AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #141 Skrevet 15. november 2014 Hva er planen videre TS? Tror du virkelig ts har klekket ut noen videre planer - uten at hun har snakket ut med datteren? Jeg tipper at ts enda er i såpass sjokk at hun har hatt mer enn nok med å fordøye dette. Når det er sagt, så håper jeg dere reiser til farmoren sånn at dere får tatt en skikkelig prat med jenta i løpet av morgendagen, også får dere ta det videre derfra. Men jenta må til lege og UL. Hvis ikke farmor er så gammel, og hun har overskudd, kan det være en ide om jenta og etterhvert babyen kan bo der? Farmor virker jo som en person jenta føler seg trygg hos siden hun valgte å dra dit i en vanskelig tid. Anonymous poster hash: 0bc5e...cdf 7
Litjmusa Skrevet 15. november 2014 #142 Skrevet 15. november 2014 Mullberrygal, takk for gode og fonuftige ord. Helt utrolig hva folk klarer å skrive! Jeg kan ikke binde jenta fast hjemme og tvinge henne til å snakke. Dette får komme i hennes tempo. Selv om vi helst vil ha alt på bordet, nå. Når hun skulle på skolen så måtte jeg la henne gå. Skolehelsesøstre er vant med det meste av problemer blant ungdom, og den som etter mitt hode i morges beat kunne takle dette. Jenta har fortalt helsesøster når tid hun ble gravid, og vi vet hvor hun var og hvem hun var sammen med da. Vi har to små for tidlig fødte tvillinger hvor en har leppe gane spalte, den andre har andre problemer som gjør mating like vanskelig. Jenta er blitt gravid før tvillingene endret livene våre. Om hun sier noe til farmor gjenstår å se. Jenta er for stor til at jeg kan bære henne til lege. Hun har vært med på legebesøk og ul med tvillingene og vet hva som gjøres hos legen. Dette er en jente som får kredittkort og kode, går og kjøper klær og kommer hjem med kort og kvitteringer. Hun trener både før og etter skolen, er med på konkuranser i helgene. Har topp karakterer, blir sett og hørt. Hva som har skjedd her er over min fatteevne. Sint, nei, oppgitt, frustrert, fortvilet, ja! Vi kan heller ikke tvinge jenta til lege med blålys"Anonymous poster hash: a0f2c...5c0 Huff, jeg føler med deg. Kan ikke være så enkelt dette. Hverken for dere eller for henne. Hva med venninnene hennes? Vet de det, tro? Hun kommer til å trenger noen som støtter henne. Ikke bare er graviditet tøff for mange fysisk, men også psykisk. Hva som fikk deg til å mistenke at hun er gravid? Håper dere får hjelpen dere trenger. Sosionom kan dere få snakke med på sykehuset når dere er på kontroll. Tvi tvi
Gjest Kritisk Skrevet 15. november 2014 #143 Skrevet 15. november 2014 Tror du virkelig ts har klekket ut noen videre planer - uten at hun har snakket ut med datteren? Jeg tipper at ts enda er i såpass sjokk at hun har hatt mer enn nok med å fordøye dette. Når det er sagt, så håper jeg dere reiser til farmoren sånn at dere får tatt en skikkelig prat med jenta i løpet av morgendagen, også får dere ta det videre derfra. Men jenta må til lege og UL. Hvis ikke farmor er så gammel, og hun har overskudd, kan det være en ide om jenta og etterhvert babyen kan bo der? Farmor virker jo som en person jenta føler seg trygg hos siden hun valgte å dra dit i en vanskelig tid. Anonymous poster hash: 0bc5e...cdf Ro deg litt ned, det var ikke det jeg mente overhodet. Men hva hun tenkte å gjøre i forhold til å få snakket med datteren. Ikke anta alt mulig! 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #144 Skrevet 15. november 2014 Tror du virkelig ts har klekket ut noen videre planer - uten at hun har snakket ut med datteren? Jeg tipper at ts enda er i såpass sjokk at hun har hatt mer enn nok med å fordøye dette. Når det er sagt, så håper jeg dere reiser til farmoren sånn at dere får tatt en skikkelig prat med jenta i løpet av morgendagen, også får dere ta det videre derfra. Men jenta må til lege og UL. Hvis ikke farmor er så gammel, og hun har overskudd, kan det være en ide om jenta og etterhvert babyen kan bo der? Farmor virker jo som en person jenta føler seg trygg hos siden hun valgte å dra dit i en vanskelig tid. Anonymous poster hash: 0bc5e...cdf Tror virkelig ikke det var det kritisk mente med spørsmålet sitt. Vil anta hun siktet til kommunikasjonen mellom mor og datter, at mor må få igang en samtale/kommunikasjon med datteren om hva de skal gjøre fremover. Anonymous poster hash: 4fd89...c3b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #145 Skrevet 15. november 2014 Var dette jeg antok da folk begynte å hyle rundt her om hvor "hjelpsomme" barnevernet er når man blir gravid som fjortenåring. Kan ikke tenke meg noe verre enn å gå igjennom en fødsel og så bli fratatt barnet noen timer etterpå, det er hjerterått! Håper virkelig dere stiller opp 100% for datteren og deres barnebarn. Det er nå du trengs mest som mor. Anonymous poster hash: 4fd89...c3b Selvfølgelig tar de ungen hvis familien ikke er villig til å stille opp. En fjortenåring kan ikke ta seg av et barn alene. Det er ikke for å være slem at de gjør det, men for det nyfødte barnets skyld.Anonymous poster hash: e2f06...8d1 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #146 Skrevet 15. november 2014 Det står at dem har to spebarn - IKKE premature barn. Får jo inderlig håpe at jenta kan bo hjemme hos foreldrene til hun er ferdig med skolen, få hjelp og støtte der og ikke bli plassert på et slikt hjem. Tror det blir hardt for en fjortenåring å føle seg utstøtt av familien. De tilfellene jeg har hørt om hvor folk har blitt gravid tidlig har som regel foreldrene stilt opp og støttet.Anonymous poster hash: 4fd89...c3b TS har skrevet at tvillingene hennes er prestere. Vennligst les før du uttaler deg. Anonymous poster hash: 791f2...8ed 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #147 Skrevet 15. november 2014 TS har skrevet at tvillingene hennes er prestere. Vennligst les før du uttaler deg. Anonymous poster hash: 791f2...8ed *premature Anonymous poster hash: 791f2...8ed
Lou Salome Skrevet 15. november 2014 #148 Skrevet 15. november 2014 Ts her. Ting ser litt annerledes ut når du står midt oppi tingene enn når du tenker hvis om .... Hun var rasende fordi hun hadde sovet uten å høre alarmen på telefonen, og at ingen hadde vekket henne. Hun skulle på trening før skolen og rakk ikke treningen. Hun har vært trett så jeg lot henne sove. Jeg måtte på badet og hun bad meg la henne være i fred. Da benyttet jeg anledningen til å se og spørre hva dette dreide seg om. Da ble det enda mer spetakkel før jeg i døråpningen fikk en bekreftelse før hun slapp ut av badet. Jeg foreslo at hun skulle være hjemme, hun skulle på skolen og ikke snakk om noe annet. Kledde på seg og gikk i sinne, helt ulikt henne. Å få helsesøster til å hente henne ut fra timen og snakke med henne, er en mindre inngriping i hennes tilværelse enn om mamma skulle komme på skolen og hente henne for å gå til lege. Hun ville uansett stukket av og tvang er ikke våres metode i oppdragelsen av henne. Svigermor jobber på sykehus så hun er i de beste hender. Hun har vært med svigers i syden i hele sommer, bortsett fra første uke etter skoleslutt. Har en ekkel følelse av at dette ikke har skjedd med hennes samtykke, men vet ingenting. Svigers sendte melding om at de skal ut og shoppe klær i morgen. Og at hun sovnet uvanlig tidlig. Svigers lurte og på hvorfor hun ikke hadde treningstøy med seg. Bare overså den delen av meldingen. Det får svigers tidsnok svar på når hun får vite at hun blir oldemor! Anonymous poster hash: a0f2c...5c0 Farmor vet heller ikke at hun er gravid!? Ærlig talt, skal noen snart tenke på barna oppe i dette, både jenta og baby. 14-åringen er ditt barn, og du har din fulle rett til å ta henne med til legen, det er faktisk din plikt. Babyen i magen er også deres ansvar. Hvis svigermor er en trygg og ansvarsfull person som kan være til noe støtte her, praktisk eller mentalt, må dere jo sette henne inn i situasjonen. Er det noen som kan hjelpe med tvillingene en tid framover, nå trenger du hjelp. Har du snakket med noen? Din lege? Amathea? Ikke en gang din datter eller svigermor. Hva sier din mann? Barnefaren? Barnefarens foreldre? Hvorfor ikke? Jo mer jeg leser om denne situasjonen, jo mer virker adopsjon som et godt alternativ. Men tenk på jentas helse, og babyen. Et prematurt barn til er det siste dere trenger. 9
