Gå til innhold

Gravid 14. åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste debuterer iløpet av ungdomsskolen, mervanlig i 14/15 års alderen enn første året selvsagt, men det skjer jo. Og det kan være den mest pliktoppfyllende og snavrlige jenta/gutten som debuterer tidlig. Prøv å tenk utenfor den dømmende bobla de.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

De fleste debuterer ikke i løpet av ungdomsskolen. Gjennomsnittet er vel rundt 17 for jenter, og 18 for gutter? Medianen er vel ca. lik de to tallene. For jenter er det dermed like mange over 17 år som ikke har debutert som ikke har det... og da vil jeg ikke si at det er slik at de fleste på ungdomsskolen - hvor man går fra man er ca. 13 til 16 år, har debutert?

Anonymous poster hash: 1f986...35c

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste debuterer ikke i løpet av ungdomsskolen. Gjennomsnittet er vel rundt 17 for jenter, og 18 for gutter? Medianen er vel ca. lik de to tallene. For jenter er det dermed like mange over 17 år som ikke har debutert som ikke har det... og da vil jeg ikke si at det er slik at de fleste på ungdomsskolen - hvor man går fra man er ca. 13 til 16 år, har debutert?

Anonymous poster hash: 1f986...35c

Poenget er at mange debuterer tidlig. På min ungdomsskole og de rundt da jeg vokste opp var det mange som hadde debutert før 16. Men vil tro det også er landsdelsforskjeller på dette. Det er ikke unormalt og foreldrene vet jo sjeldent om det. Men det vikigste her er at foreldrene ivaretar denne jenta og hjelper henne. De er jo nødt til å finne ut hvem far er feks, man blir jo ikke gravid på egen hånd :P

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke dette den lengste tråden i verden, og det er ganske normalt å lese igjennom tråden før man kommentere...

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Det gjorde jeg men gikk glipp av den. Enklere å se att det er trådstarter hvis man signerer med TS hvis man er AB.

Anonymous poster hash: a692e...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at mange debuterer tidlig. På min ungdomsskole og de rundt da jeg vokste opp var det mange som hadde debutert før 16. Men vil tro det også er landsdelsforskjeller på dette. Det er ikke unormalt og foreldrene vet jo sjeldent om det. Men det vikigste her er at foreldrene ivaretar denne jenta og hjelper henne. De er jo nødt til å finne ut hvem far er feks, man blir jo ikke gravid på egen hånd :P

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Ja, er enig med i at en del debuterer tidlig, for det gjør de jo. Men poenget mitt i motsatt retning var bare at de fleste ikke begynner med dette tidlig. Å opplyse folk om dette her er mitt lille hjertebarn, siden jeg gjennom hele ungdomsskolen følte meg som en umoden dritt fordi det virket som om "alle andre" hadde gjort det (...er ikke så lenge siden jeg gikk på ungdomsskolen). I ettertid har det jo vist at mange de rundt meg bare løy om det.

Men at det likevel er en del som debuterer så tidlig, det er jeg selvsagt ikke uenig med. De aller fleste 14-åringer har likevel helst tankene sine på den kommende håndball- eller fotballkampen mot rivallaget i tankene.

Anonymous poster hash: 1f986...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er enig med i at en del debuterer tidlig, for det gjør de jo. Men poenget mitt i motsatt retning var bare at de fleste ikke begynner med dette tidlig. Å opplyse folk om dette her er mitt lille hjertebarn, siden jeg gjennom hele ungdomsskolen følte meg som en umoden dritt fordi det virket som om "alle andre" hadde gjort det (...er ikke så lenge siden jeg gikk på ungdomsskolen). I ettertid har det jo vist at mange de rundt meg bare løy om det.

Men at det likevel er en del som debuterer så tidlig, det er jeg selvsagt ikke uenig med. De aller fleste 14-åringer har likevel helst tankene sine på den kommende håndball- eller fotballkampen mot rivallaget i tankene.

