Gå til innhold

21 års fengsel for abort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Interessant problemstilling egentlig. Det sier litt om at likestillingen ikke har kommet så langt som mange tror her i landet. En kvinne kan drepe sitt og mannens barn, uten og forhøre seg med barnefaren. Men mannen kan ikke drepe det ufødte barn om han ikke vil ha barn. Interessant og sier litt om likestilling.

Det sier ingenting om likestilling. Det er ikke mannen som må gjennom fysiske og psykiske påkjenninger for å bære frem et barn. Det er ikke mannens hormoner som skaper kaos i hodet og blant annet kan føre til dype depresjoner og psykiske problemer. Det er ikke mannens kropp som omtrent vil måtte vrenges for å presse en diger sak ut av et lite hull (ofte med den konsekvens at det revner, med mindre man klipper det opp før det skjer).

Mannens barn? Mannen har sprutet litt. Kvinnen må gjennom enorme påkjenninger for å bringe barnet til verden.

Derfor kan kvinnen drepe sitt og mannens barn. Det er hennes kropp og hjerne som påvirkes av det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Det er ikke det det dreier seg om.

Her er paragrafene (begge retter seg mot kvinnen og ikke fosteret):

"§ 231. Den, som bevirker eller medvirker til, at en anden tilføies betydelig skade paa legeme eller helbred, straffes for grov legemsbeskadigelse med Fængsel i minst 3 Aar. Har han handlet med Overlæg, kan Fængsel inntil 21 år anvendes, saafremt Forbrydelsen har hat Døden tilfølge."

"§ 245. Den som avbryter svangerskap eller medvirker hertil uten at de lovlige indikasjoner for et slikt inngrep er til stede, eller uten at vedtak om avbrudd er truffet av noen som har myndighet til det, straffes for fosterfordrivelse med fengsel inntil 3 år. Hvis handlingen er utført i vinnings hensikt eller under særdeles skjerpende omstendigheter for øvrig, er straffen fengsel inntil 6 år. Har gjerningsmannen handlet uten kvinnens samtykke, anvendes fengsel inntil 15 år, men inntil 21 år såfremt hun omkommer som følge av forbrytelsen.

Bestemmelsen om straff i første ledd første punktum gjelder ikke for kvinner som selv avbryter sitt svangerskap eller medvirker til det."

(Hentet fra lovdata.no)
Spesielt den siste paragrafen er ment i hovedsak til å beskytte kvinnen. Dette handler om rett til å bestemme over egen kropp. Den første paragrafen retter seg mot fysisk skade på kvinnen.

Anonymous poster hash: 4ffae...600

Hvordan svarer dette til 21år? latterlig.

Anonymous poster hash: aa4ba...3f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, kjønnsorganer, fingre, tær, utviklet nervesystem så de kan føle smerte osv. Altså ikke en celleklump slik aborttilhengerne hevder

Du tar feil. Delen av hjernen som registrerer smerte og delene av kroppen som mottar smerte er ikke koblet sammen før rundt uke 24-26 eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å risikere 21 år for dette høres ingen sted hjemme. Grusom handling helt klart, men lovverket henger virkelig ikke på greip i dette tilfellet.

Du skjønner ikke hva konseptet "strafferamme" egentlig innebærer, gjør du vel?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner ikke hva konseptet "strafferamme" egentlig innebærer, gjør du vel?

Dersom du leser gjennom lovene som er linket i denne tråden iaffall, ser du at det er du som ikke ser konseptet strafferamme, ingen av paragrafene burde oppfylle til 21år fengsel (med mindre store komplikasjoner, som det ikke står noe om)

Anonymous poster hash: aa4ba...3f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innfør 21 års fengsel for abort også, er drap uansett

Anonymous poster hash: 890a5...2d5

Du vet ikke hva du prater om. Er du klar over hva som skjer om det blir fengselstraff for å i det hele tatt ta abort? Er du klar over hvor mange unge jenter som kommer til å utføre abort hjemme og som vi lide og dø av det, fordi de ikke kan oppsøke hjelp?