liv Skrevet 15. november 2014 #149 Skrevet 15. november 2014 Ser du spør om økonomi, og det blir ikke lett for hun har ikke opparbeidet seg rett til lønnet permisjon - men du eller far kan søke om å overta fedrekvoten i allefall. Ikke mange ukene men vet om noen som har tatt deler av ungdomskolen som hjemmeelev, vært på skolen to dager i uken og da har foreldrene hatt perm de to dagene. 1
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2014 #150 Skrevet 15. november 2014 (endret) Hun kan få penger fra lånekassen. Endret 15. november 2014 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #151 Skrevet 15. november 2014 Hun kan få penger fra lånekassen. Ikke som 14-åring på ungdomsskolen. Anonymous poster hash: 17209...7fa 1
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2014 #152 Skrevet 15. november 2014 Ikke som 14-åring på ungdomsskolen.Anonymous poster hash: 17209...7fa Ok.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #153 Skrevet 15. november 2014 Jeg bare skal frem til at det er ikke første gangen dette har skjedd, og det har da gått bra med de fleste andre. Grunnen til at jenta ikke har sagt noe til foreldrene kan være fordi de virker for meg utrolig strenge og lite åpne, da kan hun ha syntes at dette er flaut og ikke tørr si noe i frykt for de voksnes reaksjon. Lege må jo kontaktes, og hvem som er far må det finnes ut av. Hadde også tatt kontakt med Amathea for veiledning. Men å kontakte BV synes jeg er undøvendig. Tror familien kan takle dette uten gransking fra dem. Hun er 22 uker på vei, det kommer en baby om ca 20 uker. Anonymous poster hash: 4fd89...c3b Hvordan vet du at det"har gått bra med de fleste andre"? Sitter du med forskning eller kjenner alle sammen? En fjortenåring er verken fysisk eller psykisk i stand til å ivareta alle barnets behov og etablere en trygg tilknytning. Ut fra HI virker ikke moren som verdens mest ressursterke person heller, så den støtten hun skulle fått fra sine foreldre kan være utilstrekkelig. Det kan også være en riskio dersom moren har drukket og unnlatt å ta folat. Selvsagt må barnevernet inn i bildet, da dette kan bunne i omsorgssvikt.Anonymous poster hash: 8f39c...d64 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #154 Skrevet 15. november 2014 Nå er jo ting forskjellig fra person til person, det du sier gjelder ikke alle og det jeg sier gjelder ikke alle. Men det er sjeldent foreldre får vite når barna debuterte seksuelt. Det står jo ikke skrevet i panna dems når de hadde sex første gang. De fleste jeg vet om som debuterte tidlig gjorde dette av egen fri vilje, ikke press fra kjæreste akkurat. Er jo veldig mange som blir kjærester på ungdomsskolen og begynner å utforske. Hva har du tenkt til å gjøre med dine barn da? Fotfølge de i tilfelle de har sex før de er 16? Man håper jo selvfølgelig ikke at barna har det, men man kan ikke konrollere de 24/7 heller, man kan bare veilede de. Og at man skal dra inn barnevernet fordi folk debuterer tidlig er passelig drøyt spørr du meg, hva forventer du at de skal gjøre? Gå rundt i skolegården og observere? Anonymous poster hash: 4fd89...c3b Nå spør vi ikke deg! Nå har du gjentatt deg selv til det evinnelige gjennom hele denne tråden, om hvor vanlig det er at folk debuterer på ungdomsskolen. Såvidt jeg vet ligger debutalderen i Norge på rundt 17 år. Altså på vIderegående. Min opplevelse var at de mest ressurssterke (på skolen og sosialt) ikke debuterte så tidlig som du skal ha det til. Man trengte ikke bekreftelse fra litt eldre gutter, fordi man fikk den bekreftelsen og tryggheten hjemmefra. Og den bekreftelsen mangler kanskje jenta det er snakk om i HI.Anonymous poster hash: 8f39c...d64 2
