Gå til innhold

21 års fengsel for abort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Olivia Benson

Nå er det heldigvis ikke kvinner alene som skal kunne velge hvor man setter grensen for likestilling. Likestilling er noe som både er positivt og negativt. Det bør kvinner være klar over. At det er kvinnen som går gravid, er ikke et argument mener jeg. Uten mannen, ingen barn.

Hvordan ser du for deg at denne likestillingen skal gjennomføres? Ser du nevner en tredjepart? Kan du virkelig se for deg at staten/lege skal tvinge gjennom en abort? Eller tvinge en kvinne å gjennomføre en graviditet? Da tror jeg straks vi er tilbake til strikkepinner.

Heldigvis går verden fremover og ikke bakover.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor ser du likestilling i at mannen skal få bestemme så mye over kvinnens kropp? På hvilken måte skal kvinnen få bestemme over mannens kropp, for at det skal bli likt?

Det sier seg selv at det ikke kan bli likestilling så lenge det faktisk kun er kvinner som blir gravide. Kun i et tenkt scenario der barn blir produsert utenfor kroppen (ja, jeg ser mye sci-fi) kunne vi fått full likestilling i en slik sak, og da hadde jeg også vært for det. Frem til det eventuelt skjer vil jeg ha retten til å bestemme over min kropp.

Forresten, etter å ha lest paragrafene som ligger til grunn her kan jeg ikke se at han kan dømmes til 21 år? Begge har jo maks strafferamme på 21 år dersom handlingen får døden til følge, og det var vel ikke aktuelt her?

Som nevnt, man er to når man setter barn til verden. Når kvinnen er gravid bør hun ikke alene ha eierskap på det som er inne i hennes livmor. Det er like mye mannens eiendom som hennes.

Ser at man er opptatt av at det er kvinnen som går gravid. Ja det er slik naturen har utviklet oss. Derfor ikke noe argument. Man er to og likestilling og retten til og velge bort eller beholde skal selvsagt begge parter ha rett til og mene noe om. Ved uenighet er det en tredje part som bør ta valget. Mange menn ville muligens beholdt et barn, mens kvinnen ville ta abort. Mange barn kunne vært reddet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser du for deg at denne likestillingen skal gjennomføres? Ser du nevner en tredjepart? Kan du virkelig se for deg at staten/lege skal tvinge gjennom en abort? Eller tvinge en kvinne å gjennomføre en graviditet? Da tror jeg straks vi er tilbake til strikkepinner.

Heldigvis går verden fremover og ikke bakover.

Verden har ikke gått fremover i forhold til dette. Fordi, man faktisk er to om og ha sex og da må man være to om konsekvensene. Kvinnen alene skal ikke ha rett til og velge bort et barn, om mannen er tilstede. Så bør mannen tas tak i her i samfunnet. Menn slipper alt for billig unna ansvaret. Så her har man en jobb å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi kvinner er "skapt" til det, utelukker ikke at de fysiske og psykiske endringene vi gjennomgår i et svangerskap, ikke er reelle og krevende. Det er ikke "feministtøv", men medisinske fakta. For ikke å snakke om smertene ved en fødsel. Denne her er bra: http://buzzit.no/velvoksne-menn-ble-koblet-opp-til-en-maskin-som-simulerer-fodselssmerter-mens-konene-deres-sa-pa

Jeg vet alt om svangerskap og plager, jeg har 3 barn og vært med på alle. Jeg har støttet og hjulpet min kone gjennom svangerskapet. Kvinner er skapt til å bære frem fram barn. Kvinner er skapt til og tåle den smerte og belastning et svangerskap medfører, graviditet er ingen sykdom, det er noe naturlig. Kvinner har født barn i alle tider. Men klart det er smerter og derfor skal mannen ta mer ansvar. Kvinner bør forresten være litt mer skeptisk til hvem man parrer seg med. Mange kvinner kan takke seg selv for at de sitter der ensomme med barn. De er litt for naive og vurderer menn svært dårlig. Er min påstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Verden har ikke gått fremover i forhold til dette. Fordi, man faktisk er to om og ha sex og da må man være to om konsekvensene. Kvinnen alene skal ikke ha rett til og velge bort et barn, om mannen er tilstede. Så bør mannen tas tak i her i samfunnet. Menn slipper alt for billig unna ansvaret. Så her har man en jobb å gjøre.

Dersom du tar fra kvinner rett til selvbestemt abort så går verden i aller høyeste grad tilbake, jo.

Du har heller ikke svart på hvordan dette skal la seg gjennomføre?

Endret av Olivia Benson
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, man er to når man setter barn til verden. Når kvinnen er gravid bør hun ikke alene ha eierskap på det som er inne i hennes livmor. Det er like mye mannens eiendom som hennes.

Ser at man er opptatt av at det er kvinnen som går gravid. Ja det er slik naturen har utviklet oss. Derfor ikke noe argument. Man er to og likestilling og retten til og velge bort eller beholde skal selvsagt begge parter ha rett til og mene noe om. Ved uenighet er det en tredje part som bør ta valget. Mange menn ville muligens beholdt et barn, mens kvinnen ville ta abort. Mange barn kunne vært reddet.

