Gå til innhold

Gravid 14. åring

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Sukk. Ingen skal ringe barnevernet, annet enn legen hvis legen vurderer samlet omsorgevne som dårlig. Hvis foreldrene (besteforeldrene) eller andre voksne kan hjelpe og støtte jenta og babyen, kan jo omsorgsevnen være god nok samlet. Og omsorgsevne er ikke hvor snill og full av kjærlighet og selvoppfordrende jenta selv er, det handler også om hun er i stand til å forsørge barnet, gi det et sted og bo, har kunnskap nok om sykdom, ernæring osv. Og 14-åringer trenger hjelp til dette, og får hun ikke det av familie eller andre, HJELPER barnevernet, blandt annet med opphold på mødrehjem, som kan være et kjempegodt tiltak for unge mødre.

Her kan det godt være at både jenta selv (som får de beste skussmål ) og besteforeldrene i utgangspunktet har fantastisk omsorgsevner, men at situasjonen (bestemor har krevende tvillinger, jenta er 14) gjør at den samlede omsorgsevnen ikke er bra nok akkurat nå. Slik at hun får hjelp, ikke slik at de tar fra henne barnet.

Og kanskje den kommende barnefar har gode omsorgsevner? Eller hans familie?

Det er ts selv som sier at hun ikke makter en baby til (forståelig nok) og at jenta trenger hjelp, økonomisk og ellers.

Tilegg: Ingen mener at dette har noe med når hun debuterte, eller at ts skal i barnevernets søkelys fordi datteren har hatt sex og derfor er dårlig oppdratt.

Endret av Lou Salome
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt vanlig at barnevernet har kontakt med unge foreldre, nettopp for å sikre barnas velferd. Både den gravide tenåringen, og babyen igjen. Barnevernet vil være med på å hjelpe de i gang, sørge for at de får den støtten og den kunnskapen de trenger osv. Det kan være til god hjelp :)

Synes det er fullstendig rævkjørt med de som mener man skal ringe barnevernet. Skjønner ikke hav folk ønsker å oppnå med det. Jeg er sikker på at dette vil gå bra. Det viktigste er jo å få satt igang oppfølging hos lege/jordmor og samtale mellom jenta og foreldre. Hvis barnevernet skal kobles inn i alle tilfeller der folk debuterer tidlig vil de ikke ha tid til annet.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Som sagt ikke slik at jeg anklager de som har noe godt å komme med, det har heller vært disse innleggene hvor du skjønner at personen har saueull i hodet sitt, men likevel må fortelle hvor fantastisk dårlig mammaen er. :)

Blir så lei av at folk ikke tenker litt med hodet sitt før de skriver noe.

Ikke noe rom for at folk kan reagere på en slik nyhet.

Jeg ville sikkert reagert som når jeg kom hjem og fortalte at jeg var gravid når jeg var 20. Mamma hylte og skrek at jeg måtte ta abort (nevnte jeg at jeg var 20 år?!) og det var et satas styr. Hun sov ikke på flere dager og sykemeldte seg til slutt. Igjen... jeg var 20 år, tenk om jeg hadde vært 14! :sjokkert:

Ei venninne ble dratt til legen og tvunget til abort, som hun i tillegg lovpriser sine foreldre for at de gjorde den dagen i dag. Som hun selv sier så skjønner hun veldig godt at det valget ble tatt - hun var et barn og fortjente MER.

Men nå ser jeg jo at alle reagerer på at jeg nevner barnevernet i innlegget mitt og egentlig ikke fokuserer på det jeg mente med innlegget mitt - at folk skulle gi denne mammaen en pause og ikke anklage. Jeg nevner også at dette ikke er myntet på de som har kommet med saklig råd og varme, men er vel ikke så viktig å få med seg?

Jeg har intet imot barnevernet, jeg ser på barnevernet som en ressurs og har flere bekjente som jobber i dette "organet".

Anonymous poster hash: fc8e2...abd

• Liker 2
Skrevet

Klarer dessverre ikke ha medlidenhet ovenfor en som venter 22 uker med å fortelle foreldrene (de som må ta ansvaret for babyen) at hun er gravid, eller i hvert fall at hun har hatt ubeskyttet sex og muligheten er der. Stakkars foreldre som må ta ansvar for et tredje barn, mot sin vilje.