Hva, ska du forby prevansjon også?

Men i svarte faen, skal vi tilbake til middelalderen?

Selv om vi lever i et sivilisert samfunn som har gått fremover, så står tiden stille store deler av verden.

Anonymous poster hash: 4acda...f7a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så en mann skal få bestemme at kvinnen skal miste barnet sitt? nah.

Anonymous poster hash: e2b2c...779

En kvinne får jo bestemme at mannen skal miste barnet sitt.

Anonymous poster hash: e43df...54f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil. Delen av hjernen som registrerer smerte og delene av kroppen som mottar smerte er ikke koblet sammen før rundt uke 24-26 eller så.

Feil, ved 8.-9. uke begynner de å føle smerte selv om nervesystemet ikke er fult utviklet

Anonymous poster hash: 890a5...2d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner ikke hva konseptet "strafferamme" egentlig innebærer, gjør du vel?

Jo, jeg mener da det. Om du mener det er noe jeg ikke har forstått så kan du vennligst opplyse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier ingenting om likestilling. Det er ikke mannen som må gjennom fysiske og psykiske påkjenninger for å bære frem et barn. Det er ikke mannens hormoner som skaper kaos i hodet og blant annet kan føre til dype depresjoner og psykiske problemer. Det er ikke mannens kropp som omtrent vil måtte vrenges for å presse en diger sak ut av et lite hull (ofte med den konsekvens at det revner, med mindre man klipper det opp før det skjer).

Mannens barn? Mannen har sprutet litt. Kvinnen må gjennom enorme påkjenninger for å bringe barnet til verden.

Derfor kan kvinnen drepe sitt og mannens barn. Det er hennes kropp og hjerne som påvirkes av det.

Uinteressant innlegg du svarer med her. Typisk feminist tøv om psykiske og fysiske plager. Ja det er en del av graviditeten og det dere kvinner faktisk er skapt til. Alt du skriver er sagt i slike debatter tusen ganger. Jeg vil igjen etterlyse mannens rettigheter i forhold til det ufødte barn. Hvor er likestillingen? Man er to for å lage barn. Hvorfor skal kun kvinnen avgjøre? At kvinner alene kan velge og fjerne et foster er et overgrep mot mannen. Begge parter bør ha like mye å si i slike saker. Om vi da ønsker likestilling. For jeg er meget usikker om kvinner egentlig ønsker det? Kun der det er til deres fordel. Og der står debatten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uinteressant innlegg du svarer med her. Typisk feminist tøv om psykiske og fysiske plager. Ja det er en del av graviditeten og det dere kvinner faktisk er skapt til. Alt du skriver er sagt i slike debatter tusen ganger. Jeg vil igjen etterlyse mannens rettigheter i forhold til det ufødte barn. Hvor er likestillingen? Man er to for å lage barn. Hvorfor skal kun kvinnen avgjøre? At kvinner alene kan velge og fjerne et foster er et overgrep mot mannen. Begge parter bør ha like mye å si i slike saker. Om vi da ønsker likestilling. For jeg er meget usikker om kvinner egentlig ønsker det? Kun der det er til deres fordel. Og der står debatten.

Man kan aldri få 100 % likestilling når det gjelder graviditet. Hva gjør man hvis kvinnen og mannen er uenige? Så lenge barnet er i kvinnens kropp, vil alt som skjer med fosteret påvirke henne i mye høyere grad enn mannen.

Anonymous poster hash: e9a88...8a8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Uinteressant innlegg du svarer med her. Typisk feminist tøv om psykiske og fysiske plager. Ja det er en del av graviditeten og det dere kvinner faktisk er skapt til. Alt du skriver er sagt i slike debatter tusen ganger. Jeg vil igjen etterlyse mannens rettigheter i forhold til det ufødte barn. Hvor er likestillingen? Man er to for å lage barn. Hvorfor skal kun kvinnen avgjøre? At kvinner alene kan velge og fjerne et foster er et overgrep mot mannen. Begge parter bør ha like mye å si i slike saker. Om vi da ønsker likestilling. For jeg er meget usikker om kvinner egentlig ønsker det? Kun der det er til deres fordel. Og der står debatten.