Jeg er slett ikke overrasket at en mann skriver dette.

Selvfølgelig kan og bør faren ha lov til å ha en mening, men den endelige beslutningen om svangerskapet skal fullføres og barnet skal fødes er utelukkende kvinnens. Det er bare kvinnen selv som får bestemme over egen kropp og hva som skjer med denne kroppen. Svangerskap og fødsel er stor påkjenning både fysisk og psykisk og å bli tvunget til å fullføre svangerskapet og føde et uønsket barn er tortur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du tar fra kvinner rett til selvbestemt abort så går verden i aller høyeste grad tilbake, jo.

Du har heller ikke svart på hvordan dette skal la seg gjennomføre?

Kvinnen er ikke alene om å bli gravid. I dagens samfunn er det likestilling, eller målet er likestilling. Så hvorfor skal kvinnen alene få velge å drepe mitt barn?

Derfor må man om kvinnen og mannen er uenige om å bære frem et barn. Få inn en tredje part som kan ta en avgjørelse. Selvsagt er dette kontroversielt og mene i dagens samfunn, der kvinner roper om likestilling, men kun for de goder likestilling gir.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan og bør faren ha lov til å ha en mening, men den endelige beslutningen om svangerskapet skal fullføres og barnet skal fødes er utelukkende kvinnens. Det er bare kvinnen selv som får bestemme over egen kropp og hva som skjer med denne kroppen. Svangerskap og fødsel er stor påkjenning både fysisk og psykisk og å bli tvunget til å fullføre svangerskapet og føde et uønsket barn er tortur.

Ja det er slik vi har blitt lært opp til å tenke. Men, muligens vi bør vurdere om det er en riktig tenkning i dagens samfunn. I dag er det ikke unormalt at et barn vokser opp kun med pappa, eller to pappaer, eller to mammaer. Vi har ingen debatt, for vi tar det som en selvfølge at kvinnen skal ha rett over egen kropp. Men i det øyeblikk kvinnen blir gravid, er ikke kroppens hennes kun hennes, hun bærer noe inne i seg som to mennesker sammen har skapt. Jeg forstår selvsagt at kvinner reagerer på dette. Derfor må man ha debatt om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at det er snakk om 21 år, for så vidt jeg vet overlevde kvinnen.

Ut i fra lovteksten handler det vel om 3-15 år, avhengig av omstendighetene.

Anonymous poster hash: b311c...b35

Det er to paragrafer å ta hensyn til.

Uansett er det vel bare snakk om inntil 21 år. Det er den øvre grensen. Det har ikke vært noen rettsak enda, og straffen har derfor ikke blitt avgjort.

Anonymous poster hash: 4ffae...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Kvinnen er ikke alene om å bli gravid. I dagens samfunn er det likestilling, eller målet er likestilling. Så hvorfor skal kvinnen alene få velge å drepe mitt barn?

Derfor må man om kvinnen og mannen er uenige om å bære frem et barn. Få inn en tredje part som kan ta en avgjørelse. Selvsagt er dette kontroversielt og mene i dagens samfunn, der kvinner roper om likestilling, men kun for de goder likestilling gir.

På dette området er det umulig å få til likestilling. Hvor er likestillingen om jeg tvinges til å gjennomføre et svangerskap? Noen vil komme dårligere ut enn andre uansett hvordan man ser på det, og i dette tilfellet må det bli mannen ettersom det er kvinnens kropp det er snakk om.

Endret av Olivia Benson
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden har ikke gått fremover i forhold til dette. Fordi, man faktisk er to om og ha sex og da må man være to om konsekvensene. Kvinnen alene skal ikke ha rett til og velge bort et barn, om mannen er tilstede. Så bør mannen tas tak i her i samfunnet. Menn slipper alt for billig unna ansvaret. Så her har man en jobb å gjøre.

Hvorfor ikke? Det er hennes kropp? Mener du at mannen skal ha rett til å invadere kvinnens kropp?

Jeg er enig i at menn bør ha muligheten til juridisk abort, men at de skal tvinge kvinnen til å ta abort eller gjennomføre et svangerskap hører ikke til i den moderne verden. Det er overgrep.

Anonymous poster hash: 4ffae...600

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dette området er det umulig å få til likestilling. Hvor er likestillingen om jeg tvinges til å gjennomføre et svangerskap? Noen vil komme dårligere ut enn andre uansett hvordan man ser på det, og i dette tilfellet må det bli mannen ettersom det er kvinnens kropp det er snakk om.

Ja vi er alle lært opp til å si at vi ikke kan ha likestilling på dette området. Men jeg tror vi kan, om viljen er der og endring på hvordan vi tenker. I dag tenker vi, det er kvinnens kropp, og ja det er det. Men fostret er ikke kvinnens alene. Så debatten bør være. Hvem skal det tas hensyn til? Barnet eller kvinnen? Denne problemstilling vil kun dukke opp i tilfeller der kvinnen og mannen er uenige om abort eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er slik vi har blitt lært opp til å tenke. Men, muligens vi bør vurdere om det er en riktig tenkning i dagens samfunn. I dag er det ikke unormalt at et barn vokser opp kun med pappa, eller to pappaer, eller to mammaer. Vi har ingen debatt, for vi tar det som en selvfølge at kvinnen skal ha rett over egen kropp. Men i det øyeblikk kvinnen blir gravid, er ikke kroppens hennes kun hennes, hun bærer noe inne i seg som to mennesker sammen har skapt. Jeg forstår selvsagt at kvinner reagerer på dette. Derfor må man ha debatt om det.

Det er en merkelig tanke at fordi du har deponert et par centiliter sæd i kroppen til en kvinne, så skal du ha eierskap til hennes liv, og ha rett til å gjøre bestemmelser som får vidtrekkende konsekvenser for henne. Særlig når du ikke trenger å forholde deg til disse konsekvensene lenger enn det passer deg.

Jeg er forsåvidt positiv til tanken om at et par må ta denslags beslutninger sammen og respektere hverandres ønsker. Men hvis du snakker om lovgivning og rettigheter når alt er sagt og gjort og den endelige beslutningen skal fattes, så kan det ikke være andre enn kvinnen selv som bestemmer. Det er hun som må ta belastningen med 9 mnd graviditet, kroppslige forandringer, fødselen, farer for komplikasjoner, karrieremessige setbacks og et barn som vil trenge omsorg og støtte de neste par tiårene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke? Det er hennes kropp? Mener du at mannen skal ha rett til å invadere kvinnens kropp?

Jeg er enig i at menn bør ha muligheten til juridisk abort, men at de skal tvinge kvinnen til å ta abort eller gjennomføre et svangerskap hører ikke til i den moderne verden. Det er overgrep.

Anonymous poster hash: 4ffae...600

Dette er besvart flere ganger i tråden og argumentet om kvinnens kropp er et utgått argument. Det handler kun om hva vi alle har blitt lært opp til og mene. Forsøk og tenk nytt. Det er kun da man får debatt og endring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en merkelig tanke at fordi du har deponert et par centiliter sæd i kroppen til en kvinne,

Du vet at det er mannens sæd som skaper et barn? Tåpelig kommentar av deg. Har du barn selv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi er alle lært opp til å si at vi ikke kan ha likestilling på dette området. Men jeg tror vi kan, om viljen er der og endring på hvordan vi tenker. I dag tenker vi, det er kvinnens kropp, og ja det er det. Men fostret er ikke kvinnens alene. Så debatten bør være. Hvem skal det tas hensyn til? Barnet eller kvinnen? Denne problemstilling vil kun dukke opp i tilfeller der kvinnen og mannen er uenige om abort eller ikke.

Etter at barnet er født, skal vi først og fremst ta hensyn til barnets beste. Før uke 12 av svangerskapet er det kvinnen som bestemmer om det skal bli noe barn eller ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvis du snakker om lovgivning og rettigheter når alt er sagt og gjort og den endelige beslutningen skal fattes, så kan det ikke være andre enn kvinnen selv som bestemmer. Det er hun som må ta belastningen med 9 mnd graviditet, kroppslige forandringer, fødselen, farer for komplikasjoner, karrieremessige setbacks og et barn som vil trenge omsorg og støtte de neste par tiårene.

Ja, dette er hva vi har blitt lært opp til å mene. Derfor uinteressant i debatten. En debatt skal utfordre etablerte sannheter. Uten debatter, ingen endring. Du vet jo hva jeg egentlig mener. Jeg besvarte deg i går på det. Men nå vil jeg utfordre vår tenkning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at barnet er født, skal vi først og fremst ta hensyn til barnets beste. Før uke 12 av svangerskapet er det kvinnen som bestemmer om det skal bli noe barn eller ikke.

Ja, mange mener det og mange vil være uenig i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er besvart flere ganger i tråden og argumentet om kvinnens kropp er et utgått argument. Det handler kun om hva vi alle har blitt lært opp til og mene. Forsøk og tenk nytt. Det er kun da man får debatt og endring.

Det er aldeles ikke noe utgått argument. Det er like valid i dag som det var den gangen abortloven ble formulert i sin nåværende form. Og selv om du tenker anderledes, så tror jeg du bør ta inn over deg at det er mange, inkludert meg selv, som fortsatt mener at kvinner bør være suverene når det gjelder beslutningen om å ta abort eller ikke, ganske enkelt fordi vi oppfatter det som rettferdig og rimelig, og det alternativet som i minst grad kolliderer med et ideal om individuell frihet til å bestemme over sitt eget liv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnen er ikke alene om å bli gravid. I dagens samfunn er det likestilling, eller målet er likestilling. Så hvorfor skal kvinnen alene få velge å drepe mitt barn?

Derfor må man om kvinnen og mannen er uenige om å bære frem et barn. Få inn en tredje part som kan ta en avgjørelse. Selvsagt er dette kontroversielt og mene i dagens samfunn, der kvinner roper om likestilling, men kun for de goder likestilling gir.

Det er ikke drap med abort.

Naturen er urettferdig. Lev med det.

Anonymous poster hash: 0a902...7b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...