Gå til innhold

Gravid 14. åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mullberrygal, takk for gode og fonuftige ord.

Helt utrolig hva folk klarer å skrive!

Jeg kan ikke binde jenta fast hjemme og tvinge henne til å snakke. Dette får komme i hennes tempo. Selv om vi helst vil ha alt på bordet, nå.

Når hun skulle på skolen så måtte jeg la henne gå. Skolehelsesøstre er vant med det meste av problemer blant ungdom, og den som etter mitt hode i morges beat kunne takle dette.

Jenta har fortalt helsesøster når tid hun ble gravid, og vi vet hvor hun var og hvem hun

var sammen med da.

Vi har to små for tidlig fødte tvillinger hvor en har leppe gane spalte, den andre har andre problemer som gjør mating like vanskelig. Jenta er blitt gravid før tvillingene endret livene våre.

Om hun sier noe til farmor gjenstår å se. Jenta er for stor til at jeg kan bære henne til lege. Hun har vært med på legebesøk og ul med tvillingene og vet hva som gjøres hos legen.

Dette er en jente som får kredittkort og kode, går og kjøper klær og kommer hjem med kort og kvitteringer. Hun trener både før og etter skolen, er med på konkuranser i helgene. Har topp karakterer, blir sett og hørt. Hva som har skjedd her er over min fatteevne. Sint, nei, oppgitt, frustrert, fortvilet, ja!

Vi kan heller ikke tvinge jenta til lege med blålys"

Anonymous poster hash: a0f2c...5c0

Av og til får jeg inntrykk på dette forumet at de som skriver absolutt glemmer at det er et reelt menneske bak skjermen med følelser og tanker som oppriktig trenger å lufte tankene sine for andre. Så mye stygt blir antatt og tolket ut i fra hovedinnlegget. Vet ikke om noen andre skriver det om barnefaren men etterhvert kan dere ha en dialog med jenta om hva hun vil gjøre med barnefaren, han bør absolutt delta i barnets liv. Det er opp til dere alle om dere vil anmelde hvis han er betydelig eldre.

Tenk på jenta deres i denne situasjonen. Hennes liv kommer til å bli forandret for alltid, hun trenger god støtte fra alle kanter nå. Hun er nok ansvarsfull og ressurssterk for hennes alder og kan klare seg bra videre i livet med barnet sitt, dette er ikke det verste som kunne skjedd henne selv om det føles helt forferdelig sjokkerende for dere foreldre nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor står dette? TS har jo bare skrevet to innlegg, og at helsesøster tror hun er 22 uker på vei.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Les hele tråden, hun har skrevet 3 innlegg...

Anonymous poster hash: bb061...7df

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mullberrygal, takk for gode og fonuftige ord.

Helt utrolig hva folk klarer å skrive!

Jeg kan ikke binde jenta fast hjemme og tvinge henne til å snakke. Dette får komme i hennes tempo. Selv om vi helst vil ha alt på bordet, nå.

Når hun skulle på skolen så måtte jeg la henne gå. Skolehelsesøstre er vant med det meste av problemer blant ungdom, og den som etter mitt hode i morges beat kunne takle dette.

Jenta har fortalt helsesøster når tid hun ble gravid, og vi vet hvor hun var og hvem hun

var sammen med da.

Vi har to små for tidlig fødte tvillinger hvor en har leppe gane spalte, den andre har andre problemer som gjør mating like vanskelig. Jenta er blitt gravid før tvillingene endret livene våre.

Om hun sier noe til farmor gjenstår å se. Jenta er for stor til at jeg kan bære henne til lege. Hun har vært med på legebesøk og ul med tvillingene og vet hva som gjøres hos legen.

Dette er en jente som får kredittkort og kode, går og kjøper klær og kommer hjem med kort og kvitteringer. Hun trener både før og etter skolen, er med på konkuranser i helgene. Har topp karakterer, blir sett og hørt. Hva som har skjedd her er over min fatteevne. Sint, nei, oppgitt, frustrert, fortvilet, ja!

