Gå til innhold

Gravid 14. åring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes ikke jenta skal få bestemme dette helt selv, som 14-åring er det faktisk mange ting man ikke får bestemme selv. Og det er fordi man ikke er moden nok til å se konsekvensene av valgene man tar.

Anonymous poster hash: e2f06...8d1

Nei vet du hva. En fjortenåring skal neimen ikke få bestemme alt her i livet, men å bestemme om hun skal beholde sitt eget barn eller ei; DET skal hun få gjøre selv.

Hadde du virkelig tving fin egen datter til å adoptere bort barnet om hun ville beholde det? Er du klar over hvor psykisk ødeleggende det er? Slik holdt vi på med tidlig 1900-tallet. Mennesker som har gått igjennom dette sliter psykisk resten av livet og får ihvertfall et ikke-forhold til sine foreldre. De er nødt til å sette seg ned med datteren og finne ut hva de skal gjøre og lytte til hennes ønsker. Ikke låse henne inne og behandle henne som en kriminell. Flere her inne har delt sine erfaringer med å bli gravid så tidlig og det har gått bra. Det kan gå bra dette også om man får oppfølging av rette instanser.

Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Er det noen som vet om foreldrene til jenta i det hele tatt kan tvinge henne til adopsjon? Personlig tviler jeg sterkt på at dette er noe foreldrene (ts og mannen) i det hele tatt kan bestemme.

Anonymous poster hash: e2248...11a

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei vet du hva. En fjortenåring skal neimen ikke få bestemme alt her i livet, men å bestemme om hun skal beholde sitt eget barn eller ei; DET skal hun få gjøre selv.

Er det noen som vet om foreldrene til jenta i det hele tatt kan tvinge henne til adopsjon? Personlig tviler jeg sterkt på at dette er noe foreldrene (ts og mannen) i det hele tatt kan bestemme.

Signerer denne. Akkurat dette må hun bestemme selv! Det er ikke bare bare å gi ifra seg et barn uasnett alder! Vil ikke tro det er mulig å tvinge noen til adopsjon i 2014. Noen som vet det?

• Liker 3
Skrevet

Klem til deg, TS.

Anonymous poster hash: c25e6...e64
  • Liker 1
Skrevet

Etter litt googling er det eneste jeg finner at ingen kan tvinge jenta til adopsjon. De eneste som kan ta fra henne barnet rett etter fødsel er BV om de mener det er for stor fare for omsorgssvikt. Om TS og mannen samt resten av familien velger å støtte jenta så vil ikke BV gripe inn slik. De vil heller ikke gripe inn om jenta ikke får støtte hjemmefra, men viser modenhet og tar ansvar - ei her inne har sankket om at BV da la til rette for at de skulle klare seg da hun ble ung gravid. Mer info finner jeg ikke...

• Liker 1
Skrevet

Oj! Hehe jaja. De begynner visst veldig tidlig med sex. Barn har sex og blir foreldre. Jaja jeg var ikke noe bedre selv da. Hadde første sex som 13 åring.

Skrevet (endret)

Hvis du mener politiet burde vite om dette så er det vel bare å melde fra selv. Men nå skriver jo TS at både barnehuset og advokat er inne i bildet så da ordner nok de det de synes trengs.

En gravid 14 åring trenger jo virkelig en advokat i denne situasjonen.

Det mest korrekte er at KG gjør politiet oppmerksom på dette.

De sitter med mer info om brukeren enn det jeg gjør!

Endret av Snuppi
Skrevet

En gravid 14 åring trenger jo virkelig en advokat i denne situasjonen.

Det mest korrekte er at KG gjør politiet oppmerksom på dette.

De sitter med mer info om brukeren enn det jeg gjør!

Om det er snakk om et overgrep så er det lurt med en advokat.

• Liker 1
Skrevet

Om det er snakk om et overgrep så er det lurt med en advokat.

Nei. En henvender seg til helsepersonell i første omgang!

Den største skaden foruten denne graviditeten er blitt utført av Ts og hennes familie!

Skrevet

Jeg synes Ts hånterer dette på en god måte!

jeg forstår godt at de stenger en jente som forsøker å rømme inne på et bad, det er ikke mishandling å bli stengt inne på et bad en times tid, med tilgang på mat osv...

Herregud folk på dette forumet må slutte å overreagere så sinnsykt!!

ikke alt kan løses med god prat og klemmer....når en hormonell 14 åring slår seg totalt vrang så må man gjerne ta noen upopulære grep!

Anonymous poster hash: b40f8...11e
  • Liker 13
Skrevet

Nei vet du hva. En fjortenåring skal neimen ikke få bestemme alt her i livet, men å bestemme om hun skal beholde sitt eget barn eller ei; DET skal hun få gjøre selv. Er det noen som vet om foreldrene til jenta i det hele tatt kan tvinge henne til adopsjon? Personlig tviler jeg sterkt på at dette er noe foreldrene (ts og mannen) i det hele tatt kan bestemme. Anonymous poster hash: e2248...11a

Nei, om ts er 22 uker på vei, så kan hun ikke ta abort. Det er kun om barnet ikke er levedyktig utenfor livmor pga misdannelser o.l. Et frisk barn kan reddes. Uansett om det blir adopsjon eller ikke, må hun føde barnet.

