Gå til innhold

Har politiet i Norge virkelig lov til dette?


Gjest Hofmann

Anbefalte innlegg

Jeg synes for øvrig at både brannvesen og ambulanse burde få samme fullmakt som politiet til å stanse biler for å sjekke at alt står bra til med folk og at det ikke er noen som mår litt dårlig eller at det ikke er litt småvarmt et sted som jo, som kjent, kan utvikle seg til brann. Viktig å være føre var!

Anonymous poster hash: 22132...059

Brannvesenet har ansvaret for at pipa et i god stand.

Ambulanser har jeg sett stanse for at sjåføren tar kontakt med folk som har det litt vanskelig.

Så de gjør dette allerede, akkurat som politiet.

Problemet er at enkelte forveksler omsorg med trakassering. "Jeg er jo grei, hvorfor snakker du med meg? Trakassering og plaging".

Anonymous poster hash: c6f11...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brannvesenet har lov til det alt? Jeg har aldri opplevd at brannvesenet har banket på døren min og spurt om de kunne få komme inn for å sjekke i huset mitt så at det ikke brenner noe sted eller er fra for noen brann.

 

Ei heller har jeg opplevd at legen har banket på døren med et team med sykepleiere med flere for å spørre om det står bra til med alle i huset, om de kan få sjekke hjemme hos meg så at alle er i form og det ikke er noe i veien med noen som bor her eller noe som kan være skadelig for helsen vår i huset vårt.

 

Derimot har jeg opplevd å bli stoppet av politiet som ville sjekke om jeg hadde drukket, gikk rundt og sjekket dekkene mine om de hadde mønster og om bilen ellers var i forsvarlig stand.

 

Tenk om brannvesen bare rykket ut når noen ringte på de! Eller ambulanse bare dro dit hvor folk hadde ringt og bedt om hjelp! Eller politiet bare rykket ut når noen ringte! Da hadde vi hatt det fælt da! :(



Anonymous poster hash: 22132...059
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller er fra fare for noen brann.



Anonymous poster hash: 22132...059
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Brannvesenet har lov til det alt? Jeg har aldri opplevd at brannvesenet har banket på døren min og spurt om de kunne få komme inn for å sjekke i huset mitt så at det ikke brenner noe sted eller er fra for noen brann.

 

Ei heller har jeg opplevd at legen har banket på døren med et team med sykepleiere med flere for å spørre om det står bra til med alle i huset, om de kan få sjekke hjemme hos meg så at alle er i form og det ikke er noe i veien med noen som bor her eller noe som kan være skadelig for helsen vår i huset vårt.

 

Derimot har jeg opplevd å bli stoppet av politiet som ville sjekke om jeg hadde drukket, gikk rundt og sjekket dekkene mine om de hadde mønster og om bilen ellers var i forsvarlig stand.

 

Tenk om brannvesen bare rykket ut når noen ringte på de! Eller ambulanse bare dro dit hvor folk hadde ringt og bedt om hjelp! Eller politiet bare rykket ut når noen ringte! Da hadde vi hatt det fælt da! :(

Anonymous poster hash: 22132...059

 

 

Det er forskjell på ens eget hus og en bil på en offentlig vei.

Politiet kommer heller ikke hjem til folk uten at det allerede er god grunn.

 

Så ja, hva om politiet kun rykket ut etter den berusede personen hadde kjørt.

Eller kun sjekket dekkene på bilen etter den hadde kjørt av veien.

Da hadde vi hatt det fælt da :( For slike sjåfører kræsjer jo bare i andre, ikke deg.

Anonymous poster hash: c6f11...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om feilen er at sjåføren er beruset? Hvordan ønsker du å få til dette? Ca 14.000 kjører ruset hver dag.

Er det virkelig så fælt å snakke med politifolk?

Anonymous poster hash: c6f11...4f7

Om en bilist er ruset, men kjører feilfritt. Ser jeg ingen årsak til å stoppe personen. Men selvsagt ønsker ikke jeg bilister som er ruset i trafikken. Men man skal ikke stoppes om man ikke gjør noen feil, eller at bilen har mangler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en bilist er ruset, men kjører feilfritt. Ser jeg ingen årsak til å stoppe personen. Men selvsagt ønsker ikke jeg bilister som er ruset i trafikken. Men man skal ikke stoppes om man ikke gjør noen feil, eller at bilen har mangler.

 

Så.. du vil vente til den rusede sjåføren stanser seg selv? Får satse på at bilen ikke treffer noen du kjenner da.

