Gå til innhold

Livet som trebarnsmamma <3

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så nydelig :)
Ser altså ut som en liten luring :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for lillebror-skryt :)

Har hatt en ok natt. Han fikk mat litt etter midnatt i går, og jeg satte på vekking kl. 04. Men så var han sulten og hadde i tillegg en solid bæsjebleie kl. 03 i natt, og etter det sov vi til nærmere 07. Ga mer pupp og så slumra vi helt til 10! Det var utrolig godt.

To ganger i det siste (senest i stad da han lå på leketeppet sitt under frokosten vår) har vi oppdaget at lillebror er våt av tiss oppover ryggen og at bleia av en eller annen grunn ikke har holdt. Bruker Libero nr. 2 bleier. Det virker som de sitter godt, så skjønner ikke helt dette! Og vask av leketepper, vognmadrasser og sånt her på hytta er ikke bare enkelt! (Nå har vi lært at han må ha tisselaken i vognbag'en også...) ;)

Nå har vi spist sein frokost og jeg sitter inne i stua og ammer igjen. Etterpå skal mann og barn på kino og se Dragetreneren 2 sammen med de vennene vi var hos i går.

Så går nok en del av dagen med til forberedelser til dobbelt bursdagsselskap for snuppa og mammaen min. Har ikke fått feira henne med min del av familien i sommer (kom visst en fødsel i veien), så da blir det selskap her på hytta i morgen - og det er meldt regn, iiik! Vi blir hele 17 stk. med stort og smått... Skal grille og har bestilt kaker, her gjelder det å gjøre det så enkelt som mulig!

Skrevet (endret)

I går spurte jeg eldstemann om han husket hvor stor mage jeg hadde før lillebror kom, og da kom det: 'Ja, men nå tar puppene dine nesten like stor plass!'

:skratte:

Takk gutten min, for at du skjøt inn et veldig viktig 'nesten' i den setningen der... :lol:

Endret av La Traviata
  • Liker 1
Skrevet
:ler: han får det sagt han der altså!
Skrevet

Han har ganske mange bra kommentarer, ja :fnise:

Fylte opp en hel bok med sitater fra ham da han var 3-4 år.

Denne ammingen, dere... De siste dagene har det vært ca. 1-2 timer mellom hver mating. Han ligger gjerne i en halvtime eller lengre. Jeg sliter med å få i meg nok mat og drikke, nå er det over 30 grader her og jeg synes ikke jeg gjør noe annet mellom amminger enn å fylle opp vannflaska mi, slenge i meg et eller annet å spise (ofte lettvint mat, rekker ikke et skikkelig måltid), gå på do og annet helt nødvendig.. Han har ikke villet sove stort i dag heller, så går mye rundt med ham.

Hvordan få i seg nok næring og væske i denne varmen? Er redd for at dette skal gå ut over melkeproduksjonen og at han ikke skal legge på seg nok (vi sliter jo med dette fra før).

Hva slags mat er best for ammende mødre egentlig? Hvilken drikke utenom vann er bra? Drikker mye juice i tillegg til vann, av og til vitaminvann eller Noisy... Spiser typ knekkebrød, banan, energibarer, nøtteblanding m.m.

Skrevet

Nå er jeg ikke noen ekspert på riktig mat under amming, men når du sliter med å få i deg nok så er det ihvertfall lurt med energitett, sunn mat; nøtter, avocado, fet fisk, grove kornprodukter, sunne oljer, proteinrike meieriprodukter etc. F.eks. en skål med cottage cheese med nøtter/frø og oppskåret frukt. Eller et grovt knekkebrød med peanøttsmør og epleskiver. Eller en grov brødskive med majones og noen skiver røkt laks. Yoghurt med sånn usaltet nøtte- og fruktbalnding og noen havregryn er også supert for noen kjappe, sunne kalorier.

Juice er bra, vanlig sportsdrikke (XL-1 og denslags) er fint for å unngå dehydrering i varmen. Melk kan vel også være fint, men det er det vel noen babyer som reagerer på? Smoothier er både mat og drkke i ett og kan enkelt gjøres mer kaloririke, men det er vel neppe sånt du begynner å lage på hytta? :P

Skrevet

Smoothie av yoghurt, fløte og bær (her kan du blande inn lecitin ;))

Babybel-ost

Fløte i kaffen

Avokado med salt og pepper

Kokte egg

Knekkebrød med smøreost eller annet pålegg

Mat må du ha! :Nikke:

Skrevet

Jeg tåler ikke gluten, melk og egg, så fløte utgår her... Hehe. Ikke lett dette med maten. Avocado og nøtter spiser jeg mye av! Glutenfrie havregryn (havregrøt) og frukt går det også mye av. Av pålegg (på glutenfritt havreknekkebrød) spiser jeg salami, skinke eller grov leverpostei.

Tar gjerne imot flere forslag, i dag har jeg spist sushi til middag og drukket brus. Liker egentlig ikke sukkerholdig brus, men den gir i hvert fall kalorier. Litt lørdagsgodt har det også blitt.

Det har blitt væromslag! Vind og skyer og LUFT å få! :hoppe:

Skrevet

Ok, jeg tipsa visst nesten om bare ting du ikke tåler, da. :klaske:

Men man kan ha kokosolje, annen olje, avokado og mye annet i smoothien for å få den mer næringsrik :)

Skrevet

Aha, men da forsvinner jo endel forslag. Så vanskelig du var da? :dry:;)

Olje og sånt i smoothien som Sushi nevner er smart! Hvis du liker havremelk/soyamelk og denslags er det også godt! Eller kokosmelk! :)

Og fisk. Fet fisk på knekkebrødet om du liker, f.eks. røkt laks eller makrell, makrell i tomat, denslags. Og hva med knekkebrød med banan og honning? :)

Er det laktose du ikke tåler, eller melkeprodukter generelt?

Skrevet

Melkeproteiner. Ja, jeg er fryktelig vanskelig! Har jo pollenallergi og kryssallergi til mandler, hasselnøtter og steinfrukter også!

Kokosolje bruker jeg, soyamelk, kokosmelk eller havremelk også. Har hatt dette såpass lenge at jeg nesten ikke tenker over det lengre, og har funnet mange gode løsninger.

Her på hytta blir det begrensa hvor mange spesielle råvarer jeg har tilgjengelige. Blir lettere når jeg kommer hjem! :)

Lillebror har vært mye våken i hele dag, og spist masse. Tror han satte ny ammerekord!

Så slokna han i 19-tida og sov veldig tungt! Skulle vekke ham og amme i stad, og han var så trøtt at han såvidt orka å åpne munnen og suge i 10 minutter. Så var han bortevekk og i drømmeland igjen! Umulig å vekke, så han ble lagt tilbake i senga. Får prøve igjen etterpå!

Skrevet

Hvordan er det med havremelk når du ikke tåler gluten egentlig? Trodde det var no-go for oss med cøliaki? Men du er kanskje intolerant? Høres uansett stress ut med så mange matvarer som må utelates, ihvertfall når du er på farta :Nikke:

Skrevet

Har intoleranse ja, ikke cøliaki. :)

Er egentlig ikke så stress, men bedre å være hjemme såklart. I morgen blir det bursdagsfest her, med grilling og gode salater m.m. Da skal jeg nok bli så stappa at det tyter ut av ørene på både meg og lillebror! :ler:

Skrevet

Vørterøl er visst veldig bra saker for ammende, tåler du det? :)

Og hjelpes meg, for noen ammeintervaller dere har! :daane: Om min drikker i 10 minutter er det lang tid, tror aldri vi har hatt lengre amminger enn 15 minutter, jeg. Forskjell på unger, det er helt sikkert! :opplyser:

Skrevet

Stor forskjell ja! Høres jo helt sprøtt ut med en baby som sover så godt at han nesten ikke er til å vekke. :daane: Her er det litt mer sånn "hysj, nå sover han endelig!" - og vi synes 3-4 timer søvn i strekk er leeeenge.

Skrevet

Han er et lite murmeldyr ja, men på dagtid har han begynt å bli mye mer våken i lengre tid av gangen.

I dag er lillebror 1 måned gammel! :hjerte: Vi skal feire bursdager her på hytta i dag, har litt å ordne før gjestene kommer. Håper regnet holder seg unna!

Natta var grei, han våkna av seg selv kl 03, 06 og 08:30. Nå spiser han igjen!

Skrevet (endret)

Vel overstått bursdagsfeiring, med både sol, regn, lyn og torden, og vi har ryddet opp og fått barna i seng. Mannen har reist hjem sammen med pappaen min, de skal på jobb i morgen. Jeg, mamma og barna blir her en ekstra dag, deilig å slippe stress med pakking og hjemreise nå. Dagen har gått helt i ett, og jeg er utrolig sliten, men det var veldig vellykka, alle gjestene koste seg og det var masse fine gaver til snuppa, mammaen min og lillebror. Det var mange i min familie som ikke hadde fått hilst på ham før nå, og det var kjempestas. :rodmer:

Nattinatt :sove:

Endret av La Traviata

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...