AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #81 Skrevet 14. november 2014 Nei, det er det jeg mener, og hvis de har snakket med en helsesøster var det jo innenfor åpningstiden til fastlegen. Hvis ikke dette skulle kvalifisert til en hastetime, hva skal da til? Jeg mener ikke at hun skulle kjøres i ambulanse, men en legetime i dag eller senest mandag morgen er virkelig på sin plass, for begge barnas helse. Hvis jenta er så i fortrenging at en legetime er umulig å gjennomføre, må jo andre hastetiltak iverksettes, man må jo tenke på babyen her også, hvis hun er 22 uker på vei. Kjære ts, dra på Volvat i morgen tidlig, hvis dere bor slik til. Og ring legevakten i kveld, bare for å snakke med noen. De råder dere helt sikkert til å komme dere til legen på mandag, og det må dere gjøre. Det er ikke kun en ultralyd som skal til. Og jentas fastlege, h*n må få vurdert situasjonen, om hun er utviklet nok osv. At det ikke har syntes før nå, vitner om alvorlig veksthemming! Kanskje er alt i orden, kanskje er jenta utvokst og kroppen klar, men det er ikke noe å gamble med. Du drar ting veldig langt! Da jeg gikk gravid hadde ikke jeg synlig mage før i uke 25, så ta det helt med ro! Denne her fotballfrue hadde vel ikke synlig mage før på slutten, dette er indivduelt fra person til person. Det har ingenting med veksthemming å gjøre. Legevakten får ikke gjort noe mer enn å henvise dem til å ringe fastlege på mandag. Mener du at fjortåringen ikke kan være nok utviklet til å bære et barn? Det må vel være i ytterst få tilfeller, det er som regl uproblematisk at unge mennesker går gravid, men de trenger tett oppfølging. Anonymous poster hash: 4fd89...c3b 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #82 Skrevet 14. november 2014 Jeg ville sett litt på hvordan du antar ting istedenfor. Det er enkelt å tenke seg til hva andre mener, men du vet ikke hva andre mener før du spør dem. Anonymous poster hash: bcd32...65c tror du skal lese igjennom det du skrev en gang til jeg! Anonymous poster hash: 4fd89...c3b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #83 Skrevet 14. november 2014 tror du skal lese igjennom det du skrev en gang til jeg! Anonymous poster hash: 4fd89...c3b Gjort det, og står for det jeg skrev. Men jeg ser jo at du går bananas i tråden så ja... Anonymous poster hash: bcd32...65c
Lou Salome Skrevet 14. november 2014 #84 Skrevet 14. november 2014 Det er vel ikke nødvendigvis alvorlig veksthemming? Det er mange som kan skjule graviditeter mye lenger enn 22 uker. Siden TS har spurt flere ganger om jenta er gravid kan det også være at hun faktisk har sett at hun har blitt rundere. Selvfølgelig ikke nødvendigvis. Men det må sjekkes. Lav fødselsvekt er en av risikofaktorene. Og en 14åring er ikke nødvendigvis utvokst. For en 16-åring, for eksempel, er ikke den lave alderen en risikofaktor fysisk i seg selv. Men for en fjortenåring kan det være det. Og jentungen kan jo godt ha sulta seg for å skjule dette. Uansett er jo fastlegen stedet å begynne, også for spørsmålene ts stiller. Legen vil rutinemessig melde saken til barnevernet tror jeg " hvis moren viser tegn til manglende adekvat omsorgsevne". Det vil jo enhver 14-åring vise. Særlig en dom tror det vil gå over av seg selv, og som er mer redd for sine egne foreldre enn graviditeten. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #85 Skrevet 14. november 2014 Mullberrygal, takk for gode og fonuftige ord. Helt utrolig hva folk klarer å skrive! Jeg kan ikke binde jenta fast hjemme og tvinge henne til å snakke. Dette får komme i hennes tempo. Selv om vi helst vil ha alt på bordet, nå. Når hun skulle på skolen så måtte jeg la henne gå. Skolehelsesøstre er vant med det meste av problemer blant ungdom, og den som etter mitt hode i morges beat kunne takle dette. Jenta har fortalt helsesøster når tid hun ble gravid, og vi vet hvor hun var og hvem hun var sammen med da. Vi har to små for tidlig fødte tvillinger hvor en har leppe gane spalte, den andre har andre problemer som gjør mating like vanskelig. Jenta er blitt gravid før tvillingene endret livene våre. Om hun sier noe til farmor gjenstår å se. Jenta er for stor til at jeg kan bære henne til lege. Hun har vært med på legebesøk og ul med tvillingene og vet hva som gjøres hos legen. Dette er en jente som får kredittkort og kode, går og kjøper klær og kommer hjem med kort og kvitteringer. Hun trener både før og etter skolen, er med på konkuranser i helgene. Har topp karakterer, blir sett og hørt. Hva som har skjedd her er over min fatteevne. Sint, nei, oppgitt, frustrert, fortvilet, ja! Vi kan heller ikke tvinge jenta til lege med blålys"Anonymous poster hash: a0f2c...5c0 13
Gjest Blomsterert Skrevet 14. november 2014 #86 Skrevet 14. november 2014 (endret) Husets 14. Åring er gravid langt over 12 ukersfristen for abort. Har sett på henne og spurt flere ganger om hun er gravid og fått benektende svar. I morges måtte jeg inn på badet mens hun dusjet. Bagen er godt synlig på den slanke 14 åringen. Hun bekreftet etter mye tårer at hun er gravid men vil ikke si mer. Gikk på skolen og har nå sendt meld. Om at hun drar til farmor og ikke vil hjem. Kontaktet skolens helsesøster da 14. Åringen var dratt på skolen. Helsesøster skulle gå og hente 14. Åringen ut av klassen for en prat og ringe meg tilbake etterpå. 14. Åringen blir kjørt til og fra aktiviteter. Er skoleflink idrettsjente på høyt nivå. Så skolen får hun ikke droppe ut av. Hvilken økonomisk og praktisk hjelp får en mamma på 14 år? Vi har to spebarn å ta oss av, så et 3. Barn på under 6 mnd. blir ikke aktuelt for oss å blir mamma og pappa for.Anonymous poster hash: a0f2c...5c0 Ok,dette er vanskelig,mildt skrevet! Men du...jeg reagerer litt på måten du formidler på. Du ser ut til å tenke veldig praktisk her. Hva en fjortenåring har krav på av hjelp,praktisk og økonomisk? Tenker dere hun skal bo alene og ta hånd om barnet eller? Da blir vel mest sannsynlig bv koplet inn,og nei,det trenger ikke være negativt,men med hjelp fra de. Er det hva du ønsker? Tror du datteren din klarer det,selv med hjelp fra Bv? Skjønner jo godt at dere har hendene fulle med to spebarn. Men om datteren deres bor hjemme,så må hun jo ta hovedansvaret selv. Men hallo. Hun er selv et barn,og trenger masse støtte psykisk nå! Vær snill å se det,og tenk på hvordan dette kan ordnes,-ikke minst for jenta deres og framtidig barnebarn! Syns dere bør dra til farmor så alle kan ta en prat. Syns synd på henne fordi hun ikke har den trygge tilliten hos dere. Vis henne a dere er der for henne,for dette må føles så utrolig vanskelig for datteren deres. At du nevner at hun er skoleflink,og på høyt nivå innen idrett,får meg til å tenke at fremtiden hennes er "ødelagt". Men om hun har disse ressusrene,så gjør jo det jo saken litt lettere,-at hun sikkert selv vil fillføre utdannelse og drive med idrett. Et barn stopper henne ikke fra å være dette,men selfølgelig trenger jenta deres støtte og hjelp. Håper veldig at dere får snakket ordentlig sammen(det er opp til dere som foreldre),og at dere ser lyspunkter selv om det ser mørkt ut. Vis jenta deres at dere fortsatt har stor tillit til henne,men at dere backer opp. Og finn nå for all del ut hvem som er pappaen! Snakk med ham og hans foreldre(om han er såpass ung,-noe jeg håper..). Så tar dere alt derfra: samarbeid! Syns dette virker vanskelig og hardt for dere,og det skjønner de fleste,tro meg! Det er bare det at EN har det vanskeligere,og det er jenta deres,så hensynet og sympatien går mest til henne. Og ingen vet hva som er hendt. Stakkars jente,men som nevnt:hun virker å ha ressurser. Støtt henne. Mente DERE tenkte framtiden hennes er ødelagt pga skolegang og idrett. Selv mener jeg det er ressurser her altså. Endret 14. november 2014 av Blomsterert