Jeg tror ikke du vil finne mange kvinner som ønsker likestilling når det kommer til graviditet og abort, da det vil si at hun enten må ta abort mot sin vilje eller gjennomføre en graviditet hun ikke ønsker.

Urettferdig skjønner jeg det oppleves som, men det er nå en gang sånn at det er kvinner som blir gravide.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

http://www.nrk.no/trondelag/blanda-abortmiddel-i-drikka-til-ekskjaeresten-1.12233986

Jeg skjønner ikke dette helt. kvinner kan ta abort uten straff, men hvis en mann lurer kvinnent il å ta abort kan han få 21 års fengsel? Jeg skjønner at det han gjorde var ulovlig, men 21 års fengsel, det er jo som om det var drap? Er det drap når en mann gjør det, men ikke når kvinnen velger det?

Anonymous poster hash: 439bd...a13

Som jeg skrev i en annen tråd, så er det en grunn til at abort skal utføres på sykehus av kyndig personell. Dette her kan nesten sammenliknes med "kloke koner" med strikkepinne. Det er ingen garanti for at ulovlige og ukjente substanser er trygge, og hva om denne kvinnen hadde fått alvorlige blødninger?

Dessuten, som en annen bruker skrev:

Abortpiller kan være ganske farlige.

Man kan i verste fall dø av komplikasjonene etter en medikamentelt fremkalt abort, og særlig når svangerskapet har vart en stund.

I den andre tråden ble det henvist til en nesten identisk sak fra USA, der kvinnen døde av blødninger etter at hun aborterte et foster i uke 18 etter at barnefaren hadde gitt henne abortfremkallende medikamenter uten at hun visste det. Hun døde i ambulansen.

Vanligvis benyttes abortpiller tidlig i svangerskapet, nettopp pga at de blir mer og mer risikable etter hvert som svangerskapet skrider frem.

Dere som tenker på dette utelukkende i fht rettighetene til å bestemme når og om et barn skal komme til verden, overser en del ganske viktige aspekter ved termineringen av et svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uinteressant innlegg du svarer med her. Typisk feminist tøv om psykiske og fysiske plager. Ja det er en del av graviditeten og det dere kvinner faktisk er skapt til. Alt du skriver er sagt i slike debatter tusen ganger. Jeg vil igjen etterlyse mannens rettigheter i forhold til det ufødte barn. Hvor er likestillingen? Man er to for å lage barn. Hvorfor skal kun kvinnen avgjøre? At kvinner alene kan velge og fjerne et foster er et overgrep mot mannen. Begge parter bør ha like mye å si i slike saker. Om vi da ønsker likestilling. For jeg er meget usikker om kvinner egentlig ønsker det? Kun der det er til deres fordel. Og der står debatten.

Hvor ser du likestilling i at mannen skal få bestemme så mye over kvinnens kropp? På hvilken måte skal kvinnen få bestemme over mannens kropp, for at det skal bli likt?

Det sier seg selv at det ikke kan bli likestilling så lenge det faktisk kun er kvinner som blir gravide. Kun i et tenkt scenario der barn blir produsert utenfor kroppen (ja, jeg ser mye sci-fi) kunne vi fått full likestilling i en slik sak, og da hadde jeg også vært for det. Frem til det eventuelt skjer vil jeg ha retten til å bestemme over min kropp.