Anonymous poster hash: 45fb7...256

"en som venter 22 uker.." Du mener dette BARNET? Som kanskje for alt vi vet bare har visst at hun har vært gravid i 5 uker ikke har klart å fortelle sine foreldre om dette? Det er faktisk lov til å benytte seg av et visst organ plassert i hodet altså.. Ja, det finnes de som ikke oppdager sv-skapet før sent, eller de som er i såpass fornektelse at de ikke "får det med seg" selv om de egentlig vet.

Anonymous poster hash: a341f...f31

• Liker 8
Skrevet

"en som venter 22 uker.." Du mener dette BARNET? Som kanskje for alt vi vet bare har visst at hun har vært gravid i 5 uker ikke har klart å fortelle sine foreldre om dette? Det er faktisk lov til å benytte seg av et visst organ plassert i hodet altså.. Ja, det finnes de som ikke oppdager sv-skapet før sent, eller de som er i såpass fornektelse at de ikke "får det med seg" selv om de egentlig vet.

Hvis jeg var gravid og hadde tenkt til å beholde barnet, og visste moren min hadde tilnærmet presset meg til abort eller presset meg ut av familien, hadde jeg også unngått å fortelle henne det så lenge som mulig slik at muligheten for abort ble mindre og mindre.

• Liker 1
Skrevet

NÅR BARN UNDER 14 FÅR BARN BLIR BARNEVERNET AUTOMATISK KOBLET INN!!

Så please, slutt å gnål om at de ikke skal kobles inn her! Mødrehjem er da ikke det samme som å støte bort barnet? Om ts ikke makter å ta vare på enda et barn så er vel det en ærlig sak? Jeg personlig ville ha bitt tenna sammen og tatt vare på begge disse barna om mitt barn fikk et barn!Mitt barn er jo mitt ansvar. Men om ts vet det ikke vil gå så er det jo ikke vits å gjøre vondt verre? Håper du (ts) ikke tenker at jenta skal bo alene med barnet? Jeg tenker at omsorgsevnen hennes bør utredes (sier ikke at den nødvendigvis er dårlig men det tryggeste for henne og baby er å være sikker!) og evt. hjelpetiltak bør settes inn. Om hun ønsker å bo hjemme kan det bli satt inn tiltak i hjemmet.

Jenta kan nok til nøds utsette skolen et år? Evt. benytte seg av nettstudier. Økonomisk er hun vel ditt ansvar? Så lenge hun er under 18?

Ville også tenkt på om denne babyen kan bo hos barnefar sin familie om han bor hjemme hos sine foreldre. Vi vet heller ikke her om jenta er i en slags psykose, det er ikke normalt å nekte å bli med til legen når man har barn i magen. Man bør ønske det beste for barnet i magen sin og det er jo en sjekk! Enten har hun jo ikke ant at hun var gravid og så fornektet det noen uker kanskje, det er jo "normalt" sånn sett. Men om hun har visst det lenge og fornektet det for seg selv så er ikke dette sunt for henne. Stakkars datteren din. Lykke til.

• Liker 3
Skrevet

Hvis jeg var gravid og hadde tenkt til å beholde barnet, og visste moren min hadde tilnærmet presset meg til abort eller presset meg ut av familien, hadde jeg også unngått å fortelle henne det så lenge som mulig slik at muligheten for abort ble mindre og mindre.

er enig med deg i det, mente bare at den AB ikke kunne gå utfra at jenta faktisk har ventet 22 uker her. (22 uker har hun jo ikke ventet uansett da de fleste ikke finner utav graviditeten før 5 uker.) Men nå nekter jo denne jenta å dra til legen da? Hun har sikkert søkt på nettet og vet om at det er for sent med abort og at babyen snart er levedyktig (det husker jeg ikke nå hvilken uke er,25?) Hvis hun virkelig har gått og skjult dette fordi hun ønsker å beholde er det merkelig å nekte legesjekk for at barnet skal ha det så trygt som mulig. Men dette blir rene spekulasjoner så klart

Skrevet

Herregud... Tenker mest av alt på den lille jenten som har visst i 18 uker (?) at hun var gravid men ikke turd å si det til noen...

• Liker 2
Skrevet

er enig med deg i det, mente bare at den AB ikke kunne gå utfra at jenta faktisk har ventet 22 uker her. (22 uker har hun jo ikke ventet uansett da de fleste ikke finner utav graviditeten før 5 uker.) Men nå nekter jo denne jenta å dra til legen da? Hun har sikkert søkt på nettet og vet om at det er for sent med abort og at babyen snart er levedyktig (det husker jeg ikke nå hvilken uke er,25?) Hvis hun virkelig har gått og skjult dette fordi hun ønsker å beholde er det merkelig å nekte legesjekk for at barnet skal ha det så trygt som mulig. Men dette blir rene spekulasjoner så klart

Jeg tror vel også at det gikk en stund før hun fant det ut, men uansett er hun 22 uker på vei! I allefall slik vi har fått vite på!

Vi må huske at selv om hun vil ha barnet så er hun nok også ganske uopplyst, ikke minst redd for alle instanser nå. Kan liksom se for meg hun tror alle er ute etter henne (det hadde i allefall jeg trodd når jeg var 14), og vil derfor holde seg for seg selv.. Men så klart må hun til lege. Håper hun skjønner det fort.

Skrevet

Men nekter hun å bli med til lege? Og hun har snakket med helsesøster i dag? Nå har det jo gått bra med andre som har fått barn tidlig, og hun virker som en ordentlig jente, men hun har havnet i en situasjon som ikke er heldig for en fjortenåring. Det er ihvertfal viktig at hun får tett oppfølging nå fremover. Og til dere som foreslår senabort i uke 22, er dere ikke riktig kloke?

• Liker 2
Skrevet

Klarer dessverre ikke ha medlidenhet ovenfor en som venter 22 uker med å fortelle foreldrene (de som må ta ansvaret for babyen) at hun er gravid, eller i hvert fall at hun har hatt ubeskyttet sex og muligheten er der. Stakkars foreldre som må ta ansvar for et tredje barn, mot sin vilje.

Anonymous poster hash: 45fb7...256

OMG, det er snakk om et barn her, et barn som ikke vil se virkeligheten, et barn som fortrenger virkeligheten.

Barnet er bare 14 år. Det er ikke umulig at hun har klart å fortrenge graviditeten såpass at hun tror problemet ikke eksisterer.

Å hvor mange ungdommer går rett til foreldrene og forteller at de har gjort ting de ikke får lov til? Det er ikke unormalt at barn/ ungdom har hemmeligheter for foreldrene.

Det virker jo ikke som at mor og datter har så veldig godt forhold. Dette kan ha hindret jenta fra å snakke med sin mor.

Jenta har sikkert også sett at foreldrene har masse jobb med de to små - noe som sikkert også har gått utover 14 åringen. Hun kan ha sett at de ikke har tid og overskudd til henne, og ihvertfall ikke en baby til.

Anonymous poster hash: 0bc5e...cdf

• Liker 10
Skrevet

En ting er sikkert og det er at hadde jeg oppdaget at min fjorten år gamle datter var gravid i dag tidlig hadde jeg ikke sendt henne på skolen, ei heller overlatt ansvaret til helsesøster eller latt henne reise til farmor hele helgen for å skyve problemet unna. Nei, jeg hadde svelget en hel haug kameler og skuffelser, satt meg ned med henne og snakket. Snakket om hva hun tenkte, følte, hvorfor hun ikke hadde sagt noe og hva hun øsnket. Så hadde jeg ringte legekontoret og fått en hastetime slik at vi kan få veiledning og sjekke om alt er bra med babyen. Ville også ha kontaktet jordmor og bestilt ultralyd.

Det skinner veldig igjennom ut ifra det TS skriver at mor og datter ikke har et godt forhold.

• Liker 15
Skrevet

Mye kritikk til mor her.. Det er ikke alltid man kan vite at datteren er gravid! Hvordan kan man egentlig vite det? Er ikke sikkert hun har så utrolig stor mage enda og mor følgere vel ikke med på hvor mye blod det er i bond/tampongene?

Det første innlegget er også preget av frustrasjon. De fleste her ville nok selv fått sjokk om deres tenåring viste seg å være gravid og spesielt så langt på vei.

Jeg får også utrolig vondt av datteren som har holdt dette for seg selv så lenge. Det må ha vert tøft for henne.

Sikkert bra at hu. Er hos farmor nå så kan dere alle samle tankene litt før det blir tatt opp igjen.

Anonymous poster hash: 93d88...39b

• Liker 6
Skrevet

En ting er sikkert og det er at hadde jeg oppdaget at min fjorten år gamle datter var gravid i dag tidlig hadde jeg ikke sendt henne på skolen, ei heller overlatt ansvaret til helsesøster eller latt henne reise til farmor hele helgen for å skyve problemet unna. Nei, jeg hadde svelget en hel haug kameler og skuffelser, satt meg ned med henne og snakket. Snakket om hva hun tenkte, følte, hvorfor hun ikke hadde sagt noe og hva hun øsnket. Så hadde jeg ringte legekontoret og fått en hastetime slik at vi kan få veiledning og sjekke om alt er bra med babyen. Ville også ha kontaktet jordmor og bestilt ultralyd. Det skinner veldig igjennom ut ifra det TS skriver at mor og datter ikke har et godt forhold. Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

4fd89cce03cce135708fcd06b653bc3b"] 4fd89...c3b

Ts her.

Ting ser litt annerledes ut når du står midt oppi tingene enn når du tenker hvis om ....

Hun var rasende fordi hun hadde sovet uten å høre alarmen på telefonen, og at ingen hadde vekket henne. Hun skulle på trening før skolen og rakk ikke treningen. Hun har vært trett så jeg lot henne sove.

Jeg måtte på badet og hun bad meg la henne være i fred. Da benyttet jeg anledningen til å se og spørre hva dette dreide seg om. Da ble det enda mer spetakkel før jeg i døråpningen fikk en bekreftelse før hun slapp ut av badet.

Jeg foreslo at hun skulle være hjemme, hun skulle på skolen og ikke snakk om noe annet. Kledde på seg og gikk i sinne, helt ulikt henne.

Å få helsesøster til å hente henne ut fra timen og snakke med henne, er en mindre inngriping i hennes tilværelse enn om mamma skulle komme på skolen og hente henne for å gå til lege. Hun ville uansett stukket av og tvang er ikke våres metode i oppdragelsen av henne.

Svigermor jobber på sykehus så hun er i de beste hender. Hun har vært med svigers i syden i hele sommer, bortsett fra første uke etter skoleslutt. Har en ekkel følelse av at dette ikke har skjedd med hennes samtykke, men vet ingenting.

Svigers sendte melding om at de skal ut og shoppe klær i morgen. Og at hun sovnet uvanlig tidlig. Svigers lurte og på hvorfor hun ikke hadde treningstøy med seg. Bare overså den delen av meldingen. Det får svigers tidsnok svar på når hun får vite at hun blir oldemor!

Anonymous poster hash: a0f2c...5c0

• Liker 15
Skrevet

Ts her.

Ting ser litt annerledes ut når du står midt oppi tingene enn når du tenker hvis om ....

Hun var rasende fordi hun hadde sovet uten å høre alarmen på telefonen, og at ingen hadde vekket henne. Hun skulle på trening før skolen og rakk ikke treningen. Hun har vært trett så jeg lot henne sove.

Jeg måtte på badet og hun bad meg la henne være i fred. Da benyttet jeg anledningen til å se og spørre hva dette dreide seg om. Da ble det enda mer spetakkel før jeg i døråpningen fikk en bekreftelse før hun slapp ut av badet.

Jeg foreslo at hun skulle være hjemme, hun skulle på skolen og ikke snakk om noe annet. Kledde på seg og gikk i sinne, helt ulikt henne.

Å få helsesøster til å hente henne ut fra timen og snakke med henne, er en mindre inngriping i hennes tilværelse enn om mamma skulle komme på skolen og hente henne for å gå til lege. Hun ville uansett stukket av og tvang er ikke våres metode i oppdragelsen av henne.

Svigermor jobber på sykehus så hun er i de beste hender. Hun har vært med svigers i syden i hele sommer, bortsett fra første uke etter skoleslutt. Har en ekkel følelse av at dette ikke har skjedd med hennes samtykke, men vet ingenting.

Svigers sendte melding om at de skal ut og shoppe klær i morgen. Og at hun sovnet uvanlig tidlig. Svigers lurte og på hvorfor hun ikke hadde treningstøy med seg. Bare overså den delen av meldingen. Det får svigers tidsnok svar på når hun får vite at hun blir oldemor!

Anonymous poster hash: a0f2c...5c0

Nå var det ikke snakk om å hente henne på skolen, dra henne ut av timen eller tvinge henne til lege. Men å sette seg ned og åpne kommunikasjon på morgenen da dette ble oppdaget. Ingen har skrevet noenting om tvang, ihvertfall ikke jeg. Det som forundrer meg er hvorfor hun har holdt det skjult så lenge og ikke vil snakke med deg.

• Liker 3
Skrevet

Dere som påstår at TS og datteren har et elendig forhold, har dere 14-åringer selv? Har dere evt hatt ei 14-årig datter?

Det er slett ikke uvanlig at det stormer mellom mor og datter i fjortisperioden, uten at man dermed er distansert, kald og har et elendig forhold til barnet sitt. I en situasjon der 14-åringen får avslørt det store, skremmende hun har prøvd å fortrenge, og der mor får et gedigent sjokk er det sannelig ikke rart at det blir vanskelig å sette seg ned og prate med det samme. Når den ene i tillegg er full av graviditetshormoner og den andre sliten pga krevende tvillinger kan det bli temmelig eksplosivt.

TS, jeg tror ikke det var en dum løsning å la helsesøster få ta den første praten, det er ofte lettere å snakke med noen som står på sidelinja. Det blir sannsynligvis lettere å få i gang kommunikasjonen igjen når dette har fått synke litt, når dere kommer over det første sjokket og kan begynne å se på løsninger.

Det blir nok tøffe tak for alle parter noen år framover, og barnet ditt må bli bråvoksen enten hun vil eller ei. For datteren din sin del håper jeg inderlig graviditeten er resultat av en frivillig handling, og at det går bra med henne, barnet og resten av familien deres framover.

• Liker 16
Skrevet

Hun er ikke den første som jar holdt det skjult at hun bar gravid. Skam, fornektelse osv. Kanskje hun var redd for å stresse foreldrene mer enn de allerede var med premature tvillinger?

Synes TS høres fornuftig ut nå i de siste postene. Ikke slakt henne.

• Liker 6
Skrevet

Eneste, ikke vær så sikker på at hun er tvunget til sex mot egen vilje. ALLE tenåringer kan ha sex, selv om de er pliktoppfyllende.

• Liker 2
Skrevet

Datteren din er ditt ansvar, det vil si at barnet hun har i magen også er ditt ansvar. Vill hun ikke til legen så er det deres jobb som foreldre å fortelle henne hvilket ansvar hun har som blivende mor, og det ansvaret innebærer god oppfølging under svangerskapet for både mor og barn.

Det er helt vanlig at barnevernet har kontakt med unge foreldre, nettopp for å sikre barnas velferd. Både den gravide tenåringen, og babyen igjen. Barnevernet vil være med på å hjelpe de i gang, sørge for at de får den støtten og den kunnskapen de trenger osv. Det kan være til god hjelp :)

Dette er virkelig den idylliske versjonen av barnevernet.

Hvis dere som foreldre ikke er forberedt på å stille 100% opp for deres datter og barnebarn, dvs at datteren deres bor hjemme og dere tar hovedansvaret for barnebarnet, så er sjansen tilstede for at barnevernet vil hente barnet allerede på fødestua.

En 14 åring vil ikke få anledning til å bo på et mødrehjem fordi hun er for ung til å ta ansvar for et barn.

Hvis du i det hele tatt tenker tanken mødrehjem så kan du fort google deg frem til info som burde skremme deg.

Hvordan du håndterer dette som mor kommer til å ha alt å si for hvilket forhold du kommer til å ha til din datter og fremtidige barnebarn.

Anonymous poster hash: 1dae5...790
  • Liker 3
Skrevet

Datteren din er ditt ansvar, det vil si at barnet hun har i magen også er ditt ansvar. Vill hun ikke til legen så er det deres jobb som foreldre å fortelle henne hvilket ansvar hun har som blivende mor, og det ansvaret innebærer god oppfølging under svangerskapet for både mor og barn.

Dette er virkelig den idylliske versjonen av barnevernet.

Hvis dere som foreldre ikke er forberedt på å stille 100% opp for deres datter og barnebarn, dvs at datteren deres bor hjemme og dere tar hovedansvaret for barnebarnet, så er sjansen tilstede for at barnevernet vil hente barnet allerede på fødestua.

En 14 åring vil ikke få anledning til å bo på et mødrehjem fordi hun er for ung til å ta ansvar for et barn.

Hvis du i det hele tatt tenker tanken mødrehjem så kan du fort google deg frem til info som burde skremme deg.

Hvordan du håndterer dette som mor kommer til å ha alt å si for hvilket forhold du kommer til å ha til din datter og fremtidige barnebarn.

Anonymous poster hash: 1dae5...790

Var dette jeg antok da folk begynte å hyle rundt her om hvor "hjelpsomme" barnevernet er når man blir gravid som fjortenåring. Kan ikke tenke meg noe verre enn å gå igjennom en fødsel og så bli fratatt barnet noen timer etterpå, det er hjerterått! Håper virkelig dere stiller opp 100% for datteren og deres barnebarn. Det er nå du trengs mest som mor.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...