte istykker hjernen de sin til langt opp på 70 tallet. Idag stikker de sprøyter i folk som kutter ut mange av de normale funksjonene i hjernen. Fascistisk much? Om folk på nyhetsspeilet skulle være interessante for den fascistiske rettsløse systemet psykiatri så kunne man faktisk begynt å mistenke seriøs konspirasjon. Ingen som tenker selv orker å jobbe i det grusomme psykiatrisystemet, tro du meg.

Anonymous poster hash: d6675...b09

Endret av Daenerys
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Forleden dag ble jeg stoppet av politiet mens jeg var ute og kjørte. Akkurat i det jeg kjørte inn på gårdsplassen utenfor der foreldrene mine bor, satte de på blålysene og kom etter meg. Ut av bilen kom det en politikvinne. "Rutinekontroll", sa hun. Det neste hun gjorde var å spørre meg hvor jeg hadde vært, og hva jeg hadde gjort på. Hun lurte også på om jeg bodde her. Deretter var det fram med vognkort og førerkort.

 

Hva faen? Har politiet i Norge virkelig lov til å plage alminnelige mennesker på denne måten, og legge seg opp i hva de holder på med, uten at det foreligger noen grunn til mistanke om noe som helst? Jeg syntes det var skikkelig ekkelt at politiet kom inn på gårdsplassen vår, midt på natta, foran naboer og familie, og begynte å spørre meg ut på den måten. Ikke hadde jeg kjørt for fort, ikke manglet jeg bilbelte, og ikke var det noe galt med bilen min heller. Så de hadde med andre ord null grunn til å stoppe meg.

 

Føler meg rett og slett tråkka på av politiet her, og det var skikkelig ubehagelig. Begynte å lyse inn i bilen min med lommelykt og greier, lurte på hva det var jeg hadde i baksetet (masse noter og et notestativ).

 

Mulig jeg har vært naiv, men jeg trodde faktisk ikke vi levde i en politistat. Jeg trodde Norge var en rettsstat, hvor politiet ikke har lov til å plage folk på denne måten. Hva om jeg var gift og hadde tre barn da, og hadde vært på andre siden av byen og hatt homofil firkantsex med en gjeng somaliere? Hva faen har hun i så fall med å spørre meg hvor jeg har vært og hva jeg har gjort på? Skulle jeg da liksom være tvunget til enten å lyve for politiet, eller dele personlig informasjon med en eller annen kontrollfreak som bærer uniform?

 

Skal sies at jeg ikke hadde vognkortet i bilen, så jeg ba henne i stedet sjekke opp i systemene deres at bilen faktisk var min (hadde kjøpskontrakten). Det kunne hun ikke, for systemene deres var nede. Ok? Så hvorfor i helvete stoppet de meg da? Til syvende og sist var hun grei nok til ikke å gi meg bot for manglende vognkort, så derfor har jeg ikke tenkt å ta dette videre heller. Men til neste gang vil jeg vite hva rettighetene mine er, og i så fall be dem om tjenestenummer, og ta saken videre dersom de har gått ut over sine fullmakter.

 

Noen her med mer peiling på lov og rett som kan fortelle noe mer om hva som var greia her? Kan rett og slett ikke fatte og begripe at dette kan være lov i Norge.

Har opplevd det samme, riktig nok som passasjer.

Sjåføren bodde på østkanten, jeg bodde på vestkanten. 

 

Vi kunne oppleve at politiet fulgte etter oss i mange kilometer, før de slo på blålysene.

Sjåføren ble så ofte stoppet av politiet, at det til slutt ble en helt rutinemessig greie.

" Skal vi stoppe i busstoppet, så blir vi ferdig med det? "

 

Selvsagt gir det en ubehagelig følelse, selv for de som ikke har svin på skogen eller har gjort noe kriminelt. 

 

Men sikkerhetskontrollen på Gardermoen stopper ikke kun terrorister.

(Selv om de har en tendens til å stoppe folk basert på stereotypier)

Og politiet stopper ikke bare mistenkelige kjøretøy / førere.

 

Et synelig tollvesen, politi, etc. er et viktig ledd i forebygging av kriminalitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Jeg har hatt mange positive erfaringer med politiet, ja. Både gjennom jobb og privat. Hvis du baserer kompetansebegrepet ditt på oppklaringsprosent, så er det noe du virkelig ikke har forstått.

Innlegget er ryddet for slettet innhold. Daenerys, mod.

Anonymous poster hash: 8d04b...800

 

Jeg vet ikke hvor du får dine opplysninger fra, men her opplyser Grete Lien Metlid selv at de sliter, grunnet mangel på konkurransedyktighet når det gjelder lønn, og det faktum at de konstant mister dyktige medarbeidere, og at må hele tiden lære opp nye.

 

http://www.nettavisen.no/dittoslo/etterforskerne-forsvinner-fra-oslo-politiet/8549004.html

Endret av gjestvest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...