Gå til innhold

Gravid 14. åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tvillinger som var litt premature og hadde garantert ikke klart å ta meg av enda ett barn opp i alt det. Jeg var utslitt av tvillingene, sov knapt og det gikk i ett hele dagen.

Jeg forstår godt at TS er i sjokk nå.

Det er helt normalt at BV blir innblandet i slike saker, de må forsikre seg at babyen og barnemoren har det bra og hvem som faktisk skal ta seg av denne babyen. Det går ann å utsette skolegangen i ett år om man kommer til en slik løsning.

Det finnes ingen fasit på hvordan dette skal løses. Men søk råd hos lege/jordmor/helsesøster/barnevernet ol.

Stor klem!

Anonymous poster hash: b53ac...549

TS skriver ikke noe om hvor gamle disse tvillingene er nå og hvor gamle de vil være når dette barnet blir født. Skjønner at det blir mye, men vil jo tro at disse tvillingene er en del mnd allerede og at de evt er rundt året eller har fylt ett år når denne babyen kommer. Håper de uansett finner ut av dette. For datteren og barnebarnets skyld.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS skriver ikke noe om hvor gamle disse tvillingene er nå og hvor gamle de vil være når dette barnet blir født. Skjønner at det blir mye, men vil jo tro at disse tvillingene er en del mnd allerede og at de evt er rundt året eller har fylt ett år når denne babyen kommer. Håper de uansett finner ut av dette. For datteren og barnebarnets skyld.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

jo hun har skrevet alder. 6 mnd

Anonymous poster hash: dc632...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS, forstår godt at du er i sjokk nå. For ti år siden var jeg i den omtrent samme situasjonen, min datter var den gang 15 år.

Det første jeg gjorde den gangen var å bestille time til lege og til Amathea, der fikk vi mye informasjon og hun gikk dit flere ganger i løpet av svangerskapet.

Råder deg til å starte med disse to tingene. Og selvfølgelig å prøve å få i gang en samtale med din datter så snart som mulig. Prøv å la være å være sint eller fordømmende, men få henne til å forstå at dette er alvor og nå er dere bare nødt til å snakke sammen for å finne løsninger, og å snakke med fagfolk.

Si til henne at dere vil støtte henne så godt dere kan.

Fokuser på å finne løsninger, ikke bare fortell henne om alle problemene og bekymringene, hun har sikkert haugevis med bekymringer selv.

Økonomien trenger du ikke fokusere på nå, hun vil nok få både nedkomstønad og overgangstønad de første årene. Slike ting kan også Amathea informere om.

Jeg fortalte min datter at det var hun som ble mamma, jeg ble mormor. Jeg ville hjelpe henne så godt jeg kunne, men jeg ville ikke og kunne ikke ta over morsrollen. Hun var hjemme et år med barnet før hun fortsatte med skolegangen.

Det har vært tøft mange ganger, Tårer og tunge stunder, ungdomstiden hennes ble anderledes enn alle andres, og livet til oss alle ble forandret. Men hun har elsket barnet sitt fra første stund, og aldri angret på valget hun tok den gangen. Og jeg har et nydelig barnebarn på 10 år. Livet blir ikke bestandig slik man hadde tenkt.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo hun har skrevet alder. 6 mnd

Anonymous poster hash: dc632...d1e

Nå er det jo ca 20 uker til barnebarnet kommer, og da vil jo tvillingene være eldre. Det vil bli tøft for alle mann, men det kan gå bra om alle er innstilt på det.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at dere kan ikke tvinge henne til å gi fra seg barnet eller noenting. Og jeg synes det er rart hun ikke har villet sagt noe før til dere, er dere veldig strenge foreldre? Virker som hun ikke har så godt forhold til dere.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Ærlig talt, det finnes ingen 14-åring i verden som ønsker å fortelle foreldrene at hun er gravid. Det er helt normalt at så unge jenter fortrenger det hele.

Har selv ei venninne som ble gravid i samme alder, hun fortrengte det. Ingen oppdaget det før hun var på vei til sykehuset. Innerst inne visste hun, men hun turte aldri komme frem med det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, det finnes ingen 14-åring i verden som ønsker å fortelle foreldrene at hun er gravid. Det er helt normalt at så unge jenter fortrenger det hele.

Har selv ei venninne som ble gravid i samme alder, hun fortrengte det. Ingen oppdaget det før hun var på vei til sykehuset. Innerst inne visste hun, men hun turte aldri komme frem med det.

Skjønner ikke hvorfor du siterer meg, da burde du sitere haugevis med andre her også, ikke bar ejeg som har skrevet dette. Håper ihvertfall mor og datter får snakket sammen.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke hvorfor du siterer meg, da burde du sitere haugevis med andre her også, ikke bar ejeg som har skrevet dette. Håper ihvertfall mor og datter får snakket sammen.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

For det var din kommentar jeg kom over først. Hvorfor skal jeg sitere haugevis av andre når det var din kommentar jeg reagerte på? Det er få pubertale tenåringer som er bestevenn med moren sin. Det er ikke vanskelig å forstå at en 14-åring som har blitt gravid har det svært tøft, og det er ikke unaturlig at de vil skjule det så lenge som mulig, men det betyr ikke at forholdet mellom de to er dårlig.

Tiden vil komme, og jenta blir nok å prate ut med familien sin, men hun trenger nok tid til å fordøye det. Jenta er sannsynligvis allerede så langt på vei at abort ikke er en valgmulighet, så akkurat nå er kanskje det beste at jenta får fordøye det hele en liten stund. Samtidig som hun får informasjon om hva som blir å skje videre.

Skjønner at dette er en kjempetøff situasjon TS, ønsker deg, datteren og familien deres masse lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du det?

Var du tilstede under unnfangelsen kanskje?

Er det du som er far til dette barnet da du vet at 14. åringen ikke er utsatt for et overgrep???

Den seksuelle lavalderen i Norge er 16 år, ikke 14 år.

Det er ikke bare snakk om livet til babyen, men også livet til en 14 år gammel jente.

Jeg vet ikke, det er derfor jeg utformet det som et spørsmål.

Og jeg mener en normalt oppegående 14-åring er mer enn moden nok til å vite slikt, å få sjokk i ettertid blir for dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, det er derfor jeg utformet det som et spørsmål.

Og jeg mener en normalt oppegående 14-åring er mer enn moden nok til å vite slikt, å få sjokk i ettertid blir for dumt.

Da hører nok du til fåtallet.

En 14 åring som er i fortrengning vet ikke - selv om hun er aldri så moden. Hun er tross alt 14 år og fortsatt et barn. Man kan ikle forvente all verden av en 14 åring.

Uansett om dette er resultat av overgrep eller om jenta har hatt sex frivillig, så er det tragisk. Jenta har nok forsøkt å fortrenge sannheten, noe jeg ikke ser på som uvanlig tankegang av et barn.

Anonymous poster hash: 0bc5e...cdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det var din kommentar jeg kom over først. Hvorfor skal jeg sitere haugevis av andre når det var din kommentar jeg reagerte på? Det er få pubertale tenåringer som er bestevenn med moren sin. Det er ikke vanskelig å forstå at en 14-åring som har blitt gravid har det svært tøft, og det er ikke unaturlig at de vil skjule det så lenge som mulig, men det betyr ikke at forholdet mellom de to er dårlig.

Tiden vil komme, og jenta blir nok å prate ut med familien sin, men hun trenger nok tid til å fordøye det. Jenta er sannsynligvis allerede så langt på vei at abort ikke er en valgmulighet, så akkurat nå er kanskje det beste at jenta får fordøye det hele en liten stund. Samtidig som hun får informasjon om hva som blir å skje videre.

Skjønner at dette er en kjempetøff situasjon TS, ønsker deg, datteren og familien deres masse lykke til.

ikke legg ord i min munn er du grei! Jeg har ikke skrevet noe å være bestevenn med mora si. Jeezez! Her er det snakk om at hun har skjult dette såpass lenge og går i forsvar når mor konfornterer. Og det kan tenkes at mor har vært veldig opptatt med babyene og hun har derfor følte seg tilsidesatt, ikke følt at hun kan snakke med mor! Hvis du leser igjennom HELE tråden, så ser du at jeg gjentatte ganger er på mor og datter side, tips til hva de kan gjøre! Synes du heller skal ta for deg en del av de stygge kommentarene her inne om du er ute etter å angripe! God kveld!!!

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alt for mange år siden jeg selv var 14. Jeg er sikker på at jeg selv ville vært veldig flau/ukomfortabel dersom jeg hadde blitt gravid da. Både med tanke på at jeg hadde visst jeg var for ung til å bli gravid, at jeg hadde vært ganske tidlig ute med sex-debut, at framtiden min ville blitt snudd på hodet, at hele familien og venner ville fått greie på det tilslutt...at det kom til å gå rykter om meg osv.

I tillegg ville jeg jo visst at sex kom til å bli et tema. Hvem hadde jeg hatt sex med? Spørsmål om alder på han. Hvilket forhold vi to hadde til hverandre. Hvor det skjedde. Hvorfor jeg ville ha sex så tidlig osv osv.

Alle disse tingene er ting en 14åring ikke er komfortabel å snakke om sammen med foreldre. Nå vet jo ikke du om hun har hatt frivillig sex eller ei. Oppførselen hennes med at hun blir sint kan være fordi hun er flau og/eller fordi dette er noe som har hendt henne ufrivillig. Det er nok et enda sårere tema dette her dersom det har hendt henne ufrivillig. Med ufrivillig trenger det ikke å bety direkte voldtekt (kommer helt an hva folk legger i dette ordet), men hun kan jo ha angret i ettertid, vært nølende til å være med på det osv.

Jeg tror du bør begynne med å prate med henne om dette som om hun har hatt sex frivillig. Du har jo fått frem her at det er umulig å prate med henne. Kanskje det kan hjelpe å fortelle dette til din svigermor og så kan hun ta det opp med din datter? Virker som om de har et bra forhold. Jeg tror også at dere to har et godt forhold, men i en slik situasjon som dette tror jeg faktisk det kan være lettere for din datter å prate med en annen enn deg.
Det du kan gjøre er å finne informasjon på nettet f.eks. om Amathea og andre rådgivertjenester. Lag et slags brev til henne hvor du legger ved link og skriver litt om f.eks. Amathea. Skriv også hva fastlegen hennes kan hjelpe henne med (kanskje du bør ringe fastlegen å forklare situasjonen og uttrykke dine bekymringer). Finn informasjon om støttetiltak. Legg ved linker/tlfnr dersom hun selv vil ta kontakt og skriv at du gjerne tar kontakt for henne dersom hun ønsker. Om hun bestemmer seg for å oppsøke noen, la hun selv velge om hun vil dra alene, ha deg med eller en annen med. Skriv også at du er der for henne og at du vil støtte henne. Fortell henne at det viktigste nå er at hun får helsetilsyn. At selv om hun føler seg frisk, så må barnet i magen sjekkes også. At det viktigste du bryr deg om nå er henne og barnet. Ikke pakk på henne spørsmål om sex, når, hvorfor, ufrivillig sex osv enda. Da blir hun sikkert bare skremt. Det første steget vil jo være at hun oppsøker helsepersonell, og de vil nok selv spørre henne hvordan dette skjedde.

Jeg tror et brev kan være bedre enn å spørre henne hele tiden. Da får hun tid til å lese dine tanker i fred og kanskje blir trygg på at du faktisk støtter henne.

Ellers så kan du nok avtale et møte med helsesøster på skolen hennes. Kanskje helsesøster kan hente henne fra klassen, mens du sitter å venter på helsesøsterkontoret. Så kan dere alle snakke sammen. Men dette ville jeg ventet litt med, da det blir en form for "tvang" å prate med deg.

Men hva sier faren hennes om denne situasjonen? Han må jo ha noen meninger han? Prøver han å få datteren deres til å snakke med dere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRAVID FJORTENÅRING DAG 2. HUSESPETAKKEL!

Brått stod svigermor på stuegulvet. Jentungen hadde stukket av fra prøverommet på kjøpesenteret! Selvfølgelig hadde svigers oppdaget under klesprøvingen at magen er voksende.

De hadde ropt henne opp, uten at hun kom tilrette der. Svigers kom hit. På veien hadde hun selvfølgelig ringt mormor og onkel, som alle troppet opp. Jentungen kom en stund etter svigers og før resten av gjengen. På vei inn på rommet oppdaget svigers henne, geileidet henne inn på badet og låste døren.

Der fikk hun servert mat og drikke. Da mormor kom ville hun låse ut det stakkers barnet, men farmor skulle ikke ha en gravid tenåring som rømte ut av vinduer. Så mormor tidde.

Bestemor fikk kontakt med advokatvennen sin. Onkel og farmor fikk jentungen i bilen og kjørt henne på advokatkontoret. Der har onkel sittet rømlingsvakt mens jentungen har sittet i timer og knapt sagt et ord.

