Gå til innhold

Gravid 14. åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest daisydaisy

Selvsagt ikke for alle, men min påstand er at det gjelder ganske mange. Mange har et usikkert selvbilde i den alderen.

Anonymous poster hash: 8f39c...d64

Enig. Ville bare få frem at det ikke gjelder alle.

Endret av daisydaisy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her.

Ting ser litt annerledes ut når du står midt oppi tingene enn når du tenker hvis om ....

Hun var rasende fordi hun hadde sovet uten å høre alarmen på telefonen, og at ingen hadde vekket henne. Hun skulle på trening før skolen og rakk ikke treningen. Hun har vært trett så jeg lot henne sove.

Jeg måtte på badet og hun bad meg la henne være i fred. Da benyttet jeg anledningen til å se og spørre hva dette dreide seg om. Da ble det enda mer spetakkel før jeg i døråpningen fikk en bekreftelse før hun slapp ut av badet.

Jeg foreslo at hun skulle være hjemme, hun skulle på skolen og ikke snakk om noe annet. Kledde på seg og gikk i sinne, helt ulikt henne.

Å få helsesøster til å hente henne ut fra timen og snakke med henne, er en mindre inngriping i hennes tilværelse enn om mamma skulle komme på skolen og hente henne for å gå til lege. Hun ville uansett stukket av og tvang er ikke våres metode i oppdragelsen av henne.

Svigermor jobber på sykehus så hun er i de beste hender. Hun har vært med svigers i syden i hele sommer, bortsett fra første uke etter skoleslutt. Har en ekkel følelse av at dette ikke har skjedd med hennes samtykke, men vet ingenting.

Svigers sendte melding om at de skal ut og shoppe klær i morgen. Og at hun sovnet uvanlig tidlig. Svigers lurte og på hvorfor hun ikke hadde treningstøy med seg. Bare overså den delen av meldingen. Det får svigers tidsnok svar på når hun får vite at hun blir oldemor!

Anonymous poster hash: a0f2c...5c0

Jeg hadde holdt henne hjemme og forklart henne hvorfor. Jeg hadde ikke latt min gravide 14-åring dratt på skolen og så til farmoren. Jeg hadde tatt henne med til legen. Jeg hadde ikke brydd meg hvor sur hun hadde blitt på meg, så ja, jeg hadde holdt henne igjen hjemme.

Helsesøsteren på skolen er bra å ha ja, men i dette tilfellet så er det du som mor som skal gripe inn og få henne til legen fortest mulig. Ikke la henne dra på skolen. Noen ganger må man bruke "tough love" uansett hvor upopulært det er.

Og jeg hadde fortalt farmoren hennes akkurat hvordan ståa er. Farmoren må jo få vite hvorfor hennes barnebarn er der. I dette tilfelle så kan du ikke vente til din datter forteller det selv. Så ja, i akkurat denne situasjonen synes jeg du gjorde litt feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde holdt henne hjemme og forklart henne hvorfor. Jeg hadde ikke latt min gravide 14-åring dratt på skolen og så til farmoren. Jeg hadde tatt henne med til legen. Jeg hadde ikke brydd meg hvor sur hun hadde blitt på meg, så ja, jeg hadde holdt henne igjen hjemme.

Helsesøsteren på skolen er bra å ha ja, men i dette tilfellet så er det du som mor som skal gripe inn og få henne til legen fortest mulig. Ikke la henne dra på skolen. Noen ganger må man bruke "tough love" uansett hvor upopulært det er.

Og jeg hadde fortalt farmoren hennes akkurat hvordan ståa er. Farmoren må jo få vite hvorfor hennes barnebarn er der. I dette tilfelle så kan du ikke vente til din datter forteller det selv. Så ja, i akkurat denne situasjonen synes jeg du gjorde litt feil.

Jeg fikk vel forståelsen for at ts ikke forventet at datteren fortalte farmor hvordan ståa er, men at farmor ville se det under prøving når de er å shopper klær.

Anonymous poster hash: 0bc5e...cdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde holdt henne hjemme og forklart henne hvorfor. Jeg hadde ikke latt min gravide 14-åring dratt på skolen og så til farmoren. Jeg hadde tatt henne med til legen. Jeg hadde ikke brydd meg hvor sur hun hadde blitt på meg, så ja, jeg hadde holdt henne igjen hjemme.

Helsesøsteren på skolen er bra å ha ja, men i dette tilfellet så er det du som mor som skal gripe inn og få henne til legen fortest mulig. Ikke la henne dra på skolen. Noen ganger må man bruke "tough love" uansett hvor upopulært det er.

Og jeg hadde fortalt farmoren hennes akkurat hvordan ståa er. Farmoren må jo få vite hvorfor hennes barnebarn er der. I dette tilfelle så kan du ikke vente til din datter forteller det selv. Så ja, i akkurat denne situasjonen synes jeg du gjorde litt feil.

Skulle du holdt henne med makt da eller? Dradd henne i armen til legekontoret?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest de fleste innleggene her og lurer på hva folk tenker med!!?

Jeg ble selv gravid som som 15 åring. Jeg var også av den sportslige typen, stille og beskjeden.

Jeg fant ut ganske fort at jeg var gravid, pga av at jeg alltid hadde regelmessig mensen, den kom bestandig på samme dato. Selv om jeg hadde et veldig godt forhold til min mor, også min far, var jeg liv redd for å fortelle det. Jeg viste at de kom til å bli så skuffet over meg.

Min mor tenkte også på de praktiske tingene og var i sjokk i flere dager etter på.... babyer koster penger, hva med resten av skolegangen min, ungdomstiden min....

Det ble til at jeg tok abort. Hadde en tøff tid ei stund etter på,men så så jeg at jeg hadde valgt rett. Hva hadde jeg og tilby et barn i så ung alder?

Nå er jeg selv mor til tenåringer og da den eldste fikk seg kjæreste fortalte jeg min historie og sa at et lite uhell kan skje veldig fort.

Så til deg TS : Lykke til. Håper dere kommer fram til en god løsning for dere. Og ta godt vare på jenta de, hun har det tøft nå. :hug:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satser på å ha en grei og ryddig dialog, la ungene ha tillit til meg og snakke med meg om det de føler for. Ha et fellesskap med de der de vet at det er plass til dem.

Og så langt fungerer det utmerket!

Jeg mener at unger som blir ivaretatt ikke debuterer uten videre 13 år gamle!

Og unger som ikke blir ivaretatt, der har faktisk barnevernet en jobb å gjøre!

Da må jeg nok dessverre skuffe deg i at du er utrolig naiv.

Jeg vet om mange 13 og 14 åringer som debuterte i min tid, og alle disse

kom fra velfungerende hjem, med god økonomi, hjemmeværende mødre

som var snille og gjorde alt de kunne for barna. Selv kom jeg fra ett ikke

så velfungerende hjem (foruten utad da) og jeg var den seneste av mine

venninner til å debutere, og jeg var da 15 år gammel. Så er nok mange

foreldre som lever i naivitet om hvor tidlig barna sine debuterer. Og dette

var mange år siden, når presset ikke var så stort som i disse dager.

Anonymous poster hash: 38fdf...64d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser mange her skriker ut om at barnevernet må kontaktes osv,

selv syns jeg mor og far trenger å prate skikkelig ut med jenta, samt

at hun må til lege og ultralyd. Å fortrenge graviditet når man blir gravid

såpass ung er faktisk ikke uvanlig, og da skjuler de det fort for foreldre,

uavhengig av om de har ett godt forhold til foreldrene. Selv hadde jeg

ei venninne som ble gravid som 16 åring, og fortrengte det, det kom

ikke frem før hun var over 6 mnd på veg at hun var gravid. Hun trenger

hjelp til å snakke med noen, slik at fortrengelsen blir tatt alvorlig, ellers

kan det gå ut over mor/barn kontakten senere når barnet blir født.

Dette kan gå bra, hvis foreldrene støtter henne, og ofte finns det mange

eksempler på at barnevern blir involvert og skaper større problemer enn

hvis de håndterer dette innen familien :)



Anonymous poster hash: 38fdf...64d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle du holdt henne med makt da eller? Dradd henne i armen til legekontoret?

Det var ikke det jeg mente, men det er mitt ansvar som mor å sørge for at datteren min kommer til legen. Jeg hadde satt foten ned for at hun skulle være hjemme den dagen. Jeg hadde ikke latt datteren min dratt på skolen etter å ha fortalt noe sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt folkens.

Dette er en mor som er i "sjokk" og en 14 åring som mest sannsynlig er i enda mer sjokk. Jeg er helt sikker på at det går helt fint å la legetimen vente et døgn eller to. La nå begge parter få lov til å la ting synke litt inn. Barnefar (med familie) klarer nok også helt sikkert å vente til mandag med å få beskjed om hvordan ståa er.

Jenta er hos BESTEMOREN sin, hun har ikke stukket av for å rømme landet! Hun er garantert i de beste hender der, ellers hadde nok mor dratt å hentet henne. Kanskje det beste for begge parter akkurat nå er å få lande litt uten å være i samme hus!

Jeg er enig i at første innlegget til TS kunne virke litt skarpt, men dette er tross alt en mor som nettopp fant ut at BARNET hennes skal bli mor, og TS var mest sannsynlig delvis i sjokk og så bare de negative sidene. man reagerer veldig forskjellig på en krisesituasjon og det første som dumpet ned i hodet på TS var krisemaksimeringen ved økonomi og at hun skulle få en ekstra baby oppå tvillingene sine. Jeg er sikker på at TS tenker noe klarere idag og mest sannsynlig MYE klarere om et par dager. Gi nå dama en sjangs!

Lykke til TS! Til deg, datteren din og ikke minst barnefar. Jeg krysser alt jeg har for at ikke det er skjedd noe overgrep....

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo det å fortrenge graviditet så gjorde en venninne av meg dette når hun var 17. Flere mistenkte dette men hun ble helt hysterisk om noe ble nevnt, for gravid var hun iallefall IKKE! Det kom ikke frem før hun var over 6mnd på vei.

Hun er i dag lykkelig mor til en fire år gammel jente, og fremdeles sammen med barnefar.

Jeg vet at det er forskjell på en 17 åring og en 14 åring, men fortrengelsens kraft er stor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange her skriker ut om at barnevernet må kontaktes osv,selv syns jeg mor og far trenger å prate skikkelig ut med jenta, samtat hun må til lege og ultralyd. Å fortrenge graviditet når man blir gravidsåpass ung er faktisk ikke uvanlig, og da skjuler de det fort for foreldre,uavhengig av om de har ett godt forhold til foreldrene. Selv hadde jegei venninne som ble gravid som 16 åring, og fortrengte det, det komikke frem før hun var over 6 mnd på veg at hun var gravid. Hun trengerhjelp til å snakke med noen, slik at fortrengelsen blir tatt alvorlig, ellerskan det gå ut over mor/barn kontakten senere når barnet blir født.Dette kan gå bra, hvis foreldrene støtter henne, og ofte finns det mangeeksempler på at barnevern blir involvert og skaper større problemer ennhvis de håndterer dette innen familien :)Anonymous poster hash: 38fdf...64d

Nå er jo situasjonen tydeligvis den at TS ikke evner å prate med datteren sin. Hun sender henne videre til farmor og helsesøster. Derfor tyder mye på at dette kanskje ikke går så bra...

Anonymous poster hash: 8f39c...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo situasjonen tydeligvis den at TS ikke evner å prate med datteren sin. Hun sender henne videre til farmor og helsesøster. Derfor tyder mye på at dette kanskje ikke går så bra...

Anonymous poster hash: 8f39c...d64

Hun har da ikke SENDT datteren noe sted!!?

Hvis du hadde holdt henne igjen med fysisk makt så er det du som er en rævva forelder, ikke TS.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør vi ikke deg! Nå har du gjentatt deg selv til det evinnelige gjennom hele denne tråden, om hvor vanlig det er at folk debuterer på ungdomsskolen. Såvidt jeg vet ligger debutalderen i Norge på rundt 17 år. Altså på vIderegående.

Min opplevelse var at de mest ressurssterke (på skolen og sosialt) ikke debuterte så tidlig som du skal ha det til. Man trengte ikke bekreftelse fra litt eldre gutter, fordi man fikk den bekreftelsen og tryggheten hjemmefra. Og den bekreftelsen mangler kanskje jenta det er snakk om i HI.

Anonymous poster hash: 8f39c...d64

Da er det godt du sitter på fasiten, vil gjerne se forskning på det du sier!