Anonymous poster hash: 1f986...35c

Ja dårlig formulering av meg, ville bare frem til at mange debuterer tidlig, og at barnevernet vil få en helvets jobb om de skal fotfølge disse elevene :P Men tror det er en del forskjeller rundt omkring i landet. Noen steder er jo mer utsatt for tenåringsgraviditet enn andre.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At ei jente på 14 år er gravid, er en ting. Da var hun tydeligvis ikke moden nok til å ha sex likevel.

I mitt tilfelle var jeg akkurat fylt 14 når jeg hadde sex første gang. Det gjør meg ikke til mindre begavet eller psykisk skadet av dårlige foreldre. Det var ene og alene mitt valg, og jeg følte meg klar for å gjøre det. Jeg hadde lyst til det, og fikk meg kjæreste som ville det samme. Jeg var faktisk mer ivrig enn han. Han ble vettskremt når jeg foreslo det.

Man trenger ikke ha en crappy oppvekst eller lite aktive foreldre for å ønske å utforske seksuallivet. Jeg angrer overhodet ikke og var kjæreste med samme gutt i 6 år etterpå.

Jeg synes også selvsagt at dette er en merkelig tråd som kanskje ikke helt henger på greip, men jeg følte for å fortelle at alt ikke er svart/hvitt eller slik mange av dere påstår.



Anonymous poster hash: 11d1d...802
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ei jente på 14 år er gravid, er en ting. Da var hun tydeligvis ikke moden nok til å ha sex likevel.

I mitt tilfelle var jeg akkurat fylt 14 når jeg hadde sex første gang. Det gjør meg ikke til mindre begavet eller psykisk skadet av dårlige foreldre. Det var ene og alene mitt valg, og jeg følte meg klar for å gjøre det. Jeg hadde lyst til det, og fikk meg kjæreste som ville det samme. Jeg var faktisk mer ivrig enn han. Han ble vettskremt når jeg foreslo det.

Man trenger ikke ha en crappy oppvekst eller lite aktive foreldre for å ønske å utforske seksuallivet. Jeg angrer overhodet ikke og var kjæreste med samme gutt i 6 år etterpå.

Jeg synes også selvsagt at dette er en merkelig tråd som kanskje ikke helt henger på greip, men jeg følte for å fortelle at alt ikke er svart/hvitt eller slik mange av dere påstår.

Anonymous poster hash: 11d1d...802

Exactly my point ;)

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart TS ikke har kommentert noe mer.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Hun har kanskje

litt viktigere ting å gjøre enn å holde oss oppdatert?!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg dette en gang. Herregud, du må trolle! Hvilken helsesøster ville sluppet henne fra seg uten å få henne til grundig kontroll. Hun tok vel ikke blodtrykket, da? Urinprøve? Ultralydtimen, det ble deres ansvar å få gjort? Og du som mor er bekymret o8+ver økonomi og skole, ikke ditt barns (og barnebarns) liv og helse?!

aldri opplevd helsesøster på ungdomskole som tar ultralyd eller blodprøve ELLER urinprøve, kanskje det er anderledes nå (? gikk på ungdomskole for 7 år siden, eller var ferdig da)

Anonymous poster hash: dc632...d1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ei jente på 14 år er gravid, er en ting. Da var hun tydeligvis ikke moden nok til å ha sex likevel.

I mitt tilfelle var jeg akkurat fylt 14 når jeg hadde sex første gang. Det gjør meg ikke til mindre begavet eller psykisk skadet av dårlige foreldre. Det var ene og alene mitt valg, og jeg følte meg klar for å gjøre det. Jeg hadde lyst til det, og fikk meg kjæreste som ville det samme. Jeg var faktisk mer ivrig enn han. Han ble vettskremt når jeg foreslo det.

Man trenger ikke ha en crappy oppvekst eller lite aktive foreldre for å ønske å utforske seksuallivet. Jeg angrer overhodet ikke og var kjæreste med samme gutt i 6 år etterpå.

Jeg synes også selvsagt at dette er en merkelig tråd som kanskje ikke helt henger på greip, men jeg følte for å fortelle at alt ikke er svart/hvitt eller slik mange av dere påstår.