Advokaten ordnet med å kjøre jentungen på et trygt sted hos kjente før hun på nytt prøver å få vite hvem av dem hun var sammen med uken etter skoleslutt som er den ansvarlige for barnet i magen.

Pc, nettbrett og mobil er på advokatens kontor.

Å få jentungen i tale blir ingen enkel jobb, for noen.

De som roper på lege, det har ingen umiddelbar hast. Å finne ut om dette er bare traumatisk over, langt over normalen. Uansett er dette straffbart forhold som har funnet sted fordi jenta var og er under seksuelle lavalder. Vi vet heller ikke om hun er eller blir truet, derfor er pc m.m. utenfor hennes rekkevidde.

Ser dere diskuterer hvor gamle tvillingene er, de vil være knapt 6 mnd. når dette nye barnet kommer i mars.

Anonymous poster hash: a0f2c...5c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke dette var riktig håndtering av dagens hendelser. Kjøre henne til advokat? Og er dere hundre prosent sikker på at barnefar er over 16 år? Hvis han ikke er det så er det jo ikke straffbart.. Håper dette går seg til.

Anonymous poster hash: 93d88...39b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjokkert:

Jeg kan ikke fatte hvordan du som mor velger å håndtere dette?

Sender henne til svigermor uten å si noe, og lar svigermor oppdage det selv ute på shopping.

Kontakter advokat, og lar advokaten ordne med et "trygt sted".

Fokuserer på hvem når og hvor det skjedde.

Har du lest noen av svarene du har fått her? Hva med at du og jenta prater sammen, i stede for å blande inn hele familien og en advokat?

Vær så snill og ta til vettet og prioriter datteren din og hennes ufødte barn!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRAVID FJORTENÅRING DAG 2. HUSESPETAKKEL!

Brått stod svigermor på stuegulvet. Jentungen hadde stukket av fra prøverommet på kjøpesenteret! Selvfølgelig hadde svigers oppdaget under klesprøvingen at magen er voksende.

De hadde ropt henne opp, uten at hun kom tilrette der. Svigers kom hit. På veien hadde hun selvfølgelig ringt mormor og onkel, som alle troppet opp. Jentungen kom en stund etter svigers og før resten av gjengen. På vei inn på rommet oppdaget svigers henne, geileidet henne inn på badet og låste døren.

Der fikk hun servert mat og drikke. Da mormor kom ville hun låse ut det stakkers barnet, men farmor skulle ikke ha en gravid tenåring som rømte ut av vinduer. Så mormor tidde.

Bestemor fikk kontakt med advokatvennen sin. Onkel og farmor fikk jentungen i bilen og kjørt henne på advokatkontoret. Der har onkel sittet rømlingsvakt mens jentungen har sittet i timer og knapt sagt et ord.

Advokaten ordnet med å kjøre jentungen på et trygt sted hos kjente før hun på nytt prøver å få vite hvem av dem hun var sammen med uken etter skoleslutt som er den ansvarlige for barnet i magen.

Pc, nettbrett og mobil er på advokatens kontor.

Å få jentungen i tale blir ingen enkel jobb, for noen.

De som roper på lege, det har ingen umiddelbar hast. Å finne ut om dette er bare traumatisk over, langt over normalen. Uansett er dette straffbart forhold som har funnet sted fordi jenta var og er under seksuelle lavalder. Vi vet heller ikke om hun er eller blir truet, derfor er pc m.m. utenfor hennes rekkevidde.

Ser dere diskuterer hvor gamle tvillingene er, de vil være knapt 6 mnd. når dette nye barnet kommer i mars.

Anonymous poster hash: a0f2c...5c0

Herregud er alt jeg har å si! Du burde fortalt farmor hva som foregår! Dette er helt og hodlent din feil! At det går an! Sende henne til adovkat, hva er det dere holder på med!? Dere er jo nødt til å lage trygge rammer for henne slik at hun åpner seg. LÅSE HENNE INN PÅ BADET!!!! Er dere ikke riktig kloke!? Dere straffer henne jo! Jeg blir helt sjokkert! Det er ikke rart dere får henne i tale! Du skrev jo at du visste hvem denne barnefar er i et tidligere innlegg, er han over 16 år eller er han under? Dere må kontakte foreldrene hans! For alt dere vet er dette frivillig sex fra jenta sin side. Dere er nødt til å roe dere ned, dere ødelegger jenta. Flere har nevnt at du har skrevet at disse tvillingene er 6 mnd nå, nå er de plutselig yngre? Slik dere holder på nå ødelegger jenta rett og slett. Dere jager henne, låer henne inne og kjører henne til adovkat, tar fra henne mobil og alt som er. Behandler henne som en kriminell. Hvis dere fortsetter i denne gata vil dere få BV på døra for mer enn bare at hun er ung gravid.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:sjokkert:

Jeg kan ikke fatte hvordan du som mor velger å håndtere dette?

Sender henne til svigermor uten å si noe, og lar svigermor oppdage det selv ute på shopping.

Kontakter advokat, og lar advokaten ordne med et "trygt sted".

Fokuserer på hvem når og hvor det skjedde.

Har du lest noen av svarene du har fått her? Hva med at du og jenta prater sammen, i stede for å blande inn hele familien og en advokat?

Vær så snill og ta til vettet og prioriter datteren din og hennes ufødte barn!

Jeg blir helt sjokkert over det TS skrev på forrige side. Dette kan bare ikke være sant.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Takk for at du lærer meg hvordan jeg ikke skal takle situasjonen om min datter blir gravid som 14åring....

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, det er derfor jeg utformet det som et spørsmål.

Og jeg mener en normalt oppegående 14-åring er mer enn moden nok til å vite slikt, å få sjokk i ettertid blir for dumt.

Du vet at vi har seksuell lavalder i dette landet?

14 åringer er er ikke modne nok til å ha seksuelle relasjoner.

Hvordan kan det ha seg at du tror at en 14 år gammel jentunge er moden nok til å skjønne konsekvensene av en graviditet?

Unnskyld meg, men hvem er du og hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRAVID FJORTENÅRING DAG 2. HUSESPETAKKEL!

Brått stod svigermor på stuegulvet. Jentungen hadde stukket av fra prøverommet på kjøpesenteret! Selvfølgelig hadde svigers oppdaget under klesprøvingen at magen er voksende.

De hadde ropt henne opp, uten at hun kom tilrette der. Svigers kom hit. På veien hadde hun selvfølgelig ringt mormor og onkel, som alle troppet opp. Jentungen kom en stund etter svigers og før resten av gjengen. På vei inn på rommet oppdaget svigers henne, geileidet henne inn på badet og låste døren.

Der fikk hun servert mat og drikke. Da mormor kom ville hun låse ut det stakkers barnet, men farmor skulle ikke ha en gravid tenåring som rømte ut av vinduer. Så mormor tidde.

Bestemor fikk kontakt med advokatvennen sin. Onkel og farmor fikk jentungen i bilen og kjørt henne på advokatkontoret. Der har onkel sittet rømlingsvakt mens jentungen har sittet i timer og knapt sagt et ord.

Advokaten ordnet med å kjøre jentungen på et trygt sted hos kjente før hun på nytt prøver å få vite hvem av dem hun var sammen med uken etter skoleslutt som er den ansvarlige for barnet i magen.

Pc, nettbrett og mobil er på advokatens kontor.

Å få jentungen i tale blir ingen enkel jobb, for noen.

De som roper på lege, det har ingen umiddelbar hast. Å finne ut om dette er bare traumatisk over, langt over normalen. Uansett er dette straffbart forhold som har funnet sted fordi jenta var og er under seksuelle lavalder. Vi vet heller ikke om hun er eller blir truet, derfor er pc m.m. utenfor hennes rekkevidde.

Ser dere diskuterer hvor gamle tvillingene er, de vil være knapt 6 mnd. når dette nye barnet kommer i mars.

Anonymous poster hash: a0f2c...5c0

Troller du?

Om dette er sant, må jeg si at jeg er sjokkert over måten dere behandler datteren din på!

Hva holder du og din famile på med egentlig?

Barnevernet burde så absolutt bli kontaktet, da din datter blir behandlet på en særdeles dårlig og krenkende måte!

Jeg håper at moderator tar ansvar og sletter denne tråden, samt melder denne saken videre.

Du burde kontaktet helsepersonell og ikke en advokat!

Det er bare en ting å si;

Du og din familie har gjort så mye feil i denne situasjonen.

Jeg er sjokkert over hvor dum det går an å bli!

Skam deg, Ts!

Endret av Snuppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...