Gå til innhold

Livet som trebarnsmamma <3

Fremhevede innlegg

Skrevet

Takk Mafalda og Tekola!

Han ga meg et stort smil i morges også, sååå sjarmis vet dere :rodmer:

Det var koselig både med venninnebesøk og tur på restaurant i går :)

Lillebror var snill og lot meg spise opp hele middagen pluss en kaffe før han våkna. Ikke verst, med tanke på at vi venta i over 1 time på maten! Men den var veldig god, da.

Her ble det ammet kl 03 og kl 07, pluss en tår i skrivende stund. Venstre pupp har blitt veldig sprengt over natta og er kjempevond, så jeg håper lillebror klarer å tømme godt nå, for jeg rekker ikke å pumpe. Vi skal hjem og veie ham på åpen helsestasjon i dag, og innom huset vårt og dusje, vanne blomster og diverse.

Nå er jeg spent på hvor mye han har lagt på seg, han har i hvert fall strekt seg en del (vi har målt ham til 55 cm) og alle luer i str. 0-3 måneder er for små!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillebror har bare gått opp 80 gram den siste uka, til 3814 gram. Så det blir å vekke ham på natta en uke til og veie igjen neste torsdag...

Samtidig med oss på helsestasjonen var det ei snuppe på 11 dager som allerede var over 4 kilo og veide mindre enn gutten vår da hun ble født.

Hvorfor kan han ikke legge skikkelig på seg som andre babyer? :grine:

Skrevet

:klem:

Tror du ikke han får opp farten sånn etter hvert? Han er kanskje av den småspiste typen, bare... så lenge han ellers er kvikk og rask og produserer våte bleier så vil jeg gjerne tro det beste :Nikke:

Men for all del, jeg skjønner bekymringen! Og forvilelsen. Det er bare så mye lettere når alt går etter skjema, og man slipper å engste seg.

Men du gjør jo virkelig så godt du kan, da, med vekking og nattmating og alt! Krysser fingrene for at han får opp dampen snart, og kan vise frem noen reale Michelin-valker før neste veiing! ;)

• Liker 1
Skrevet

Å, skjønner godt at det er frustrerende! Hva sa helsesøster om det?

Skrevet

Håper det, Mafalda!

Jeg tror jo også at det ordner seg, han har masse tisse- og bæsjebleier i hvert fall, og virker glad og fornøyd. Varmen gjør jo ikke akkurat ting lettere når vi sliter med dette fra før. Ser fram til temperaturene synker littegrann...

Nå tordner det skikkelig her hjemme, men det kommer ikke noe regn! Blomstene i hagen hadde fått hard medfart, men vi har vanna alt vi klarer.

Venstre pupp er steinhard nå, så her må det pumpes når vi kommer tilbake til hytta (og lillegutt har akkurat spist fra den, uten at det hjalp noe særlig)!

Skrevet

Sushi: hun sa bare at vi skulle fortsette å vekke på natta. Og nå i varmen kunne vi kjøle ham ned med en lunken dusj (det funker jo ikke ute på hytta, men vi skal bade ham i dag).

Skrevet

Dumme puppestell! :grine:

Nå er det stygge røde felter på begge sider igjen, det er ganske hardt til tross for hyppige amminger og pumping.. Er vondt og. Er så lei av dette styret :(

(Men skal ikke gi meg med ammingen altså, det er bare så dritt med betennelse på betennelse.)

I ettermiddag/kveld har det vært kjølig vær, regn og vind her på hytta! Lillebror har bada i en fin rosa balje, det likte han godt. Vi planla filmkveld, men det tekniske sviktet oss, så vi har hørt på godt gammeldags hørespill istedet. 'Tordivelen flyr i skumringen', like fint og spennende som jeg husker det fra jeg var barn. :)

Lillemann sover, og jeg har tenkt å gjøre det samme. :sove:

Skrevet

Uff, jeg føler så inderlig med deg, det der er så fryktelig vondt :grine:

Vet du hva disse betennelsene skyldes, da? Tette melkeganger? Får du ut noe særlig med melk når du ammer/pumper?

Håper det gir seg fort, for det tærer så fryktelig på en når man skal gå å ha så vondt hele tiden :( God bedring! :klemmer:

Skrevet

Takk Leopanter!