 

"Man skal ikke stoppes om man gjør noen feil" sier du. Så jeg spør igjen. Hvordan vil du avdekke morgendagens 126.000 rusede sjåfører?

 

Rutinekontroller er nedfelt i politiets mandat som "forebyggende arbeid". De siste årene har dødsfall i trafikken gått vesentlig ned, blant annet på grunn av dette. Er ikke det verdt å snakke med en fra politiet en sjelden gang, om det redder liv?

Anonymous poster hash: c6f11...4f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut fra logikken at det sparer liv når politiet stopper uskyldige for å se om det skjer et lovbrudd noe sted så burde de jo også gå rundt og ta seg inn i hjemmene til folk, i tilfelle de kan avdekke et lovbrudd noe sted.

 

Med den logikken er det flest liv spart i en politistat. Altså mener den som argumenterer på en så banal måte at det er bedre med en politistat enn med et demokratisk fritt samfunn.



Anonymous poster hash: 22132...059
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ut fra logikken at det sparer liv når politiet stopper uskyldige for å se om det skjer et lovbrudd noe sted så burde de jo også gå rundt og ta seg inn i hjemmene til folk, i tilfelle de kan avdekke et lovbrudd noe sted.

 

Med den logikken er det flest liv spart i en politistat. Altså mener den som argumenterer på en så banal måte at det er bedre med en politistat enn med et demokratisk fritt samfunn.

Anonymous poster hash: 22132...059

 

 

På hvilken måte mener du at å avdekke lovbrudd hjemme redder liv i trafikken?

 

Samfunnet er fritt og demokratisk. Flertallet stemmer på de parti som ønsker at politiet jobber slik de gjør. At du er uenig betyr ikke at det er udemokratisk.

Anonymous poster hash: c6f11...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så.. du vil vente til den rusede sjåføren stanser seg selv? Får satse på at bilen ikke treffer noen du kjenner da.

 

"Man skal ikke stoppes om man gjør noen feil" sier du. Så jeg spør igjen. Hvordan vil du avdekke morgendagens 126.000 rusede sjåfører?

 

Rutinekontroller er nedfelt i politiets mandat som "forebyggende arbeid". De siste årene har dødsfall i trafikken gått vesentlig ned, blant annet på grunn av dette. Er ikke det verdt å snakke med en fra politiet en sjelden gang, om det redder liv?

Anonymous poster hash: c6f11...4f7

 

Som sagt. Ser ingen grunn til å stoppe en bil, om alt er feilfritt. Frihet er viktigere en alt annet. Så for vi håpe at rusede bilister ikke skader andre. Det er mange der ute som kjører bil påvirket. Spesielt på medikamenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt. Ser ingen grunn til å stoppe en bil, om alt er feilfritt. Frihet er viktigere en alt annet. Så for vi håpe at rusede bilister ikke skader andre. Det er mange der ute som kjører bil påvirket. Spesielt på medikamenter.

 

Ahh, du er redusert det til "håpe" nå.

 

Ja, frihet er viktig. Frihet til å ferdes i trafikken uten å risikere å møte på en som nettopp har brukt amfetamin. Friheten til å trygt sende barna mine ut i trafikken når de blir gamle nok.

 

Husk, alle som har vært ruset og kræsjet kjørte "feilfritt" før det gikk galt.

Anonymous poster hash: c6f11...4f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, og de som bodde i DDR ble også innprentet av propagandaaparatet til staten at de bodde i et demokrati. De hadde den tryggeste trafikken i noe land i Europa. Men de hadde ingen frihet.

 

Din våte drøm?



Anonymous poster hash: 22132...059
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ahh, du er redusert det til "håpe" nå.

 

Ja, frihet er viktig. Frihet til å ferdes i trafikken uten å risikere å møte på en som nettopp har brukt amfetamin. Friheten til å trygt sende barna mine ut i trafikken når de blir gamle nok.

 

Husk, alle som har vært ruset og kræsjet kjørte "feilfritt" før det gikk galt.

Anonymous poster hash: c6f11...4f7

 

Er ikke redusert til noe jeg. De fleste håper vel at ingen skades i trafikken, eller tror du noe annet?

Uansett. Bilister som kjører feilfritt skal selvsagt ikke stoppes. Det er et overgrep fra statens menn i uniform å stoppe mennesker som ikke har gjort noe galt. Et slikt kontrollsamfunn ønsker jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jo da, og de som bodde i DDR ble også innprentet av propagandaaparatet til staten at de bodde i et demokrati. De hadde den tryggeste trafikken i noe land i Europa. Men de hadde ingen frihet.

 

Din våte drøm?

Anonymous poster hash: 22132...059

 

Det er mange i det Norske samfunn som ikke ønsker frihet. Disse vet faktisk ikke helt hva frihet er. De er så hjernevasket i dette systemet at de selv tror de lever i et fritt samfunn. Tenke selv er noe fjernet og fremmed.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke redusert til noe jeg. De fleste håper vel at ingen skades i trafikken, eller tror du noe annet?

Uansett. Bilister som kjører feilfritt skal selvsagt ikke stoppes. Det er et overgrep fra statens menn i uniform å stoppe mennesker som ikke har gjort noe galt. Et slikt kontrollsamfunn ønsker jeg ikke.

 

Du reduserer arbeidet med å redusere døde/skadde/ruspåvirket i trafikken til å "håpe" at det går bra.

Å bli stanset er ingen straff og har man ting på stell som man er forpliktet til å ha, blir det ingen konsekvenser. At du mener det er et overgrep er skivebom.

 

 

Jo da, og de som bodde i DDR ble også innprentet av propagandaaparatet til staten at de bodde i et demokrati. De hadde den tryggeste trafikken i noe land i Europa. Men de hadde ingen frihet.

 

Din våte drøm?

Anonymous poster hash: 22132...059

 

Nå driver du med stråmenn. Forsøk i det minste å holde deg saklig.

Om du mener at staten Norge kan sammenlignes med DDR bør du også reise litt rundt i verden.

Anonymous poster hash: c6f11...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du reduserer arbeidet med å redusere døde/skadde/ruspåvirket i trafikken til å "håpe" at det går bra.

Å bli stanset er ingen straff og har man ting på stell som man er forpliktet til å ha, blir det ingen konsekvenser. At du mener det er et overgrep er skivebom.

 

Anonymous poster hash: c6f11...4f7

 

Kontroll utført av myndighetene er et grovt overgrep mot det frie menneske. At det sitter noen norske mennesker rundt i dette samfunn og synes slikt er greit. Forteller meg at frihet er noe man ikke helt forstår. Man har blitt en del av systemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontroll utført av myndighetene er et grovt overgrep mot det frie menneske. At det sitter noen norske mennesker rundt i dette samfunn og synes slikt er greit. Forteller meg at frihet er noe man ikke helt forstår. Man har blitt en del av systemet.

 

Om du mener at rutinekontroller for å avdekke rusede sjåfører er et "grovt overgrep" er du i ubalanse med samfunnet ellers. Det er bra å gå i utakt med massene av og til, men her er jeg sjeleglad det er svært få av dere som har dette utgangspunktet.

 

Om jeg skal gjette tipper jeg du ikke har mistet noen nære i ulykker som nevnt. Om du hadde det ville du nok jobbet for flere kontroller.

 

Visste du at UP stort sett ikke finner på kontrollstedene sine selv? De blir plukket ut etter bekymringsmeldinger fra de ulike nærmiljøene som over tid har observert farlige/rusede sjåfører. Så kontrollene er ikke helt tilfeldige, men rettet opp mot steder hvor det er større sjanse for å møte noen som er farlige.

Anonymous poster hash: c6f11...4f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som sagt. Ser ingen grunn til å stoppe en bil, om alt er feilfritt. Frihet er viktigere en alt annet. Så for vi håpe at rusede bilister ikke skader andre. Det er mange der ute som kjører bil påvirket. Spesielt på medikamenter.

Og alt for mange av disse påvirkede menneskene er innblandet i ulykker hvert år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lov til å spørre, men du trenger ikke å svare på hvor du har vært om du ikke vil. Politiet kan stoppe hvem de vil for å sjekke vognkort og førerkort. Som sagt før her, kanskje de lette etter noen som kunne vært deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om du mener at rutinekontroller for å avdekke rusede sjåfører er et "grovt overgrep" er du i ubalanse med samfunnet ellers.

 

Jeg er fullstendig klar over at jeg er langt unna hva andre tenker her i samfunnet. Ja jeg mener alle former for kontroll, er et overgrep mot det frie menneske. Så fremt det ikke foreligger sterke mistanker om kriminelle handlinger av alvorlig art.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alt for mange av disse påvirkede menneskene er innblandet i ulykker hvert år.

Ja og dessverre er det alt for mange leger som ikke er flinke nok til og melde fra om pasienter som går på medikamenter man ikke skal kjøre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...