Anonymous poster hash: 11d1d...802

enig! kg er mye svart/hvitt er det en ting som "intelligente'' mennesker forstår eller ser er det at det også finnes gråsoner i livet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

Jeg synes dette er dårlig håndtert av deg fra starten av, det må jeg si.

Du skulle fått henne med til lege og holdt henne hjemme, dere har mye å snakke om. I stedet overlater du til helsesøster å få tak i jenta, og du slår deg til ro med at hun er hos farmor.

Hvorfor har du spurt henne mange ganger om hun var gravid? Hadde du virkelig sterk mistanke uten å dra henne med til legen??

Og nå virker det som om alt du bryr deg om er at du ikke vil ta deg av flere barn.

Nå er det på tide å SE denne jenta og behandle henne skikkelig. Ta vare på henne. Du har sviktet henne mange ganger, og nå er det på tide at du skjerper deg.

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo snu det om til noe positivt. Få henne med på å starte en blogg, så blir hun kanskje den nye "mammatilmichelle" :) Da kan dere i det minste tjene penger på det :)



Anonymous poster hash: a4c12...ba5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først en klem til deg TS. Det er en sinnsyk situasjon for dere alle å plutselig havne i. Jeg vil ikke skylde på dere som dårlige foreldre for at deres datter er blitt gravid, sånn kan skje uavhengig av hvordan dere har stilt opp for henne gjennom oppveksten. Det er ikke uvanlig å ha seg når man er 14 år gammel og sex fører til graviditet.

Det kan være vanskelig å erkjenne for seg selv at man er gravid når man er 14 år gammel, dermed har hun ikke klart å si noe selv om hun kanskje ville. Hun har sikkert hatt det ufattelig tøft med seg selv mens hun har tenkt på hvordan hun kan si det til dere. Er ikke sikker hun selv har oppdaget det før nå nylig. Du sier det er 3 barn på under 6 måneder? Har dere nettopp fått tvillinger? Er ikke så rart at litt av fokusert fra henne har vært flyttet på tvillingene, der er utrolig mye jobb med to små. Så ikke ha dårlig samvittighet for at det er dere som ikke har vært der nok for datteren deres men sørg for å fortelle henne at dere kommer til å stille opp for henne i fremtiden og hjelpe henne med babyen når den kommer.

Dere andre som har svart på forumet om det fysiske, nå er det faktisk sånn at det er uproblematisk for 14åringene å gå gravid. Noen nevnte anemi og preeclamsia, en lett anemi i svangerskapet er normalt hg 9-11 g pr 100 ml og er da det er faktisk ikke til skade for hjernen foster eller mor og anemi er ikke knyttet opp mot morens alder i svangerskapet men jerninntaket i kosten. Du sier hun er fysisk aktiv og det er faktisk utrolig bra i svangerskapet og reduserer sjansen for svangerskapsforgiftning. Oftest dukker opp svangerskapsforgiftning etter uke 37 i svangerskapet uansett så ikke bekymre deg for hennes fysiologiske utrustning gjennom svangerskapet.

Det dere skal gjøre nå er avtale time hos sosionom via kommunen mandags morgen og få hastetime hos legen. Noen fastleger har ultralydapparat på kontoret, eller vil dere få en hastehenvisning til sykehuset. Datteren har et godt forhold til farmoren sin? La henne være der hvis hun føler seg trygg der. Dere får uansett ikke gjort noe nå, og abort er nok uaktuelt etter 18 uker med mindre fosteret er ikke levedyktig eller det står fare ved helsen til mor ved å fullføre svangerskapet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aldri opplevd helsesøster på ungdomskole som tar ultralyd eller blodprøve ELLER urinprøve, kanskje det er anderledes nå (? gikk på ungdomskole for 7 år siden, eller var ferdig da) Anonymous poster hash: dc632...d1e

Nei, det er det jeg mener, og hvis de har snakket med en helsesøster var det jo innenfor åpningstiden til fastlegen. Hvis ikke dette skulle kvalifisert til en hastetime, hva skal da til? Jeg mener ikke at hun skulle kjøres i ambulanse, men en legetime i dag eller senest mandag morgen er virkelig på sin plass, for begge barnas helse. Hvis jenta er så i fortrenging at en legetime er umulig å gjennomføre, må jo andre hastetiltak iverksettes, man må jo tenke på babyen her også, hvis hun er 22 uker på vei.