Vi kan heller ikke tvinge jenta til lege med blålys"

Anonymous poster hash: a0f2c...5c0

Her fant jeg innlegget til TS. Håper dere uansett støtter henne, tar kontakt med farens foreldre og ser jenta.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hele tråden, hun har skrevet 3 innlegg...

Anonymous poster hash: bb061...7df Fant det nå.

Fant det nå! Har lest tråden ja, men oppfattet ikke med en gang at dette innlegget var skrevet av henne. Håper hun reiser bort til farmoren og snakker med jenta.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at dem har to spebarn - IKKE premature barn. Får jo inderlig håpe at jenta kan bo hjemme hos foreldrene til hun er ferdig med skolen, få hjelp og støtte der og ikke bli plassert på et slikt hjem. Tror det blir hardt for en fjortenåring å føle seg utstøtt av familien. De tilfellene jeg har hørt om hvor folk har blitt gravid tidlig har som regel foreldrene stilt opp og støttet.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Det er ikke snakk om å støte bort barnet sitt, altså 14åringen. Men å sikre at den første tiden hennes som mor for sitt barn blir best mulig. Det sier seg selv at man ikke har overskudd til mer når man sliter med to for tidligfødte spedbarn, en med leppe-gane-spalte, og begge sliter med å få i seg mat. Da klarer ikke mor/bestemor å stille opp, og dermed må man søke hjelp andre steder. For først og fremst er dette barnet snart en mor. Og da må hun gjøre alt i sin makt for at hennes barn får det best mulig.

Anonymous poster hash: ea319...ead

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å støte bort barnet sitt, altså 14åringen. Men å sikre at den første tiden hennes som mor for sitt barn blir best mulig. Det sier seg selv at man ikke har overskudd til mer når man sliter med to for tidligfødte spedbarn, en med leppe-gane-spalte, og begge sliter med å få i seg mat. Da klarer ikke mor/bestemor å stille opp, og dermed må man søke hjelp andre steder. For først og fremst er dette barnet snart en mor. Og da må hun gjøre alt i sin makt for at hennes barn får det best mulig.

Anonymous poster hash: ea319...ead

Moren sier hun ikke vil hun skal miste skolegangen, da sier det seg jo selv at hun ikke kan flytte på et slikt hjem, men er nødt til å bo hjemme.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

Moren sier hun ikke vil hun skal miste skolegangen, da sier det seg jo selv at hun ikke kan flytte på et slikt hjem, men er nødt til å bo hjemme.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Men hvordan skal jenta kunne fullføre skolen, når ikke foreldrene orker å ta vare på en tredje baby (noe jeg absolutt forstår). Noen må jo ta vare på babyen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal jenta kunne fullføre skolen, når ikke foreldrene orker å ta vare på en tredje baby (noe jeg absolutt forstår). Noen må jo ta vare på babyen.

Det var det som sto i første innlegget til mor. De må jo finne en løsning da.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren sier hun ikke vil hun skal miste skolegangen, da sier det seg jo selv at hun ikke kan flytte på et slikt hjem, men er nødt til å bo hjemme.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Det går kanskje an å ordne noe med en privatlærer eller å følge et opplegg "hjemmefra", altså fra mødrehjemmet. Mange barn ligger på sykehus store deler av året, uten å miste skolegangen. Og har lest om flere som reiser mye som følger eget opplegg med lekser og sånt, til skolen hjemme.

Man må av og til tørre å tenke litt utenfor boksen, og se at ting kan ordne seg på måter som kanskje ikke er helt innlysende fra starten av... En ting er i alle fall sikkert; 14-åringen kan ikke ta med seg barnet på skolen, og hun kan ikke overlate barnet til mor en hel skoledag. På ett eller annet vis blir hun nødt å velge bort noe.