Gjest daisydaisy Skrevet 15. november 2014 #155 Skrevet 15. november 2014 Nå spør vi ikke deg! Nå har du gjentatt deg selv til det evinnelige gjennom hele denne tråden, om hvor vanlig det er at folk debuterer på ungdomsskolen. Såvidt jeg vet ligger debutalderen i Norge på rundt 17 år. Altså på vIderegående.Min opplevelse var at de mest ressurssterke (på skolen og sosialt) ikke debuterte så tidlig som du skal ha det til. Man trengte ikke bekreftelse fra litt eldre gutter, fordi man fikk den bekreftelsen og tryggheten hjemmefra. Og den bekreftelsen mangler kanskje jenta det er snakk om i HI.Anonymous poster hash: 8f39c...d64 Nå er jeg ikke uenig i det du sier ellers i innlegget ditt, men her mistet du meg altså. Å debutere tidlig er ikke nødvendigvis en indikasjon på at jenta trenger bekreftelse fra gutter. 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #156 Skrevet 15. november 2014 Mullberrygal, takk for gode og fonuftige ord. Helt utrolig hva folk klarer å skrive! Jeg kan ikke binde jenta fast hjemme og tvinge henne til å snakke. Dette får komme i hennes tempo. Selv om vi helst vil ha alt på bordet, nå. Når hun skulle på skolen så måtte jeg la henne gå. Skolehelsesøstre er vant med det meste av problemer blant ungdom, og den som etter mitt hode i morges beat kunne takle dette. Jenta har fortalt helsesøster når tid hun ble gravid, og vi vet hvor hun var og hvem hun var sammen med da. Vi har to små for tidlig fødte tvillinger hvor en har leppe gane spalte, den andre har andre problemer som gjør mating like vanskelig. Jenta er blitt gravid før tvillingene endret livene våre. Om hun sier noe til farmor gjenstår å se. Jenta er for stor til at jeg kan bære henne til lege. Hun har vært med på legebesøk og ul med tvillingene og vet hva som gjøres hos legen. Dette er en jente som får kredittkort og kode, går og kjøper klær og kommer hjem med kort og kvitteringer. Hun trener både før og etter skolen, er med på konkuranser i helgene. Har topp karakterer, blir sett og hørt. Hva som har skjedd her er over min fatteevne. Sint, nei, oppgitt, frustrert, fortvilet, ja! Vi kan heller ikke tvinge jenta til lege med blålys"Anonymous poster hash: a0f2c...5c0 For en utrolig ansvarsfraskrivelse. Selvsagt kan du ta henne med til lege, selvsagt følger du opp din tenåring når hun er gravid, selvsagt lar du henne ikke i stikken og overlater ansvaret til henne selv og farmor. Ta deg sammen!Anonymous poster hash: 8f39c...d64 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #157 Skrevet 15. november 2014 Nå er jeg ikke uenig i det du sier ellers i innlegget ditt, men her mistet du meg altså. Å debutere tidlig er ikke nødvendigvis en indikasjon på at jenta trenger bekreftelse fra gutter. Ikke? Er ikke det en relativt vanlig problemstilling med jenter som debuterer tidlig?Anonymous poster hash: 8f39c...d64 1
Maleficenta Skrevet 15. november 2014 #158 Skrevet 15. november 2014 Husets 14. Åring er gravid langt over 12 ukersfristen for abort. Har sett på henne og spurt flere ganger om hun er gravid og fått benektende svar. I morges måtte jeg inn på badet mens hun dusjet. Bagen er godt synlig på den slanke 14 åringen. Hun bekreftet etter mye tårer at hun er gravid men vil ikke si mer. Gikk på skolen og har nå sendt meld. Om at hun drar til farmor og ikke vil hjem. Kontaktet skolens helsesøster da 14. Åringen var dratt på skolen. Helsesøster skulle gå og hente 14. Åringen ut av klassen for en prat og ringe meg tilbake etterpå. 14. Åringen blir kjørt til og fra aktiviteter. Er skoleflink idrettsjente på høyt nivå. Så skolen får hun ikke droppe ut av. Hvilken økonomisk og praktisk hjelp får en mamma på 14 år? Vi har to spebarn å ta oss av, så et 3. Barn på under 6 mnd. blir ikke aktuelt for oss å blir mamma og pappa for. Anonymous poster hash: a0f2c...5c0 Dere må selv om det ikke passer. Jenta er 14 og dere har dermed forsørgerplikt ovenfor henne og babyen. 2
Gjest daisydaisy Skrevet 15. november 2014 #159 Skrevet 15. november 2014 Ikke? Er ikke det en relativt vanlig problemstilling med jenter som debuterer tidlig?Anonymous poster hash: 8f39c...d64 Det kan jeg ikke uttale meg om, men det gjelder så absolutt ikke for alle. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2014 #160 Skrevet 15. november 2014 Det kan jeg ikke uttale meg om, men det gjelder så absolutt ikke for alle. Selvsagt ikke for alle, men min påstand er at det gjelder ganske mange. Mange har et usikkert selvbilde i den alderen. Anonymous poster hash: 8f39c...d64
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå