Gå til innhold

Har politiet i Norge virkelig lov til dette?


Gjest Hofmann

Anbefalte innlegg

Disse to burde selvsagt ikke være en gyldig grunn til å stoppe noen. Da lever man i en politistat. Om de har lov til dette, så er politiet per definisjon noen jævla svin.

Så de stoppet deg og bad deg om førerkort og vognkort, noe de har full rett til å kreve av enhver, når som helst, stilte deg et par spørsmål og kikket inn i bilen din? Og unnlot å skape problemer for deg til tross for at du ikke hadde vognkort i bilen? Da er de drittsekker, svin og representanter for politistaten? Ta deg en bolle. Du veit ikke hvor godt du har det. i en politistat ville du blitt hanka inn for manglende dokumenter, og bilen din endevendt, bare på pur faenskap.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Igjen, politiet burde ikke ha noe å gjøre med å plage mennesker kun fordi de gjør "noe som de fleste ikke gjør". Vi skal ikke ha noe klespoliti, kroppspoliti, trynefaktor-politi, bilmerke-politi, A4-politi eller leggetid-politi. Det burde si seg selv. Det handler om respekten for privatlivets fred, noe norsk politi tydeligvis har null av.

Men kanskje du vil ha "stoppe fyllekjørere på vei hjem fra nach"-politi? Det vil jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Med den kommentaren der, så vet jeg at du er en fyr som ser ut som en slask, kjører en møkkete og rotete bil og i tillegg var lettere irritert da politiet snakket til deg.

 

Jeg har blitt stoppet av politiet mange ganger (både berettiget når jeg har kjørt for fort og stans av all trafikk langs veien). Aldri noen gang har de spionert på meg med en sivil bil, lyst inn i hele bilen og avhørt meg om hva jeg driver med. De har alltid spurt meg pent om de kan se vognkort og førerkort og lurt inn de obligatoriske spørsmålene hvor jeg har vært og hva jeg skal som en naturlig del av praten.

Anonymous poster hash: a9277...336

 

 

Politiet har automatisk nummergjennkjenning på biler. Mao, hvis bilen har vært involvert i snusk tidligere, så ligger den i politiets register, og kommer opp på skjermen deres når de er ute og patruljerer. Da vil de ofte stoppe denne bilen igjen, for det er en "versting". Flott måte å ta notoriske fyllekjørere på, for eksempel.  

 

TS kjørte rundt i en gammel bil, men hadde kjøpekontrakten med seg. Har du kjøpt bilen ganske nylig, TS? Da er sjansen stor for at du har kjøpt den av feil eier. Du får bare forberede deg på å bli stoppet i flere "rutinekontroller".  

 

 

Anonymous poster hash: 66965...aa2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det å stoppe tilfeldige biler midt på natten er med på å avdekke kriminalitet, hvorfor går da ikke politiet rundt og banker på døren hos folk, tar seg inn hos tilfeldige personer (uavhengig av tidligere rulleblad - akkurat som med "rutinekontroller") for å avdekke kriminalitet? Det kan jo hende at de kommer over konebanking, barnevoldtekt, og det tredje med det fjerde.



Anonymous poster hash: 22132...059
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de ikke har lovlig hjemmel til det, og fordi de har et kontrolloppdrag utover å avdekke andre ting. En bil er heller ikke en like privat sfære som et hus.

Har du våpenkort kan politiet komme på besøk for å inspisere våpenskapet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det å stoppe tilfeldige biler midt på natten er med på å avdekke kriminalitet, hvorfor går da ikke politiet rundt og banker på døren hos folk, tar seg inn hos tilfeldige personer (uavhengig av tidligere rulleblad - akkurat som med "rutinekontroller") for å avdekke kriminalitet? Det kan jo hende at de kommer over konebanking, barnevoldtekt, og det tredje med det fjerde.

Anonymous poster hash: 22132...059

 

 I tillegg til svaret du har fått allerede er det ikke slik at politiet tar seg inn i bilene de stopper. For at de skal kunne gjøre det kreves en konkret mistanke om lovbrudd.

 

I fremtiden anbefaler jeg at du leser tråden før du dumper ut med tull som det du presterer her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så politiet avdekker ikke kriminalitet når de stopper biler (rutinekontroll)? Hva er da vitsen med det?



Anonymous poster hash: 22132...059
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så politiet avdekker ikke kriminalitet når de stopper biler (rutinekontroll)? Hva er da vitsen med det?

Anonymous poster hash: 22132...059

 

Joda, de avdekker kriminalitet. De kan f.eks. se eller få vite noe som faktisk gir skjellig grunn til mistanke (å bare se inn et bilvindu er ikke å ransake), og dermed kan de ransake.

 

De kan jo sjekke førerkort, ta promilletest, osv. i tillegg.

 

Hva er poenget med denne kveruleringen din egentlig?

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx: Hva var poenget ditt med å hevde at jeg kom med tull? Jeg spurte hvorfor politiet ikke også går rundt og banker på døren til folk hvis det hjelper dem å avdekke kriminalitet slik slike "rutinekontroller" (det er rutine for den som jobber med det, det er ikke rutine for den som ikke er vant med det) gjør? Det er et fullt legitimt og seriøst spørsmål. Ditt personangrep derimot...



Anonymous poster hash: 22132...059
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så politiet avdekker ikke kriminalitet når de stopper biler (rutinekontroll)? Hva er da vitsen med det?

Anonymous poster hash: 22132...059

Formålet er jo for eksempel å ta folk som ikke har førerkort og er beruset, begge deler er slikt politiet konkret kan stanse biler for å avdekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis politiet fikk lov til å dra rundt og bare gå inn hos folk kunne de jo ha avdekket mye mer kriminalitet?



Anonymous poster hash: 22132...059
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å se på Nattpatruljen på TV Norge så ser du at det kan være ganske vilkårlig hvem de stopper.

Jeg har blitt stoppet to ganger når jeg sto på en sidelomme for å snakke i telefonen mens jeg blinket inn.

Man skulle jo tro det er ganske opplagt hva folk holder på med da, men de var skikkelig mistenksomme og ba meg legge på telefonen og lyste meg rett i øynene med lommelykt. Hadde de bare vært høfflige og greie hadde jeg jo ikke brydd meg, men selv ETTER de har kontrollert meg og skal til å kjøre videre var de skikkelig mistenksomme og sure.

Det eneste jeg hadde gjort "galt" var å kjøre bil midt på natten, noe som ikke er ulovlig så vidt jeg vet..

Anonymous poster hash: 62fad...75e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Hva faen? Har politiet i Norge virkelig lov til å plage alminnelige mennesker på denne måten, og legge seg opp i hva de holder på med, uten at det foreligger noen grunn til mistanke om noe som helst?

 

Ja dessverre lever vi i en politistat, selv om mange hevder Norge er et fritt land, noe det selvsagt ikke er. Politiet tar seg til rette og snoker i menneskers liv. En skam.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dessverre lever vi i en politistat, selv om mange hevder Norge er et fritt land, noe det selvsagt ikke er. Politiet tar seg til rette og snoker i menneskers liv. En skam.

Om du likestiller rutinekontroll med snoking og norsk politi med politistat må du reise litt mer.

Du aner ikke hvor heldige vi er i Norge.

Anonymous poster hash: c6f11...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du likestiller rutinekontroll med snoking og norsk politi med politistat må du reise litt mer.

Du aner ikke hvor heldige vi er i Norge.

Anonymous poster hash: c6f11...4f7

Vi er heldige i Norge på mange områder. Men frihet har vi på ingen måte. Politiet må gjerne stoppe biler i trafikken. Men kun når det er begått en feil, eller mangler ved bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi er heldige i Norge på mange områder. Men frihet har vi på ingen måte. Politiet må gjerne stoppe biler i trafikken. Men kun når det er begått en feil, eller mangler ved bilen.

Og om feilen er at sjåføren er beruset? Hvordan ønsker du å få til dette? Ca 14.000 kjører ruset hver dag.

Er det virkelig så fælt å snakke med politifolk?

Anonymous poster hash: c6f11...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om feilen er at sjåføren er beruset? Hvordan ønsker du å få til dette? Ca 14.000 kjører ruset hver dag.

Er det virkelig så fælt å snakke med politifolk?

Anonymous poster hash: c6f11...4f7

Må korrigere meg selv: 126.000 kjører ruset hver dag. Kilde: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/utrykningspolitiet/Vedlegg_2860.pdf

Men Gothminister har vel en måte å stanse dette på uten å faktisk kontrollere føreren.

Anonymous poster hash: c6f11...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes for øvrig at både brannvesen og ambulanse burde få samme fullmakt som politiet til å stanse biler for å sjekke at alt står bra til med folk og at det ikke er noen som mår litt dårlig eller at det ikke er litt småvarmt et sted som jo, som kjent, kan utvikle seg til brann. Viktig å være føre var!



Anonymous poster hash: 22132...059
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de kan det, det er unntak i veitrafikklovgivningen fra den generelle reglen om at det må være en grunnet mistanke for engler stoppet av politiet.

Anonymous poster hash: a28f6...093

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...