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser det er noen som mener at det å tidlig debutere seksuelt er synonymt med å komme fra et dårlig hjem.

Jeg var 14 første gang. Mamma er ingeniør og pappa i annen god jobb. Økonomien er og var god, vi ble sett og hørt bestandig. Godt fulgt opp på de fritidsaktivitetene vi selv valgte. Vi var på familieturer ofte, helgeturer til hytta mange helger i året. Mamma og pappa stilte alltid opp på dugnader, med kjøring til venner og som reiseledere på diverse turer. Det var hos oss vennene våre samlet seg. Når jeg fikk første kjæresten ble temaet om prevensjon og frivillig sex tidlig tatt opp. Mamma valgte å at praten tidlig, og forsikret meg om at dersom noe ubehagelig av noe slag hendte ville hun stille opp uansett om hun var uenig og ikke likte det jeg hadde gjort.

Jeg hadde veldig gode resultater på skolen, var godt likt blant alle, hadde venner blant alle "grupper". Men allikevel valgte jeg helt selv å debutere tidlig, med en gutt som var 1 mnd eldre enn meg!

Anonymous poster hash: da19a...76e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at det"har gått bra med de fleste andre"? Sitter du med forskning eller kjenner alle sammen? En fjortenåring er verken fysisk eller psykisk i stand til å ivareta alle barnets behov og etablere en trygg tilknytning. Ut fra HI virker ikke moren som verdens mest ressursterke person heller, så den støtten hun skulle fått fra sine foreldre kan være utilstrekkelig.

Det kan også være en riskio dersom moren har drukket og unnlatt å ta folat.

Selvsagt må barnevernet inn i bildet, da dette kan bunne i omsorgssvikt.

Anonymous poster hash: 8f39c...d64

Det finnes da mange eksempler på folk som har fått barn tidlig og som har klart seg. Lukk opp øynene og se rundt deg er du grei!

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke uenig i det du sier ellers i innlegget ditt, men her mistet du meg altså. Å debutere tidlig er ikke nødvendigvis en indikasjon på at jenta trenger bekreftelse fra gutter.

Signerer den! Her er AB ute og kjører med opplysningene sine!

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da må jeg nok dessverre skuffe deg i at du er utrolig naiv.

Jeg vet om mange 13 og 14 åringer som debuterte i min tid, og alle disse

kom fra velfungerende hjem, med god økonomi, hjemmeværende mødre

som var snille og gjorde alt de kunne for barna. Selv kom jeg fra ett ikke

så velfungerende hjem (foruten utad da) og jeg var den seneste av mine

venninner til å debutere, og jeg var da 15 år gammel. Så er nok mange

foreldre som lever i naivitet om hvor tidlig barna sine debuterer. Og dette

var mange år siden, når presset ikke var så stort som i disse dager.

Anonymous poster hash: 38fdf...64d

Signerer denne!

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da fult mulig. En venninne ble gravid da hun var 16 og viste det ikke selv før hun var langt over halvveis gjennom svangerskapet

Stor forskjell på en gravid 16åring og en gravid 14åring!

Anonymous poster hash: f3faf...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er utrolig merkelig at mor ikke har fortalt farmor hva som foregår! Hallo, det er jo kjempe vitkig om jenta skal være hos farmoren hele helgen. Da blir jo bare graviditeten enda mer fortrengt! Nå tror jeg rett og slett mor må ta seg sammen, reise bort til farmoren og datteren, sette seg ned med de og snakke.



Anonymous poster hash: 4fd89...c3b
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes da mange eksempler på folk som har fått barn tidlig og som har klart seg. Lukk opp øynene og se rundt deg er du grei! Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Så du klarte ikke å begrunne påstandene dine? Fagpersoner vil ofte konstatere både utrygg tilknytning og andre relasjonsskader på disse barna, rett og slett fordi mor/far var et barn selv (ofte relasjonsskadet de også). Da klarer man ikke å ivareta barnets psykososiale behov. Mange barn vokser opp og må kompensere for denne mangelen hos sine foreldre, og må tidlig ta ansvar, fordi foreldrene ikke gjør det. Akkurat som TS ikke klarer def. I tillegg kommer faktorer som økonomi og utdanning.

Anonymous poster hash: 8f39c...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...