Anonymous poster hash: 8f39c...d64

• Liker 1
Skrevet

Nei, om ts er 22 uker på vei, så kan hun ikke ta abort. Det er kun om barnet ikke er levedyktig utenfor livmor pga misdannelser o.l. Et frisk barn kan reddes. Uansett om det blir adopsjon eller ikke, må hun føde barnet.Anonymous poster hash: 8f39c...d64

Datteren til ts, mente jeg selvsagt.

Skrevet

1) Slik det er i Norge så er det ulovlig for en som er over 16 år å ha sex med en under 16 år. Men det er altså ikke ulovlig for to personer under 16 år å ha sex med hverandre. Her vil to faktorer spille inn: Om det er samtykkende parter, og hvor stor aldersforskjell det er mellom de. Det er ikke ulovlig for to trettenåringer å ha sex med hverandre så lenge begge vil det, og det er ikke ulovlig for to fjortenåringer å ha sex med hverandre så lenge begge vil. Det er heller ikke nødvendigvis ulovlig for en femtenåring å ha sex med en fjorten eller trettenåring, men her vil det bli nødvendig med en vurdering i enkeltsaken, spesielt i forhold til en femtenåring og en trettenåring. Blir alderforskjellen for stor vil det bli sett på som overgrep selv om den yngste samtykker, for eksempel en femtenåring og en tiåring. Så det er altså ikke sikkert at fjortenåringen har blitt utsatt for et overgrep og at barnefar har gjort noe ulovlig. Det kommer an på om jenta samtykket og hvor gammel barnefar er. Er barnefar under 16 år så vil de nok begge ses på som ca i samme alder (med mindre han skulle være mye yngre enn henne). Anonymous poster hash: e2248...11a

Dette har du ikke peiling på. Les straffelovens paragraf 196. Det er ulovlig helt uansett farens alder. Men når det kommer til straff er det en forskjell da straff KAN falle bort hvis de er like i alder og utvikling. At de ikke blir straffet gjør det ikke lovlig.

Anonymous poster hash: cbd4c...326

Skrevet

Eneste muligheten er om det står om mors og barns helse, eller det er incest. Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Kan man virkelig ta livet av et 22 uker gammelt barn om det er incest nni bildet? Det overlever jo ofte mange timer utenfor livmoren. Kan det ikke adopteres bort? Jeg spør fordi jeg er uopplyst og nysgjerrig.

Skrevet

Kan man virkelig ta livet av et 22 uker gammelt barn om det er incest nni bildet? Det overlever jo ofte mange timer utenfor livmoren. Kan det ikke adopteres bort? Jeg spør fordi jeg er uopplyst og nysgjerrig.

Man kunne det før, men som jeg har henvist til over endret de denne regelen i år. Nå er det kun mors og barns helse som kan avbryte så sent. Jeg synes ikke det er rart at det har vært lov å avbryte svangerskapet så sent pga incest. Mange blir jo truet av overgriper til å ikke si noe til noen, de kan rett og slett bli så isolert at når de endelig får kommet til lege og de finenr ut at det er incest - så er abort det eneste riktige pga situasjonen. Eller synes du det er greit at jenter ned i 11 års alderen skal bære frem en overgriper i familiens barn?

• Liker 4
Skrevet

Dette har du ikke peiling på. Les straffelovens paragraf 196. Det er ulovlig helt uansett farens alder. Men når det kommer til straff er det en forskjell da straff KAN falle bort hvis de er like i alder og utvikling. At de ikke blir straffet gjør det ikke lovlig.

Når er man jevnbyrdig i alder og utvikling?

Loven sier at straff for seksuell omgang kan falle bort hvis de som har sex er jevnbyrdige i alder og utvikling. Det vil si at ungdommene både må være nær hverandre i alder og i utvikling, både kroppslig og mentalt.

Høyesterett har sagt at man ved denne vurderingen ikke bare skal se på aldersforskjellen i seg selv, men også på hvilket alderstrinn de som har sex befinner seg. Det betyr at hvis den yngste parten har lav alder, for eksempel 13 år, godtar retten mindre aldersforskjell enn om den yngste parten var 15 år. Når man ser på aldersforskjellen må også modenheten til de som har sex vurderes. Hvis for eksempel den yngste parten er veldig moden for alderen, vil en større aldersforskjell kunne godtas.

Straffelovens § 196 sier at den som har seksuell omgang med barn under 16 år kan straffes med fengsel. Loven gjelder også der begge ungdommene er under 16 år. Regelen har også et unntak som sier at hvis de som har sex er "jevnbyrdige i alder og utvikling", kan straffen falle bort.

Eksempler:

(NB: Dette er generelle eksempler, det vil alltid kunne være annerledes i den enkelte sak fordi alle er forskjellige og har ulik modenhet)

• Hvis en 19 år gammel jente har sex med en 14 år gammel gutt så vil jenta kunne straffes for dette, men ikke gutten.
  • Hvis en 15-åring har frivillig sex med sin 17 år gamle kjæreste vil i de fleste tilfeller straffen falle bort fordi de som regel anses jevnbyrdige i alder og utvikling.
  • En 15-åring som har sex med en 12-åring vil ikke nødvendigvis bli ansett som jevnbyrdig i alder og utvikling, fordi jo yngre en part er, jo mindre aksepterer man av forskjeller.
  • Hvis to 14-åringer har sex sammen, kan ingen av dem straffes fordi de er under den kriminelle lavalder.

loven er laget for å hindre overgrep, ikke sex i seg selv.

Anonymous poster hash: dc632...d1e

• Liker 3
Skrevet

Hva med jenta som har sex da, gjør ikke hun noe ulovlig (etter ditt resonnement)? Er det kun ulovlig for gutter å ha sex med jenter når de er under den seksuelle lavalder? Jeg er klar over at det er straffen som faller bort, men i praksis så vil jo det bety at det er lovlig.

Straffelovens § 196 sier at den som har seksuell omgang med barn under 16 år kan straffes med fengsel. Loven gjelder også der begge ungdommene er under 16 år. Regelen har også et unntak som sier at hvis de som har sex er "jevnbyrdige i alder og utvikling", kan straffen falle bort.

Med andre ord går dette tilfellet under regelens unntak dersom han hun har hatt sex med er på hennes alder og det var samtykkende sex.

http://www.ung.no/sexogsamliv/2422_Seksuell_lavalder_-_hva_sier_loven.html

Skrevet

Man kunne det før, men som jeg har henvist til over endret de denne regelen i år. Nå er det kun mors og barns helse som kan avbryte så sent. Jeg synes ikke det er rart at det har vært lov å avbryte svangerskapet så sent pga incest. Mange blir jo truet av overgriper til å ikke si noe til noen, de kan rett og slett bli så isolert at når de endelig får kommet til lege og de finenr ut at det er incest - så er abort det eneste riktige pga situasjonen. Eller synes du det er greit at jenter ned i 11 års alderen skal bære frem en overgriper i familiens barn? Anonymous poster hash: 4fd89...c3b

Det er forferdelig, overgrep er grusomt, men det er også drap. Barnet i magen er også uskyldig. Det beste er kanskje om det blir tatt med keisersnitt og adoptert bort. Jeg synes det er hjerterått å la barnet dø i 22 uke. Det kan ikke noe for at det ble til. Og heldigvis er det ulovlig.

Uansett er det vel mer sannsylig at det er en jevnaldrende gutt som er faren her, ikke en i familien hennes...

Skrevet

Det er forferdelig, overgrep er grusomt, men det er også drap. Barnet i magen er også uskyldig. Det beste er kanskje om det blir tatt med keisersnitt og adoptert bort. Jeg synes det er hjerterått å la barnet dø i 22 uke. Det kan ikke noe for at det ble til. Og heldigvis er det ulovlig.

Uansett er det vel mer sannsylig at det er en jevnaldrende gutt som er faren her, ikke en i familien hennes...

Det er jo mest sannsynlig en jevnaldrende gutt. Men jeg kan forstå at det blir utført senabort i de tilfeller det er incest i bildet. Har jo hørt om historier der jenta har blitt så truet av feks far at hun ikke får kommet seg til lege før sent. Det er ikke bra for feks en 11-åring å bære frem farens barn eller lignende. Barn av incest kan også ha alvorlige misdannelser. Klart barnet ikke kan noe for at det ble til, men jeg mener det er mer hjerterått at en feks 11 år gammel jente skal måtte gå igjennom et svangerskap ufrivillig. Men over til saken - denne jenta vil jo få en baby om ca 20 uker.

• Liker 4
Skrevet

...

Anonymous poster hash: dc632...d1e

Er dette et svar til mitt innlegg. Forstår du hva du selv skriver?

Hvis to fjortenåringer har sex så kan de ikke straffes. Det er vi enige om. Men det gjør ikke handlingen lovlig! Faktisk kan ikke fjortenåringer straffes (juridisk betydning) for noe som helst! Men det betyr ikke at de har lov til å drepe, voldta, rane, stjele, kjøre uten førerkort etc. Om Breivik ble funnet utilregnelig ville han ikke kunne bli straffet men det gjør ikke handlingene lovlig. Hvis noen gjør noe ulovlig men ikke straffbart kan samfunnet sette inn andre tvangstiltak. Når noen er under 15 er det gjerne barnevernet som kommer inn.

Barn blir medisinsk myndige når de er 15 år. Inntil da tar foreldrene valg på vegne av barnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...