Anonymous poster hash: ea319...ead

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS kan jo kanskje lese noe av det hun mamman til Anna Rasmussen har skrevet om hvordan det var da dattera ble gravid så tidlig og hvorda de takla det. Støttet og hjalp. Og snakke med Amathea, jordmor, lege osv.



Anonymous poster hash: 4fd89...c3b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig er kroppen til jenta ok. sjelden jeg ser 14 år gamle jenter som er underutviklet på linje med en 10 åring. Hun trenger uansett tett oppfølging, det er ikke lett å få barn som fjortenåring, men det vil helst ende godt.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Det å være så ung er faktisk med på å øke risikoen for komplikasjoner under svangerskap og fødsel betraktelig, og bare alderen alene skal være nok til å definere at jenta har et risikosvangerskap. Gravide under 16 år har en økt risiko for f.eks svangerskapsforgiftning, samt at det er en viss fare for at bekken og kropp ikke er nok utviklet til å tåle et svangerskap, så jenta har faktisk stort behov for tett oppfølging av spesialist i svangerskapet sitt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje babyen kan bo hos pappaen si? Det er ikke sikkert det er tvillingbabyer der.



Anonymous poster hash: 0453a...96a
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette må ha vært svært vanskelig for henne! Hun må ha følt seg alene og redd ganske lenge. 22 uker er LENGE!

Jeg får så vondt i meg på hennes vegne når jeg leser det du skriver, TS. Håper du skrur omsorgen på det høyeste nivået, for hun har neppe trengt mammaen sin mer enn hun gjør nå.

Når det kommer til økonomirettighetene deres her, er jeg usikker. Heldigvis bor vi i et samfunn som gjør at man skal kunne overleve selv om man får barn uten å være klar.

Har du sjekket hvordan ting er med NAV?

(Mulig du har svart på dette tidligere i tråden. Orket ikke å lese alle sju sidene før jeg kommenterte)

Masse lykke til til deg og dere, TS! Det blir sikkert vanskelig fremover, men det går sikkert bra så lenge dere alle holder sammen :):hug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å være så ung er faktisk med på å øke risikoen for komplikasjoner under svangerskap og fødsel betraktelig, og bare alderen alene skal være nok til å definere at jenta har et risikosvangerskap. Gravide under 16 år har en økt risiko for f.eks svangerskapsforgiftning, samt at det er en viss fare for at bekken og kropp ikke er nok utviklet til å tåle et svangerskap, så jenta har faktisk stort behov for tett oppfølging av spesialist i svangerskapet sitt.

Nå er det jo nettopp det som har blitt skrevet 100 ganger her i tråden. At hun trenger tett oppfølging. Jenta er også veldig aktiv, dette er kjempe positivt med tanke på svangerskapsforgiftning. Poenget er at det mest sannsynlig vil gå bra.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår faktisk til en viss grad at jenta ikke har sagt noe..

Det virker jo veldig klart at mor mener at dette ikke er noe de har tenkt å ta seg av, og at de har nok med seg selv.

Datteren har jo antageligvis sett hvilke holdninger mor utspeiler, og blitt redd.. Hun ville beholde, selv om det vanskelig, og visste at hvis hun sa noe til mor før abortgrensen ville hun antageligvis oppleve et stort press fra familien til å ta abort. Hun er nok utrolig skuffet over seg selv, men følte i "panikkens tid" at hvis hun ventet til abortgrensa var ute, jo lengre jo bedre, kunne hun ikke tvinges til å ta bort barnet...

Syntes mors holdning er fæl her. Jeg skjønner at det kan oppleves fælt at ditt barn venter barn, men din oppgave som mor er å ta utfordringene på strak arm. Utfordringen din nå er at din 14 åring venter barn, og er langt på vei. Da får du være støttende, og belage deg på å yte ENDA mer enn du har gjort, selv med tvillingene med spesielle behov. Det er ikke som du har et valg å bare støte henne fra deg fordi det ikke "passer".

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår faktisk til en viss grad at jenta ikke har sagt noe..

Det virker jo veldig klart at mor mener at dette ikke er noe de har tenkt å ta seg av, og at de har nok med seg selv.

Datteren har jo antageligvis sett hvilke holdninger mor utspeiler, og blitt redd.. Hun ville beholde, selv om det vanskelig, og visste at hvis hun sa noe til mor før abortgrensen ville hun antageligvis oppleve et stort press fra familien til å ta abort. Hun er nok utrolig skuffet over seg selv, men følte i "panikkens tid" at hvis hun ventet til abortgrensa var ute, jo lengre jo bedre, kunne hun ikke tvinges til å ta bort barnet...

Syntes mors holdning er fæl her. Jeg skjønner at det kan oppleves fælt at ditt barn venter barn, men din oppgave som mor er å ta utfordringene på strak arm. Utfordringen din nå er at din 14 åring venter barn, og er langt på vei. Da får du være støttende, og belage deg på å yte ENDA mer enn du har gjort, selv med tvillingene med spesielle behov. Det er ikke som du har et valg å bare støte henne fra deg fordi det ikke "passer".

Helt enig med deg, signerer.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine over alle svarene som står her i respons på en dame som TYDELIG har fått sjokket for 3 livstider.

Her snakker vi om heavye diskusjoner om orddeling (fordi for noen er det TYDELIGVIS fryktelig viktig å påpeke når andre skriver feil?!).

Gjengen av den vanlige "dere kan jo adoptere bort barnet da?!"-gjengen, og "med hjelp fra dere ordner det seg!", som mer enn gjerner forteller om at det er MYE viktigere at psyken til jenta er i orden enn om hun skulle dø i barsel.

Face it, det er FARLIG å få barn! Javisst skal det være best å få barn unge enn gamle, men hallo...! Det er GRENSER for hvor bra det er for et barn å få barn selv. Vi snakker om en kropp som ikke er fysisk klar for å få barn.

Koble inn barnevernet i samtalen også? Selv om vi skulle ØNSKE at verden var akkurat slik vi ønsker så er den ikke det. Barn har sex supertidlig og det er ikke en dritt vi kan gjøre med det om barna ønsker å ha sex. Det er nok med et besøk på dass på skolen for å ta knerten på jomfrueligheten.

I dette tilfellet snakker vi også om en pliktoppfyllende datter som ikke viser noe tegn til å kunne ende opp i en slik situasjon.

I stedet for å male et stygglig bilde av den fortvilte mammaen som sikkert har gått ned 20kg pga tårer i dag, så kom med noe saklig som hun faktisk han bruke til noe! Vis forståelse, gi henne en klem og vær voksen selv!

Flere innlegg skal jeg ikke si noe på, dette gjelder disse "airhead"-innleggene som tydelig viser NULL forståelse og spekket full av vissevass/saueull fordi de fortsatt ikke har lært å slå på knappen slik hjernen fungerer.

Sender Mammaen (ts) en klem og ønsker lykke til! Jeg føler virkelig med deg!



Anonymous poster hash: fc8e2...abd
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine over alle svarene som står her i respons på en dame som TYDELIG har fått sjokket for 3 livstider.

Her snakker vi om heavye diskusjoner om orddeling (fordi for noen er det TYDELIGVIS fryktelig viktig å påpeke når andre skriver feil?!).

Gjengen av den vanlige "dere kan jo adoptere bort barnet da?!"-gjengen, og "med hjelp fra dere ordner det seg!", som mer enn gjerner forteller om at det er MYE viktigere at psyken til jenta er i orden enn om hun skulle dø i barsel.

Face it, det er FARLIG å få barn! Javisst skal det være best å få barn unge enn gamle, men hallo...! Det er GRENSER for hvor bra det er for et barn å få barn selv. Vi snakker om en kropp som ikke er fysisk klar for å få barn.