Jeg får ut 120-150 ml på venstre pupp, men mindre på høyre (kanskje 80-90). Tror det er tette melkeganger og dårlig tømming. Lillebror tømmer ikke alt, og det er harde felter som jeg prøver å massere både når han suger, når jeg pumper og når jeg er i dusjen hjemme.

Lillebror ligger og pupper for n'te gang. Har ligget ved siden av meg og fått mat etter eget behov siden kl. 03 i natt. Det er bra, for jeg trenger jo tømming! Venstre pupp er litt bedre i dag, mens høyre fortsatt er rød og vond. :(

Mann og barn har gått for å ta morgenbad, og resten av hytta er stille. Etter stell og frokost skal vi besøke et vennepar av oss med 2 barn som bor i nærheten :)

Skrevet

Ikke nå igjen, da! :tristbla:

Håper Lillebror og pumpa gjør jobben og at det ordner seg i løpet av dagen! :klem:

Skrevet

Huffameg, føler med deg. Du masserer ikke for hardt, da? Man skal visst bare stryke forsiktig i retning brystknoppen mens man ammer/pumper.

Ellers har jeg ingen råd, sliter jo med det samme selv... Men kanskje gå mest mulig uten BH hvis det er mulig?

Skrevet

Uff, så håpløst med brystbetennelse på brystbetennelse :( Du kan ikke ha en blindgang inne i puppen også da, hvis du har en klump du ikke får løst opp i? Jeg hadde det, men den ble etter et par måneder til en abscess som måtte dreneres. Etter dreneringen var den "heldigvis" ødelagt, så da ble det ikke produsert noe mer melk akkurat der, og klumpen kom ikke tilbake. Men blindgangen min ble bekreftet av både lege og helsesøster da, så hvis de allerede har sett på puppene dine og ikke nevnt det, så er det vel antakelig ikke det :vetikke:

Skjønner veldig godt frustrasjonen over lillebrors vekt også, og det er jo nesten rart at det synes så lite på vekta når du både ammer mye og han har mange våte bleier. Men det kan vel absolutt også ha sammenheng med varmen, jeg merker jo selv at appetitten ikke er på topp om dagen og at man ikke orker å spise fullt så mye som man kanskje ville ha gjort hvis det var litt kjøligere ute.

Fra og med mandag ser det jo ut til at temperaturene skal synke litt her på Østlandet da (ikke veldig mye tror jeg, men sånn at den verste tropevarmen i hvert fall går over), så da kan det jo kanskje bli litt mer levelig både for deg og for lillegutt :klem:

Skrevet

Skal svare dere alle etterpå når jeg har bedre tid :)

Men hurra! Lillebror er 4 uker gammel i dag! :hjerte:

15f6e76.jpg

Utrolig å tenke på! I dag har han på seg en body jeg kjøpte i London, det føles som evigheter siden, og vi rekker bare såvidt å bruke den før den blir for liten (er str. 54). Han er lang og tynn, han lille karen vår :ler:

Skrevet (endret)

Ikke nå igjen, da! :tristbla:

Håper Lillebror og pumpa gjør jobben og at det ordner seg i løpet av dagen! :klem:

Takk! :) Det er mye bedre nå!

Huffameg, føler med deg. Du masserer ikke for hardt, da? Man skal visst bare stryke forsiktig i retning brystknoppen mens man ammer/pumper.

Ellers har jeg ingen råd, sliter jo med det samme selv... Men kanskje gå mest mulig uten BH hvis det er mulig?

Takk! Jeg masserer kanskje for hardt, ja..? Har ikke helt visst hvordan jeg skulle gjøre det. Det er en liten kul som er veldig hard, ganske langt inni brystet, så tenkte liksom at jeg måtte ta i litt akkurat der...

I dag har jeg bare massert forsiktig og det kjennes jo mye bedre ut!

Jeg må ha amme-BH for å ha et sted å legge disse ullinnleggene mine... Sover jo med det om natta også. Er det feil? Har gode BH'er uten spiler.

Uff, så håpløst med brystbetennelse på brystbetennelse :( Du kan ikke ha en blindgang inne i puppen også da, hvis du har en klump du ikke får løst opp i? Jeg hadde det, men den ble etter et par måneder til en abscess som måtte dreneres. Etter dreneringen var den "heldigvis" ødelagt, så da ble det ikke produsert noe mer melk akkurat der, og klumpen kom ikke tilbake. Men blindgangen min ble bekreftet av både lege og helsesøster da, så hvis de allerede har sett på puppene dine og ikke nevnt det, så er det vel antakelig ikke det :vetikke:

Skjønner veldig godt frustrasjonen over lillebrors vekt også, og det er jo nesten rart at det synes så lite på vekta når du både ammer mye og han har mange våte bleier. Men det kan vel absolutt også ha sammenheng med varmen, jeg merker jo selv at appetitten ikke er på topp om dagen og at man ikke orker å spise fullt så mye som man kanskje ville ha gjort hvis det var litt kjøligere ute.

Fra og med mandag ser det jo ut til at temperaturene skal synke litt her på Østlandet da (ikke veldig mye tror jeg, men sånn at den verste tropevarmen i hvert fall går over), så da kan det jo kanskje bli litt mer levelig både for deg og for lillegutt :klem:

Takk! Det skal jammen bli godt med lavere temperaturer nå!

Merker jo at lillebror blir påvirket av varmen! Og sliter selv, bl.a. med å få i meg nok mat og drikke! Plutselig kommer jeg på at jeg ikke har spist siden frokost, og da er det ofte sein ettermiddag/tidlig kveld.

Blindgang ja, det aner jeg ingenting om. Ingen som har nevnt det på kontroller og sånt, men hverken lege eller helsesøster har sett nærmere på puppene, så det kan jo hende. Hvis den klumpen ikke går bort får jeg gå til legen igjen, den er ikke stor, men veldig hard og sitter ganske høyt oppe mot armhulen.

Endret av La Traviata
Skrevet

Det sies vel at lite mat kan gjøre melka di mindre feit, så jeg ville starta et lite matregime for meg selv for å se om det hadde innvirkning på vekta til lillebror. Mat er viktig! :)

Ellers ser det ut som om dere har deilige dager. Ønsker meg hytte når jeg ser bildene dine! :)

Skrevet

Det sies vel at lite mat kan gjøre melka di mindre feit, så jeg ville starta et lite matregime for meg selv for å se om det hadde innvirkning på vekta til lillebror. Mat er viktig! :)

Ellers ser det ut som om dere har deilige dager. Ønsker meg hytte når jeg ser bildene dine! :)

Takk! Må bli flinkere med maten, ja! Har ganske dårlig apetitt nå i varmen.

Hytte er kjempedeilig, skulle gjerne blitt her helt til skolestart! :)

Skrevet (endret)

Det ser ut til at det går bra med puppene, heldigvis! Baby som har sugd bra og ofte i dag pluss massasje har nok gjort susen. :)

Vi har hatt en herlig dag!

Vennene våre hadde jo aircondition, fy søren så deilig! Det var helt levelig i stua hos dem, nesten så vi begynte å fryse litt, hihi.

Lillebror merka nok også at det var kjøligere, for han var mye mer våken enn vanlig, og ville ha mat omtrent hver time. Han er veldig rolig ellers da, selv om han er våken ligger han der med stooore øyne og ser seg rundt. Og smiiiler! :rodmer:

*bildet er fjernet*

De største barna bada i bassenget og så på film, og vi voksne fikk skravla godt fra oss. Dro tilbake til hytta i regnvær, men fikk grilla som planlagt, det var bare en liten skur. Jeg har kost meg med nydelig rosevin til maten, lillebror får flaske med morsmelk som jeg pumpa ut i går! :)

Nå slapper vi av etter middagen og snart skal mann og barn ta kveldsbad.

Endret av La Traviata
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har også det, men merker det fort på mini når jeg har spist dårlig over noen dager, så jeg må passe godt på å spise nok. :)

Skrevet

Så fin! :)

Du bør ikke sove med BH. Da får puppen aldri helt "fri", og uansett hvor god BH-en er så kan den gi tette melkeganger når det alltid ligger noe og klemmer på samme sted. Har gjort den tabben selv... Jeg sover enten uten noe eller med en myk ulltopp som jeg kan feste ammeinnlegg i. Sover på et håndkle.

Jeg har forresten kjøpt lecitin nå, som skal virke forebyggende i store doser. Håper det funker!

Gjest Tekola
Skrevet

Ååh, herlige lillebror!

Håper puppen kommer seg etter hvert!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...