Gå til innhold

jeg tror lærere rømmer fra yrket med endrede arbeidstidsforhold - vil vi det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop

Alle som i dag er over 23 bør være klar over at skolen har endret seg vanvittig mye fra da dere gikk der. Helt annet fokus på oppfølging av elever.

mulig det. Likevel er det ikke mindre mobbing..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mulig det. Likevel er det ikke mindre mobbing..

Du svarte ikke på MIN post, som var rettet til deg. Som norsklærer i videregående skole - tror du vi har fri når barna har fri? Hvor lang tid ville du brukt på å rette 900-1000 skriftlige besvarelser, 4-500 muntlige vurderinger og sette 7-800 terminkarakterer? I tillegg til undervisning, kontaktlæreransvar og bunden arbeidstid? Norsklærere i videregående jobber langt over 43 timer i uken. Hvorfor vil du ta fra dem den stakkarslige avspaseringen de får?

Anonymous poster hash: 23d93...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over to mnd avspassering i tillegg til fem uker ferie. Ja, så er det planleggingsdager, da, hvor man aldri ser en lærer på skolen. I tillegg til alt dette så kan læreren velge om han vil ta kontorarbeid hjemme eller på kontoret. Hvilke andre yrkesgrupper er så privilegerte og bortskjemte?

Anonymous poster hash: cefa5...dbf

Hvordan vet du egentlig at det ikke er lærere på skolene på planleggingsdager? Har du luska i hekkene?

Anonymous poster hash: e38fd...f2f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig det. Likevel er det ikke mindre mobbing..

Både som kontaktlærer og faglærer er vi pålagt flere samtaler med elevene hvert år, i tillegg til skriftlige tilbakemeldinger. Da jeg gikk på vgs (under ti år siden) var det noen lærere man knapt pratet med, slik er det ikke lenger. Vi bruker også i vgs mye tid på å følge opp enkeltelever! På vår skole har vi nærmest ikke mobbing (3 av 300 elever på "min" avdeling, og to av sakene tror vi at vi har kontroll på nå), så for min egen del opplever jeg vel at noe gjøres riktig i skolen. Og nettopp dette tar tid, tid som vi idag finner - men som medfører at mer arbeid må gjøres etter 16.00. Dersom KS får gjennomslag og jeg må velge mellom å forberede time eller møte helsesøster sammen med en elev som har det tungt vil det være et umulig valg å ta.

Den situasjonen ønsker jeg ikke å havne i. Jeg ønsker å kunne gå på møtet, og deretter sitte til 17.00 for å forberede timen. I visshet om at nettopp det er en del av jobben. Dersom 16.00-17.00 blir gratisarbeid blir yrket selvsagt mindre motiverende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lærere kontortid? Bør ikke disse bli brukt til retting? F.eks kan det ikke ta særlig lang tid å rette en matteprøve?

Hadde lærere jobbet 4 uker av sommerferien hadde de kanskje kunnet forberede timene disse ukene i stedet for å sitte hjemme å gjøre det på kveldene? Kutte ut høstferie og vinterferie og jobbe med forberedelser? Det ville vel lettet arbeidet deres litt? Bare en tanke..



Anonymous poster hash: 7f5ee...8ee
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Har ikke lærere kontortid? Bør ikke disse bli brukt til retting? F.eks kan det ikke ta særlig lang tid å rette en matteprøve?

Hadde lærere jobbet 4 uker av sommerferien hadde de kanskje kunnet forberede timene disse ukene i stedet for å sitte hjemme å gjøre det på kveldene? Kutte ut høstferie og vinterferie og jobbe med forberedelser? Det ville vel lettet arbeidet deres litt? Bare en tanke..

Anonymous poster hash: 7f5ee...8ee

samme tenker jeg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lærere kontortid? Bør ikke disse bli brukt til retting? F.eks kan det ikke ta særlig lang tid å rette en matteprøve?

Hadde lærere jobbet 4 uker av sommerferien hadde de kanskje kunnet forberede timene disse ukene i stedet for å sitte hjemme å gjøre det på kveldene? Kutte ut høstferie og vinterferie og jobbe med forberedelser? Det ville vel lettet arbeidet deres litt? Bare en tanke..

Anonymous poster hash: 7f5ee...8ee

Jeg blir helt matt ... Hva er grunnen til at folk som helt åpenbart ikke vet hva de snakker om, påberoper seg retten til å fortelle meg hvordan jeg kan gjøre jobben min på en mye bedre måte? Jeg forteller ikke andre hvordan de skal gjøre sin jobb, fordi jeg ikke har tilstrekkelig kompetanse om yrket deres. Jeg skulle ønske flere fulgte mitt eksempel om mitt yrke. Det å ha gått på skole og/eller ha barn i skolen er ikke tilstrekkelig kompetanse for å kunne fortelle meg hvordan jeg skal gjøre jobben min!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Har ikke lærere kontortid? Bør ikke disse bli brukt til retting? F.eks kan det ikke ta særlig lang tid å rette en matteprøve?

Hadde lærere jobbet 4 uker av sommerferien hadde de kanskje kunnet forberede timene disse ukene i stedet for å sitte hjemme å gjøre det på kveldene? Kutte ut høstferie og vinterferie og jobbe med forberedelser? Det ville vel lettet arbeidet deres litt? Bare en tanke..

Anonymous poster hash: 7f5ee...8ee

Kan ikke leger gjøre det samme? Politiet òg.

Jeg mener, jeg har blitt operert noen ganger, så jeg vet hvordan leger skal gjøre jobben sin bedre. Har også sett litt forsknings-greier publisert i avisene. Også har jeg vært i kontakt med politiet en god del ganger (jobb), så jeg vet også hvordan de jobber.

Det er egentlig merkelig at de ikke bare tar til seg ideene mine umiddelbart, jeg som har så god kjennskap til deres yrke og hvordan de kan bli mer effektiv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du egentlig at det ikke er lærere på skolene på planleggingsdager? Har du luska i hekkene?

Anonymous poster hash: e38fd...f2f

Jeg er ikke den du siterte, men jeg bor rett ved skolen og jeg har enda ikke sett tegn til aktivitet der på planleggingsdagene. Det vet jeg siden vi må ta oss fri fra jobb for å være hjemme med ungene når lærerne skal "planlegge".

Anonymous poster hash: 56dca...e29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke den du siterte, men jeg bor rett ved skolen og jeg har enda ikke sett tegn til aktivitet der på planleggingsdagene. Det vet jeg siden vi må ta oss fri fra jobb for å være hjemme med ungene når lærerne skal "planlegge".

Anonymous poster hash: 56dca...e29

Tro meg, da sitter de trykt inn i et lokale et annet sted for å lære et eller annet. En planleggingsdag er en betalt, vanlig arbeidsdag. Det finnes ikke arbeidsgivere som sier at folk får lønn, men kan få slippe å jobbe.

Anonymous poster hash: a6e8f...22a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke den du siterte, men jeg bor rett ved skolen og jeg har enda ikke sett tegn til aktivitet der på planleggingsdagene. Det vet jeg siden vi må ta oss fri fra jobb for å være hjemme med ungene når lærerne skal "planlegge".

Anonymous poster hash: 56dca...e29

Det er gjerne ikke mye tegn til aktivitet når lærerne sitter innendørs og planlegger.

I noen kommuner har man også fellessamlinger f.eks på den lokale kinoen med foreleser for ansatte på flere skoler samtidig.

Du forventer kanskje å se dem hogge ved i forberedelse til vinteren? Eller å se dem gå ute og øve på å ha inspeksjon?

Noen skoler har også så dårlige kontorer for sine ansatte at skolen sender lærere hjem(!) under deler av eller hele planleggingsdager for å lage halvårsplaner, IOP osv på planleggingsdager.

Anonymous poster hash: b61e8...28f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lærere kontortid? Bør ikke disse bli brukt til retting? F.eks kan det ikke ta særlig lang tid å rette en matteprøve?

Hadde lærere jobbet 4 uker av sommerferien hadde de kanskje kunnet forberede timene disse ukene i stedet for å sitte hjemme å gjøre det på kveldene? Kutte ut høstferie og vinterferie og jobbe med forberedelser? Det ville vel lettet arbeidet deres litt? Bare en tanke..

Anonymous poster hash: 7f5ee...8ee

Lærere HAR kontortid! Den er fra etter undervisning og utover. Altså starter min kontortid etter kl 13 eller 14, avhengig av min timeplan.

Det er klart man kan forberede noe i løpet av en sommerferie, men ofte aner man ikke hva slags elever man får før man står i klassen i slutten av august. Da er det vrient å planlegge, når man ikke kjenner til hvilke individuelle behov man må ta hensyn til. Ei heller hvordan framgangen er i klassen. Eller om undervisningsopplegget engasjerer.

Å være lærer er ikke en jobb man blir "ferdig" med. Det er en pågående prosess, hvor man trenger tid i prosessen. Den dagen man anser seg som ferdig bør man virkelig finne noe annet å gjøre!

Anonymous poster hash: f065a...cf6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lærere kontortid? Bør ikke disse bli brukt til retting? F.eks kan det ikke ta særlig lang tid å rette en matteprøve?

Hadde lærere jobbet 4 uker av sommerferien hadde de kanskje kunnet forberede timene disse ukene i stedet for å sitte hjemme å gjøre det på kveldene? Kutte ut høstferie og vinterferie og jobbe med forberedelser? Det ville vel lettet arbeidet deres litt? Bare en tanke..

Anonymous poster hash: 7f5ee...8ee

samme tenker jeg

Vent litt, mens jeg dør litt av latter. Å ja! Kontortiden! Det var den jeg skulle rette i! SELVFØLGELIG RETTER JEG I KONTORTIDEN! Og jeg skjønner at det ikke akkurat er Stephen Hawkings avkom jeg debatterer med i denne debatten. Men da prøver vi bare igjen, litt saktere:

En norsklærer i full jobb på videregående setter ca. 7-800 terminkarakterer. Retter 900-1000 skriftlige besvarelser, og 4-500 muntlige vurderinger.

1. Hvis jeg underviser 16 timer i uken, og bruker en latterlig halvtime på å forberede meg til hver time. Nei, vent! Jeg kan se for meg at dere synes det er mye. La meg heller være en skikkelig kjip lærer da. Jeg stjeler alt undervisningsopplegget mitt fra andre lærere, det eneste jeg trenger er å legge ut planen for denne uken, og kanskje skumme gjennom noen av tekstene vi skal jobbe med. Resten gir jeg blaffen i, folket har talt, slike lærere vil de ha. Jeg bruker 15 minutter i forberedelse for hver time. Jeg ignorerer påbud om tilpasset opplæring, så her kjører jeg gjennom som en dampveivals. Da vil jeg ha ca. 23 timer igjen av kontortiden. Egentlig litt mindre, men jeg runder bare oppover.

2. Jeg må i samarbeidsmøte, det synes veldig når man ikke møter fysisk opp. Vanligvis ville jeg jo brukt litt ekstra tid til å følge opp noen elever, egentlig burde jeg jo snakket med kontaktlæreren til han ene som ikke har dukket opp på et par uker. Men for all del. Et par anonyme debattanter på KG vet hvordan jeg skal gjøre jobben min, så da stoler jeg på det. Jeg holder meg til det obligatoriske. Jeg har fortsatt ca. 19 timer igjen av uken til effektiv retting.

3. Eller, vent litt. Jeg kan skofte rimelig mange usynlige oppgaver, men de veldig synlige, de som må dokumenteres - de bør jeg kanskje ikke droppe. Jeg ønsker jo ikke å miste jobben. Det er jo tross alt en jobb hvor jeg stort sett har ferie året rundt! Og med min eksepsjonelt lave IQ, min manglende empati, og mitt late vesen (som avisene, politikerne og meddebattanter på KG har fortalt meg om), ER DET JO IKKE SOM OM JEG KAN FINNE MEG EN ANNEN JOBB! HAHAHAHAH. Ok, hva er det jeg MÅ gjøre. Jo, det stemmer! Jeg må VARSLE elevene mine og følge opp noen mindre oppgaver. Skal vi se. 15 av elevene mine av fem klasser, mangler prøver fordi de ikke dukket opp. Jeg må sende brev! Det er jeg pliktig. Hvis elevene mine ikke møter til vurdering, og jeg ikke har sendt brev til dem om at de ikke har møtt til vurdering, kan de klage. Da må jeg sette karakter på dem, selv om jeg ikke har noe karaktergrunnlag. Det er jo umulig, men elevene har rettigheter, må vite! Så jeg sender brev. Og står i utskriftkø. 3 av elevene mine har mailet meg, fordi de ikke skjønner hvorfor de fikk karakter tre og ikke minst fem pluss. Det må jeg begrunne. Jeg ønsker jo ikke at de skal klage på meg, så jeg må møte hos sjefen min. Det vil jo stjele av rettetiden! En av dem skjønner det fortsatt ikke, så hun må jeg møte. Men det var denne rettingen da. Ok, jeg skriver noen mailer, skriver ut noen varsler, poster brevene, tar et rekordmøte med eleven, overser at hun gråter og bare kjører på for å få tid til rettingen. Nå har jeg kanskje 16 timer igjen.

4. Så var det denne kontaktlærerjobben da. Det er jo ikke som om man slipper unna den. Jeg ignorerer det meste, gjør kun det jeg MÅ for å ikke miste jobben. Det har jeg lært på KG. Og så er det jo sånn at det er de mest unnasluntrende av oss som blir lærere, så det er nok personligheten min også. Ok, 13-14 timer igjen da, etter å ha gjort det mest nødvendige for denne uken.

(5. Et par av de nye lærerne har prøvd å avbryte meg for å SPØRRE om noe. Jeg later som jeg ikke hører. Noen av elevene min var innom og spurte etter meg, et eller annet om noen personlige problemer. Jeg gjemmer meg under pulten så de ikke skal finne meg. Jeg holder meg til det jeg må. Så lenge jeg kan dokumentere at jeg har sendt varsler og mail, kan de ikke ta meg hvis noen av elevene dropper ut. Et par av elevene har spurt om noe i facebookgruppen for klassen. Jeg later som om jeg ikke ser det. Jeg har fått noen sms om jeg kan gi en tilbakemelding på gårsdagens lekser, for det var noe de ikke skjønte, og vi har vurdering neste gang. Jeg ignorerer, og tar heller ikke telefonen når moren til den ene av dem ringer. 13-14 timer igjen. Jeg ser for meg de deilige ferieukene mine. Syden eller Afrika denne gangen? Usikker.)

6. Jeg retter. Å ta ut alle prøvene i papir tar minst en time, det dropper jeg. Jeg bruker 30 minutter per besvarelse, for rettingen må jeg kunne vise at jeg har gjort. Elevene skriver ca. 1000-1200 ord per besvarelse, og har krav på begrunnede karakterer. Alt skal dokumenteres i fronter. Elever som klager må kunne motbevises. Klager de på karakterer etter 3. klasse kan jeg sitte på skolen til langt ut i juli, for å bevise at jeg har dokumentert at jeg har dokumentert at jeg har dokumentert. På de 14 timene rekker jeg 25-30 stiler, for jeg er effektiv som f, og later som om jeg ikke ser et par samarbeidsmailer fra andre lærere. Jeg kommenterer grammatikk, det språklige, struktur, peker på positive ting og hva som bør gjøres bedre. SMAKK inn i fronter, alle karakterer og vurderinger. 3 av dem strøk - og bør varsles.

7. Og der var kontortiden min ferdig! Kun en halvtime over denne uken også!

8. Oj, vent. Det var stilebunken for den ene klassen. Jeg har jo fire andre klasser. Nei, vent. Den ene klassen leverte jo to bunker. Både sidemål og hovedmål. Og den andre klassen hadde jo i tillegg disse muntlige vurderingene. Hvor jeg noterte stikkord. De må jo renskrives, og føres inn i fronter. Det er fredag, og jeg har fire timers undervisning på mandag. Men dette er fremgang! 1000 besvarelser minus 30 er 970. Bare 970 besvarelser igjen! Og ALT innenfor KONTORTIDEN! Det blir selvsagt litt nakent å stå foran 30 elever på mandag i fire timer, og ikke ane hva timene skal handle om. Men sånn er livet. Man rekker ikke alt.

Anonymous poster hash: 23d93...efd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent litt, mens jeg dør litt av latter. Å ja! Kontortiden! Det var den jeg skulle rette i! SELVFØLGELIG RETTER JEG I KONTORTIDEN! Og jeg skjønner at det ikke akkurat er Stephen Hawkings avkom jeg debatterer med i denne debatten. Men da prøver vi bare igjen, litt saktere:

Anonymous poster hash: 23d93...efd

Se der! Endelig har du også lært å prioritere, slik de må gjøre i det private næringslivet og som selvfølgelig er høyst sammenlignbart med å arbeide i skolen i et land hvor alle fra før av er så utrolig fornøyde med skolen! Vi er jo så fornøyde med skolen at å nedprioritere enda mer absolutt ikke gjør noen ting!

Du har skjønt det! :5:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der! Endelig har du også lært å prioritere, slik de må gjøre i det private næringslivet og som selvfølgelig er høyst sammenlignbart med å arbeide i skolen i et land hvor alle fra før av er så utrolig fornøyde med skolen! Vi er jo så fornøyde med skolen at å nedprioritere enda mer absolutt ikke gjør noen ting!

Du har skjønt det! :5:

Hehe! Jeg har absolutt ikke skjønt det. Jeg jobber hver helg, og laaaangt over 43 timer i uken. Klager ikke på noe. Jeg liker å jobbe. Det jeg skal ha meg frabedt er møkkaslenging fra meddebattanter på KG. Debattanter som knapt kan stave skal fortelle meg hvordan jeg skal undervise i norsk, hvor lang tid jeg bør bruke? Nei, jeg tror ikke det.

Og det private næringslivet meg her og der. Kjæresten min jobber i det private næringslivet. Tjener det dobbelte. Og jobber jaggu ikke mer.

Om denne hetsingen av lærere fortsetter, ender dere med norsklærere som BettyBoop og de andre anonyme nickene her. De som tror det bare er å seile inn i en time og surfe på feriene. Som ikke har noen form for pedagogisk eller didaktisk kompetanse, og åpenbart ikke kan faget.

Lykke til med det! Det blir i tilfelle hjemmeundervisning på mine unger.

Anonymous poster hash: 23d93...efd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke den du siterte, men jeg bor rett ved skolen og jeg har enda ikke sett tegn til aktivitet der på planleggingsdagene. Det vet jeg siden vi må ta oss fri fra jobb for å være hjemme med ungene når lærerne skal "planlegge".

Anonymous poster hash: 56dca...e29

Herreminhatt, for et nivå på denne debatten. Er skolen tømt for biler, er det fordi lærerne sitter stuet inne i et annet lokale, en eller annen høyskole, for å høre på meningsløse foredrag.

Jeg kjenner faktisk at hjernen min krymper litt av å lese innleggene deres.

Anonymous poster hash: 23d93...efd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

AB23d93: jeg liker deg! :ler:

+1

Synes det er toppen av ironi å se mennesker som kunne trengt en litt bedre skolegang, begynne å blande seg inn i hvordan lærere skal gjøre jobben sin best mulig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1

Synes det er toppen av ironi å se mennesker som kunne trengt en litt bedre skolegang, begynne å blande seg inn i hvordan lærere skal gjøre jobben sin best mulig.

Jeg synes de har et poeng, jeg. :jepp: Eller, jeg regner med at det de mener er at de synes det er helt ok at jeg begynner å operere med samme behandlingstid og kontortid som f.eks. Nav. Takk for innleveringen, behandlingstiden er for tiden tre måneder. Høres ganske avslappende ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...