Koble inn barnevernet i samtalen også? Selv om vi skulle ØNSKE at verden var akkurat slik vi ønsker så er den ikke det. Barn har sex supertidlig og det er ikke en dritt vi kan gjøre med det om barna ønsker å ha sex. Det er nok med et besøk på dass på skolen for å ta knerten på jomfrueligheten.

I dette tilfellet snakker vi også om en pliktoppfyllende datter som ikke viser noe tegn til å kunne ende opp i en slik situasjon.

I stedet for å male et stygglig bilde av den fortvilte mammaen som sikkert har gått ned 20kg pga tårer i dag, så kom med noe saklig som hun faktisk han bruke til noe! Vis forståelse, gi henne en klem og vær voksen selv!

Flere innlegg skal jeg ikke si noe på, dette gjelder disse "airhead"-innleggene som tydelig viser NULL forståelse og spekket full av vissevass/saueull fordi de fortsatt ikke har lært å slå på knappen slik hjernen fungerer.

Sender Mammaen (ts) en klem og ønsker lykke til! Jeg føler virkelig med deg!

Anonymous poster hash: fc8e2...abd

Det er helt vanlig at barnevernet har kontakt med unge foreldre, nettopp for å sikre barnas velferd. Både den gravide tenåringen, og babyen igjen. Barnevernet vil være med på å hjelpe de i gang, sørge for at de får den støtten og den kunnskapen de trenger osv. Det kan være til god hjelp :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine over alle svarene som står her i respons på en dame som TYDELIG har fått sjokket for 3 livstider.

Her snakker vi om heavye diskusjoner om orddeling (fordi for noen er det TYDELIGVIS fryktelig viktig å påpeke når andre skriver feil?!).

Gjengen av den vanlige "dere kan jo adoptere bort barnet da?!"-gjengen, og "med hjelp fra dere ordner det seg!", som mer enn gjerner forteller om at det er MYE viktigere at psyken til jenta er i orden enn om hun skulle dø i barsel.

Face it, det er FARLIG å få barn! Javisst skal det være best å få barn unge enn gamle, men hallo...! Det er GRENSER for hvor bra det er for et barn å få barn selv. Vi snakker om en kropp som ikke er fysisk klar for å få barn.

Koble inn barnevernet i samtalen også? Selv om vi skulle ØNSKE at verden var akkurat slik vi ønsker så er den ikke det. Barn har sex supertidlig og det er ikke en dritt vi kan gjøre med det om barna ønsker å ha sex. Det er nok med et besøk på dass på skolen for å ta knerten på jomfrueligheten.

I dette tilfellet snakker vi også om en pliktoppfyllende datter som ikke viser noe tegn til å kunne ende opp i en slik situasjon.

I stedet for å male et stygglig bilde av den fortvilte mammaen som sikkert har gått ned 20kg pga tårer i dag, så kom med noe saklig som hun faktisk han bruke til noe! Vis forståelse, gi henne en klem og vær voksen selv!

Flere innlegg skal jeg ikke si noe på, dette gjelder disse "airhead"-innleggene som tydelig viser NULL forståelse og spekket full av vissevass/saueull fordi de fortsatt ikke har lært å slå på knappen slik hjernen fungerer.

Sender Mammaen (ts) en klem og ønsker lykke til! Jeg føler virkelig med deg!

Anonymous poster hash: fc8e2...abd

Synes det er fullstendig rævkjørt med de som mener man skal ringe barnevernet. Skjønner ikke hav folk ønsker å oppnå med det. Jeg er sikker på at dette vil gå bra. Det viktigste er jo å få satt igang oppfølging hos lege/jordmor og samtale mellom jenta og foreldre. Hvis barnevernet skal kobles inn i alle tilfeller der folk debuterer tidlig vil de ikke ha tid til annet.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hjelp! TS, jeg forstår frustrasjonen din...

Hvis det er noe som helst sjanse for senabort ville jeg gjort alt som sto i min makt for å få til det... Hva tenker dere om det??

Er barnets far jevngammel?

Anonymous poster hash: 0271d...2b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...