Lou Salome Skrevet 14. november 2014 #87 Skrevet 14. november 2014 Du drar ting veldig langt! Da jeg gikk gravid hadde ikke jeg synlig mage før i uke 25, så ta det helt med ro! Denne her fotballfrue hadde vel ikke synlig mage før på slutten, dette er indivduelt fra person til person. Det har ingenting med veksthemming å gjøre. Legevakten får ikke gjort noe mer enn å henvise dem til å ringe fastlege på mandag. Mener du at fjortåringen ikke kan være nok utviklet til å bære et barn? Det må vel være i ytterst få tilfeller, det er som regl uproblematisk at unge mennesker går gravid, men de trenger tett oppfølging. Anonymous poster hash: 4fd89...c3b Fjortenåringen kan være nok utviklet til å føde et barn (det er der problemene oppstår, ikke bære), eller hun kan ikke være det. Og det er akkurat tett oppfølging hun trenger, og det har hun ikke fått. Hun er over halvgått. Men ok, det kan sikkert vente til mandag, når det allerede har gått så langt. Men jeg stusser veldig at en helsesøster ikke fiksa den timen hos fastlegen asap, og at en mor ikke bryr seg om dette aspektet.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #88 Skrevet 14. november 2014 Selvfølgelig ikke nødvendigvis. Men det må sjekkes. Lav fødselsvekt er en av risikofaktorene. Og en 14åring er ikke nødvendigvis utvokst. For en 16-åring, for eksempel, er ikke den lave alderen en risikofaktor fysisk i seg selv. Men for en fjortenåring kan det være det. Og jentungen kan jo godt ha sulta seg for å skjule dette. Uansett er jo fastlegen stedet å begynne, også for spørsmålene ts stiller. Legen vil rutinemessig melde saken til barnevernet tror jeg " hvis moren viser tegn til manglende adekvat omsorgsevne". Det vil jo enhver 14-åring vise. Særlig en dom tror det vil gå over av seg selv, og som er mer redd for sine egne foreldre enn graviditeten. Hvordan kan du påstå at enhver fjortenåring har dårlig omsorgsevne? Vil gjerne se forskning på det. Av de tilfellene jeg vet om der folk ble gravid så tidlig har de da vitterlig klart seg og tatt ansvar. Tror nok ikke denne jenta tror det vil gå over av seg selv fordi hun ikke har sagt noe, skjønner ikke vhordan du kan anta det. Det som er mer åpenbart er at hun har vært flau og redd for å fortelle foreldrene sine det da de virker vedlig strenge og lite åpne. Tenk på hvor alene hun har følt seg. Les artikkelen under feks. Ønsker du at alle som blir gravide tidlig ikke får muligheten til å bli gode foreldre og at barna helst blir tatt fra dem på sykehuset? http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article846576.ece Anonymous poster hash: 4fd89...c3b
Kittykat Skrevet 14. november 2014 #89 Skrevet 14. november 2014 Hun vil trenge deres hjelp uansett, så et tredje barn får dere uansett. Her må dere støtte datteren deres uansett hva hun velger å gjøre. Hun har kanskje gruet seg noe voldsomt for å fortelle dere dette og dermed skjult det og nå er det over grensen for abort. Jeg har en 14 år gammel datter selv og jeg ville gjort alt for henne i en sånn situasjon. Det hadde ikke vært ideelt, men valget om abort/beholde hadde vært helt og holdent hennes. Og det store spørsmålet er hvem som er barnefaren. Vil han være med i bildet eller ikke? Hvor gammel er han? Har dere snakket sammen om dette? Å få barn er ikke en lek og det krever veldig mye. Dette er jo et barn som får et barn og det gjør det hele mye vanskeligere. Men likevel så bør valget være hennes. Jeg kan bare forestille meg hvor vanskelig dette er for dere. Uansett så håper jeg det odner seg for dere. Verden vil ihvertfall ikke gå under, selv om det kanskje virker sånn nå. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #90 Skrevet 14. november 2014 Nei, det er det jeg mener, og hvis de har snakket med en helsesøster var det jo innenfor åpningstiden til fastlegen. Hvis ikke dette skulle kvalifisert til en hastetime, hva skal da til? Jeg mener ikke at hun skulle kjøres i ambulanse, men en legetime i dag eller senest mandag morgen er virkelig på sin plass, for begge barnas helse. Hvis jenta er så i fortrenging at en legetime er umulig å gjennomføre, må jo andre hastetiltak iverksettes, man må jo tenke på babyen her også, hvis hun er 22 uker på vei. Kjære ts, dra på Volvat i morgen tidlig, hvis dere bor slik til. Og ring legevakten i kveld, bare for å snakke med noen. De råder dere helt sikkert til å komme dere til legen på mandag, og det må dere gjøre. Det er ikke kun en ultralyd som skal til. Og jentas fastlege, h*n må få vurdert situasjonen, om hun er utviklet nok osv. At det ikke har syntes før nå, vitner om alvorlig veksthemming! Kanskje er alt i orden, kanskje er jenta utvokst og kroppen klar, men det er ikke noe å gamble med. Mest sannsynlig er kroppen til jenta ok. sjelden jeg ser 14 år gamle jenter som er underutviklet på linje med en 10 åring. Hun trenger uansett tett oppfølging, det er ikke lett å få barn som fjortenåring, men det vil helst ende godt. Anonymous poster hash: 4fd89...c3b
minister-mio Skrevet 14. november 2014 #91 Skrevet 14. november 2014 Dere vet hvem hun var sammen med, altså dere vet hvem som er faren. Hvor gammel er han og hva tenker du å gjøre med han?
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #92 Skrevet 14. november 2014 Dere vet hvem hun var sammen med, altså dere vet hvem som er faren. Hvor gammel er han og hva tenker du å gjøre med han? Står ingenting om far i innlegget til TS. Hva skal de gjøre med han? Han er jo mest sannsynlig ikke så veldig mye eldre, banke han? Anonymous poster hash: 4fd89...c3b
Ciara Skrevet 14. november 2014 #93 Skrevet 14. november 2014 Står ingenting om far i innlegget til TS. Hva skal de gjøre med han? Han er jo mest sannsynlig ikke så veldig mye eldre, banke han? Anonymous poster hash: 4fd89...c3b Tuller du? Man starter med å ringe guttens foreldre. 8
minister-mio Skrevet 14. november 2014 #94 Skrevet 14. november 2014 Står ingenting om far i innlegget til TS. Hva skal de gjøre med han? Han er jo mest sannsynlig ikke så veldig mye eldre, banke han? Anonymous poster hash: 4fd89...c3b det står i et av innleggene jo. Er han over 16 kanskje de skal anmelde? 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #95 Skrevet 14. november 2014 Tuller du? Man starter med å ringe guttens foreldre. Var jo ikke det jeg sa! Selvfølgelig må de involvere foreldrene hans, men det hørtes ut som en real omgang var anbefalt her! Anonymous poster hash: 4fd89...c3b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #96 Skrevet 14. november 2014 det står i et av innleggene jo. Er han over 16 kanskje de skal anmelde? TS har bare skrevet to innlegg, det første og det om at helsesøster sier jenta er 22 uker. Ikke et ord om hvem som er far. Det er bare noe folk her inne har diskutert. Om gutten er jevngammel eller 16 år vil jo ikke utgjøre så mye forskjell. Dette er jo mest sannsynlig frivillig, og det kan jo godt være gutten vil