Kjære ts, dra på Volvat i morgen tidlig, hvis dere bor slik til. Og ring legevakten i kveld, bare for å snakke med noen. De råder dere helt sikkert til å komme dere til legen på mandag, og det må dere gjøre. Det er ikke kun en ultralyd som skal til. Og jentas fastlege, h*n må få vurdert situasjonen, om hun er utviklet nok osv. At det ikke har syntes før nå, vitner om alvorlig veksthemming!

Kanskje er alt i orden, kanskje er jenta utvokst og kroppen klar, men det er ikke noe å gamble med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er det jeg mener, og hvis de har snakket med en helsesøster var det jo innenfor åpningstiden til fastlegen. Hvis ikke dette skulle kvalifisert til en hastetime, hva skal da til? Jeg mener ikke at hun skulle kjøres i ambulanse, men en legetime i dag eller senest mandag morgen er virkelig på sin plass, for begge barnas helse. Hvis jenta er så i fortrenging at en legetime er umulig å gjennomføre, må jo andre hastetiltak iverksettes, man må jo tenke på babyen her også, hvis hun er 22 uker på vei.

Kjære ts, dra på Volvat i morgen tidlig, hvis dere bor slik til. Og ring legevakten i kveld, bare for å snakke med noen. De råder dere helt sikkert til å komme dere til legen på mandag, og det må dere gjøre. Det er ikke kun en ultralyd som skal til. Og jentas fastlege, h*n må få vurdert situasjonen, om hun er utviklet nok osv. At det ikke har syntes før nå, vitner om alvorlig veksthemming!

Kanskje er alt i orden, kanskje er jenta utvokst og kroppen klar, men det er ikke noe å gamble med.

Det er vel ikke nødvendigvis alvorlig veksthemming? Det er mange som kan skjule graviditeter mye lenger enn 22 uker. Siden TS har spurt flere ganger om jenta er gravid kan det også være at hun faktisk har sett at hun har blitt rundere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klarer dessverre ikke ha medlidenhet ovenfor en som venter 22 uker med å fortelle foreldrene (de som må ta ansvaret for babyen) at hun er gravid, eller i hvert fall at hun har hatt ubeskyttet sex og muligheten er der. Stakkars foreldre som må ta ansvar for et tredje barn, mot sin vilje.



Anonymous poster hash: 45fb7...256
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Du snakket selv om første året på ungdomsskolen, dvs 13 og 14.

Der har foreldrene gjort en forbanna dårlig jobb med å ivareta ungene!

Oppdragelse er mer enn å skaffe de mat og klær!

Du vet...ungdom kan ha sex uavhengige av hva foreldre oppdrar til. Du er veldig bastant her. Så at de må ha gjort en forbannet dårlig jobb,er å dømme litt for fort her syns jeg. Alt kan skje alle faktisk,-de er bare snakk om sannsynlighet. I dette tilfellet mener jeg at Ts virker noe "saklig"og avvmålt...litt merkelig da. Men ikke døm for kjapt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo snu det om til noe positivt. Få henne med på å starte en blogg, så blir hun kanskje den nye "mammatilmichelle" :) Da kan dere i det minste tjene penger på det :)

Anonymous poster hash: a4c12...ba5

Usmakelig kommentar! Håpr du skammer deg!

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det var jo ikke akkurat lett å tolke det i den retningen du skriver over her ut ifra det du skrev. Da ville jeg sett litt på hvordan jeg omformulerte meg når det kan misoppfattes slik.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Jeg ville sett litt på hvordan du antar ting istedenfor. Det er enkelt å tenke seg til hva andre mener, men du vet ikke hva andre mener før du spør dem.

Anonymous poster hash: bcd32...65c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...