Forresten, etter å ha lest paragrafene som ligger til grunn her kan jeg ikke se at han kan dømmes til 21 år? Begge har jo maks strafferamme på 21 år dersom handlingen får døden til følge, og det var vel ikke aktuelt her?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, kjønnsorganer, fingre, tær, utviklet nervesystem så de kan føle smerte osv. Altså ikke en celleklump slik aborttilhengerne hevder

Anonymous poster hash: 890a5...2d5

Bare de som tar abort selv som forteller seg selv dette for å få bedre samvittighet.

Anonymous poster hash: 1f35c...21a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Uff ja. Grusomt. Tenk å ha samvittighet til å gjøre noe sånt, aldri hørt om noe lignende. Har jo hørt om de som sparker og slår i magen så de skal miste, men ikke å lure i damen medikamenter sånn at hun aborterer.

Endret av Keikolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nanne70

Uinteressant innlegg du svarer med her. Typisk feminist tøv om psykiske og fysiske plager. Ja det er en del av graviditeten og det dere kvinner faktisk er skapt til. Alt du skriver er sagt i slike debatter tusen ganger. Jeg vil igjen etterlyse mannens rettigheter i forhold til det ufødte barn. Hvor er likestillingen? Man er to for å lage barn. Hvorfor skal kun kvinnen avgjøre? At kvinner alene kan velge og fjerne et foster er et overgrep mot mannen. Begge parter bør ha like mye å si i slike saker. Om vi da ønsker likestilling. For jeg er meget usikker om kvinner egentlig ønsker det? Kun der det er til deres fordel. Og der står debatten.

At vi kvinner er "skapt" til det, utelukker ikke at de fysiske og psykiske endringene vi gjennomgår i et svangerskap, ikke er reelle og krevende. Det er ikke "feministtøv", men medisinske fakta. For ikke å snakke om smertene ved en fødsel. Denne her er bra: http://buzzit.no/velvoksne-menn-ble-koblet-opp-til-en-maskin-som-simulerer-fodselssmerter-mens-konene-deres-sa-pa

Dersom barnefar er sammen med mor og støtter henne og er der for henne og tar sin del av ansvar og omsorg både før, under og etter svangerskapet, så er jeg enig i at mannen bør ha visse rettigheter i forhold til det ufødte barnet, men kun da. Men det er fortsatt mor som må gjennomgå de 9 månedene med svangerskap, så det er klart at hun dermed har førsteretten på å bestemme over sin egen kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår helt fint, takk.

Jeg er enig i at ingen mann skal ha lov til å lage en hjemmelaget abort imot kvinnens ønske.

Det jeg ikke forstår er forskjellen på fosterets status?

Når kvinner ønsker abort så er det celle-klump, når de ønsker å bære barnet frem, så er det et barn?

Dette selv om fosteret er akkurat like utviklet.

Det er ikke veldig logisk?

Kanksje dette hjelper deg med å forstå.

La oss si at kvinnen onanerer og så kommer mannen og voldtar henne etterpå.

Det ene er fullstendig lovlig, det andre er et overgrep.

Anonymous poster hash: 42e85...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan aldri få 100 % likestilling når det gjelder graviditet. Hva gjør man hvis kvinnen og mannen er uenige? Så lenge barnet er i kvinnens kropp, vil alt som skjer med fosteret påvirke henne i mye høyere grad enn mannen.

Anonymous poster hash: e9a88...8a8

Jeg mener det å sette barn til verden er noe man er to om. Om man er uenig, bør en tredjepart ta avgjørelsen. Lege eventuelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du vil finne mange kvinner som ønsker likestilling når det kommer til graviditet og abort, da det vil si at hun enten må ta abort mot sin vilje eller gjennomføre en graviditet hun ikke ønsker.

Urettferdig skjønner jeg det oppleves som, men det er nå en gang sånn at det er kvinner som blir gravide.

Nå er det heldigvis ikke kvinner alene som skal kunne velge hvor man setter grensen for likestilling. Likestilling er noe som både er positivt og negativt. Det bør kvinner være klar over. At det er kvinnen som går gravid, er ikke et argument mener jeg. Uten mannen, ingen barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...