stille opp. Ingen som vet det enda, da vi ikke har noe info på det. Saker hvor en fjortenåring og en sekstenåring har sex frivillig vil sjelden ende i noe straff i systemet heller. De må jo uansett kontakte foreldrene hans. Anonymous poster hash: 4fd89...c3b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #97 Skrevet 14. november 2014 Går det an å få henne inn på et "mødrehjem" de første månedene, som kan hjelpe henne med å få på plass rutiner, og sikre at hun får en god og tett tilknytning til barnet? Jeg vet barnevernet har slike instutisjoner her i fylket, så jeg går ut i fra at de har det andre steder. Det er altså et hus hvor det er flere boenheter, med stue, kjøkken og soverom. Her kan hele familien bo, dersom man feks er under utredning hos barnevernet - for å observere samspill mellom barn og foreldre. Samt at de har tilbud til alenemødre som trenger hjelp til å få i gang rutiner og tilknytning. Jeg vil neppe være kynisk, men om man har to premature spedbarn som krever mye i forhold til mating, så har man neppe mye overskudd til å ta seg av et tredje spedbarn. Sånn ville det nok vært for de aller fleste av oss. Anonymous poster hash: ea319...ead 9
minister-mio Skrevet 14. november 2014 #98 Skrevet 14. november 2014 TS har bare skrevet to innlegg, det første og det om at helsesøster sier jenta er 22 uker. Ikke et ord om hvem som er far. Det er bare noe folk her inne har diskutert. Om gutten er jevngammel eller 16 år vil jo ikke utgjøre så mye forskjell. Dette er jo mest sannsynlig frivillig, og det kan jo godt være gutten vil stille opp. Ingen som vet det enda, da vi ikke har noe info på det. Saker hvor en fjortenåring og en sekstenåring har sex frivillig vil sjelden ende i noe straff i systemet heller. De må jo uansett kontakte foreldrene hans. Anonymous poster hash: 4fd89...c3b ts skrev da at de visste når barnet ble unnfanget og hvor og hvem 14-åringen var. Hvem er da sannsynlig faren 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #99 Skrevet 14. november 2014 Går det an å få henne inn på et "mødrehjem" de første månedene, som kan hjelpe henne med å få på plass rutiner, og sikre at hun får en god og tett tilknytning til barnet? Jeg vet barnevernet har slike instutisjoner her i fylket, så jeg går ut i fra at de har det andre steder. Det er altså et hus hvor det er flere boenheter, med stue, kjøkken og soverom. Her kan hele familien bo, dersom man feks er under utredning hos barnevernet - for å observere samspill mellom barn og foreldre. Samt at de har tilbud til alenemødre som trenger hjelp til å få i gang rutiner og tilknytning. Jeg vil neppe være kynisk, men om man har to premature spedbarn som krever mye i forhold til mating, så har man neppe mye overskudd til å ta seg av et tredje spedbarn. Sånn ville det nok vært for de aller fleste av oss. Anonymous poster hash: ea319...ead Det står at dem har to spebarn - IKKE premature barn. Får jo inderlig håpe at jenta kan bo hjemme hos foreldrene til hun er ferdig med skolen, få hjelp og støtte der og ikke bli plassert på et slikt hjem. Tror det blir hardt for en fjortenåring å føle seg utstøtt av familien. De tilfellene jeg har hørt om hvor folk har blitt gravid tidlig har som regel foreldrene stilt opp og støttet. Anonymous poster hash: 4fd89...c3b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2014 #100 Skrevet 14. november 2014 ts skrev da at de visste når barnet ble unnfanget og hvor og hvem 14-åringen var. Hvem er da sannsynlig faren Hvor står dette? TS har jo bare skrevet to innlegg, og at helsesøster tror hun er 22 uker på vei. Anonymous poster hash: 4fd89...c3b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå