Gå til innhold

Har politiet i Norge virkelig lov til dette?


Gjest Hofmann

Anbefalte innlegg

Dine spørsmål er tøvete. Det jeg spurte om er akkurat det samme. Smeller gjør det uansett.

Ingen ønsker mennesker som er sterkt ruset i trafikken, spesielt på alkohol. Derfor mener jeg politiet må være på veiene. De må stoppe biler med en mistenkelig adferd. Ikke som i dag da alle stoppes. Det er dårlig utnyttelse av ressurser.

De andre kontrollinstanser som biltilsyn er noe jeg helst ville fått fjernet. Tollere, ja om de kun har fokus på alvorlige gjenstander som forsøkes tas inn. Ikke å stoppe folk fra danskebåten som kun har med seg tobakk og alkohol og muligens et par gram hasj. Det er igjen dårlig utnyttelse av resurser.

 

En vanlig politipatrulje vil naturligvis ikke stanse alle biler, kun de som kjører vinglete eller opptrer uvanlig på annen måte. 

 

Full stans av alle dreier seg mer om teknisk kontroll av kjøretøy. Noe som dessverre er nødvendig, se bare på alle polske sjåfører med tilnærmet "slicks" som dekk, ikke kjettinger tilgjengelig på vinterføre etc. 

Anonymous poster hash: 942aa...845

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dine spørsmål er tøvete. Det jeg spurte om er akkurat det samme. Smeller gjør det uansett.

Ingen ønsker mennesker som er sterkt ruset i trafikken, spesielt på alkohol. Derfor mener jeg politiet må være på veiene. De må stoppe biler med en mistenkelig adferd. Ikke som i dag da alle stoppes. Det er dårlig utnyttelse av ressurser.

De andre kontrollinstanser som biltilsyn er noe jeg helst ville fått fjernet. Tollere, ja om de kun har fokus på alvorlige gjenstander som forsøkes tas inn. Ikke å stoppe folk fra danskebåten som kun har med seg tobakk og alkohol og muligens et par gram hasj. Det er igjen dårlig utnyttelse av resurser.

Om man skal snakke om utnyttelse av ressursene snakker du mot deg selv. En statisk kontroll er langt mer effektiv enn en politibil som kjører rundt.

En ruset sjåfør kan tilsynelatende kjøre normalt men vil ha dårligere reaksjonsevne om noe uventet skjer. Feks at et barn løper ut i veien.

Så du synes det et greit at denne sjåfører kjører frem til noe skjer, slik at din absolutte frihet skal være intakt.

Du ønsker frihet for deg selv og evner ikke å heve blikket. Gratulerer.

Anonymous poster hash: c6f11...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

En vanlig politipatrulje vil naturligvis ikke stanse alle biler, kun de som kjører vinglete eller opptrer uvanlig på annen måte. 

 

Full stans av alle dreier seg mer om teknisk kontroll av kjøretøy. Noe som dessverre er nødvendig, se bare på alle polske sjåfører med tilnærmet "slicks" som dekk, ikke kjettinger tilgjengelig på vinterføre etc. 

Anonymous poster hash: 942aa...845

 

Kjører man vinglete så bør man stoppes. Kjører man med biler med store mangler, slik mange utenlandske, så skal dem stoppes. Men kjører man feilfritt, så skal man selvsagt ikke plages av menn i uniform.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 En statisk kontroll er langt mer effektiv enn en politibil som kjører rundt.

Anonymous poster hash: c6f11...4f7

Enkelte hevder det. Noe jeg ikke tror på. Uansett så rammer slike stopp alt for mange uskyldige mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører man vinglete så bør man stoppes. Kjører man med biler med store mangler, slik mange utenlandske, så skal dem stoppes. Men kjører man feilfritt, så skal man selvsagt ikke plages av menn i uniform.

 

Ja, men man ser ikke alltid om en bil har tekniske mangler eller ikke. Ikke så lett å se spordybden i dekkene når man er i fart, heller ikke andre skjulte feil som nedslitte bremseklosser eller andre indre feil. Derfor har man tekniske kontroller. 

Anonymous poster hash: 942aa...845

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, men man ser ikke alltid om en bil har tekniske mangler eller ikke. Ikke så lett å se spordybden i dekkene når man er i fart, heller ikke andre skjulte feil som nedslitte bremseklosser eller andre indre feil. Derfor har man tekniske kontroller. 

Anonymous poster hash: 942aa...845

 

Nå vet jeg hvorfor statens menn kontrollerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rart, på Island har de ikke politikontroller, likevel går det greit der. Tenke seg...



Anonymous poster hash: 22132...059
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Rart, på Island har de ikke politikontroller, likevel går det greit der. Tenke seg...

Anonymous poster hash: 22132...059

 

På island ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Rart, på Island har de ikke politikontroller, likevel går det greit der. Tenke seg...

Anonymous poster hash: 22132...059

 

 

Island har en relativt liten befolkning i det store og hele og har heller ikke samme problem med f. eks. utenlandske kjøretøy som kommer over grensa i samme grad. Mye lettere å håndheve en grei standard på kjøretøyene når man er på en øy uten landbaserte grenser. 

Anonymous poster hash: 942aa...845

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte hevder det. Noe jeg ikke tror på. Uansett så rammer slike stopp alt for mange uskyldige mennesker.

Har du forsøkt å regne på det?

To tjenestemenn kan stanse ca 60 biler på en time. Da sjekkes førerkort og rus.

I tidsrommet bruker heller ikke politibilen drivstoff.

Hvor lang tid vil det ta å finne og stanse 60 biler om man kjører i trafikken?

Uskyldige ja, men uskyldige som har samtykket til å bli kontrollert. Du får det til å høres ut som de blir utsatt for et justismord når de viser førerkortet.

Anonymous poster hash: c6f11...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Island har en relativt liten befolkning i det store og hele og har heller ikke samme problem med f. eks. utenlandske kjøretøy som kommer over grensa i samme grad. Mye lettere å håndheve en grei standard på kjøretøyene når man er på en øy uten landbaserte grenser. 

Anonymous poster hash: 942aa...845

 

Island har bare rundt 300 000 innbyggere, og de fleste av dem bor i Reykjavik. Du kan kjøre bil i timesvis uten å se annen trafikk. Det tjukner litt til rundt severdigheter som Gullfors og lignende steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Tråden er ryddet for spekulasjoner, personangrep og avsporinger.

 

Daenerys, mod.

Endret av Daenerys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at enkelte drømmer om å få se dette i Norge. :)

 

 

 

 

 



Anonymous poster hash: 22132...059
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen hensikt og kontrollere bilister som kjører feilfritt og har en bil uten mangler.

 

Hvordan vet man at bilen ikke har mangler hvis man ikke kan undersøke det? Veldig mange mangler er ikke synlige uten en grundigere sjekk.

 

Og en ruskjører er ikke nødvendigvis en som kjører veldig påfallende når det ikke skjer noe. Det som er med ruskjørere er at de ikke har normal reaksjonsevne hvis det skjer noe. Eller det kan reagere helt feil på vanlige situasjoner. Men det ser man ikke før det faktisk skjer.

 

Dette har andre påpekt før meg, så det er merkelig at det ikke synker inn...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22%... Med andre ord kjører folk tryggere når de er ruset enn når de er edru?

Anonymous poster hash: 22132...059

 

Nei, for edru sjåfører utgjør en langt større andel en rusede sjåfører. Rusede sjåfører er dermed kraftig overrepresentert ved ulykker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En lang video som viser hvor galt det går når politiet får oppføre seg som de vil i strid med alle lover og all (sunn) fornuft.

 

https://www.facebook.com/FilmingCops/videos/898894913478938/

 

Anonymous poster hash: 22132...059

 

Det får de jo ikke i Norge, så videoen er irrelevant.

Å sammenligne en rutinekontroll i trafikken med syke videoer fra USA er ganske patetisk, og vitner om hvor lite reflekterte politihaterne er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du som kaller hendelsen "tullete". Vel, jeg mener du fremstår ganske tullete som vil kontakte stasjonen fordi betjentene gjør jobben sin.

Anonymous poster hash: c6f11...4f7

 

De gjør ikke jobben sin om de stopper mennesker helt tilfeldig, og spør og graver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør ikke jobben sin om de stopper mennesker helt tilfeldig, og spør og graver.

Ehh, jo. Selv om du ikke liker det, betyr ikke at du har rett.

Først og fremst skal politiet jobbe forebyggende (du vet, hindre at noe skjer) og da må de snakke med folk.

De aller fleste setter pris på en prat med den lokale politimannen. Bortsett fra en svært liten minoritet som føler seg mistenkeliggjort bare de får ut døra.

Hva mener du om at Mattilsynet og biltilsynet har kontroller?

Anonymous poster hash: c6f11...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at de fleste setter pris på en prat med den lokale politimannen. Kanskje hvis det er en hyggelig prat, men ikke hvis man føler at politiet har deg i kikkerten. Det er bare ubehagelig.

Jeg er selv lovlydig, og det er nok TS også, men dette er fortsatt ikke noe ålreit å oppleve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...